L 83 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om sundhedsvæsenets centralstyrelse m.v.
(Takstfinansiering af Sundhedsvæsenets
Patientklagenævn).
Fremsat den 4. november 2004 af
indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
sundhedsvæsenets centralstyrelse m.v.
(Takstfinansiering af Sundhedsvæsenets
Patientklagenævn)
§ 1
I lov om sundhedsvæsenets
centralstyrelse m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 790 af 10.
september 2002, som ændret ved lov nr. 428 af 10. juni 2003
og § 20 i lov nr. 69 af 4. februar 2004, foretages
følgende ændring:
1. Efter § 22
indsættes:
» § 22 a.
Amtskommunerne, Hovedstadens Sygehusfællesskab, Bornholms
Kommune samt Københavns og Frederiksberg kommuner afholder
udgifterne til driften af Sundhedsvæsenets
Patientklagenævn, jf. dog stk. 2. Udgiftsafholdelsen
baseres på det antal sager, der rejses for nævnet af
myndigheder samt borgere, der er blevet behandlet af
sundhedspersoner omfattet af nævnets virksomhed, ved
institutioner, der drives af amtskommunerne, Hovedstadens
Sygehusfællesskab, Bornholms Kommune samt Københavns
og Frederiksberg kommuner, samt i privat praksis og på
private sygehuse, beliggende i de nævnte kommuner. Der
betales en standardtakst pr. klagesag. Forskellige standardtakster
kan fastsættes for forskellige sagstyper.
Stk. 2. Staten afholder udgifterne ved
klager til Patientklagenævnet fra borgere, som er blevet
behandlet ved institutioner, der drives af staten eller kommunerne
samt, efter aftale med Færøernes eller
Grønlands hjemmestyre, ved sundhedsvæsenet på
Færøerne eller i Grønland.
Stk. 3. Ministeren fastsætter
nærmere regler om takstfinansieringsordningen og kan herunder
bestemme, at taksterne kan dække andre sager end dem, der
vedrører de institutioner og myndigheder, der er nævnt
i stk.1 og 2, og at visse sagsområder ikke indgår i
takstbetalingen. Endvidere kan fastsættes regler om
forudgående opkrævning fra amtskommuner og kommuner
m.fl. af a conto-betaling til nævnets drift.
Stk. 4. Ministeren nedsætter og
fastsætter regler for et kontaktudvalg med
repræsentanter for Indenrigs- og Sundhedsministeriet og
Sundhedsvæsenets Patientklagenævn samt for de
takstbetalende myndigheder. Udvalget skal følge
takstfinansieringsordningen og afgive indstilling til ministeren om
fastsættelse af sagstaksterne.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2006.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Formålet med
lovforslaget
Formålet med lovforslaget er, at
finansieringen af Sundhedsvæsenets Patientklagenævn
overgår fra staten til amterne, Hovedstadens
Sygehusfællesskab, Bornholms Kommune samt Københavns
og Frederiksberg kommuner ved opkrævning af en standardtakst
pr. klage eller sag, der indbringes for Patientklagenævnet af
borgere, der behandles m.v. ved institutioner, der drives af de
nævnte amter og kommuner m.v. €" samt i privat praksis
og på private sygehuse, beliggende i de nævnte
kommuner. Herved overføres finansieringen af behandlingen af
klager og indberetninger over sundhedspersonalets faglige
virksomhed til sundhedsvæsenets driftsansvarlige myndigheder,
hvor sundhedspersonalet typisk er ansat. Dette indebærer
bl.a., at de driftsansvarlige myndigheder får mulighed for og
incitament til lokalt at iværksætte foranstaltninger,
der begrænser anledningen til borgernes indsendelse af klager
til Patientklagenævnet.
Staten afholder fortsat udgifterne
vedrørende klager over sundhedspersonale ved institutioner,
der drives af staten eller kommunerne samt, efter aftale med
Færøernes eller Grønlands hjemmestyre, ved
sundhedsvæsenet på Færøerne eller i
Grønland.
Ordningen skal have virkning fra 1. januar
2006. Ordningen vil i anden lovgivning blive tilpasset
kommunalreformen pr. 1. januar 2007.
2. Lovforslagets baggrund og
indhold
I aftalen af juni 2004 mellem regeringen og
amterne om amternes økonomi i 2005 indgår, at
regeringen vil søge støtte til, at finansieringen af
Sundhedsvæsenets Patientklagenævn overgår til
amterne, således at der fremover opkræves en
standardtakst pr. klage, som indbringes til
Patientklagenævnet fra borgere i de respektive amter.
