L 29 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af færdselsloven og pasloven. (Kommunernes varetagelse af
visse opgaver på kørekort- og pasområdet som led
i kommunalreformen).
Fremsat den 24. februar 2005 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven og
pasloven
(Kommunernes varetagelse af visse opgaver
på kørekort- og pasområdet
som led i kommunalreformen)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 712 af 2. august 2001, som
ændret ved lov nr. 217 af 22. april 2002, § 3 i lov
nr. 380 af 6. juni 2002, § 1 i lov nr. 1049 af 17.
december 2002, lov nr. 432 af 10. juni 2003, lov nr. 267 af 21.
april 2004 og § 16 i lov nr. 473 af 9. juni 2004,
foretages følgende ændringer:
1. Efter § 56
indsættes:
Ȥ 56 a.
Justitsministeren kan henlægge opgaver i forbindelse med
ansøgning om kørekort til kommunalbestyrelserne.
Stk. 2. Justitsministeren kan
fastsætte nærmere bestemmelser om omfanget af de
opgaver, som i medfør af stk. 1 kan henlægges til
kommunalbestyrelserne.«
2. Efter § 134
b indsættes:
Ȥ 134 c.
Justitsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet af
kommunalbestyrelsen i henhold til bemyndigelse efter § 56
a, herunder at afgørelserne ikke skal kunne indbringes for
ministeren.«
§ 2
I lov om pas til danske statsborgere mv.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 586 af 1. september 1986, som
ændret ved § 6 i lov nr. 386 af 20. maj 1992,
§ 6 i lov nr. 288 af 12. maj 1999, § 2 i lov
nr. 1103 af 29. december 1999, § 12 i lov nr. 433 af 31.
maj 2000 og § 2 i lov nr. 387 af 28. maj 2003, foretages
følgende ændringer:
1. I § 1 indsættes som
stk. 3€"5 :
»Stk. 3. Justitsministeren kan
henlægge opgaver i forbindelse med ansøgning om pas
til kommunalbestyrelserne.
Stk. 4. Justitsministeren kan
fastsætte nærmere bestemmelser om omfanget af de
opgaver, som i medfør af stk. 3 kan henlægges til
kommunalbestyrelserne.
Stk. 5. Justitsministeren kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet af kommunalbestyrelsen i henhold
til bemyndigelse efter stk. 3, samt afgørelser, der er
truffet af politiet i henhold til § 2, stk. 1, og
regler udstedt i medfør af § 1, stk. 2,
herunder at afgørelserne ikke skal kunne indbringes for
ministeren.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1 | Indledning
................................................................................................. | 3 |
| 1.1. | Lovforslagets formål og
indhold
..................................................... | 3 |
| | | |
2. | Kommunernes varetagelse af visse
opgaver på kørekortområdet
............... | 4 |
| 2.1. | Gældende ret
.................................................................................... | 4 |
| 2.1.1. | Førstegangserhvervelse af
kørekort og udvidelse af kørekort .............. | 4 |
| 2.1.2. | Generhvervelse/gengivelse af
førerret som følge af betinget eller ubetinget
frakendelse af førerretten eller kørselsforbud
............................ | 5 |
| 2.1.3. | Fornyelse af kørekort som
følge af alder eller helbred ......................... | 5 |
| 2.1.4. | Ombytning af udenlandske kørekort
................................................... | 5 |
| 2.1.5. | Udstedelse af internationale
kørekort, turistkørekort, midlertidigt
erstatningskørekort og duplikatkørekort
................................................. | 5 |
| 2.1.6. | Fornyelse af erhvervskørekort og
kørelærergodkendelse ..................... | 6 |
| 2.2. | Justitsministeriets overvejelser
........................................................... | 6 |
| 2.2.1. | Opgavefordelingen mellem kommunen og
politiet ................................ | 6 |
| 2.2.2. | Det fremtidige sagsforløb i
forbindelse med en ansøgning om kørekort
(førstegangserhvervelse af kørekort)
................................................. | 6 |
| 2.2.3. | Situationer, hvor politiet fortsat har
afgørelseskompetencen ................. | 7 |
| 2.2.3.1. | Helbredsmæssige forhold
.................................................................. | 7 |
| 2.2.3.2. | Indikation i Kørekortregisteret
........................................................... | 7 |
| 2.2.3.3. | Ægthedsundersøgelser
...................................................................... | 8 |
| 2.2.3.4. | Fysisk inddragelse af kørekort
........................................................... | 8 |
| | | |
3. | Kommunernes varetagelse af visse
opgaver på pasområdet ....................... | 8 |
| 3.1. | Gældende ret
.................................................................................... | 8 |
| 3.1.1. | Almindelige danske nationalitetspas
................................................... | 9 |
| 3.1.2. | Grønlandske og
færøske pas
............................................................. | 9 |
| 3.1.3. | Fremmedpas og rejsedokument for
flygtninge ..................................... | 9 |
| 3.1.4. | Ekstra pas
........................................................................................ | 9 |
| 3.1.5. | Fællespas
......................................................................................... | 9 |
| 3.1.6. | Provisoriske pas
............................................................................... | 9 |
| 3.1.7. | Forlængelse af passets
gyldighedstid
.................................................. | 9 |
| 3.1.8. | Gebyrfri udstedelse af pas i
tilfælde af væsentlige mangler .................. | 9 |
| 3.2. | Justitsministeriets overvejelser
........................................................... | 9 |
| 3.2.1. | Opgavefordelingen mellem kommunen og
politiet ................................ | 9 |
| 3.2.2. | Det fremtidige sagsforløb i
forbindelse med en ansøgning om pas (dansk nationalitetspas)
................................................................................ | 10 |
| 3.2.3. | Situationer, hvor politiet fortsat har
afgørelseskompetencen ................. | 10 |
| 3.2.3.1. | Manglende
forældremyndighedssamtykke
.......................................... | 10 |
| 3.2.3.2. | Sletning af børn under 15
år i andre personers pas, jf. paslovens § 2 a . | 11 |
| 3.2.3.3. | Indikation i Pasregisteret
................................................................... | 11 |
| | | |
4. | Klageadgang
.............................................................................................. | 12 |
| 4.1. | Kørekortområdet
.............................................................................. | 12 |
| 4.1.1. | Gældende ret
.................................................................................... | 12 |
| 4.1.2. | Justitsministeriets overvejelser
........................................................... | 12 |
| 4.2. | Pasområdet
...................................................................................... | 12 |
| 4.2.1. | Gældende ret
.................................................................................... | 12 |
| 4.2.2. | Justitsministeriets overvejelser
........................................................... | 12 |
| | | |
5. | Nødvendige
IT-løsninger
............................................................................ | 13 |
| | |
6. | Forslagets økonomiske og
administrative konsekvenser ............................ | 13 |
| | |
7. | Hørte myndigheder mv.
.............................................................................. | 13 |
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål
og indhold
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny
kommunalreform.
Forslaget er således et led i
udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor
kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige
identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer.
Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver
dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den
offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for
sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får
ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.
Reformen indebærer, at amtskommunerne,
HS og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker
en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige
sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at
antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til
to.
Det foreliggende lovforslag udmønter
dele af aftalen vedrørende ønsket om bedre
borgerbetjening.
Med indgåelse af aftalen om
kommunalreformen besluttede forligspartierne under overskriften
»En bedre betjening af borgerne«, at borgerne skal
kunne henvende sig ét sted, uanset hvilken offentlig
myndighed eller forvaltning, der har det endelige ansvar for
behandlingen af en sag. Kommunerne skal således kunne
løse opgaver på tilgrænsende opgaveområder
for kommunen selv og på vegne af andre myndigheder.
Lovgivningsmæssige barrierer for udvikling af en sådan
borgerbetjening skal i videst muligt omfang fjernes, og
forligspartierne forudsætter i den forbindelse, at kommunerne
organiserer sig, så der etableres et eller flere
borgerservicecentre til varetagelse af de væsentligste
borgerbetjeningsopgaver.
Aftalen indebærer bl.a., at borgerne
ved ansøgning om pas og kørekort skal kunne indlevere
billede og ansøgning til kommunen, ligesom betalingen skal
foregå i kommunalt regi. Produktion og myndighedsopgaver skal
efter aftalen fastholdes hos politiet.
