L 119 Forslag til lov om ændring af lov om CO2-kvoter.

(Anvendelse af kreditter i kvoteordningen).

Af: Transport- og energiminister Flemming Hansen (KF)
Udvalg: Det Energipolitiske Udvalg
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 02-03-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l119_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (2. marts 2005)

 

 

Transport- og energiministeren (Flemming Hansen) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om CO2 -kvoter (Anvendelse af kreditter i kvoteordningen)

(Lovforslag nr. L 119).

Lovforslaget er en genfremsættelse af L 139 fremsat den 8. december 2004 af økonomi- og erhvervsministeren. (F.T. 2004-2005, 1. samling Tillæg A s. 4052). Ved genfremsættelsen er ikrafttrædelsesdatoen foreslået udskudt fra 1. maj 2005 til 1. juli 2005. Desuden er der foretaget enkelte tekniske korrektioner, som følge af at Europa-Kommissionens varslede registerforordning nu er udstedt.

Efter lov om CO2 -kvoter, som fik virkning fra årsskiftet, skal de omfattede virksomheder aflevere CO2 -kvoter svarende til deres udledning af CO2.

Lovforslaget gennemfører EU's såkaldte »Linking-direktiv«, som giver medlemslandene mulighed for at sikre, at virksomhederne tillige kan anvende såkaldte CDM- og JI-kreditter til opfyldelse af forpligtelsen efter CO2 -ordningen. Det sker ved at give adgang til, at virksomheden i stedet for kvoter kan tilbagelevere kreditter, som man har opnået ved at gennemføre drivhusgasreducerende projekter i andre lande.

Lovforslaget indeholder endvidere enkelte ændringer af mere teknisk karakter af den gældende lov om CO2 -kvoter.

Direktivet er baseret på, at medlemslandene etablerer en godkendelsesordning for virksomheder, der ønsker at udføre projekter eller ønsker at anvende kreditter i stedet for kvoter til opfyldelse af deres forpligtelser i Danmark. Miljøministeren vil få ansvaret for den danske godkendelsesordning, idet Miljøministeren i forvejen har ansvaret for indkøb af en stor del af de statslige kreditter på området og desuden har det overordnede ansvar for den danske klimastrategi. Det præcise indhold af godkendelsesordningen vil blive fastlagt i en bekendtgørelse udstedt af miljøministeren.

Lovforslaget er i tråd med regeringens klimastrategi, som lægger stor vægt på, at klimaindsatsen sikrer størst mulige miljøfordele på den mest omkostningseffektive måde. Projektmekanismerne tager højde for, at klimaforandringer er et globalt anliggende, og reduktionerne i drivhusgasudledningerne bliver foretaget, hvor der er størst reduktionspotentiale.

For kvotebelagte danske virksomheder giver lovforslaget mulighed for at opfylde forpligtelsen med færre omkostninger og for at udvikle nye forretningsmuligheder gennem teknologioverførsel til andre lande.

De administrative udgifter ved lovens ydelser foreslås dækket ved gebyr.

Selv om det vil være forbundet med administrative omkostninger for virksomhederne at udnytte muligheden for brug af projektkreditter, vil forslaget samlet set kun kunne føre til reducerede udgifter for den enkelte virksomhed, da disse kun vil gøre brug af ordningen, når det ud fra en samlet økonomisk vurdering er en fordel for virksomheden.

Lovforslaget har hverken økonomiske eller administrative konsekvenser for amtskommuner og kommuner.

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.