L 136 (som vedtaget): Forslag til lov om fremme af
energibesparelser i bygninger.
Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den
16. juni 2005
Forslag
til
Lov om fremme af energibesparelser i
bygninger
Kapitel 1
Formål
§ 1. Lovens
primære formål er at fremme energibesparelser og
øge effektiviteten inden for al anvendelse af energi i
bygninger. Lovens formål er endvidere at medvirke til at
reducere vandforbruget i bygninger.
Kapitel 2
Lovens anvendelsesområde
§ 2. Loven
omfatter alle bygninger, der udgør en konstruktion med tag
og ydervægge, hvor der anvendes energi til regulering af
indeklimaet.
Stk. 2. Definitioner og afgrænsninger
i Bygnings- og Boligregistret (BBR) finder anvendelse, medmindre
andet er angivet i loven eller regler fastsat i medfør af
loven.
Stk. 3. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler eller træffe konkret afgørelse
om, at visse bygninger og bygningskategorier samt dele af bygninger
undtages fra krav enten i loven eller i regler fastsat i
medfør af loven.
Kapitel 3
Energimærkning af bygninger
§ 3.
Energimærkning af bygninger udarbejdes for alle bygninger
beliggende på en samlet fast ejendom, der består af
ét matrikelnummer eller flere matrikelnumre, der
ifølge notering i matriklen skal holdes forenet, jf. lov om
udstykning og anden registrering i matriklen. Energimærkning
af nybyggeri, jf. § 11, kan dog udarbejdes for enkelte
bygninger.
Stk. 2. Energimærkning omfattet af
stk. 1 indeholder energimærkning af lejligheder og andre
enheder til særskilt brug.
Stk. 3. Energimærkningen skal vise
bygningens energimæssige tilstand og kan endvidere indeholde
informationer om vandforbrug. Energimærkningen består
af:
1) Energimærke, der er en standardiseret og
dokumenteret opgørelse over en bygnings energimæssige
tilstand beregnet ud fra en normal brug af bygningen. Heri
indgår energiforbruget til opvarmning, varmt brugsvand,
køling, ventilation og eventuelt belysning. Vandforbrug kan
indgå.
2) Energiplan, der er en dokumenteret oversigt
over forslag til energibesparende foranstaltninger og råd om,
hvordan energiforbruget kan reduceres. Energiplanen kan endvidere
indeholde forslag til vandbesparende foranstaltninger.
3) Dokumentation for energimærkningen og
anden relevant information. Dokumentationen indeholder de
væsentligste forudsætninger for energimærkningen
og de registreringer fra gennemgangen af bygningen og dens
installationer, der er brugt ved beregningen af energimærket
og ved vurderingen af energibesparelser i energiplanen.
Stk. 4. Energimærkning kan foretages
i forskellige kategorier for forskellige typer af bygninger og
bygningsanvendelse.
Stk. 5. Energimærkningen skal
være udarbejdet af en energikonsulent, der er godkendt efter
regler fastsat i medfør af § 24 til at udfærdige
energimærkning for den pågældende kategori af
bygninger.
Stk. 6. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om, at andre afgrænsninger end en
samlet fast ejendom, jf. stk. 1, kan lægges til grund ved
energimærkning af bygninger, herunder at energimærkning
i særlige tilfælde ud over § 11 kan udarbejdes for
enkelte bygninger.
§ 4. Transport-
og energiministeren fastsætter nærmere regler om
energimærkning af bygninger, herunder om kategorier af
energimærkning, grundlaget for energimærkningen,
indhold, udformning, gennemførelse, dokumentering og
registrering af forbrug og driftsforhold samt om indhentning,
central registrering og videregivelse af oplysninger i forbindelse
med energimærkningen. Ministeren kan herunder fastsætte
regler om, at installationer og udstyr, der ejes eller drives af
ejere af ejerlejligheder eller af lejere og andre lignende brugere,
ikke skal indgå i energimærkningen.
Stk. 2. Transport- og energiministeren
fastsætter regler om gyldigheden af energimærkninger.
Der kan fastsættes forskellige gyldighedsperioder for
forskellige kategorier af energimærkninger. Gyldigheden af en
energimærkning må dog ikke overstige 10 år.
