L 51 Forslag til lov om ændring af musikloven.

(Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt angår musikområdet).

Af: Kulturminister Brian Mikkelsen (KF)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 24-02-2005

Lovforslag som fremsat

20042_l51_som_fremsat (html)

L 51 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af musikloven. (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår musikområdet).

Fremsat den 24. februar 2005 af kulturministeren (Brian Mikkelsen)

Forslag

til

Lov om ændring af musikloven

(Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår musikområdet)

 

§ 1

I lov om musik, jf. lovbekendtgørelse nr. 1001 af 29. november 2003, som ændret ved lov nr. 1212 af 27. december 2003, foretages følgende ændringer:

1. I overskriftentil kapitel 1 ændres »amtsmusikudvalg« til: »lokale musikudvalg«.

2.§ 2 affattes således:

» § 2. En kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte lokale musikudvalg.

Stk. 2. De i stk. 1 nævnte udvalg skal virke til fremme af musiklivet i kommunen og skal herunder medvirke til at samordne den musikalske virksomhed i området.

Stk. 3. De nærmere regler for de lokale musikudvalgs sammensætning og virksomhed fastsættes af kommunalbestyrelserne.«

3. § 3 b affattes således:

»§ 3 b. Musikskolerne drives som kommunale institutioner eller som selvejende institutioner med kommunalt tilskud. Kunstrådet kan dog godkende andre ordninger. Institutionernes vedtægter godkendes af Kunstrådet og af de tilskudsgivende kommuner. Kulturministeren udarbejder i samarbejde med Kunstrådet vejledende standardvedtægter for musikskoler.

Stk. 2. Kunstrådet kan i særlige tilfælde tilbagekalde en godkendelse, der er meddelt efter stk. 1.

Stk. 3. Enhver kommunalbestyrelse er forpligtet til at drive en musikskole, enten som en kommunal institution eller som selvejende institution med kommunalt tilskud.

Stk. 4. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v. fravige bestemmelsen i stk. 3, således at flere kommuner sammen kan drive en musikskole.«

4. § 3 c affattes således:

»§ 3 c. Musikskoleelevernes betaling for undervisningen må ikke overstige 1/3 af bruttoudgiften ved skolens drift.«

5. § 3 d affattes således:

»§ 3 d. Kunstrådet kan yde tilskud til musikalske grundkurser ved musikskoler.

Stk. 2. Undervisningen på statsstøttede grundkurser er gratis for eleverne.

Stk. 3. Kulturministeren kan i samråd med Kunstrådet fastsætte regler for musikalske grundkurser.«

6. § 3 h affattes således:

»3 h. Kunstrådet kan yde tilskud efter § 3 g til rytmiske spillesteder, der modtager et kommunalt tilskud til musikdriften.«

7. § 3 i affattes således:

»§ 3 i. Regnskab for tilskud, der modtages efter § 3 g, godkendes af de tilskudsgivende kommuner og indsendes herefter til Kunstrådet.

Stk. 2. Kulturministeren fastsætter nærmere regler for kommunalbestyrelsens behandling af regnskaber efter stk. 1.«

8.§ 5 affattes således:

»§ 5. Staten yder tilskud til de landsdelsorkestre, der er nævnt i § 4, med beløb, der fastsættes på de årlige finanslove.«

9. § 6, stk. 1, affattes således:

»Landsdelsorkestrene drives som selvejende institutioner med vedtægter, som foruden af kulturministeren skal være godkendt af de kommuner, som må yde tilskud. Kulturministeren kan dog godkende andre ordninger.«

10.§ 7, stk. 2, ophæves.

Stk. 3 bliver herefter stk. 2.

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007. Bestemmelserne i stk. 2-4, træder dog i kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende.

Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelse og tilbagebetaling af lån for institutioner, som inden lovens ikrafttræden har modtaget tilskud eller lån fra en amtskommune i medfør af

1) musiklovens § 2 for så vidt angår amtsmusikudvalg og

2) musiklovens § 3 d for så vidt angår musikalske grundkurser ved musikskoler.

Stk. 3. Amtsmusikudvalg, der er nedsat i medfør af musiklovens § 2, må fra dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende ikke påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er godkendt af en kommunalbestyrelse, og kommunalbestyrelsen har garanteret at overtage forpligtelserne fra denne dato.

Stk. 4. Funktionsperioden for amtsmusikudvalg, der er nedsat i medfør af musiklovens § 2, og som er beskikket pr. 1. april 2006, udløber den 31. december 2006. Amtsrådet skal drage omsorg for afbeskikkelse af medlemmer af udvalgene.