Regeringen foreslår på den
baggrund, at justitsministeren ved ændringer af
færdselsloven og pasloven bemyndiges til at kunne
henlægge opgaver til kommunalbestyrelserne, så visse af
de opgaver, der i dag er henlagt til politiets kørekort- og
paskontorer, fremover varetages af kommunalbestyrelserne. Det
foreslås endvidere, at justitsministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere bestemmelser om omfanget af disse
opgaver. Endelig foreslås det, at justitsministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet af
kommunalbestyrelsen i henhold til justitsministerens bemyndigelse,
herunder at afgørelserne ikke skal kunne indbringes for
ministeren.
Forslaget indebærer, at
justitsministeren kan henlægge opgaver på
kørekort- og pasområdet, der har karakter af
administrativ borgerbetjening, herunder i et vist begrænset
omfang afgørelseskompetence, til kommunalbestyrelserne.
Forslaget om henlæggelse af en vis
begrænset afgørelseskompetence til kommunalbestyrelsen
skal ses i lyset af, at en fastholdelse af alle myndighedsopgaver
hos politiet vil indebære, at kommunalbestyrelsen alene kan
udføre faktisk forvaltningsvirksomhed. Dette ville have den
konsekvens, at kommunen ikke kan træffe afgørelser om
mindre dele/led i behandlingen af ansøgningen/betjeningen af
borgeren. Kommunen ville f.eks. ikke ved modtagelsen af en
ansøgning kunne afvise det vedlagte foto som uanvendeligt,
fordi det ikke har den foreskrevne størrelse.
Forslaget om henlæggelse af en vis
begrænset afgørelseskompetence til
kommunalbestyrelserne vil indebære, at kommunen kan
træffe sådanne afgørelser af lettere
(ekspeditionsmæssig) karakter.
For så vidt angår
pasområdet foreslås det ligeledes, at justitsministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet af politiet i
henhold til paslovens § 2, stk. 1, og regler udstedt
i medfør af lovens § 1, stk. 2.
2. Kommunernes varetagelse af
visse opgaver på kørekortområdet
2.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens
§ 56, at motorkøretøj kun må
føres af en person, der har erhvervet kørekort.
Kørekort kan kun udstedes til en person, der er fyldt 18
år, er i besiddelse af tilstrækkelig syns- og
høreevne samt i øvrigt af den fornødne
åndelige og legemlige førlighed, og ved en
prøve godtgør at have tilstrækkelig
kørefærdighed og fornødent kendskab til
køretøjet og dets behandling samt til
færdselsreglerne.
Justitsministeren kan i medfør af
færdselslovens § 56 fastsætte nærmere
bestemmelser om køreuddannelsen og om betingelserne for at
få udstedt kørekort. Sådanne bestemmelser er
fastsat i bekendtgørelse nr. 801 af 22. september 2003 om
kørekort (kørekortbekendtgørelsen).
Ansøgning om kørekort indgives
i dag på et af politiets kørekortkontorer.
Ansøgningen skal vedlægges foto,
lægeerklæring og legitimation, på baggrund af
hvilket politiet udfører identitetskontrol.
Afgørelser om kørekort
træffes af politiet. Politiets afgørelser kan
påklages til Rigspolitichefen. Rigspolitichefens
afgørelser i sådanne klagesager kan ikke indbringes
for anden administrativ myndighed.
Køreprøver afholdes som
hovedregel af politiet. Køreprøver til visse
kørekortkategorier afholdes dog af Statens Bilinspektion,
ligesom køreprøver for militærpersoner og for
personel ved redningsberedskabet kan aflægges overfor
forsvarets henholdsvis det statslige redningsberedskabs
køredommere. Køredommere kan dog ikke afholde
køreprøver til erhvervsmæssig personbefordring
og kontrollerende køreprøver.
Der udstedes årligt 275.000 €"
300.000 kørekort.
2.1.1.
Førstegangserhvervelse af kørekort og udvidelse af
kørekort
Det er obligatorisk i forbindelse med
førstegangserhvervelse af kørekort og udvidelse af
kørekort at modtage køreundervisning hos en godkendt
kørelærer. Under køreuddannelsesforløbet
udfylder kørelæreren en ansøgning om
kørekort, som herefter underskrives af køreeleven,
som samtidig afleverer et foto og en lægeattest.
Kørelæreren afleverer ansøgningen med bilag til
et af politiets kørekortkontorer. Gebyret betales typisk ved
kørelærerens foranstaltning, og der udstedes
kvittering herfor.
Kørekortkontoret foretager herefter en
prøvelse af, om ansøgeren opfylder de
helbredsmæssige betingelser for at få udstedt
kørekort. Om nødvendigt forelægges sagen for
embedslægen eller Sundhedsstyrelsen, som eventuelt
kræver yderligere oplysninger indhentet. Der foretages
€" om nødvendigt €" partshøring over
indhentede udtalelser, før der træffes endelig
afgørelse, herunder eventuelt afgørelse om udstedelse
af kørekort på særlige vilkår eller med en
kortere gyldighedstid end sædvanlig.
Ved ansøgning om udstedelse af
kørekort til erhvervsmæssig personbefordring
undersøges det endvidere i Det Centrale Kriminalregister (i
det følgende benævnt Kriminalregisteret), om der
foreligger straffelovsovertrædelser, som kan være til
hinder for udstedelse af kørekort.
Det kontrolleres endvidere, at
ansøgeren har modtaget køreundervisning hos en
godkendt kørelærer. Hvis kørekortkategorierne
kræver undervisning på lukket øvelsesplads,
inden teoriprøven kan berammes, kontrolleres, om dette er
sket. Det kontrolleres endelig, at rubrikken i
ansøgningsskemaet om øvelseskørsel og
undervisning i teori og kørsel er udfyldt og underskrevet af
kørelæreren, inden den praktiske prøve kan
berammes.
Opfylder ansøgeren betingelserne for
erhvervelse af kørekort, berammes der på
kørelærerens anmodning en teoriprøve og,
når denne er bestået, en praktisk prøve.
Prøvetidspunkterne indføres i ansøgningen om
kørekort.
Hvis en teoriprøve eller en praktisk
prøve ikke bestås, skal der betales et nyt gebyr,
før en ny prøve kan berammes.
I umiddelbar forlængelse af
køreprøven udfyldes et stamkort, som underskrives af
ansøgeren, kørekortet bestilles, og Det Centrale
Kørekortregister (i det følgende benævnt
Kørekortregisteret) opdateres. Kørekortet sendes med
post til ansøgeren, hvis denne i forbindelse med
underskrivelsen af stamkortet har ønsket dette. Alternativt
afhentes kørekortet hos politiet.
2.1.2.
Generhvervelse/gengivelse af førerret som følge af
betinget eller ubetinget frakendelse af førerretten eller
kørselsforbud
Ansøgning om generhvervelse/gengivelse
af førerretten efter en betinget eller ubetinget frakendelse
eller et kørselsforbud indleveres af ansøgeren til et
kørekortkontor. Der sker betaling og udstedes kvittering
herfor.
Efter en betinget frakendelse af
førerretten indkaldes ansøgeren af politiet til en
kontrollerende køreprøve, og ansøgningen om
generhvervelse indleveres i tilknytning til denne indkaldelse.
Efter en ubetinget frakendelse eller et
kørselsforbud afventer politiet, at ansøgeren
indleverer en ansøgning om generhvervelse/gengivelse.
Kørekortkontoret kontrollerer
ansøgningens oplysninger, og ansøgeren kontrolleres i
Kørekortregisteret og Kriminalregisteret. Det kontrolleres,
om ansøgningen er vedlagt bevis for gennemførelse af
et kursus i alkohol og trafik (A/T-kursus), såfremt
frakendelsen/kørselsforbuddet har været en
følge af spiritus- eller promillekørsel. I
forbindelse med kørselsforbud kontrolleres det, at
lektionsplan for gennemført særlig
køreundervisning, såfremt en sådan er
påkrævet, er vedlagt.
Der berammes herefter en teoriprøve
og, når denne er bestået, en praktisk prøve.
Når den praktiske prøve er
bestået, opdateres Kørekortregisteret, og i de
tilfælde, hvor der har været tale om en ubetinget
frakendelse af førerretten eller et kørselsforbud,
bestilles der et kørekort til den
pågældende.
2.1.3. Fornyelse af
kørekort som følge af alder eller helbred
Ansøgning om fornyelse af
kørekort indgives til et kørekortkontor ved
personligt fremmøde. Ansøgningen skal være
vedlagt lægeattest, foto og kørekort. Ansøgeren
underskriver et stamkort med personnummer, navn og adresse, og
fotoet påklæbes stamkort. Der sker betaling og udstedes
kvittering herfor. Ansøgeren får udleveret
midlertidigt kørekort med 2 måneders gyldighed. Det
undersøges herefter €" eventuelt ved forelæggelse
for embedslægen eller Sundhedsstyrelsen €" om de
helbredsmæssige betingelser for fornyelse af kørekort
er opfyldt. Der foretages om nødvendigt partshøring
over indhentede udtalelser og rekvireres eventuelt yderligere
lægelige oplysninger. Herefter afgøres sagen.