Stk. 3. En energimærkning mister sin
gyldighed, såfremt der er gennemført tilbygninger
eller andre ændringer, som i væsentligt omfang
påvirker bygningens energimæssige ydeevne. Transport-
og energiministeren fastsætter nærmere regler
herom.
Stk. 4. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om, at energikonsulenter skal indberette
udarbejdede energimærkninger til et register, jf. § 25,
og at energimærkningens gyldighed kan gøres
afhængig af, at energimærkningen er indberettet til
registeret.
Stk. 5. Energimærkning udarbejdet af
en intern energikonsulent, jf. § 24, stk. 1, nr. 1, er ikke
gyldig i forhold til krav om fremlæggelse af
energimærkning ved salg, udleje eller overdragelse af
brugsret, jf. §§ 6-8, eller krav om energimærkning
af en ny bygning, jf. § 11.
§ 5.
Forpligtelsen til at lade udarbejde energimærkning for
ejendomme, lejligheder eller andre enheder med henblik på, at
kravene i kapitel 4-6 kan opfyldes, påhviler den til enhver
tid værende ejer. For ejendomme med ejerlejligheder
påhviler forpligtelsen ejerforeningen.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om, at ejere skal give energikonsulenter
oplysninger til brug for energimærkningen.
Kapitel 4
Energimærkning ved salg eller
udleje m.v.
§ 6. Ved salg
af en ejendom eller ejerlejlighed skal der foreligge en
energimærkning for henholdsvis ejendommen eller
ejerlejligheden, jf. §§ 3, 4 og 10. Det påhviler
sælger at sørge for, at køber, inden aftale om
salg indgås, har fået udleveret energimærkningen
for den pågældende ejendom eller ejerlejlighed.
Stk. 2. Hvis en køber af en ejendom
eller en ejerlejlighed ikke har fået udleveret ejendommens
henholdsvis ejerlejlighedens energimærkning inden
indgåelse af salgsaftalen, og ejeren ikke efter påkrav
har udleveret energimærkningen, er køber berettiget
til at lade energimærkning udarbejde for sælgerens
regning, såfremt dette sker inden for en rimelig frist.
Stk. 3. Stk. 1 og 2 kan ikke ved aftale
mellem parterne fraviges til skade for køberen.
Stk. 4. En ejer af en ejerlejlighed kan til
enhver tid kræve, at ejendommens ejerforening snarest muligt
uden beregning stiller en gyldig energimærkning for
ejerlejligheden, som indgår i ejendommens
energimærkning, til rådighed, således at ejeren
vil kunne opfylde sin forpligtelse om at fremlægge
energimærkning inden et eventuelt salg af lejligheden. Hvis
ejerforeningen ikke efter påkrav udleverer
energimærkningen til ejeren af en ejerlejlighed i ejendommen,
kan den pågældende ejer lade energimærkningen
udføre for ejerforeningens regning eller som sælger af
ejerlejligheden forlange udgifter efter stk. 2 dækket af
ejerforeningen.
§ 7. Ved udleje
af en ejendom, en bolig- eller erhvervsenhed eller andre
erhvervslokaler i en ejendom skal der foreligge en
energimærkning for ejendommen eller den
pågældende enhed, jf. §§ 3, 4 og 10. Det
påhviler udlejer at sørge for, at lejer, inden
lejeaftalen indgås, har fået udleveret
energimærkningen for lejemålet.
Stk. 2. Stk. 1 kan ikke ved aftale mellem
parterne fraviges til skade for lejeren.
Stk. 3. Ved udleje af en ejerlejlighed
finder § 6, stk. 4, tilsvarende anvendelse.
Stk. 4. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om, at ganske kortvarig tidsbegrænset
udlejning ikke er omfattet af stk. 1.
§ 8. Ved
overdragelse af en andel, anpart eller aktie i et
boligfællesskab, hvor der til andelen, anparten eller aktien
er knyttet brugsret til en boligenhed i boligfællesskabets
ejendom, skal der foreligge en energimærkning for
boligenheden, jf. §§ 3, 4 og 10. Det påhviler den,
der overdrager andelen, anparten eller aktien i
boligfællesskabet, at sørge for, at erhververen, inden
aftalen om overdragelse indgås, har fået udleveret
energimærkningen for den pågældende
boligenhed.