§ 3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kgl. anordning sættes i kraft i Grønland med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning og baggrund

Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny kommunalreform.

Forslaget er således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en kommunalreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004.

Aftalen indebærer, at der gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service i Danmark.

Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige identitet. Staten fastlægger de overordnede rammer. Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliver dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret for sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.

Reformen indebærer, at amtskommunerne, HS og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker en ny fordeling af de opgaver, der løses i den offentlige sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til to.

Det foreliggende lovforslag udmønter den del af aftalen, der vedrører kulturområdet. Forligspartierne ønsker i forbindelse med reformen at fremme det lokale engagement i kulturlivet samt sikre varetagelsen af nationale kulturpolitiske hensyn.

Der er i den politiske aftale om kommunalreformen opstillet følgende principper for opgavevaretagelse på kulturområdet:

€ Kommunerne skal fremover have ansvar for økonomisk at støtte de områder og institutioner, der har udpræget lokal karakter, og som findes i stort set alle kommuner.

€ Kommunerne skal som hovedregel have hovedtilskudsansvaret for de områder og institutioner, der i øvrigt har en naturlig lokal forankring, og som ikke har en særlig national opgave eller funktion.

€ Staten skal fremover som hovedregel have ansvar for økonomisk at støtte de områder og institutioner, der har en særlig national opgave eller funktion.

Formålet med lovforslaget er at gennemføre ændringer i lov om musik som følge af gennemførelsen af kommunalreformen. Forslaget udmønter kommunalreformen for så vidt angår det økonomiske ansvar for musikskolerne, landsdelsorkestrene, de musikalske grundkurser og de rytmiske spillesteder. Desuden gøres musikskolerne lovpligtige for hver enkelt kommune og amtsmusikudvalgene erstattes af frivillige lokale musikudvalg.

På musikområdet er aftaleparterne blevet enige om følgende opgave- og ansvarsfordeling:

€ Kommunerne får økonomisk ansvar for musikskolerne, og driften af musikskolerne gøres lovpligtig for kommunerne.

€ Ansvaret for finansieringen af landsdelsorkestrene deles mellem staten og kommunerne.

€ Staten overtager ansvaret for de musikalske grundkurser.

€ Staten overtager en større del af ansvaret for finansieringen af de rytmiske spillesteder.

Lovforslaget indeholder desuden en række forslag af teknisk karakter, der er affødt af, at amtskommunerne nedlægges. Ordene "amter" og "amtskommuner" foreslås i konsekvens heraf fjernet fra de relevante lovbestemmelser.

En oversigt over lovforslaget sammenholdt med gældende lov er vedlagt som bilag 1.

2. Gældende ret

Amtsmusikudvalgene (§ 2)

Bestemmelsen giver hvert amtsråd mulighed for at nedsætte et amtsmusikudvalg. I Bornholms, Københavns og Frederiksberg kommuner nedsættes kommunale musikudvalg. Endvidere afgiver udvalgene indstilling til amtsrådet, kommunalbestyrelsen og Kunstrådet om støtte.

Musikskolerne (§ 3 b og § 3 c)

Det fremgår af § 3 b, at musikskolerne drives som kommunale institutioner eller som selvejende institutioner med kommunalt tilskud.

Der er i § 3 c fastsat bestemmelser om refusion af udgifter til drift af musikskolerne. Staten yder delvis refusion af kommuners, amtskommuners eller andres udgifter til lærerlønsudgifter. Refusionsprocenten beregnes som forholdet mellem statens bevilling og tilskuddene til lærerlønsudgifter fra kommuner, amtskommuner eller andre. Der er indlagt et loft på refusion af lærerlønsudgifter på 25 pct. og indsat en bestemmelse om, at refusionen er betinget af, at elevbetalingen ikke må overstige en 1/3 af bruttoudgifterne ved skolens drift.

De musikalske grundkurser (§ 3 d)

Kunstrådet kan yde støtte til musikalske grundkurser ved musikskoler. Kunstrådet kan dække 1/3 af bruttoudgifterne under forudsætning af, at de resterende 2/3 dækkes af de pågældende amts- og primærkommuner.

Rytmiske spillesteder (§ 3 h)

Det er bestemt, at Kunstrådet kan yde tilskud til rytmiske spillesteder, der modtager kommunalt eller amtskommunalt tilskud til musikdriften. Tilskuddet fra Kunstrådet kan ikke overstige det samlede kommunale og amtskommunale tilskud til musikdriften.