Ændringen vil være omfattet af DUT-princippet og vil i
øvrigt være udgiftsneutral for stat og kommuner.
Ministeren vil efter lovforslaget skulle
fastsætte nærmere regler for
takstfinansieringsordningens indhold. Beregninger viser, jf.
nedenfor, at de situationer, der giver anledning til klage, i de
allerfleste tilfælde vil involvere sygehuspersonale i
amtskommunerne, Hovedstadens Sygehusfællesskab, Bornholms
Kommune eller privatpraktiserende sundhedspersonale i de
pågældende amter samt Københavns og
Frederiksberg kommuner.
Der tilstræbes indført en
administrativ enkel takstbetalingsordning, der samtidig indeholder
et lokalt incitament til nedbringelse af klageantallet. Ordningen
findes derfor bedst at kunne gennemføres ved, at den
grundlæggende afgrænsning af takstbetalingen baseres
dels på amtskommunernes og Hovedstadens
Sygehusfællesskabs driftsansvar for sygehusvæsenet,
dels på at amtskommunerne samt Københavns og
Frederiksberg kommuner mest enkelt kan afholde takstbetalingen i
den private praksissektor, private sygehuse, særligt på
baggrund af de mange grupper af sundhedspersonale, der
overenskomstmæssigt er knyttet til Sygesikringen i
amtskommunerne m.v. Hovedstadens Sygehusfællesskab
forudsættes også at afholde udgiften for klager over
behandlingen på private sygehuse inden for H:S-området,
når sygehusfællesskabet henviser patienter dertil efter
den udvidede fritvalgs-ordning.
Som det fremgår af nedenstående
oversigt ( tabel 1 ) vedrører ca. 90 % af samtlige
indsendte klager og indberetninger til nævnet
sundhedspersonale med tilknytning til det amtskommunale
sundhedsvæsen, Bornholms Kommune, samt Københavns og
Frederiksbergs kommuner samt Hovedstadens Sygehusfællesskab,
dels ved sygehuse (ca. 59 %) dels i privat praksis
(Sygesikringsomfattede, f.eks. læger, tandlæger,
fysioterapeuter m.v. og andre privat praktiserende) (ca. 30 %).
Nævnets behandling af klager og
indberetninger over de psykiatriske ankenævn
vedrørende tvangsbehandling m.v. finansieres ligeledes af
amtskommunerne m.v., da der er tale om anke af klager over
tvangsanvendelse på de amtskommunale psykiatriske
institutioner. Det drejer sig om ca. 100 sager årligt.
En del af sagerne, ca. 3,8 % (Diverse) kan
ikke umiddelbart henføres til bestemte områder, men
skønnes overvejende at repræsentere sygehuse og
praksissektoren. Disse sager vil blive nærmere fordelt
på respektive områder.
Amtskommunerne, Bornholms Kommune samt
Københavns og Frederiksberg kommuner, herunder Hovedstadens
Sygehusfællesskab, kompenseres for udgiften hertil i
overensstemmelse med DUT-princippet. DUT-kompensation til
Københavns og Frederiksberg kommuner dækker også
takstudgifter for Hovedstadens Sygehusfællesskab.
En mindre del af klagesagerne, ca. 4,4 %,
vedrører statsligt ansat sundhedspersonale (bl.a. i
fængselsvæsenet) og klager og indberetninger over
kommunalt ansat sundhedspersonale (bl.a. på plejehjem).
Udgifterne hertil opretholdes som en statslig udgift, idet
takstbetalingen for bl.a. kommunale klager vil blive
præciseret i den lovgivning, der fra 1. januar 2007 vil
skulle regulere kommunalreformen.
De resterende ca. 2,4 % af nævnets
sager vedrører sundhedspersonale ansat på sygehuse
eller som arbejder i privat praksis på Færøerne
og i Grønland. Klagesager og indberetninger herfra, der i
dag varetages €" vederlagsfrit - af nævnet efter
særlige aftaler med de pågældende hjemmestyrer,
udgør henholdsvis ca. 14 og 53 sager årligt (2003).
Staten forudsættes indtil videre fortsat at afholde
udgifterne hertil.