Stk. 2. Hvis erhververen ikke har
fået udleveret boligenhedens energimærkning inden
indgåelse af aftale om overdragelse som nævnt i stk. 1
og overdrageren ikke efter påkrav har udleveret
energimærkningen, er erhververen berettiget til at lade
energimærkning udarbejde for overdragerens regning,
såfremt dette sker inden for en rimelig frist.
Stk. 3. Stk. 1 og 2 kan ikke ved aftale
mellem parterne fraviges til skade for erhververen.
Stk. 4. En andelshaver, anpartshaver eller
aktionær i et boligfællesskab kan til enhver tid
kræve, at boligfællesskabet snarest muligt uden
beregning stiller en gyldig energimærkning for den omfattede
boligenhed til rådighed, således at vedkommende vil
kunne opfylde sin forpligtelse til at fremlægge
energimærkning inden en eventuel aftale om overdragelse som
nævnt i stk. 1. Hvis boligfællesskabet ikke efter
påkrav udleverer energimærkningen til overdrageren, kan
overdrageren lade energimærkningen udføre for
boligfællesskabets regning eller forlange udgifter efter stk.
2 dækket af boligfællesskabet.
Stk. 5. Bestemmelserne i stk. 1-3 finder
tilsvarende anvendelse ved overdragelse af brugsret til en bygning,
en bolig- eller erhvervsenhed eller andre erhvervslokaler i en
ejendom ejet af andre selskaber, foreninger, samejer og
fællesskaber, hvis der er knyttet brugsret til den
pågældende bygning, enhed eller lokaler, samt ved
forbrugeraftaler, der giver brugsret til fast ejendom på
timesharebasis.
§ 9.
Overdragelse ved arv, gave og tvangsauktion samt overdragelse fra
insolvent bo eller overdragelse til ægtefælle eller
samlever anses ikke som salg omfattet af § 6, stk. 1, eller
overdragelse omfattet af § 8, stk. 1.
§ 10.
Energimærkning, der skal udleveres efter §§ 6-8,
skal være gyldig og udarbejdet efter reglerne i § 3 og
§ 4. Hvis der foreligger flere energimærkninger for
ejendommen eller enheden, skal den senest udarbejdede
energimærkning fremlægges i forbindelse med salget,
udlejningen eller overdragelsen.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan
fastsætte nærmere regler om udlevering af
energimærkning til berettigede efter §§ 6-8,
herunder betingelser for elektronisk udlevering, og om frister for
udleveringen.
Kapitel 5
Energimærkning m.v. ved
opførelse af nye bygninger
§ 11. Ved
opførelse af en ny bygning og ved så omfattende
ombygninger af en eksisterende bygning, at det må sidestilles
med nybyggeri, skal ejeren inden ibrugtagningen lade udarbejde
energimærkning for bygningen, jf. § 3 og § 4.
Energimærkningen skal indeholde oplysninger om bygningen i
forhold til de energimæssige krav i bygningsreglementet.
Stk. 2. Ejeren skal fremsende
energimærkningen for et nybyggeri til den kommunale
bygningsmyndighed senest samtidig med færdigmeldingen af
byggeriet. Det er en betingelse for ibrugtagning, at der er
afleveret en energimærkning for byggeriet til
bygningsmyndigheden.
Stk. 3. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om, at ansøgning om byggetilladelse
skal vedlægges oplysninger om mulighederne for alternative
systemer til opvarmning eller køling af bygninger, herunder
at oplysningerne er en betingelse for meddelelse af
byggetilladelse.
§ 12.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om, at
projekterende og udførende af et nybyggeri skal levere den
fornødne dokumentation for nybyggeriet til den
energikonsulent, som ejeren af bygningen har indgået aftale
med om energimærkning af bygningen.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om, at den projekterende skal give bygherren
oplysninger om, hvordan energieffektiviteten i et foreslået
projekt kan forbedres, herunder at regler herom ikke skal kunne
fraviges ved aftale mellem parterne til skade for bygherren.
§ 13.