Landsdelsorkestrene (§ 5 og § 7)

Staten yder tilskud til landsdelsorkestrene med et beløb, der fastsættes på finansloven, såfremt der ydes kommunalt eller amtskommunalt tilskud. Der er desuden indsat en bestemmelse om, at Hovedstadens Udviklingsråd, Vestsjællands og Storstrøms amtskommuner yder tilskud til driften af Sjællands Symfoniorkester.

Staten har også mulighed for at yde støtte til udvidelse af antallet af fastansatte musikere, hvis der ydes kommunalt eller amtsligt tilskud hertil.

3. Kulturministeriets overvejelser og forslag

Amtsmusikudvalgene (§ 2)

Det foreslås, at amtsmusikudvalgene nedlægges som en naturlig konsekvens af nedlæggelsen af amtskommunerne. Det foreslås i stedet, at kommunerne frit kan oprette lokale musikudvalg. Dette vil kunne ske hver for sig eller sammen med andre kommuner. Det vil i forlængelse heraf ikke længere være nødvendigt, i forbindelse med Kulturministeriets indgåelse af kulturaftaler med kommunerne m.v., at kunne fravige bestemmelserne i stk. 2, om de lokale musikudvalgs opgaver og kompetencer i forhold til kommunale musik- og kulturudvalg. I forslaget vil kommunen allerede kunne oprette et lokalt musikudvalg sammen med andre kommuner, og herigennem opnå de tiltænkte samarbejdsmuligheder uden brug af den gældende lovs fravigelsesbestemmelser.

Regeringen ønsker fortsat en lokal forankring af musikpolitikken, og at der sker en samordning af den musikalske virksomhed i området, hvorfor der gives mulighed for at oprette lokale musikudvalg. Det er regeringens opfattelse, at det er fornuftigt for nogle geo­grafiske områder, at kommuner kan gå sammen gruppevis om at oprette lokale musikudvalg.

Det foreslås endvidere, at Kunstrådet ikke længere skal være forpligtet til at indhente indstilling om støtte hos udvalgene. Kunstrådet vil naturligvis på eget initiativ kunne bede udvalgene om en indstilling om støtte efter § 3.

Musikskolerne (§ 3 b og § 3 c)

Det foreslås, at kommunerne fremover overtager statens økonomiske ansvar for musikskolerne, fordi skolerne primært retter sig mod kommunens egne borgere. Det indebærer, at midlerne overflyttes fuldt ud til det kommunale bloktilskud.

Samtidig foreslås det at gøre det lovpligtigt for kommunerne at drive en musikskole. Stort set alle kommuner har i dag en musikskole. Med de fremtidige større kommunestørrelser vil driften af en musikskole være en naturlig del af kommunens virke. Det foreslås dog også, at kommunerne kan samarbejde om at drive en musikskole i regi af de regionale kulturaftaler. Forpligtigelsen til at drive en musikskole er en sikring af, at denne opgave fortsat løftes af kommunerne. Kulturministeren udsteder fortsat vejledende standardvedtægter for organiseringen af musikskolerne.

De musikalske grundkurser (§ 3 d)

Det foreslås, at ansvaret for de 17 musikalske grundkurser fremover samles i staten. Dette vil skabe sammenhæng med de øvrige deciderede uddannelsesled i den musikalske fødekæde og indebære en entydig ansvarsplacering af opgaven. De musikalske grundkurser tænkes fortsat forankret på de lokale musikskoler for at sikre samspillet mellem musikskoler og musikalske grundkurser.

De rytmiske spillesteder (§ 3 h)

De rytmiske spillesteder er rettet mod det lokale publikum eller område, men indgår ligeledes som et væsentligt led i den musikalske fødekæde. Derfor foreslås det, at staten overtager det nuværende amtslige økonomiske tilskud til de rytmiske spillesteder. Der forventes fortsat kommunal medfinansiering.

Det indebærer, at staten overtager et større ansvar for de rytmiske spillesteder, men forslaget fastholder ordningens lokale forankring. På den måde kan ordningen for de rytmiske spillesteder fortsætte i sin nuværende form, hvor der tages hensyn til både regionale og mere lokalt orienterede spillesteder. Ordningen tænkes som hidtil administreret af Kunstrådet.