Amtskommunerne m.fl. vil efter de
retningslinjer, som ministeren skal fastsætte efter
lovforslagets stk. 3, skulle foretage a conto-betaling til
Patientklagenævnet set i forhold til antal forventede
klagesager, idet der efter kalenderåret foretages en endelig
opgørelse baseret på det faktiske antal indsendte
sager fra nævnte amter og kommuner m.v. - samt tilsvarende
for klagesager vedrørende staten og kommunerne samt
Færøerne og Grønland, der indgår i
udgiftsfordelingen med samme takstfastsættelse som fastsat
for de amtskommunale klager.
Tabel 1: Oversigt over klagesager (i
alt 2850) oprettet af Sundhedsvæsenets Patientklagenævn
fordelt på amter og kommuner m.v. (2003).
Klagens oprindelse | Oprettede (indsendte) sager |
Offentlige sygehuse i amterne, Bornholms
Kommune samt Hovedstadens Sygehusfællesskab (og enkelte
private sygehuse) | 1690 (59,3 %) |
Praksissektoren (alm. og spec.læge,
lægevagt og andre €" alle helt overvejende under
sygesikringen €" skøn 98 %) | 860 (30,2 %) |
Kommuner (plejehjem og tandpleje) | 88 (3,1 %) |
Staten (fængsler) | 36 (1,3 %) |
Færøerne og Grønland | 67 (2,4 %) |
Diverse (overvejende vedr. sygehuse og
praksis) | 109 (3,8 %) |
I alt | 2.850 (100,1 %) |
(Udregnet fra Patientklagenævnets
statistiske oplysninger 2003 med en vis usikkerhed, da der ikke
foreligger specifikke data for alle klagers oprindelse.
Indberetningssager fra Sundhedsstyrelsen er henført til
respektive områder, hvor fejlen er sket)
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
3.1 Generelt
Takstbetalingen afholdes, jf. stk.1, af de
amtskommuner m.v., der har driftsansvaret for de institutioner,
hvor det indklagede sundhedspersonale er ansat, hvilket giver bedst
mulighed for amternes iværksættelse af
klageforebyggende initiativer. Amtskommuner må således
også afholde udgifter vedrørende de institutioner, de
måtte drive i andre amtskommuner. For privat praktiserende
sundhedspersoner og på private sygehuse er det etablerings-
eller beliggenhedsamtskommunen m.v., der afholder takstbetalingen.
Hovedstadens Sygehusfællesskab forudsættes også
at afholde udgiften for klager over behandlingen på private
sygehuse inden for H:S-området, når
sygehusfællesskabet henviser patienter dertil efter den
udvidede fritvalgs- ordning.
Klagesagsberegningen tager udgangspunkt i
antal tilsendte, dvs. oprettede sager. Det har været
overvejet alene at lægge antallet af sager, som er
antaget til nævnsbehandling til grund for
takstbetalingen, dvs. sager der vurderes til retsmæssigt at
kunne forelægges for nævnet. Nævnet modtager ca.
500 sager om året, som ikke antages p.g.a. forældelse
m.v. Da antal indsendte, men ikke antagne sager, ofte
indebærer en vis sagsbehandling, og da også antallet af
disse sager kan påvirkes af amtskommunerne m.fl., findes der
ikke behov for at indskrænke takstbetalingen til antagne
sager. Dog vil sager, der kun indebærer en minimal
sagsekspedition, f.eks. sager der alene oversendes til anden rette
klageinstans, ikke blive medregnet.
En anmodning om genoptagelse af en sag
beregnes som en ny klage.
Efter centralstyrelseslovens § 12,
stk.1, er det Patientklagenævnets hovedopgave at behandle
klager over den faglige virksomhed, der udøves af personer
indenfor sundhedsvæsenet, medmindre anden særlig
klageadgang er fastsat herfor. Herudover er der henlagt visse andre
klager over sundhedsforhold til nævnet, f.eks. ankesager
vedrørende tvangsanvendelse overfor psykiatriske patienter.
Alle sagsområder indgår i takstbetalingen.
Til illustration af de forskellige typer af
klager i Patientklagenævnet henvises til følgende
tabel 2 , der viser, hvordan enkeltafgørelserne
fordelte sig på klagens art og indholdet af
afgørelserne. Der er således sondret mellem
afgørelse vedr. sygdomsbehandling m.m. og juridiske temaer.
Tiltalerejsningerne er udeladt af tabellen, idet de alle
vedrørte sygdomsbehandling. Endvidere er de psykiatriske
ankesager udeladt.