Energimærkning af en ny bygning kan kun anvendes i
forbindelse med salg, leje eller overdragelse af brugsret efter
§§ 6-8, hvis energimærkningen omfatter en
energimærkning af hele ejendommen.
Kapitel 6
Regelmæssig energimærkning
af bygninger
§ 14.
Transport- og energiministeren fastsætter regler om, at der
skal foretages regelmæssig energimærkning af bygninger,
herunder regler om omfattede kategorier af ejendomme og
bygninger.
§ 15.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om, at
ejeren skal sikre, at der føres driftsjournaler med
oplysninger om periodiske registreringer af forbrug af energi og
vand samt andre driftsforhold knyttet til energianvendelse i
ejendommens installationer.
Kapitel 7
Kontrol, eftersyn og vedligeholdelse
af tekniske anlæg
§ 16.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om
1) eftersyn, kontrolmåling, justering,
rensning, drift og forbedring af tekniske anlæg og
2) rådgivning om drift, vedligeholdelse,
effektivitet, udskiftning og forbedring af tekniske
anlæg.
Stk. 2. Tekniske anlæg, jf. stk. 1,
omfatter kedelanlæg, varmevekslere, varmeanlæg,
ventilations- og klimaanlæg samt andre energiforbrugende
anlæg, der anvendes i forbindelse med bygninger.
§ 17.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om, at
det inden ibrugtagning af tekniske anlæg skal kontrolleres,
om anlægget opfylder de energimæssige krav i
bygningsreglementet.
Stk. 2. Regler fastsat efter stk. 1 finder
anvendelse såvel for installation af tekniske anlæg i
nybyggeri som for installation eller udskiftning af anlæg i
eksisterende bebyggelse.
Stk. 3. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om, at ejeren eller den tekniske ekspert,
der har foretaget kontrollen af et teknisk anlæg, skal oplyse
den stedlige bygningsmyndighed om resultatet af kontrollen.
§ 18. Eftersyn
og kontrolmåling af tekniske anlæg, jf. § 16, stk.
1, samt kontrol inden ibrugtagning af tekniske anlæg, jf.
§ 17, stk. 1, skal udføres af en teknisk ekspert, der
er godkendt efter regler fastsat i medfør af § 24 til
at udføre eftersyn af den pågældende type
anlæg.
Kapitel 8
Offentlige bygninger
§ 19. Ejendomme
ejet af de offentlige institutioner og virksomheder m.v., som er
nævnt i § 22, stk. 1, skal have foretaget
regelmæssig energimærkning i henhold til regler fastsat
i medfør af § 14, hvis ejendommens samlede etageareal
er på over 1.000 m2.
§ 20. I
offentlige institutioner og virksomheder m.v., som er nævnt i
§ 22, stk. 1, skal udførte energimærkninger
opsættes, så de er synlige for brugere af bygningen.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om, at
energimærkninger skal være offentligt
tilgængelige på anden måde.
§ 21.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om, at
offentlige institutioner og virksomheder m.v., som er nævnt i
§ 22, stk. 1,
1) skal gennemføre energibesparelser, der
identificeres i medfør af regler i denne lov eller regler
fastsat i medfør af denne lov,
2) skal udpege en energiansvarlig for
institutionens bygninger til at varetage nærmere fastsatte
opgaver vedrørende bygningernes energi- og vandforbrug,
3) skal foretage indberetning af overordnede
forbrugstal vedrørende bygningers energi- og vandforbrug
og
4) skal synliggøre løbende
registreringer af energi- og vandforbruget samt kontrolresultater
for tekniske anlæg i henhold til kapitel 7.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan
fastsætte nærmere regler om indhold og
gennemførelse af de aktiviteter, der er nævnt i stk.
1, samt administration i forbindelse hermed.
Stk. 3. Transport- og energiministeren kan
undtage visse offentlige institutioner eller virksomheder m.v. helt
eller delvis fra krav i regler fastsat i medfør af stk. 1 og
2.
§ 22. § 19
og § 20 gælder for følgende offentlige
institutioner og virksomheder m.v.:
1) Den offentlige forvaltning.