Landsdelsorkestrene (§ 5 og § 7)

De fem landsdelsorkestre har forpligtelser både i og uden for landsdelen og er med til at sikre, at den professionelle kunst kan trives og udvikles i hele landet. De er i deres natur således nationale opgaver, men med tilknytning til en bestemt del af landet. På den baggrund forslås det, at de nuværende amtslige tilskud til orkestrene på Sjælland, i Sønderjylland og Aalborg overføres til staten. Der forventes fortsat kommunal medfinansiering.

Dette betyder, at Sjællands Symfoniorkester fremover udelukkende modtager driftsstøtte fra staten, men orkestret bevarer sin regionale tilknytning og forpligtelse.

Det skal fortsat være muligt for staten at yde støtte til udvidelse af antallet af fastansatte musikere.

4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Som det fremgår af aftalen om strukturreformen, vil ændringerne i opgavefordelingen i forbindelse med reformen blive gennemført ud fra princippet om, at reformen er udgiftsneutral, og pengene følger opgaverne.

Kulturministeriet udsendte på den baggrund Forslag til Lov om ændring af musikloven i DUT-høring den 26. oktober 2004. Udgangspunktet for drøftelserne af de økonomiske konsekvenser har været udgiftsniveauerne i regnskaberne for 2003, som er det seneste afsluttede regnskabsår. Formålet med drøftelserne har været at kvalificere skønnene over de økonomiske konsekvenser, herunder især at nå en teknisk afklaring af de enkelte lovforslags udgiftsopgørelser på de kommunale og amtskommunale driftskonti, bortset fra administration (hovedkonto 6).

Det er Kulturministeriets vurdering, at der i forbindelse med lovforslaget overføres 40,3 mio. kr. fra den amtskommunale sektor til staten. Endvidere overføres netto 72,0 mio. kr. fra staten til primærkommunerne. De anførte beløb er baseret på udgiftsopgørelserne på hovedkonto 0-5 i regnskab 2003 opregnet til 2005 pris- og lønniveau og 2007-opgaveniveau.

Hertil kommer korrektioner som følge af fordeling af væksten i den amtskommunale sektor fra regnskab 2003-2006, fordelingen af de amtskommunale administrationsudgifter (hovedkonto 6) og anlægsudgifter på sektorer.

Regeringen vil søge tilslutning til den endelige regulering af amternes og kommunernes økonomi i forbindelse med den lovgivning, som fastlægger ændringerne i den kommunale finansiering, herunder tilskuds- og udligningssystemet. Denne lovgivning fremsættes i folketingssamlingen 2005/06.

5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.

Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

6. De miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

8. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Lovforslaget har forud for fremsættelsen været sendt til høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:

Finansministeriet, Justitsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Skatteministeriet, Socialministeriet, Undervisningsministeriet, Rigsrevisionen, Konkurrencestyrelsen, Domstolsstyrelsen, Amtsrådsforeningen, KL, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Hovedstadens Udviklingsråd (HUR), Kunstrådet, Kunstrådets Repræsentantskab, Kunststyrelsen, Statens Kunstfond, Det Fynske Musikkonservatorium, Det Jyske Musikkonservatorium, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Nordjysk Musikkonservatorium, Rytmisk Musikkonservatorium, Vestjysk Musikkonservatorium, DR€™s Ensembler, Danmarks Radio, Dansk Kunstnerråd, Dansk Amatørmusik, Dansk Jazzforbund, Dansk Jazzmusiker Forening, Dansk Komponist Forening, Dansk Kor Forbund, Dansk Magisterforening, Dansk Musikbiblioteksforening, Dansk Musiker Forbund, Dansk Musikforlæggerforening, Dansk Musikpædagogisk Forening, DAMUSA Dansk Musikskolesammenslutning, Dansk Organist og Kantor Samfund, ROSA Dansk Rock Samråd, Dansk Tonekunstner Forening, Danske Folkedanseres Spillemandskreds, Danske Jazz, Beat og Folkemusik Autorer, Det Kongelige Teater, Musikvidenskabeligt Institut Københavns Universitet, Institut for Æstetiske Fag Afdeling for Musikvidenskab Aarhus Universitet, Rytmisk Musik Danmark, Folkemusikhusringen, Folkemusiksammenslutningen, Folkeskolens musiklærerforeningen, Foreningen for Verdensmusik i Danmark, Forum for Tidlig Musik i Danmark, Fællesrådet for udøvende kunstnere, Gymnasieskolernes Musiklærerforening, Landsdelsorkesterforeningen, Musik & Ungdom, Ny Musik Odense, Sammenslutningen af Danske Musikforeninger, Seminariernes Musiklærerforening, Spillesteder DK, Dansk Solist-Forbund, Dansk Kapelmesterforening, Århus Unge Tonekunstnere, Musica Nova, DIEM Dansk Institut for Elektroakustisk Musik, Levende Musik i Skolen, Solistforeningen af 1921, Athelas Sinfonietta Copenhagen, Musica Ficta, Concerto Copenhagen, Ars Nova, Dansk Artist Forbund, Folkemusikkens Fælles Sekretariat, MGK lederkredsen, Statsligt og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfælleskab, Danmarks Arbejdsgiverforening, Akademikernes Centralorganisation, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Børne- og Kulturchefforeningen.

9. Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser

Negative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Mer-/mindreudgifterne for stat, kommuner og amtskommuner fordeler sig som anført ovenfor.

Mer-/mindreudgifterne for stat, kommuner og amtskommuner fordeler sig som anført ovenfor.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Mer-/mindreudgifterne for stat, kommuner og amtskommuner fordeler sig som anført ovenfor.

Mer-/mindreudgifterne for stat, kommuner og amtskommuner fordeler sig som anført ovenfor.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1 (Overskriften til kapitel 1)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne. Forslaget indebærer, at amtskommunerne ikke længere kan nedsætte amtsmusikudvalg. I stedet vil kommunerne få mulighed for at oprette lokale musikudvalg.

Til nr. 2 (§ 2)

Til stk. 1

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne, hvilket indebærer, at bestemmelsen om, at amtskommunerne kan nedsætte et amtsmusikudvalg, udgår. Der gives i stedet mulighed for, at kommunalbestyrelserne kan oprette lokale musikudvalg, der har til opgave at varetage de samme funktioner som amtsmusikudvalgene. Derfor gives der også mulighed for, at flere kommuner kan gå sammen om at nedsætte et lokalt musikudvalg.

Der er i givet fald tale om en frivillig ordning, der naturligt forudsætter et vist aktivitets- og befolkningsgrundlag. Derfor må det antages, at flere kommuner vil gå sammen om at etablere et sådant musikudvalg, ligesom nogle kommuner vil foretrække at samordne deres kulturaktiviteter på tværs af kunstgenrer mm. Der kan ikke forventes en forøgelse af antallet af lokale musikudvalg i forhold til den ordning, der gælder i dag.

Til stk. 2

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne. Det indebærer, at kommunerne overtager amtskommunernes hidtidige opgaver. De lokale musikudvalg vil herefter overtage amtsmusikudvalgenes funktioner inden for det givne geografiske område.

Det foreslås, at bestemmelsen om, at udvalgene afgiver indstilling til amtsrådet og Kunstrådet, udgår. Kunstrådet vil naturligvis på eget initiativ kunne bede udvalgene om en indstilling om støtte efter § 3. Det samme gør sig gældende for kommunalbestyrelserne.

Til stk. 3

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne. Det foreslås, at amtsmusikudvalgene afløses af lokale musikudvalg, som det fremgår af bemærkninger til stk. 1. Det vil herefter være kommunalbestyrelserne, der fastsætter de nærmere regler for de lokale musikudvalgs sammensætning og virksomhed. Kulturministeren kan som i den gældende lov fortsat udstede vejledende retningslinjer herfor.

Bestemmelsen i den gældende lovs stk. 3 om, at kulturministeren i forbindelse med indgåelse af regionale kulturaftaler kan fravige bestemmelserne i stk. 2, foreslås ikke videreført. I forslaget vil kommunerne frit kunne nedsætte lokale musikudvalg. Dette vil kunne ske hver for sig eller sammen med andre kommuner. De lokale musikudvalg vil derfor kunne dække et geografisk område, der går ud over den enkelte kommune og herigennem opnå bestemmelsens tiltænkte samarbejdsmuligheder uden brug af en fravigelsesbestemmelse.

Til nr. 3 (§ 3 b)

Til stk. 1

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne, der herved udgår af lovteksten. Amtskommunerne kan derfor ikke længere yde tilskud til musikskoler og godkende deres vedtægter. Fremover vil det være Kunstrådet og de tilskudsgivende kommuner, der godkender vedtægterne.

Til stk. 2

Bestemmelsen er en videreførelse af § 3 b, stk. 2, hvorefter Kunstrådet i særlige tilfælde kan tilbagekalde en godkendelse.