Tabel 2: Afgørelser, fordelt
efter sagens indhold (2003)
Ingen lovovertrædelser
(i) | Lovovertrædelser
(ii) | Fordeling af sager |
Behandling | 86.6 % | 13.4 % | 85.0 % |
Journalføring | 31.7 % | 68.3 % | 4.3 % |
Information | 78.9 % | 21.1 % | 7.1 % |
Samtykke | 76.9 % | 23.1 % | 0.3 % |
Aktindsigt | 68.3 % | 31.7 % | 1.7 % |
Tavshedspligt | 71.0 % | 29.0 % | 0.8 % |
Lægeerklæringer | 84.4 % | 15.6 % | 0.9 % |
Kilde: Patientklagenævnets statistiske
oplysninger 2003
Bemærkninger:
(i) Heri er medregnet sager hvor nævnet
fandt at dette eller hint havde været mere
hensigtsmæssigt.
(ii) Overtrædelse af autorisationslovenes
paragraf om omhu og samvittighedsfuldhed eller anden
sundhedslovgivning.
Der forudsættes, jf. stk. 4,
oprettet et kontaktudvalg med repræsentanter for
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Sundhedsvæsenets
Patientklagenævn (nævnets sekretariat) samt for de
takstbetalende myndigheder. Udvalget skal følge
takstfinansieringsordningen og afgive indstilling til ministeren om
fastsættelse af sagstaksterne, jf. nærmere herom under
de administrative og økonomiske konsekvenser.
3.2. Økonomiske
konsekvenser
Der skal ud fra de samlede driftsudgifter
beregnes en gennemsnitlig standardtakstpris pr. klagesag, der
tilsendes Patientklagenævnet. Det er for
nærværende ikke fundet hensigtsmæssigt at
differentiere taksterne på grupper af sager.
I 2003 blev der i alt oprettet (indsendt)
2.850 nye sager, hvoraf 2.273 sager blev antaget. I 2004 forventes
oprettet i alt ca. 3.000 sager. Af de 2.850 oprettede sager i 2003
blev i alt 616 sager afvist, idet 110 var forældede, 313 var
uden for nævnets kompetence, 166 kunne ikke antages (manglede
reaktion på anmodning om yderligere oplysninger, m.v.) og
endelig trak 27 personer deres klage tilbage.
Enhedsomkostningen medio 2004 pr. indsendt
klagesag skønnes at blive på ca. 7.667 kr., beregnet
på basis af det samlede antal forventede oprettede
(indsendte) sager for 2004 (ca. 3.000), og på basis af den
bevilling, der er afsat til nævnet for 2004, samlet 23,0
mill. kr. Kompensationen opgøres på baggrund af
regnskabstallene for 2004.
Amtskommunernes m. fls. andel heraf forventes
foreløbigt at udgøre ca. 92,4 % (amter: 59,3 %,
privat praksis: 30,2 % og 75 % af diverse-andel: 2,9 %) eller 21,3
mill. kr.
Som det fremgår af nedenstående
tabel 3 over udviklingen i sagsantallet i
Patientklagenævnet i perioden 1997-2004 er sagsantallet i den
pågældende 7 års periode steget fra 2.571 sager i
1997 til 2981 sager i 2004 (beregnet fremskrevet), eller med i alt
ca. 15,9 %, eller gennemsnitligt med 2,3 % pr. år.
Da der fra 1. januar 2004 tillige er
indført en udvidelse af patientforsikringsordningen til
dækning af bl.a. den private praksissektor, forventes flere
klager i stedet for at blive rettet hertil, bl.a. som følge
af sundhedspersonalets pligt til at underrette patienter om evt.
erstatningsberettigede skader og oprettelsen af de nye amtslige
patientkontorer, som skal henvise patienthenvendelser, der reelt
vedrører erstatningsønsker, til Patientforsikringen.
Endvidere skønnes sundhedspersonalets pligt til fra 1.
januar 2004 at indberette hændelige uheld og skader efter
patientsikkerhedsloven over tid at nedbringe klagesagsantallet til
Patientklagenævnet. På denne baggrund forventes
klagesagsantallet samlet set ikke at ville stige for
Patientklagenævnet i de kommende år.
Det er dog aftalt med
Amtsrådsforeningen samt Københavns og Frederiksberg
Kommuner, at udviklingen i antallet af klagesager til nævnet
skal følges frem til udgangen af 2008 til vurdering af om
forventningen om et samlet set uændret sagsantal i det
væsentlige holder.
Tabel 3: Antal nye klagesager i
Patientklagenævnet 1997-2004.