2) Institutioner, selskaber, foreninger m.v.,
hvis udgifterne ved deres virksomhed overvejende dækkes af
offentlige midler, eller hvis de ved eller i henhold til lov har
fået tillagt beføjelser til at træffe
afgørelse på det offentliges vegne.
3) Virksomheder, der ejes af det offentlige,
eller hvor det offentlige har bestemmende indflydelse.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan
undtage visse offentlige institutioner eller virksomheder m.v.
omfattet af stk. 1 helt eller delvis fra § 19 og §
20.
§ 23.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om, at
§ 19 og § 20 og regler fastsat i medfør af §
21 i nærmere angivet omfang finder tilsvarende anvendelse for
bygninger, som offentlige institutioner og virksomheder m.v., der
er nævnt i § 22, har lejet.
Kapitel 9
Energikonsulenter og tekniske
eksperter
§ 24.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om
registrerings-, godkendelses- eller beskikkelsesordninger eller
ordninger for akkrediteret certificering for
1) energikonsulenter og virksomheder, der
beskæftiger energikonsulenter, herunder interne
energikonsulenter, og
2) tekniske eksperter, der udfører
kontrol, eftersyn og vedligeholdelse af tekniske anlæg efter
reglerne i kapitel 7, samt virksomheder, der beskæftiger
sådanne tekniske eksperter, herunder interne tekniske
eksperter.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan
i forbindelse med ordninger efter stk. 1 fastsætte
nærmere regler om:
1) Godkendelse, beskikkelse, certificering eller
registrering af energikonsulenter og tekniske eksperter samt de
virksomheder, der beskæftiger dem, herunder
kvalifikationskrav og andre betingelser for godkendelse,
beskikkelse, certificering eller registrering.
2) Fratagelse og bortfald af godkendelsen,
beskikkelsen, certificeringen eller registreringen.
3) Energikonsulenters og tekniske eksperters
virksomhed, forpligtelser og uvildighed samt forpligtelser for de
virksomheder, der beskæftiger dem.
4) Retningslinjer for energikonsulenters og
tekniske eksperters udførelse af energimærkning eller
eftersyn, herunder anvendelse af beregningsværktøj
m.v.
5) Krav til udstyr, der anvendes i forbindelse
med energimærkning eller kontrol, eftersyn og vedligeholdelse
af tekniske anlæg, herunder om kontrol af udstyr.
6) Tilrettelæggelse og administration af
ordningerne.
7) Tilsyn og kontrol med energikonsulenter og
tekniske eksperter samt virksomheder, der beskæftiger dem,
herunder kontrol af udført arbejde omfattet af
ordningerne.
8) Klageadgang vedrørende ydelser
udført af energikonsulenter og tekniske eksperter og de
virksomheder, der beskæftiger dem, herunder om
klageberettigelse.
9) Adgang til at træffe afgørelse om
eventuelle berigtigelser af udførte energimærkninger
og eftersyn eller udførelse af nye energimærkninger
eller eftersyn ved andre energikonsulenter eller tekniske eksperter
samt om påtale eller tildeling af advarsler.
Stk. 3. Transport- og energiministeren kan
i forbindelse med ordninger efter stk. 1 fastsætte regler
om:
1) Maksimale honorarer for ydelser udført
af energikonsulenter eller tekniske eksperter.
2) Betaling til dækning af udgifter
vedrørende godkendelse, beskikkelse, certificering eller
registrering, tilsyn, kontrol, kvalitetssikring, drift af
registeret nævnt i § 25 og andre edb-systemer samt anden
administration m.v. Betaling kan opkræves i form af
engangsgebyr, årligt eller regelmæssigt gebyr eller
gebyr pr. energimærkning eller eftersyn.
3) Betaling for optagelseskurser og obligatoriske
efteruddannelseskurser for energikonsulenter og tekniske
eksperter.
4) Ansvarsforsikring for energikonsulenter og
tekniske eksperter samt for de virksomheder, der beskæftiger
dem.
Stk. 4. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om, at stk. 2 og 3 finder tilsvarende
anvendelse for andet arbejde, som energikonsulenter eller tekniske
eksperter udfører i henhold til anden lovgivning i deres
egenskab af godkendt, beskikket, certificeret eller registreret
energikonsulent eller teknisk ekspert efter denne lov.