Til stk. 3

Formålet med indsættelsen af bestemmelsen er at implementere beslutningen i "Aftale om strukturreform" om at gøre det lovpligtigt for enhver kommune at drive en musikskole. I den gældende lov er det frivilligt for kommunerne at yde støtte til musikskolerne, og der er ikke i dag musikskoler i alle kommuner. Fremover vil enhver kommune være forpligtet til at drive en musikskole, enten som en kommunal institution eller en selvejende institution med kommunalt tilskud. Det forventes imidlertid, at der efter ikrafttræden af den nye kommunestruktur €" selv uden etablering af nye musikskoler vil være en musikskole i alle landets kommuner.

Musikskolerne har i dag et aktivitetsniveau, hvor langt de fleste lever op til de vejledende retningslinjer for musikskoleundervisning. KL og Kulturministeriet forventer, at dette aktivitetsniveau som minimum vil blive fastholdt, efter at musikskolernes finansiering fra 1. januar 2007 fuldt ud overgår til kommunerne. KL og Kulturministeriet har i den forbindelse aftalt, at Kulturministeriet i en fireårig overgangsperiode efter kommunalreformens ikrafttræden viderefører den systematiske dataindsamling (musikskolestatistikken) vedr. aktivitetsniveauet i landets musikskoler med henblik på at vurdere om niveauet som minimum fastholdes som det kendes i dag.

Til stk. 4

Formålet med bestemmelsen er, at kommuner i særlige tilfælde kan samarbejde om at drive en musikskole i forbindelse med Kulturministeriets indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v. Herved gives der mulighed for, at kommuner kan fravige bestemmelsen i stk. 3, og sammen drive en musikskole, hvis man i forvejen har et samarbejde på kulturområdet kommunerne imellem i forbindelse med Kulturministeriets kulturaftaler med kommuner m.v.

Lov om regionale kulturaftaler foreslås ændret som følge af kommunalreformen. Udtrykket "regionale kulturaftaler" foreslås derfor ændret til fremover at hedde "kulturaftaler med kommuner m.v." Som konsekvens heraf foreslås udtrykket regionale kulturaftaler tilsvarende ændret til kulturaftaler med kommuner m.v. de steder i musikloven, som henviser til de regionale kulturaftaler.

Til nr. 4 (§ 3 c)

I "Aftale om strukturreform" er det besluttet, at musikskolerne skal finansieres af kommunerne, og det hidtidige tilskud fra staten og amtskommunerne overføres til kommunerne gennem det kommunale bloktilskud. Dette indebærer, at bestemmelserne i stk. 1-8 om statens refusion af kommunernes eller amtskommunernes udgifter til drift af musikskoler udgår af loven, da kommunerne vil have det fulde ansvar for finansiering af skolerne.

Bestemmelsen i den gældende lovs § 3 c, stk. 4 om, at musikskoleelevernes betaling for undervisning ikke må overstige 1/3 af bruttoudgiften ved skolens drift, opretholdes som et nyt stk. 1, således at elevbetalingen fastholdes på nuværende niveau.

Til nr. 5 (§ 3 d)

Til stk. 1

Bestemmelsen er en videreførelse af gældende lovs § 3 d, stk. 1, hvorefter Kunstrådet kan yde støtte til musikalske grundkurser.

Til stk. 2

Bestemmelsen er en videreførelse af gældende lovs § 3 d, stk. 3, hvorefter undervisningen på statsstøttede grundkurser er gratis for eleverne.

Til stk. 3

For at sikre sammenhængen mellem musikskolerne og de musikalske grundkurser på skolerne foreslås det at indsætte bestemmelsen om, at kulturministeren i samråd med Kunstrådet kan fastsætte regler for musikalske grundkurser. Kulturministeren kan således fastsætte regler for de musikalske grundkurser efter at have konsulteret Kunstrådet.

I "Aftale om strukturreform" er det besluttet, at staten overtager ansvaret for driften af musikalske grundkurser ved musikskoler, der hidtidig er finansieret af stat, amt og kommune, hvorfor den gældende lovs stk. 2 udgår, da bestemmelsen fastsætter udgiftsfordelingen mellem stat, amt og kommune. Bestemmelsen i stk. 1 fastslår herefter, at det er staten, der gennem Kunstrådet yder tilskud til musikalske grundkurser ved musikskoler.

Til nr. 6 (§ 3 h)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne, der derved ikke længere kan yde tilskud til driften af rytmiske spillesteder, som det er tilfældet i den gældende lov. I henhold til "Aftale om strukturreform" overtager staten den hidtidige amtslige finansiering af de rytmiske spillesteder.