Er betingelserne for fornyelse af
kørekortet opfyldt, bestilles et nyt kørekort, og
Kørekortregisteret opdateres. Kørekortet sendes
direkte til ansøgeren, såfremt denne i forbindelse med
underskrivelse af stamkortet har ønsket dette. Alternativt
afhentes kørekortet hos politiet.
I visse tilfælde kræver de
helbredsmæssige forhold, at kørekort udstedes med
særlige vilkår. I disse tilfælde indkaldes
ansøgeren på baggrund af de lægelige udtalelser
til en vejledende helbredsmæssig køretest hos Statens
Bilinspektion. Når køretesten er afholdt, afgiver
Statens Bilinspektion en erklæring til politiet.
Erklæringen sendes om nødvendigt til
partshøring hos ansøgeren, og der træffes
herefter afgørelse i sagen. I visse tilfælde
kræver en endelig afgørelse af sagen, at
ansøgeren tillige aflægger en kontrollerende
køreprøve.
Er betingelserne for fornyelse af
kørekort ikke opfyldt, inddrages førerretten, og
Kørekortregisteret opdateres. Ansøgeren anmodes
skriftligt om at indsende kørekortet til politiet. Sker
dette ikke, afhenter politiet kørekortet på
ansøgerens bopæl.
2.1.4. Ombytning af udenlandske
kørekort
Ansøgning om ombytning af udenlandsk
kørekort til et tilsvarende dansk kørekort indleveres
til et kørekortkontor.
Ansøgningens oplysninger kontrolleres,
herunder om ansøgeren har sædvanlig bopæl i
Danmark. Ansøgerens identitet kontrolleres, og det
undersøges ved opslag i Kriminalregisteret, om der er
forhold, der er til hinder for en ombytning. Det undersøges
endvidere, om kørekortet er udstedt i et land, hvor
ombytning kan ske uden krav om aflæggelse af kontrollerende
køreprøve. Kørekortets ægthed
kontrolleres, og ved eventuel tvivl herom sendes dette til
Rigspolitichefen til nærmere vurdering.
Såfremt kørekortet kan ombyttes,
betaler ansøgeren gebyr, og der kvitteres herfor.
Ansøgeren underskriver stamkortet, og når den
kontrollerende køreprøve €" hvis en sådan
skal bestås €" er bestået, foretages der
bestilling af kørekortet, og Kørekortregisteret
opdateres.
Kørekortet sendes med post til
ansøgeren, såfremt denne i forbindelse med
underskrivelsen af stamkortet har ønsket dette. Alternativt
afhentes kørekortet hos politiet.
2.1.5. Udstedelse af
internationale kørekort, turistkørekort, midlertidigt
erstatningskørekort og duplikatkørekort
Ansøgning om internationale
kørekort, turistkørekort, midlertidigt
erstatningskørekort og duplikatkørekort indleveres
til et kørekortkontor. Kørekortkontoret kontrollerer
ansøgningens oplysninger og ansøgerens identitet samt
eventuelle opdateringer i Kørekortregisteret.
Ansøgeren betaler gebyr, og der udstedes kvittering
herfor.
Kørekortkontoret udsteder selv
internationale kørekort, turistkørekort og
midlertidige erstatningskørekort, mens
duplikatkørekort bestilles hos Rigspolitichefen.
I forbindelse med bortkomst af
kørekort skal ansøgeren udfylde og underskrive en
bortkomsterklæring. Samtidig efterlyses kørekortet, og
der udstedes et midlertidigt kørekort. Når
ansøgeren har godtgjort, at kørekortet ikke er kommet
til veje, foretages bestilling af duplikatkørekortet, og
Kørekortregisteret opdateres.
2.1.6. Fornyelse af
erhvervskørekort og kørelærergodkendelse
Ansøgning om fornyelse af
kørekort til erhvervsmæssig personbefordring og om
fornyelse af kørelærergodkendelse indleveres på
en særlig blanket til et kørekortkontor.
Ansøgningen vedlægges foto og
lægeerklæring. Ansøgeren betaler gebyr, og der
udstedes kvittering herfor.
Ansøgningens oplysninger kontrolleres
i Kørekortregisteret, og det kontrolleres i
Kriminalregisteret, om der forligger
straffelovsovertrædelser, der kan være til hinder for
udstedelse af kørekort. Det undersøges €"
eventuelt ved forelæggelse af sagen for embedslægen
eller Sundhedsstyrelsen €" om ansøgeren opfylder de
helbredsmæssige krav. Er dette tilfældet, bestilles
kørekortet, og Kørekortregisteret opdateres.
Ansøges der om fornyelse af
kørelærergodkendelse, kontrolleres det endvidere, om
ansøgeren i de sidste 3 år jævnligt har
ført bil/motorcykel og i godkendelsesperioden jævnligt
har virket som kørelærer og indstillet elever til
køreprøve.
2.2. Justitsministeriets
overvejelser
2.2.1. Opgavefordelingen mellem
kommunen og politiet
Det er hensigten at udnytte den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i færdselslovens
§ 56 a til administrativt at fastsætte, at alle
ansøgninger om kørekort fremover indleveres til
kommunen, og at kommunen forestår den lettere
(ekspeditionsmæssige) del af behandlingen af
ansøgningen og træffer afgørelser i forbindelse
hermed.
Det er således hensigten, at kommunen
skal sende sagen til politiet med henblik på afgørelse
i de tilfælde, hvor afgørelse alene kan træffes,
hvis der skal foretages egentlig sagsbehandling, herunder mere
indgående vurderinger eller skøn, eller som
forudsætter adgang til oplysninger i Kriminalregisteret.
Til illustration af den fremtidige
opgavefordeling mellem kommunen og politiet på
kørekortområdet skitseres et fremtidigt
ansøgningsforløb i hovedtræk under punkt 2.2.2,
idet processen i forhold til en ansøgning om
førstegangserhvervelse af kørekort anvendes
som eksempel. Under punkt 2.2.3. opregnes eksempler på
situationer, hvor det henset til karakteren af de
afgørelser, der skal træffes, fortsat er politiet, der
træffer afgørelse, idet det bemærkes, at
opregningen ikke er udtømmende.
2.2.2. Det fremtidige
sagsforløb i forbindelse med en ansøgning om
kørekort (førstegangserhvervelse af
kørekort)
En ansøgning om kørekort
indleveres (typisk af kørelæreren) til kommunen
vedlagt foto, lægeerklæring og et offentligt udstedt
legitimationspapir, hvoraf ansøgerens personnummer
fremgår.
Kommunen modtager betaling for udstedelsen af
kørekortet, ligesom kommunen undersøger, om
betingelserne for at få udstedt kørekort er
opfyldt.
Kommunen kontrollerer i den forbindelse, at
ansøgningen er korrekt udfyldt og underskrevet, og at
ansøgeren har sædvanlig bopæl i Danmark. Er
ansøgeren ikke dansk eller nordisk statsborger, kontrolleres
det, at den pågældende opholder sig lovligt i Danmark.
Kommunen foretager endvidere kontrol af ansøgerens identitet
og alder, ligesom det kontrolleres, om kravene til foto er opfyldt,
herunder at det er vellignende, at det har den korrekte
størrelse og er egnet til indscanning.
Kommunen kan træffe afgørelse om
spørgsmål, der knytter sig til de ovenfor beskrevne
led i behandlingen af en ansøgning om kørekort. Dette
indebærer bl.a., at kommunen kan træffe
afgørelse om, at et indleveret foto er uanvendeligt, fordi
det eksempelvis ikke opfylder kravene til størrelse.
Kommunen kan ligeledes træffe afgørelse om, at
ansøgeren ikke har godtgjort sin identitet på
tilfredsstillende vis.
Om adgangen til at påklage kommunens
afgørelser henvises til punkt 4.1.2.