Stk. 5. Straffelovens
§§ 144, 150, 152 og 155-157 finder tilsvarende
anvendelse for beskikkede, godkendte eller certificerede
energikonsulenter.
Kapitel 10
Forskellige bestemmelser
§ 25.
Transport- og energiministeren opretter et register for
energimærkninger af bygninger og kontrol, eftersyn og
vedligeholdelse af tekniske anlæg omfattet af kapitel 7.
Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte nærmere
regler om oprettelse og drift af registeret, herunder om
indberetning og registrering af oplysninger, undtagelser fra
registrering samt om adgang til og videregivelse af registrerede
oplysninger.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan
i forbindelse med oprettelse af et register efter stk. 1
fastsætte regler om indberetning af andre oplysninger om
ejendommen, herunder registrerede energiforbrug som nævnt i
§ 28, stk. 2, nr. 2.
Stk. 3. Den til enhver tid værende
ejer af en ejendom eller en ejerlejlighed har fuld adgang til
registrerede oplysninger og beregninger i forbindelse med
energimærkning af bygninger samt kontrol, eftersyn og
vedligeholdelse af tekniske anlæg omfattet af kapitel 7.
Ejeren og de energikonsulenter eller tekniske eksperter, som for
ejeren udfører henholdsvis energimærkning eller
kontrol og eftersyn af tekniske anlæg, kan uden yderligere
tilladelse anvende disse oplysninger og beregninger i forbindelse
med efterfølgende energimærkning eller kontrol og
eftersyn m.v. af de tekniske anlæg.
§ 26. Ved
ejendomme med flere ejere påhviler forpligtelserne efter
denne lov eller regler fastsat i medfør af loven ejerne i
forening.
§ 27. Ejeren
skal orientere lejere, andelshavere og andre lignende brugere, jf.
§ 8, om en udarbejdet energimærkning og på
forlangende give disse og deres befuldmægtigede adgang til at
gennemgå energimærkningen.
Stk. 2. I ejendomme med ejerlejligheder
skal ejerforeningen orientere ejerne af ejerlejligheder om en
udarbejdet energimærkning og på forlangende give disse
eller deres befuldmægtigede adgang til at gennemgå
energimærkningen.
§ 28.
Transport- og energiministeren og Energiklagenævnet kan
pålægge myndigheder, ejere af ejendomme eller
ejerlejligheder, energikonsulenter, tekniske eksperter,
virksomheder, der beskæftiger energikonsulenter eller
tekniske eksperter, projekterende og udførende af nybyggeri
samt kollektive energiforsyningsvirksomheder, som er nævnt i
stk. 2, at udarbejde og meddele alle sådanne oplysninger til
ministeren henholdsvis klagenævnet, som er nødvendige
for varetagelsen af opgaver efter denne lov eller regler udstedt i
henhold til loven, herunder til afgørelse af, om et forhold
er omfattet af loven.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om, at netvirksomheder efter lov om
elforsyning, naturgasdistributionsselskaber efter lov om
naturgasforsyning og kollektive forsyningsanlæg efter lov om
varmeforsyning skal
1) stille oplysninger om registrerede
energiforbrug m.v. for en ejendom til rådighed for
energikonsulenter, der har indgået aftale om udarbejdelse af
energimærkning for en ejendom, og
2) indberette registrerede energiforbrug til et
register, jf. § 25.
Stk. 3. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om, hvorledes oplysninger omfattet af stk. 1
og 2 skal meddeles.
§ 29.
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser
truffet af transport- og energiministeren efter loven eller regler
udstedt i henhold til loven.
Stk. 2. Transport- og energiministerens
afgørelser som nævnt i stk. 1 kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed end Energiklagenævnet.
Afgørelserne kan ikke indbringes for domstolene, før
den endelige administrative afgørelse foreligger.
Stk. 3. Klage skal være indgivet
skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.