Bestemmelsen i den gældende lovs § 3 h, stk. 2, om, at tilskuddet fra Kunstrådet ikke kan overstige det samlede kommunale og amtskommunale tilskud, ophæves, da staten gennem Kunstrådet fremover vil fordele de hidtidige amtslige og statslige tilskud til de rytmiske spillesteder, der herved kan overstige det kommunale tilskud.

Til nr. 7 (§ 3 i)

Til stk. 1

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne, da de i henhold til den gældende lovs § 3 i, stk. 1 skal godkende regnskab for tilskud. Det indebærer at regnskab for tilskud, der modtages fra Kunstrådet, fremover alene skal godkendes af kommunerne.

Til stk. 2

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne. Kulturministeren får derfor alene bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for kommunalbestyrelsens behandling af regnskaber.

Til nr. 8 (§ 5)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne, hvilket betyder, at der fremover ikke ydes amtskommunalt tilskud, som det er tilfældet i den gældende lov. I "Aftale om strukturreform" er det besluttet, at staten overtager de hidtidige amtslige tilskud til landsdelsorkestrene. Den nuværende kommunale finansiering forudsættes opretholdt.

Det betyder, at Sjællands Symfoniorkester fremover udelukkende modtager driftsstøtte fra staten, da orkestret ikke modtager kommunal støtte. Dette er tillige baggrunden for ophævelsen af bestemmelsen i stk. 3, hvorefter der til driften af Sjællands Symfoniorkester ydes tilskud af Hovedstadens Udviklingsråd samt Vestsjællands og Storstrøms amtskommuner, der alle nedlægges.

Aarhus Symfoniorkester, Aalborg Symfoniorkester, Sønderjyllands Symfoniorkester og Odense Symfoniorkester støttes som hidtil af både staten og hjemkommunerne.

Ophævelsen af stk. 2 i den gældende lov er af teknisk karakter. Efter § 12 a fastsætter kulturministeren nærmere regler for forvaltning af tilskud, garantier og lån samt for regnskabsaflæggelse og revision. Der er derfor ikke behov for en særskilt regel herom, der kun gælder for de fem institutioner.

Til nr. 9 (§ 6)

Forslaget er en konsekvensændring som følge af nedlæggelsen af amtskommunerne. Landsdelsorkestrenes vedtægter vil fremover ikke skulle godkendes af de tilskudsgivende amtskommuner, som det er tilfældet i den gældende lov. Vedtægterne vil forsat skulle godkendes af Kulturministeriet og de tilskudsgivende kommuner.

Til nr. 10 (§ 7)

Staten har allerede mulighed for at yde støtte til udvidelse af antallet af fastansatte musikere gennem de beløb, der fastsættes på de årlige finanslove i henhold til § 5, stk. 1. Derfor foreslås bestemmelsen i den gældende lovs § 7, stk. 2, ophævet. Det forventes, at den hidtidige støtte videreføres uændret.

Til § 2

Til stk. 1

Det foreslås, at ændringsloven træder i kraft den 1. januar 2007. Bestemmelserne i stk. 2-4, træder dog i kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende.

Til stk. 2

Amtskommunerne har oprettet og giver økonomiske tilskud til en række institutioner på kulturområdet. Disse institutioner aflægger regnskab til amtskommunen. Når det gælder tilskud, som af amtet bliver ydet i 2006, skulle institutionen have aflagt regnskab til amtet efter regnskabsårets udgang, dvs. efter den 1. januar 2007. Da amtskommunerne som led i kommunalreformen nedlægges pr. denne dato, vil dette ikke kunne lade sig gøre. I tilfælde, hvor ansvaret for det pågældende sagsområde overføres til staten, vil regnskabsaflæggelse m.v. skulle ske til Kulturministeriet eller en styrelse under Kulturministeriet. Den nærmere afklaring heraf beror på forhandlinger med de kommunale organisationer og de berørte institutioner.

På denne baggrund foreslås en overgangsbestemmelse, som giver kulturministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelse og tilbagebetaling af lån for institutioner, som inden lovens ikrafttræden har modtaget tilskud eller lån fra en amtskommune i medfør af

1) musiklovens § 2 for så vidt angår amtsmusikudvalg (jf. lovforslagets § 1, nr. 2), og

2) musiklovens § 3 d for så vidt angår musikalske grundkurser ved musikskoler (jf. lovforslagets § 1, nr. 5).