For så vidt angår
spørgsmålet om hvorvidt de helbredsmæssige
betingelser for at erhverve kørekort er opfyldt, skal
kommunen sikre sig, at lægeattesten er udstedt af
ansøgerens sædvanlige læge, at den ved
indgivelsen af ansøgningen ikke er mere end 3 måneder
gammel, at der er overensstemmelse mellem det personnummer, der er
anført på lægeerklæringen, og det
personnummer, som fremgår af den fremviste legitimation,
ligesom kommunen skal kontrollere, at der er overensstemmelse
mellem det af ansøgeren anførte om den
pågældendes helbredsmæssige forhold og det af
lægen anførte herom. Endelig skal kommunen
gennemgå lægeattesten. Indeholder lægeattesten
ingen oplysninger om sygdom eller alene om ansøgerens
synsstyrke, kan kommunen træffe afgørelse om, hvorvidt
ansøgeren opfylder de helbredsmæssige betingelser for
at få udstedt kørekort, medmindre kommunen vurderer,
at den pågældende ikke opfylder betingelserne for
synsevne.
Har lægen imidlertid anført
andre helbredsmæssige oplysninger end oplysninger om
synsstyrke, eller er det kommunens vurdering, at betingelserne for
synsevne ikke er opfyldt, sender kommunen sagen til politiet med
henblik på afgørelse af, om den pågældende
opfylder de helbredsmæssige betingelser for at få
udstedt kørekort, jf. nærmere nedenfor under punkt
2.2.3.1. Kommunen skal lægge politiets afgørelse til
grund for den videre sagsbehandling.
Afviklingen af køreprøver skal
også fremover varetages af politiet. Kommunen berammer
afholdelsen af disse prøver efter aftale med den
politikreds, hvor ansøgeren ønsker at aflægge
henholdsvis teoriprøven og den praktiske prøve.
Kommunen noterer disse oplysninger på ansøgningen.
Når ansøgeren har bestået
både den teoretiske og den praktiske køreprøve,
sender den prøvesagkyndige et udfyldt stamkort til
kommunen.
Kommunen foretager herefter en afsluttende
prøvelse af, om betingelserne for udstedelse af
kørekort er opfyldt. Der foretages i den forbindelse en
kontrol af, at lægeattesten ikke på dette tidspunkt er
over 1 år og 3 måneder gammel, ligesom der foretages
opslag i Det Centrale Personregister (CPR-registeret) med henblik
på at kontrollere, om ansøgeren fortsat har
sædvanlig bopæl i Danmark.
Kommunen foretager endvidere opslag i
Kørekortregisteret med henblik på at undersøge,
om der forekommer markeringer, der indikerer, at der er noget til
hinder for, at der udstedes kørekort. Er dette ikke
tilfældet, opdaterer kommunen Kørekortregisteret og
bestiller kørekortet ved indsendelse af stamkortet til
Rigspolitichefen, som producerer kørekortet.
Kørekortet sendes til ansøgeren, hvis denne i
forbindelse med underskrivelsen af stamkortet har ønsket
dette. Alternativt sendes kørekortet til kommunen, hvor
ansøgeren kan afhente kortet.
Indeholder Kørekortregisteret en
indikation af, at der er noget til hinder for, at der udstedes
kørekort, spørges ansøgeren, om vedkommende
ønsker at opretholde sin ansøgning. Opretholdes
ansøgningen, sendes sagen til politiet, som træffer
afgørelse på baggrund af en nærmere
undersøgelse af sagen, jf. nedenfor under pkt. 2.2.3.2.
2.2.3. Situationer, hvor
politiet fortsat har afgørelseskompetencen
Nedenfor opregnes eksempler på
situationer, hvor det henset til karakteren af de
afgørelser, der skal træffes, foreslås, at det
fortsat er politiet, der skal træffe afgørelse.
Opregningen er ikke udtømmende.
2.2.3.1. Helbredsmæssige
forhold
Fremgår det af den afgivne
lægeattest, at ansøgeren lider af andre sygdomme end
nedsat syn (synsstyrke), sendes sagen som ovenfor nævnt til
politiet, der €" om nødvendigt €" forelægger
sagen for embedslægen eller Sundhedsstyrelsen, som eventuelt
kræver yderligere oplysninger indhentet. Der foretages
€" om nødvendigt €" partshøring over de
indhentede udtalelser, før politiet træffer
afgørelse om dette spørgsmål, herunder
eventuelt afgørelse om udstedelse af kørekort
på særlige vilkår eller med en kortere
gyldighedstid end sædvanlig.
Træffer politiet afgørelse om,
at der ikke er helbredsmæssige forhold til hinder for, at der
udstedes kørekort til den pågældende, orienterer
politiet kommunen om udfaldet af afgørelsen, hvorefter
kommunen foretager næste relevante skridt i behandlingen af
ansøgningen.
Træffer politiet afgørelse om,
at der af helbredsmæssige årsager ikke kan udstedes
kørekort til den pågældende, eller at
kørekort alene kan udstedes på særlige
vilkår eller med tidsbegrænsning, sender politiet sin
afgørelse direkte til ansøgeren. Politiet vejleder
samtidig ansøgeren om adgangen til at klage over
afgørelsen, jf. punkt 4.1.2. Politiet orienterer herefter
kommunen om udfaldet af sin afgørelse. Det er således
alene udfaldet af afgørelsen, der herved kommer til
kommunens kendskab, mens kommunen ikke får kendskab til den
nærmere begrundelse herfor.
2.2.3.2. Indikation i
Kørekortregisteret
Kriminalregisteret indeholder bl.a.
oplysninger om domme for strafbare forhold. Registeret indeholder
endvidere oplysninger om førerretsfrakendelser,
kørselsforbud og administrative inddragelser af
førerretten.
Foreligger der oplysninger i
Kriminalregisteret, som kan være til hinder for
udstedelse/fornyelse af kørekort, vil der blive sat en
såkaldt aktualitetsmarkering i Kørekortregisteret om,
at dette er tilfældet. Det vil ikke fremgå af
markeringen, hvori den eventuelle hindring konkret
består.
Kommunen skal på baggrund af en
sådan markering i Kørekortregisteret sende sagen til
politiet med henblik på afgørelse.
Politiet foretager i den anledning en
nærmere undersøgelse af sagen, herunder ved opslag i
Kriminalregisteret. Det undersøges i den forbindelse bl.a.,
om ansøgeren er frakendt retten til at erhverve
kørekort, pålagt kørselsforbud eller har
fået førerretten administrativt inddraget, ligesom de
nærmere omstændigheder forbundet hermed
undersøges, herunder f.eks. udstrækningen af en given
frakendelse. I visse sagstyper (f.eks. ansøgninger om
udstedelse/fornyelse af kørekort til erhvervsmæssig
personbefordring) undersøges det endvidere, om der
foreligger domme for straffelovsovertrædelser, der begrunder
en nærliggende fare for misbrug af stillingen/hvervet, og som
derfor kan være til hinder for udstedelsen/fornyelsen af
kørekortet.
Politiet sender sin afgørelse til
ansøgeren. Træffer politiet afgørelse om, at
der ikke kan udstedes kørekort til den
pågældende, vejleder politiet samtidig ansøgeren
om adgangen til at klage over afgørelsen, jf. punkt
4.1.2.
Politiet orienterer herefter kommunen om
udfaldet af sin afgørelse. Det er alene udfaldet af
politiets afgørelse, der herved kommer til kommunens
kendskab, mens kommunen ikke får kendskab til den
nærmere begrundelse herfor.
2.2.3.3.
Ægthedsundersøgelser
Ved behandlingen af ansøgninger om
ombytning af et udenlandsk kørekort til et tilsvarende dansk
kørekort kan der opstå tvivl om, hvorvidt et
udenlandsk kørekort er ægte, ligesom det kan
være vanskeligt at omsætte de påførte
udenlandske køretøjskategorier til danske
kategorier.
Kommunen skal i sådanne situationer
sende sagen til politiet, som på baggrund af en nærmere
undersøgelse €" eventuelt efter forelæggelse for
Rigspolitichefen €" træffer afgørelse om
spørgsmålet.
2.2.3.4. Fysisk inddragelse af
kørekort
Ved afholdelse af en kontrollerende
køreprøve som følge af f.eks. en betinget
frakendelse, skal kørekortet forevises for den
prøvesagkyndige. Hvis køreprøven ikke
bestås, skal kørekortet afleveres til den
prøvesagkyndige.
Udebliver ansøgeren om generhvervelse
af førerretten fra den kontrollerende
køreprøve, afslutter kommunen sagen ved at orientere
politiet om ansøgerens udeblivelse. Politiet sørger
herefter for, at kørekortet inddrages, eventuelt ved at
afhente det på ansøgerens bopæl. Politiet
står i sådanne tilfælde endvidere for opdatering
af både Kørekortregisteret og Kriminalregisteret.