Stk. 4. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om
1) adgangen til at klage over afgørelser,
der efter loven eller regler udstedt i henhold til loven
træffes af transport- og energiministeren, herunder at visse
afgørelser ikke skal kunne indbringes for
Energiklagenævnet,
2) at afgørelser truffet af en under
Transport- og Energiministeriet oprettet institution, et udvalg
eller en anden offentlig myndighed, som transport- og
energiministeren i henhold til § 31, stk. 1, har henlagt sine
beføjelser efter loven til, ikke skal kunne indbringes for
ministeren, og
3) betaling af gebyr ved indbringelse af en klage
for Energiklagenævnet.
Stk. 5. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om Energiklagenævnets
sammensætning ved behandling af klager som nævnt i stk.
1.
§ 30.
Transport- og energiministeren eller den, som ministeren bemyndiger
hertil, fører tilsyn med overholdelsen af loven og regler,
der er fastsat i medfør heraf.
Stk. 2. Såfremt transport- og
energiministeren efter bestemmelsen i § 31, stk. 1 og 2,
henlægger opgaver til et udvalg eller en anden offentlig
myndighed uden for ministerens ressort eller til en privat
organisation m.v., fører ministeren tilsyn med disses
overholdelse af loven, af regler udstedt i medfør af loven
og af afgørelser truffet efter loven.
§ 31.
Transport- og energiministeren kan bemyndige en under ministeriet
oprettet institution, et udvalg eller en anden offentlig myndighed
til at udøve beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministeren.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan
bemyndige en virksomhed eller en sagkyndig institution eller
organisation til at udøve nærmere angivne
beføjelser vedrørende tilsyn, kontrol, godkendelse,
akkrediteret certificering eller registrering samt drift af
registre i henhold til denne lov.
§ 32. Med
bøde straffes den, der som udlejer undlader at sørge
for, at lejer inden indgåelse af lejeaftale har fået
udleveret energimærkningen for lejemålet, jf. § 7,
stk. 1.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan
i regler, der udstedes i medfør af denne lov,
fastsætte bødestraf for overtrædelse af disse
regler.
Stk. 3. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 11
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser m.v.
§ 33.
Tidspunktet for lovens ikrafttræden fastsættes af
transport- og energiministeren. Ministeren kan herunder
fastsætte, at loven træder i kraft på forskellige
tidspunkter.
Stk. 2. Lov nr. 485 af 12. juni 1996 om
fremme af energi- og vandbesparelser i bygninger ophæves den
1. januar 2006.
Stk. 3. Regler, der er fastsat i henhold
til den i stk. 2 nævnte lov, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af regler fastsat i
medfør af denne lov.
§ 34. Klage
over faglige og kvalitetsmæssige forhold vedrørende
energikonsulenters og energiledelseskonsulenters ydelser, der er
udført efter reglerne i lov om fremme af energi- og
vandbesparelser i bygninger og regler fastsat i medfør
heraf, færdigbehandles efter de hidtil gældende
regler.
Stk. 2. Kontrol af de
energimærkninger og kontrolmålinger af
oliefyringsanlæg, der er udført efter reglerne i lov
om fremme af energi- og vandbesparelser i bygninger og regler
fastsat i medfør heraf, foretages efter de hidtil
gældende regler.
§ 35. Ved salg
af en ejendom eller en ejerlejlighed, jf. § 6, erstatter en
energimærkning, der er udarbejdet og gyldig i henhold til lov
om fremme af energi- og vandbesparelser i bygninger og
bekendtgørelse nr. 789 af 19. september 2002 om
energimærkning m.v. i bygninger, energimærkningen efter
denne lov eller regler fastsat i medfør af loven.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om forlængelse af gyldigheden af
energimærker, der er udarbejdet i henhold til lov om fremme
af energi- og vandbesparelser i bygninger og bekendtgørelse
nr. 789 af 19. september 2002 om energimærkning m.v. i
bygninger.
§ 36. I lov om
leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 920 af 10. september 2004,
som ændret ved § 1 i lov nr. 371 af 24. maj 2005,
§ 53 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 59 i
lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1. § 36,
stk. 2, 3. pkt., affattes således:
»Endvidere skal udgifter til
energimærkning og udgifter til kontrol, eftersyn og
vedligeholdelse af tekniske anlæg, jf. lov om fremme af
energibesparelser i bygninger, dog ligeledes medtages i varme- og
varmtvandsregnskabet.«
2. § 46 a,
stk. 1, affattes således:
»Har en godkendt energikonsulent udarbejdet
energimærkning, jf. lov om fremme af energibesparelser i
bygninger, skal udlejeren orientere lejerne herom og på en
lejers forlangende give denne eller dennes befuldmægtigede
adgang til at gennemgå dette materiale og eventuelle bilag
hertil.«
3. I § 46 a,
stk. 2, og § 46 a, stk. 3, 1. pkt., ændres
»lov om fremme af energi- og vandbesparelser i
bygninger« til: »lov om fremme af energibesparelser i
bygninger«.
