Skriftlig fremsættelse (27. oktober
2004)
Socialministeren (Eva Kjer
Hansen) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social service (Præcisering af reglerne om tilsyn med
plejehjem mv.)
(Lovforslag nr. L 52).
Lovforslaget fremsættes i medfør af
§ 150 i lov om social service, der fastslår, at
reglerne om tilsyn senest skal revideres i første halvdel af
folketingsåret 2004-2005.
Det særlige tilsyn med plejehjem m.v.
vurderes at have haft en positiv effekt i forhold til at hindre
misrøgt af plejehjemsbeboere, idet det særlige tilsyn
har sat fokus på plejen og omsorgen på plejehjem. Der
er derfor ikke behov for store ændringer af
regelsættet, men kun behov for mindre
præciseringer.
Der stilles forslag om, at følgende
udgår af lovteksten:
»Tilsynet skal ligesom de øvrige
kommunale myndighedsopgaver på området udføres
af personer, der alene varetager kommunale
myndighedsopgaver.«
Teksten kom ind i loven for at understrege, at
tilsynet skal være uvildigt og derfor ikke må foretages
af personer, der udfører opgaver på området
(leverandører). Der må ikke være sammenfald
mellem den, der udfører opgaven og den, der har til opgave
at føre tilsyn med, at opgaven bliver udført.
Formuleringen har i praksis givet anledning til
misforståelser. Der er kommuner, der fejlagtigt har antaget,
at opgaven med det praktiske tilsyn ikke kan overlades til private.
Det har ikke været hensigten med teksten, at begrænse
kommunalbestyrelsen mulighed for at overlade opgaven med det
praktiske tilsyn - som fx består i at kontrollere, om der
gives den personlige og praktiske hjælp, herunder mad og
tøjvask, som der er truffet afgørelse om - til
private.
Det er kommunalbestyrelsen, der har
myndighedsansvaret for, at tilsynet i henhold til § 75 h,
stk. 2, lov om social service bliver udført. Dette
medfører ikke, at kommunalbestyrelsen skal deltage
aktivt i det praktiske tilsyn. Kommunalbestyrelsen kan som
nævnt beslutte, at det praktiske tilsyn skal varetages af
andre, fx personale, der udfører myndighedsopgaver i
kommunen, af et privat firma eller en anden kommune, som
kommunalbestyrelsen indgår aftale med om at udføre
tilsynet.
Hvis det praktiske tilsyn overlades til andre, vil
kommunalbestyrelsen stadig have myndighedsansvaret med at
følge op på tilsynet.
Forslaget skønnes ikke at medføre
økonomiske og administrative merudgifter for det
offentlige.
De økonomiske og administrative
konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.
Med disse bemærkninger skal jeg indstille
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.