3. Kommunernes varetagelse af
visse opgaver på pasområdet
3.1. Gældende ret
Det følger af paslovens § 1,
stk. 1, at det ved kongelig anordning kan bestemmes, hvorvidt
danske statsborgere ved ankomst til eller udrejse fra landet skal
være forsynet med pas eller anden rejselegitimation.
Justitsministeren fastsætter de nærmere regler for
udstedelse af pas til danske statsborgere, jf. paslovens
§ 1, stk. 2. Sådanne regler er fastsat i
bekendtgørelse nr. 958 af 21. september 2004 om pas mv.
(pasbekendtgørelsen).
Ansøgning om pas indgives ved
personligt fremmøde på et af politiets paskontorer.
Ansøgeren indleverer et pasfoto, og der foretages
identitetskontrol. Ansøgerens højde måles, og
ansøgeren afgiver underskrift på et såkaldt
stamkort, der senere danner grundlag for produktionen af passet.
Pasfotoet påklæbes stamkortet, og det anføres,
om passet ønskes afhentet eller tilsendt.
Paskontoret foretager herefter en
prøvelse af, om betingelserne for pasudstedelse er
opfyldt.
Det undersøges endvidere ved opslag i
Det Centrale Pasregister (i det følgende benævnt
Pasregisteret), om pasansøgeren eventuelt stadig har et
gyldigt pas, der eventuelt er bortkommet. Dette skal i givet fald
annulleres, og ansøgeren skal redegøre for de
nærmere omstændigheder omkring bortkomsten.
Herefter foretages opdatering i
Pasregisteret. Ved opdateringen i Pasregisteret kan der fremkomme
forskellige aktualitetsmarkeringer, der indikerer, at pas ikke kan
udstedes. I sådanne tilfælde foretages nærmere
undersøgelse i Kriminalregisteret til afklaring af, om der
kan udstedes pas.
Afslutningsvis afkræves
pasansøgeren betaling.
Paskontorerne sender en gang dagligt modtagne
stamkort i plomberede kuverter til pasproducenten. Pas produceres
herefter på grundlag af oplysninger, der dels
overføres fra Pasregisteret og dels fremkommer fra
stamkortene, der indscannes i produktionsanlægget. De
færdige pas kvalitetskontrolleres og sendes til paskontoret
eller direkte til ansøgeren med almindelig post.
Der udstedes årligt 400.000 €"
450.000 pas.
3.1.1. Almindelige danske
nationalitetspas
Nationalitetspas udstedes kun til danske
statsborgere. Både voksne og børn kan få udstedt
danske nationalitetspas. Er pasansøgeren under 18 år
og ugift, kræves der som udgangspunkt samtykke fra
forældremyndighedens indehaver/indehavere.
3.1.2. Grønlandske og
færøske pas
Pasansøgere, der er bosiddende i
Grønland eller på Færøerne, kan frit
vælge, om de vil have henholdsvis grønlandske eller
færøske pas eller danske pas (EU-model).
Grønlandske og færøske pas kan både
udstedes i disse dele af riget og på de danske
paskontorer.
3.1.3. Fremmedpas og
rejsedokument for flygtninge
Rejsedokumenter for flygtninge og fremmedpas
udstedes af Udlændingestyrelsen i medfør af
§ 7, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 581 af 10.
juli 2002 om udlændinges adgang her til landet
(udlændingebekendtgørelsen), såfremt
betingelserne i udlændingebekendtgørelsens
§ 6, stk. 1-4, er opfyldt.
Disse fremmedpas og rejsedokumenter for
flygtninge produceres af politiets pasproducent på baggrund
af en bemyndigelse fra Udlændingestyrelsen, der samtidig
angiver passenes udløbsdato.
3.1.4. Ekstra pas
Politiet kan tillade, at der udstedes ekstra
pas til en pasindehaver, der dokumenterer eller skriftligt
erklærer, at vedkommendes pas er indleveret eller skal
indleveres som led i en visumansøgning i anledning af en
forestående rejse, og at pasindehaveren, førend passet
kan tilbageleveres, skal foretage en eller flere rejser til
udlandet. Det er en betingelse, at det vil medføre betydelig
ulempe eller økonomisk tab for den pågældende,
hvis udstedelse af ekstra pas nægtes.
Under tilsvarende betingelser kan politiet
tillade, at der udstedes ekstra pas til en pasindehaver, hvis pas
er forsynet med visa eller indrejsestempler, som kan medføre
nægtelse af indrejse i det land, som han agter at rejse
til.
3.1.5. Fællespas
Fællespas kan udstedes for en enkelt
rejse til udlandet til nærmere bestemte grupper af personer.
Normalt kan fællespas kun udstedes til danske statsborgere og
kun til grupper på mindst 5 og højst 50 personer.
3.1.6. Provisoriske pas
Provisorisk pas kan udstedes, når det
ikke vil være muligt at udstede et nyt pas eller
forlænge gyldighedstiden for et eksisterende pas. Et
provisorisk pas udfærdiges på en særlig blanket
og udstedes kun for det tidsrum, som er påkrævet af
hensyn til rejsens varighed og ikke ud over 1 år.
3.1.7. Forlængelse af
passets gyldighedstid
For personer, som er fyldt 18 år,
udstedes pas med en gyldighedstid på 10 år. Er
pasansøgeren mellem 2 og 18 år, udstedes passet med en
gyldighedstid på 5 år, mens pas til børn under 2
år udstedes med en gyldighedstid, der under normale
omstændigheder ikke overstiger 2 år.
Gyldighedstiden for et pas kan
forlænges, hvis passet er udløbet inden for de sidste
2 år, eller hvis det udløber inden for kort tid, og
det ikke vil være muligt at udstede nyt pas til
indehaveren.
Forlængelsen gives kun for det tidsrum,
som er påkrævet af hensyn til rejsens varighed, og ikke
ud over 1 år. Kun i ganske særlige tilfælde kan
gyldighedstiden forlænges mere end en gang.
3.1.8. Gebyrfri udstedelse af
pas i tilfælde af væsentlige mangler
Lider et udstedt pas af væsentlige
mangler, vurderes det, om dette skyldes forhold, som den
pasudstedende myndighed har ansvaret for. Er dette tilfældet,
udstedes et nyt pas uden betaling af gebyr.
3.2. Justitsministeriets
overvejelser
3.2.1. Opgavefordelingen mellem
kommunen og politiet
Det er hensigten at udnytte de
foreslåede bemyndigelsesbestemmelser i paslovens
§ 1, stk. 3 og 4, til administrativt at
fastsætte, at alle ansøgninger om pas fremover
indleveres til kommunen, og at kommunen forestår den lettere
(ekspeditionsmæssige) del af behandlingen af
ansøgningen og træffer afgørelser i forbindelse
hermed.
Det er således hensigten, at kommunen
skal sende sagen til politiet med henblik på afgørelse
i de tilfælde, hvor afgørelse alene kan træffes,
hvis der skal foretages egentlig sagsbehandling, herunder mere
indgående vurderinger eller skøn, eller som
forudsætter adgang til oplysninger i Kriminalregisteret.
Til illustration af den fremtidige
opgavefordeling mellem kommunen og politiet på
pasområdet skitseres et fremtidigt
ansøgningsforløb i hovedtræk under punkt 3.2.2,
idet processen i forhold til en ansøgning om udstedelse
af et dansk nationalitetspas anvendes som eksempel. Under
punkt 3.2.3. opregnes eksempler på situationer, hvor det
henset til karakteren af de afgørelser, der skal
træffes, fortsat er politiet, der træffer
afgørelse, idet det bemærkes, at opregningen ikke er
udtømmende.
3.2.2. Det fremtidige
sagsforløb i forbindelse med en ansøgning om pas
(dansk nationalitetspas)
Pasansøgeren skal møde
personligt op i kommunen og indlevere en udfyldt og underskrevet
pasansøgning.
Ansøgningsblanket kan fås hos
kommunen eller findes på relevante hjemmesider. Hvis
ansøgeren i forvejen har et pas, sender Rigspolitichefen ca.
3 måneder inden passets udløbsdato en
erindringsskrivelse med en udfyldt ansøgningsblanket
på bagsiden.
Kommunen kontrollerer, at ansøgningen
er korrekt udfyldt og underskrevet, samt at betingelserne for at
få udstedt pas er opfyldt. Kommunen foretager endvidere
kontrol af ansøgerens identitet.