2004 | 2.981 | + 4,6 % |
2003 | 2.850 | - 3,4 % |
2002 | 2.949 | + 9,3 % |
2001 | 2.698 | + 3,4 % |
2000 | 2.610 | + 6,3 % |
1999 | 2.456 | - 1,3 % |
1998 | 2.489 | - 3,2 % |
1997 | 2.571 | |
Note: Procenten er stigning eller fald i
forhold til året tidligere. Tallet for 2004 er
fremskrivninger på basis af antallet af nye sager til og med
september måned. Der er medtaget tal fra 1997, som de er
tilgængelig på Patientklagenævnets Statistik
(hjemmesiden).
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
forudsættes at bistå Patientklagenævnet med a
conto-opkrævning og den endelige afregning overfor respektive
amter og kommuner. Udgifter hertil vil blive afholdt inden for
ministeriets bevillingsrammer. Amtskommunernes m.fls. omkostninger
ved a contobetaling og endelige opgørelse forudsættes
tilsvarende yderst begrænset, bl.a. ved anvendelse af
eksisterende elektroniske betalingsformer. Samlet set vurderes
lovforslaget at være udgiftsneutralt for henholdsvis staten
og amtskommunerne m.v.
Amtskommunerne (Amtsrådsforeningen)
samt Københavns og Frederiksberg Kommuner har taget
lovforslaget, incl. den anførte vurdering af de
økonomiske og administrative konsekvenser til
efterretning.
Patientklagenævnet opretholder sin
status som statslig virksomhed, og ansat personale, herunder
tjenestemandsansatte, opretholder deres ansættelsesretlige
status uændret i forhold til staten og aflønnes
fortsat herfra. Bevillingsmæssigt vil nævnet blive
opretholdt på den eksisterende finanslovskonto:
§ 16.11.21. Sundhedsvæsenets Patientklagenævn
(Driftsbev.), med en nettoudgiftsbevilling foreløbigt
svarende til nævnets udgifter for klagesager
vedrørende staten og kommunerne samt for
Færøerne og Grønland.
Ministeriet og Patientklagenævnets
sekretariat (direktøren) vil være ansvarlig for
nævnets daglige drift under hensyntagen til de
takstindtægter, der tilgår nævnet, og de evt.
opsparede midler. Der vil som følge af ordningens indhold
kunne forekomme mindre afvigelser i form af overskud eller
underskud i de enkelte år, som kan udlignes i
efterfølgende år, om nødvendigt ved
ændring af taksterne.
Beslutninger om fastsættelse af
takstbetalingen, samt ændringer heraf, træffes af
indenrigs- og sundhedsministeren efter indstilling fra det
kontaktudvalg, der skal nedsættes med de takstbetalende
parter efter lovforslaget stk. 4. Takstindstillinger og
takstfastsættelse, der forventes at ske mindst en gang
årligt gældende for det kommende finansår,
forudsættes bl.a. at inddrage følgende forhold :
· Taksterne fastsættes til de
langsigtede gennemsnitlige omkostninger forbundet med at producere
ydelsen, således at der tilstræbes en balance over en
flerårig periode.
· Der skal sikres en positiv
produktivitetsudvikling i nævnets drift, og den deraf
følgende effektiviseringsgevinst skal dels komme de
takstbetalende myndigheder til gode ved fremtidige
takstfastsættelser dels tilgå nævnet med henblik
på at sikre nævnet midler til evt. særlige
initiativer eller begivenheder, f.eks. til større
engangsanskaffelser (IT m.v.), ændret husleje m.v. m.v.
· Der forudsættes som hidtil af
ministeriet indgået resultatkontrakter med
Patientklagenævnet om mål og resultatkrav for
nævnets virksomhed.
· Der skal særligt ved et fald i
sagstilgangen til nævnet tages højde for, at
nævnets faste omkostninger ikke vil kunne reduceres i samme
takt.
· Beslutning om væsentlige
ændringer i serviceniveauet, som har udgiftsmæssige
konsekvenser, tages op til drøftelse med amterne m.fl. i det
nedsatte kontaktudvalg.
3.3. Administrative konsekvenser
Lovforslaget forventes, med den
foreslåede forenklede model, at medføre meget
begrænsede administrative omkostninger for såvel staten
som amtskommunerne m.v.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke erhvervsmæssige
konsekvenser.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
7. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været til
høring hos følgende myndigheder, organisationer,
foreninger m.v.: Amtsrådsforeningen, Københavns og
Frederiksberg kommuner, herunder Hovedstadens
Sygehusfællesskab, Færøernes Landsstyre og
Grønlands Landsstyre.