4. § 46 a,
stk. 3, 2. pkt., affattes således:
»Foreligger der ikke energimærkning med
tilhørende energiplan, jf. lov om fremme af
energibesparelser i bygninger, kan lejerne, såfremt forholdet
er omfattet af 1. pkt., kræve, at udlejeren
gennemfører en sådan energimærkning.«
§ 37. I lov om
leje af almene boliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 921 af 10.
september 2004, som ændret ved § 2 i lov nr. 330 af
18. maj 2005 og § 3 i lov nr. 371 af 24. maj 2005,
foretages følgende ændringer:
1. § 52,
stk. 2, 4. pkt., affattes således:
»Endvidere skal udgifter til
energimærkning og udgifter til kontrol, eftersyn og
vedligeholdelse af tekniske anlæg, jf. lov om fremme af
energibesparelser i bygninger, medtages i regnskabet.«
2. I § 52, stk.
3, § 53, stk. 1, § 54, stk. 1, og § 56,
stk. 1, ændres »lov om fremme af energi- og
vandbesparelser i bygninger« til: »lov om fremme af
energibesparelser i bygninger«.
§ 38. I lov nr.
934 af 20. december 1999 om leje af erhvervslokaler m.v.
(erhvervslejelov), som ændret ved § 18 i lov nr. 1260 af
20. december 2000, § 1 i lov nr. 447 af 7. juni 2001 og §
1 i lov nr. 1235 af 27. december 2003, foretages følgende
ændringer:
1. § 11,
stk. 1, affattes således:
»Reglerne i § 10 gælder også,
hvis der pålægges ejendommen nye eller forøgede
afgifter til vand, el, renovation, kloak, skorstensfejning og
energimærkning samt kontrol, eftersyn og vedligeholdelse af
tekniske anlæg i medfør af lov om fremme af
energibesparelser i bygninger efter takster, der er fastsat eller
godkendt af det offentlige.«
2. § 45,
stk. 2, 4. pkt., affattes således:
»Endvidere skal udgifter til
energimærkning og udgifter til kontrol, eftersyn og
vedligeholdelse af tekniske anlæg, jf. lov om fremme af
energibesparelser i bygninger, dog ligeledes medtages i
regnskabet.«
3. I § 45, stk.
4, § 46, stk. 1, § 47, stk. 1, og § 49,
stk. 1, ændres »lov om fremme af energi- og
vandbesparelser i bygninger« til: »lov om fremme af
energibesparelser i bygninger«.
§ 39. I lov nr.
391 af 14. juni 1995 om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af
fast ejendom m.v., som ændret ved § 17 i lov nr. 234 af
2. april 1997, § 1 i lov nr. 437 af 31. maj 2000 og § 3 i
lov nr. 406 af 28. maj 2003, foretages følgende
ændringer:
1. I § 4, stk.
1, 1. pkt., ændres »en beskikket
bygningssagkyndig« til: »en bygningssagkyndig, der er
godkendt ved beskikkelse eller certificering«.
2. § 4,
stk. 2, 1. pkt., ophæves.
3. I § 4, stk.
2, 2. pkt., ændres fire steder »beskikkelse«
til: »godkendelse« og
»beskikkelsesordningen« til:
»godkendelsesordningen«.
4. I § 4, stk.
3, ændres »beskikkelsesordningen« til:
»godkendelsesordningen«.
5. I § 4, stk.
4, ændres »Erhvervs- og Boligstyrelsen« til:
»Erhvervs- og Byggestyrelsen«.
6. I § 4, stk.
5, ændres »154-157« til:
»155-157«, og »beskikkede« ændres
til: »godkendte«.
§ 40. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.