Kommunen foretager ligeledes kontrol af, om
kravene til foto er opfyldt, herunder at det er vellignende, har
den korrekte størrelse og er egnet til indscanning. Kommunen
foretager ligeledes en måling af pasansøgerens
højde, som påføres pasansøgningen.
Kommunen kan træffe afgørelse om
spørgsmål, der knytter sig til de ovenfor beskrevne
led i behandlingen af en ansøgning om pas. Dette
indebærer bl.a., at kommunen kan træffe
afgørelse om, at et indleveret foto er uanvendeligt, fordi
det f.eks. ikke opfylder kravene til størrelse. Kommunen kan
ligeledes træffe afgørelse om, at ansøgeren
ikke i tilstrækkelig grad har godtgjort sin identitet.
Om adgangen til at påklage kommunens
afgørelser henvises til pkt. 4.2.2.
Er ansøgeren under 18 år,
kontrollerer kommunen, om der foreligger et samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren eller begge
forældremyndighedsindehavere, hvis der er delt
forældremyndighed. Er dette ikke tilfældet,
spørges ansøgeren, om vedkommende ønsker at
søge om dispensation fra kravet om
forældremyndighedssamtykke. Ønsker ansøgeren at
søge om dispensation, sender kommunen sagen til politiet,
som træffer afgørelse om, hvorvidt der kan meddeles
dispensation fra kravet, jf. nærmere nedenfor under punkt
3.2.3.1.
Foreligger der fornødent samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren eller indehaverne, udfylder
kommunen et stamkort, der senere danner grundlag for produktionen
af passet og fremsendelse til ansøgeren. På stamkortet
angives ansøgerens personnummer, og der foretages
afkrydsning af pastype. Kommunen påklæber endvidere det
indleverede foto på stamkortet. Pasansøgeren udfylder
med en speciel sort pen stamkortets underskriftsrubrik i kommunens
påsyn. Det anføres, om pasansøgeren
ønsker passet tilsendt, eller om den pågældende
ønsker at afhente det i kommunen.
Kommunen foretager herefter et opslag i
Pasregisteret med henblik på at konstatere, om
pasansøgeren tidligere har fået udstedt pas, der
stadig er gyldigt, idet pasindehaveren i så fald kun kan
få udstedt nyt pas, hvis det tidligere pas annulleres af
kommunen, eller det på fyldestgørende måde
godtgøres, at passet er bortkommet. Hvis ansøgeren
oplyser, at det tidligere udstedte pas er bortkommet eller
tilintetgjort, afkræves den pågældende en
redegørelse herom. Dette sker i form af udfyldelse af en
erklæring, hvori det bl.a. angives, hvordan og hvornår
passet er bortkommet. Erklæringen afgives under strafansvar
efter straffelovens § 163, og samtidig forpligter
ansøgeren sig til at tilbagelevere det bortkomne pas, hvis
det igen kommer i hans besiddelse. Kommunen opdaterer herefter
passet som mistet i Pasregisteret.
Ved opslag i Pasregisteret undersøger
kommunen endelig, om der forekommer markeringer, der indikerer, at
der er noget til hinder for, at der udstedes pas. Er dette ikke
tilfældet, opdaterer kommunen ansøgningen i registeret
og bestiller passet. Afslutningsvis afkræves
pasansøgeren betaling.
Indeholder Pasregisteret en indikation af, at
der er noget til hinder for, at der udstedes pas, spørges
ansøgeren, om vedkommende ønsker at opretholde sin
ansøgning. Opretholdes ansøgningen, sendes sagen til
politiet, som træffer afgørelse på baggrund af
en nærmere undersøgelse af sagen, jf. nedenfor under
punkt 3.2.3.3.
3.2.3. Situationer, hvor
politiet fortsat har afgørelseskompetencen
Nedenfor opregnes eksempler på
situationer, hvor det henset til karakteren af de
afgørelser, der skal træffes, foreslås, at det
fortsat er politiet, der skal træffe afgørelse.
Opregningen er ikke udtømmende.
3.2.3.1. Manglende
forældremyndighedssamtykke
Er pasansøgeren under 18 år og
ugift, skal forældremyndighedens indehaver eller indehavere
ved underskrift på ansøgningsblanketten meddele
samtykke til pasudstedelsen. Er barnet undergivet fælles
forældremyndighed, er samtykke fra den ene
forældremyndighedsindehaver dog tilstrækkeligt, hvis
den anden ved fravær, sygdom eller andre særlige grunde
er forhindret i at samtykke.
Er det ikke muligt at opnå samtykke som
angivet ovenfor, kan politiet (eller Rigspolitichefen, hvis barnet
opholder sig i udlandet) tillade, at pas udstedes uden sådant
samtykke, når ganske særlige omstændigheder taler
for pasudstedelsen.
Der kan således alene meddeles
dispensation under ganske særlige omstændigheder, hvor
det f.eks. er klar chikanøs adfærd, der ligger til
grund for nægtelsen.
Ansøges om dispensation fra kravet om
forældremyndighedssamtykke, skal kommunen derfor sende sagen
til politiet med henblik på afgørelse.
Træffer politiet afgørelse om,
at der kan meddeles dispensation fra kravet om
forældremyndighedssamtykke, orienterer politiet kommunen om
udfaldet af afgørelsen, hvorefter kommunen foretager
næste relevante skridt i behandlingen af
ansøgningen.
Træffer politiet afgørelse om,
at der ikke kan meddeles dispensation fra kravet om
forældremyndighedssamtykke, sender politiet sin
afgørelse direkte til ansøgeren. Politiet vejleder samtidigansøgeren om adgangen
til at klage over afgørelsen, jf. punkt 4.2.2.
Politiet orienterer herefter kommunen om
udfaldetaf sin afgørelse. Det er alene udfaldet af politiets
afgørelse, der hervedkommer til kommunens kendskab, mens
kommunen ikke får kendskab til den nærmerebegrundelse
herfor.
3.2.3.2. Sletning af
børn i andre personers pas, jf. paslovens § 2
a
Det følger af paslovens § 2
a, at et barn under 15 år med selvstændigt pas eller
selvstændig rejselegitimation af den eller dem, der har
forældremyndigheden over barnet, kan kræves slettet af
andre personers pas. Afgørelse herom træffes af
politiet. Politiets afgørelse kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Fremsættes sådanne krav over for
kommunen, skal kommunen sende sagen til politiet med henblik
på endelig afgørelse.
Politiet sender sin afgørelse direkte
til forældremyndighedens indehaver eller indehavere. Politiet
orienterer endvidere kommunen om udfaldet af sin
afgørelse.
3.2.3.3. Indikation i
Pasregisteret
Kriminalregisteret indeholder bl.a.
oplysninger om sigtelser, idømte (uafsonede) straffe, mv.
Registeret indeholder endvidere oplysninger om eftersøgte
personer, herunder oplysninger om personer, der er eftersøgt
med henblik på inddrivelse af et økonomisk krav.
Foreligger der oplysninger i
Kriminalregisteret, som kan have betydning for en eventuel
pasudstedelse eller pasinddragelse, vil der blive sat en
såkaldt aktualitetsmarkering i Pasregisteret om, at dette er
tilfældet. Det vil ikke fremgå af markeringen, hvori
den eventuelle hindring konkret består.
Kommunen skal på baggrund af en
sådan markering i Pasregisteret sende sagen til politiet med
henblik på afgørelse.
Politiet foretager i den anledning en
nærmere undersøgelse af sagen, herunder ved opslag i
Kriminalregisteret. Politiets undersøgelser skal ses i
sammenhæng med paslovens § 2, stk. 1, i
medfør af hvilken politiet i visse tilfælde kan
nægte at udstede pas til en dansk statsborger eller inddrage
et allerede udstedt pas.
Det kan for det første ske,
når der er rejst sigtelse mod den pågældende for
et strafbart forhold, som kan antages at medføre
frihedsstraf, og der på grund af sagens beskaffenhed eller
den sigtedes forhold er grund til at antage, at den
pågældende vil unddrage sig ansvaret ved udrejse af
landet eller forbliven i udlandet. Det kan for det andet
ske, når den pågældende er idømt
frihedsstraf, som ikke er afsonet, eller er pålagt
bødestraf eller konfiskation, som ikke er betalt, eller for
hvilken der ikke er stillet sikkerhed, og der på grund af
sagens beskaffenhed eller den sigtedes forhold er grund til at
antage, at den pågældende vil unddrage sig ansvaret ved
udrejse af landet eller forbliven i udlandet. Det kan endelig
for det tredje ske, når den pågældendes
udrejse ville stride imod bestemmelser i lovgivningen, der har til
formål at sikre en persons tilstedeværelse her i
landet, indtil den pågældende har opfyldt de
forpligtelser, som den pågældende har over for det
offentlige eller over for private.