Samlet vurdering af lovforslagets
økonomiske konsekvenser
| Positive konsekvenser /mindreudgifter | Negative konsekvenser |
Økonomiske konse- kvenser for stat, kommuner og
amtskommuner | Forventning om færre klagesager
ensbetydende med en reduktion af de samlede udgifter til
klagesager | Begrænsede administrative
meromkostninger i stat og amtskommuner |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | En mulig mindre administration som
følge af færre klagesager | Begrænset ekstra administration, der
forventes at blive aftagende |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter stk. 1 fastslås
betalingsordningens grundlæggende indhold. Takstbetalingen
omfatter alle nævnets opgaver, herunder indberetninger, som
disse bl.a. er fastsat i nævnets forretningsorden, jf.
bekendtgørelse nr. 662 af 14. september 1998, ligesom de
persongrupper, der er omfattet af Patientklagenævnets
virksomhed, er beskrevet i bekendtgørelse nr. 544 af 14.
juni 2001.
Når amtskommunerne m.fl.
pålægges at betale den fastsatte standardtakst
vedrørende klager og indberetninger over privat
praktiserende sundhedspersoner og for private sygehuse, foretages
det som anført ovenfor af administrative grunde. Selv om
amtskommunerne m.v. ikke har umiddelbare
instruktionsbeføjelser overfor disse, så vil de dog
for de sygesikringsomfattede sundhedspersoner kunne øve
indflydelse på disses adfærd gennem
overenskomstindgåelserne og de overenskomstregulerede
samarbejdsudvalg m.v. Hertil kommer, at privatpraktiserende
sundhedspersoner, bl.a. over for patienterne, ikke bør
stilles anderledes end ansatte sundhedspersoner, hvor vedkommende
amtskommune m.v. afholder takstbetalingen.
Efter stk. 2 afholder staten
(Indenrigs- og Sundhedsministeriet) indtil videre udgifterne for
klagesager vedrørende staten og kommunerne. Herom henvises
til de almindelige bemærkninger.
Staten afholder tilsvarende udgifterne for
klagesager vedrørende institutioner på
Færøerne og i Grønland. Idet der henvises til
de almindelige bemærkninger herom, bemærkes at dette
ved aftale med pågældende hjemmestyre kan ændres,
ligesom det kan aftales, at pågældende hjemmestyre i
stedet for hjemtager sine klagesager til afgørelse i egne
organer. Den retlige regulering heraf skal herefter
fastsættes efter lovforslagets § 3.
Det bemærkes, at centralstyrelsesloven
og hermed bestemmelserne om Patientklagenævnet fortsat er
fuldt gældende for både Færøerne og
Grønland. (Bestemmelserne i lovens §§ 2 og 4
om tilsyn blev for Grønlands vedkommende ophævet ved
sundhedsvæsenets overførelse hertil pr.1. januar
1992).
Efter stk. 3 kan ministeren
bl.a. beslutte andre takstfinansieringsløsninger, herunder
at visse sagsområder ikke indgår i takstbetalingen. Det
kan f.eks. tænkes, at der tillægges nævnet sager,
der naturligt falder udenfor takstbetalingsordningen.
Efter stk.4 nedsætter
ministeren et kontaktudvalg med de takstbetalende myndigheder m.v.
Herom henvises til de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft
1. januar 2006.
Når lovforslaget ønskes
ikraftsat fra 1. januar 2006 er dette en følge af
økonomiaftalen med amterne.
Takstreguleringen vil fra 1. januar 2007,
hvor kommunalreformen træder i kraft, skulle tilpasses denne.
Dette vil ske i den konsekvenslovgivning, som regeringen vil
fremsætte i januar 2005 vedrørende reformen, evt. som
et ændringsforslag hertil.
Til § 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. For
Færøernes vedkommende kan loven sættes i kraft
ved kongelig anordning med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
For Grønlands vedkommende er
kompetencen til at fastsætte regler inden for
sundhedslovgivningen overgået til hjemmestyrets myndigheder,
jf. § 1 i lov nr. 369 af 6. juni 1991 om
sundhedsvæsenet i Grønland. Ønsker
Grønlands hjemmestyre regler af tilsvarende indhold
gennemført i Grønland, må dette ske ved
landstingsforordning.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige og specielle bemærkninger (til § 1)
vedrørende de færøske og grønlandske
forhold til Patientklagenævnet.