Det bemærkes, at politiets bestemmelser
i medfør af paslovens § 2, stk. 1, er
underlagt domstolsprøvelse, jf. paslovens § 2,
stk. 2 og 3. Spørgsmålet om ophævelse af en
sådan bestemmelse truffet af politiet kan således af
den, der har fået afslag på udstedelse af pas, eller
hvis pas er inddraget, kræves forelagt retten til
afgørelse. Politiet skal uden unødigt ophold
indbringe sagen for retten, der ved kendelse snarest muligt
afgør, om politiets afgørelse skal opretholdes eller
ophæves.
Politiet sender sin afgørelse til
ansøgeren. Træffer politiet afgørelse om, at
der ikke kan udstedes pas til den pågældende, vejleder
politiet samtidig ansøgeren om adgangen til at klage over
afgørelsen, jf. punkt 4.2.2.
Politiet orienterer kommunen om udfaldet af
sin afgørelse. Det er alene udfaldet af politiets
afgørelse, der herved kommer til kommunens kendskab, mens
kommunen ikke får kendskab til den nærmere begrundelse
herfor.
4. Klageadgang
4.1.
Kørekortområdet
4.1.1. Gældende ret
Politiets afgørelser om
kørekort kan påklages til Rigspolitichefen, jf.
kørekortbekendtgørelsens § 98,
stk. 3.
Trafikministeren kan i medfør af
færdselslovens § 134 a bemyndige
Færdselsstyrelsen eller en anden styrelse mv. under
Trafikministeriet til at udøve de beføjelser, der i
færdselsloven er tillagt trafikministeren. Trafikministeren
kan endvidere fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til denne
bemyndigelse, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
indbringes for ministeren. Denne bemyndigelse er udnyttet ved
bekendtgørelse nr. 928 af 22. oktober 2001, som ændret
ved bekendtgørelse nr. 605 af 27. juni 2003. I henhold til
denne bekendtgørelse kan afgørelser truffet af
Færdselsstyrelsen ikke indbringes for højere
administrativ myndighed.
I forbindelse med regeringsskiftet i 2001
blev sager vedrørende dansk og international regulering af
færdsel og færdselssikkerhed samt sager
vedrørende færdselsadfærd overført fra
Trafikministeriet til Justitsministeriet. Den nævnte
bekendtgørelse gælder derfor i klagemæssig
henseende også for forholdet mellem Rigspolitichefen og
Justitsministeriet. Det indebærer, at de afgørelser,
som tidligere blev truffet af Færdselsstyrelsen uden
klageadgang til Trafikministeriet, og som efter den 27. november
2001 nu afgøres af Rigspolitichefen, herunder
afgørelser om kørekort, ikke kan indbringes for
Justitsministeriet.
Justitsministeren kan i medfør af
færdselslovens § 134 b bemyndige Rigspolitichefen
til at udøve de beføjelser, der i færdselsloven
er tillagt justitsministeren. Justitsministeren kan endvidere
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til denne bemyndigelse,
herunder at afgørelserne ikke skal kunne indbringes for
ministeren.
Bemyndigelsen i færdselslovens
§ 134 b er endnu ikke udnyttet.
4.1.2 Justitsministeriets
overvejelser
Det foreslås, at justitsministeren
bemyndiges til at kunne fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet af
kommunalbestyrelsen i forbindelse med ansøgninger om
kørekort, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
indbringes for ministeren.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen forventes at indeholde
regler om, at afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen kan
påklages til Rigspolitichefen.
Bekendtgørelsen forventes endvidere at
indeholde regler om afskæring af rekurs, hvilket vil
indebære, at afgørelser, som i første instans
er truffet af kommunalbestyrelsen og i anden instans af
Rigspolitichefen, ikke vil kunne indbringes for ministeren.
4.2. Pasområdet
4.2.1. Gældende ret
Politiets afgørelser om pas kan
påklages til justitsministeren. Dette følger af den
almindelige ulovbestemte adgang til at klage over en underordnet
statsmyndigheds afgørelse til en højere
statsmyndighed, i sidste instans ministeren.
Politiets afgørelser om sletning af
børn i pas kan dog ikke indbringes for anden administrativ
myndighed, jf. paslovens § 2 a, stk. 3.
4.2.2. Justitsministeriets
overvejelser
Det foreslås, at justitsministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet af
kommunalbestyrelsen i forbindelse med ansøgninger om pas,
samt afgørelser, der er truffet af politiet i henhold til
paslovens § 2, stk. 1, og regler udstedt i
medfør af § 1, stk. 2, herunder at
afgørelserne ikke skal kunne indbringes for ministeren.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen forventes at indeholde
regler om, at afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen kan
påklages til Rigspolitichefen.
Bekendtgørelsen forventes endvidere at
indeholde regler om afskæring af rekurs, hvilket vil
indebære, at afgørelser, som i første instans
er truffet af kommunalbestyrelsen og i anden instans af
Rigspolitichefen, ikke vil kunne indbringes for ministeren.
Bekendtgørelsen forventes desuden at
indeholde regler om, at afgørelser truffet af politiet i
henhold til paslovens § 2, stk. 1, og regler udstedt
i medfør af § 1, stk. 2, kan påklages
til Rigspolitichefen. Også i forhold til disse
afgørelser forventes bekendtgørelsen at indeholde
regler om afskæring af rekurs til ministeren.
Justitsministeriet finder ikke anledning til
at ændre klagestrukturen for så vidt angår
afgørelser om sletning af børn i andre personers pas,
jf. paslovens § 2 a, hvorefter politiets afgørelse
ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, jf.
§ 2 a, stk. 3.
5. Nødvendige
IT-løsninger
Den foreslåede model for
kommunalbestyrelsernes varetagelse af visse opgaver på
kørekort- og pasområdet forudsætter, at
politiets Kørekortregister og Pasregister stilles til
rådighed for kommunerne med henblik på både
søgning og opdatering.
Kørekortregisteret og Pasregisteret
drives i dag af politiets driftsleverandør CSC og formidles
til politikredsene via politiets lukkede it-netværk.
Registrene er teknologisk opbygget på en IMS database, der
drives i et mainframe-miljø.
Selv om Kørekortregisteret og
Pasregisteret i dag alene afvikles over politiets lukkede
netværk, skønnes det at være muligt at stille
dette til rådighed for kommunerne uden væsentlige
teknologiske problemer og uden væsentlige omkostninger. Det
bemærkes i den forbindelse, at der fra en lang række
kommuner i dag er etableret forbindelse til Centralregisteret for
Motorkøretøjer, der ligeledes drives af CSC. Hertil
kommer, at alle kommuner i dag er opkoblet til enten Kommunedata
(KMD) eller CSC. Der findes i dag endvidere
gennemstillingsløsninger mellem KMD og CSC.
Kommunalbestyrelsernes varetagelse af visse
opgaver på kørekort- og pasområdet
nødvendiggør enkelte ændringer af
Kørekortregisteret og Pasregisteret. Dette skal dels ske for
at afskære adgangen til Kriminalregisteret og dels for at
etablere mulighed for, at den enkelte kommune kan opdatere i
registrene.
I dag er de enkelte kørekort- og
paskontorer identificeret ved brug af myndighedskoder. Der skal
derfor udarbejdes og implementeres et tilsvarende sæt
myndighedskoder for kommunerne.
6. Forslagets økonomiske
og administrative konsekvenser
Som det fremgår af aftalen om
strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i
forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet
om, at reformen er udgiftsneutral, og pengene følger
opgaverne.
Justitsministeriet udsendte på den
baggrund nærværende lovforslag om ændring af
færdselsloven og pasloven i DUT-høring den 27. oktober
2004. Udgangspunktet for drøftelserne af de
økonomiske konsekvenser har været udgiftsniveauerne i
regnskaber for 2003, som er det seneste afsluttede
regnskabsår. Formålet med drøftelserne har
været at kvalificere skønnene over de
økonomiske konsekvenser.
Det er Justitsministeriets vurdering, at der
i forbindelse med lovforslaget overføres 23 mio. kr. fra
staten til kommunerne.
Regeringen vil søge tilslutning til
den endelige regulering af amternes og kommunernes økonomi i
forbindelse med den lovgivning, som fastlægger
ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds-
og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i
folketingssamlingen 2005/06.
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for staten | 23 mio. kr. | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for kommuner og amtskommuner | Ingen | 23 mio. kr. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige aspekter |
7. Hørte myndigheder
mv.
Et udkast til lovforslaget har været
sendt til høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Advokatrådet, Akademikernes
Centralorganisation, Amtsrådsforeningen,
Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, Autobranchens
Handels- og Industriforening i Danmark, Campingbranchen,
Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark,
Centralorganisationernes FællesUdvalg, Chaufførernes
Fagforening, Danmarks TransportForskning, Dansk Automobilforhandler
Forening, Dansk Cyklist Forbund, Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening,
Dansk Taxi Forbund, Dansk Transport og Logistik, Dansk Vejforening,
Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd, Danske
Kørelæreres Landsforbund, Danske Motorcyklisters
Råd (DMC), Danske Speditører, Danske Sælgere,
Datatilsynet, De Danske Bilimportører, Den Danske
Bilbranche, Det Kommunale Kartel, Domstolsstyrelsen, Forenede
Danske Motorejere (FDM), Foreningen af køretekniske
anlæg i Danmark, Foreningen af Politimestre i Danmark,
Frederiksberg Kommune, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Handel, Transport og
Serviceerhvervene (HTS), HUR, Hærens Logistikskole,
Hærens Operative Kommando, International Transport Danmark,
KL, Kommunale tjenestemænd og overenskomstansatte,
Københavns Kommune, Køreprøvesagkyndiges
Landsforening, Landdistrikternes fællesråd,
Landsforeningen af landsbysamfund, Landsorganisationen i Danmark,
MC-Touring Club Danmark, Motorcykelbranchens Landsforbund,
Politidirektøren i København, Politiforbundet i
Danmark, Politifuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen, Rådet for større
Færdselssikkerhed, Sammenslutningen af danske
småøer, Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab, Statsansattes kartel,
Sundhedskartellet og Transporterhvervenes Uddannelsesråd
(TUR).
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
I lovforslagets bilag 1 er de
foreslåede bestemmelser sammenholdt med de gældende
regler.
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen indeholder en bemyndigelse til
at henlægge opgaver i forbindelse med ansøgning om
kørekort til kommunalbestyrelserne, herunder
afgørelseskompetence, og til at fastsætte
nærmere bestemmelser om omfanget af disse opgaver.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen forventes at indeholde
regler om, at kommunalbestyrelsen skal forestå den lettere
(ekspeditionsmæssige) del af behandlingen af en
ansøgning om kørekort og herunder træffe visse
afgørelser. Kommunalbestyrelsen skal bl.a. kunne
træffe afgørelse om, at et indleveret foto er
uanvendeligt, eksempelvis fordi det ikke opfylder kravene til
størrelse, ligesom kommunalbestyrelsen skal kunne
træffe afgørelse om, at ansøgeren ikke har
godtgjort sin identitet på tilfredsstillende vis.
Afgørelser, der forudsætter, at
der skal foretages egentlig sagsbehandling, herunder mere
indgående vurderinger og skøn, eller som
forudsætter adgang til oplysninger i Kriminalregisteret, skal
derimod fortsat træffes af politiet.
Der henvises herom til punkt 2.2. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2.
Bestemmelsen indeholder en bemyndigelse til
at fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen i henhold til
justitsministerens bemyndigelse, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne indbringes for ministeren.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen forventes at indeholde
regler om, at kommunalbestyrelsens afgørelser om
kørekort kan påklages til Rigspolitichefen.
Bekendtgørelsen forventes endvidere at indeholde regler om
afskæring af rekurs til ministeren.
Der henvises herom til punkt 4.1.2. i de
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Bestemmelsens stk. 3 indeholder
en bemyndigelse til at henlægge opgaver i forbindelse med
ansøgning om pas til kommunalbestyrelserne, herunder
afgørelseskompetence, mens stk. 4 indeholder
en bemyndigelse til at fastsætte nærmere bestemmelser
om omfanget af disse opgaver.
Bestemmelsens stk. 5 indeholder
en bemyndigelse til at fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet af
kommunalbestyrelsen i henhold til justitsministerens bemyndigelse
efter stk. 3, samt afgørelser, der er truffet af
politiet i henhold til § 2, stk. 1, og regler
udstedt i medfør af § 1, stk. 2, herunder at
afgørelserne ikke skal kunne indbringes for ministeren.
Bemyndigelserne i stk. 3 og 4 vil blive
udmøntet i en bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen forventes at indeholde
regler om, at kommunalbestyrelsen skal forestå den lettere
(ekspeditionsmæssige) del af behandlingen af en
ansøgning om pas og herunder træffe visse
afgørelser. Kommunalbestyrelsen skal bl.a. kunne
træffe afgørelse om, at et indleveret foto er
uanvendeligt, eksempelvis fordi det ikke opfylder kravene til
størrelse, ligesom kommunalbestyrelsen skal kunne
træffe afgørelse om, at ansøgeren ikke har
godtgjort sin identitet på tilfredsstillende vis.
Afgørelser, der forudsætter, at
der skal foretages egentlig sagsbehandling, herunder mere
indgående vurderinger og skøn, eller som
forudsætter adgang til oplysninger i Kriminalregisteret, skal
derimod fortsat træffes af politiet.
Der henvises herom til punkt 3.2. i de
almindelige bemærkninger.
Bemyndigelsen til at fastsætte regler
om adgangen til at påklage afgørelser på
pasområdet vil ligeledes blive udmøntet i en
bekendtgørelse.
Bekendtgørelsen forventes at indeholde
regler om, at kommunalbestyrelsens og politiets afgørelser
om pas kan påklages til Rigspolitichefen.
Bekendtgørelsen forventes endvidere at indeholde regler om
afskæring af rekurs til ministeren.
Der henvises herom til punkt 4.2.2. i de
almindelige bemærkninger.
Til § 3
Bestemmelsen fastlægger lovens
ikrafttrædelsestidspunkt.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 712 af 2. august 2001, som
ændret ved lov nr. 217 af 22. april 2002, § 3 i lov
nr. 380 af 6. juni 2002, § 1 i lov nr. 1049 af 17.
december 2002, lov nr. 432 af 10. juni 2003, lov nr. 267 af 21.
april 2004 og § 16 i lov nr. 473 af 9. juni 2004,
foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter § 56
indsættes: |
| | » § 56 a.
Justitsministeren kan henlægge opgaver i forbindelse med
ansøgning om kørekort til kommunalbestyrelserne. |
| | Stk. 2. Justitsministeren kan
fastsætte nærmere bestemmelser om omfanget af de
opgaver, som i medfør af stk. 1 kan henlægges til
kommunalbestyrelserne.« |
| | |
| | 2. Efter § 134
b indsættes: |
| | » § 134 c.
Justitsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet af
kommunalbestyrelsen i henhold til bemyndigelse efter § 56
a, herunder at afgørelserne ikke skal kunne indbringes for
ministeren.« |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om pas til danske statsborgere mv.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 586 af 1. september 1986, som
ændret ved § 6 i lov nr. 386 af 20. maj 1992,
§ 6 i lov nr. 288 af 12. maj 1999, § 2 i lov
nr. 1103 af 29. december 1999, § 12 i lov nr. 433 af 31.
maj 2000 og § 2 i lov nr. 387 af 28. maj 2003, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 1. Ved
kongelig anordning kan det bestemmes, hvorvidt danske statsborgere
ved ankomst til eller udrejse fra landet skal være forsynet
med pas eller anden rejselegitimation. | | |
Stk. 2. Justitsministeren
fastsætter de nærmere regler for udstedelse af pas til
danske statsborgere. | | |
| | 1. I
§ 1 indsættes som
stk. 3€"5 : |
| | » Stk.
3. Justitsministeren kan henlægge opgaver i
forbindelse med ansøgning om pas til
kommunalbestyrelserne. |
| | Stk. 4. Justitsministeren kan
fastsætte nærmere bestemmelser om omfanget af de
opgaver, som i medfør af stk. 3 kan henlægges til
kommunalbestyrelserne. |
| | Stk. 5. Justitsministeren kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet af kommunalbestyrelsen i henhold
til bemyndigelse efter stk. 3, samt afgørelser, der er
truffet af politiet i henhold til § 2, stk. 1, og
regler udstedt i medfør af § 1, stk. 2,
herunder at afgørelserne ikke skal kunne indbringes for
ministeren.« |
| | |
| | § 3 |
| | Loven træder i kraft den 1. januar
2007. |