Til stk. 3

Forslaget til § 2, stk. 3, er en overgangsbestemmelse, der har sin baggrund i den omstændighed, at amtsmusikudvalg, som amtskommuner måtte have nedsat i medfør af den gældende musiklovs § 2, ikke videreføres, når amtskommunerne som led i kommunalreformen nedlægges pr. 1. januar 2007. I medfør af lovforslagets § 1, nr. 2, kan en eller flere kommuner nedsætte lokale musikudvalg, men der er ikke pligt hertil.

På denne baggrund foreslås det, at amtsmusikudvalgene fra dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende ikke må påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er godkendt af en kommunalbestyrelse, og kommunalbestyrelsen har garanteret at overtage forpligtelserne fra denne dato. Det forventes normalt at være i tilfælde, hvor en kommunalbestyrelse har nedsat eller agter at nedsætte et lokalt musikudvalg i medfør af lovforslagets § 1, nr. 2, at kommunalbestyrelsen godkender og accepterer at garantere for sådanne forpligtelser. Den kommunalbestyrelse, der her er tale om, er €" i kommuner, der omfattes af sammenlægninger €" den nye kommunalbestyrelse, der tiltræder den 1. januar 2007, og som fungerer som sammenlægningsudvalg i løbet af 2006.

I visse tilfælde kan der være påtaget forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007. I disse tilfælde finder § 3, stk. 3, i det samtidig af indenrigs- og sundhedsministeren fremsatte forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen anvendelse. Det indebærer, at kommunerne, regionerne og staten i foråret 2006 vil forhandle om en aftale om, hvilken myndighed der overtager sådanne forpligtelser.

Til stk. 4

Bestemmelsen er en overgangsbestemmelse, som sikrer, at medlemmer af amtsmusikudvalgene €" som i forbindelse med kommunalreformen nedlægges pr. 1. januar 2007 €" bliver afbeskikket af amtsrådet, og amtsrådet eller kommunalbestyrelsen drager omsorg for de fornødne formaliteter, herunder eventuelle spørgsmål om opsigelsesvarsel og lønforhold, knyttet til, at funktionsperioden for amtsmusikudvalgene afkortes.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1. I lov om musik, jf. lovbekendtgørelse nr. 1001 af 29. november 2003, som ændret ved lov nr. 1212 af 27. december 2003, foretages følgende ændringer:

 

 

 

Kapitel 1

Kunstrådet og amtsmusikudvalg

 

1. I overskriften til kapitel 1 ændres »amtsmusikudvalg« til: »lokale musikudvalg«.

 

 

 

§ 2.

Hvert amtsråd kan nedsætte et amtsmusikudvalg. Kommunalbestyrelserne i Bornholms, Københavns og Frederiksberg kommuner nedsættes kommunale musikudvalg (herefter benævnt amtsmusikudvalg).

 

2. § 2 affattes således:

» § 2. En kommune eller flere kommuner i forening kan nedsætte lokale musikudvalg.

Stk. 2. De i stk. 1 nævnte udvalg skal virke til fremme af musiklivet i amtet, henholdsvis kommunen, og skal herunder medvirke til at samordne den musikalske virksomhed i området. Udvalgene afgiver indstilling til amtsrådet, henholdsvis Borgerrepræsentationen og kommunalbestyrelsen, samt Kunstrådet, om støtte efter § 3.

 

Stk. 2. De i stk. 1 nævnte udvalg skal virke til fremme af musiklivet i kommunen og skal herunder medvirke til at samordne den musikalske virksomhed i området.

Stk. 3. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af regionale kulturaftaler fravige bestemmelserne i stk. 2.

 

Stk. 3. De nærmere regler for de lokale musikudvalgs sammensætning og virksomhed fastsættes af kommunalbestyrelserne.«

Stk. 4. De nærmere regler for amtsmusikudvalgenes sammensætning og virksomhed fastsættes af amtsrådene. Kulturministeren udsteder vejledende retningslinjer herfor.

 

 

 

 

 

§ 3 b.

Musikskolerne drives som kommunale institutioner eller som selvejende institutioner med kommunalt tilskud. Kunstrådet kan dog godkende andre ordninger. Institutionernes vedtægter godkendes af Kunstrådet og af de tilskudsydende kommuner og eventuelt amtskommuner. Kulturministeren udarbejder i samarbejde med Kunstrådet vejledende standardvedtægter for musikskoler.

 

3. § 3 b affattes således:

»§ 3 b. Musikskolerne drives som kommunale institutioner eller som selvejende institutioner med kommunalt tilskud. Kunstrådet kan dog godkende andre ordninger. Institutionernes vedtægter godkendes af Kunstrådet og af de tilskudsgivende kommuner. Kulturministeren udarbejder i samarbejde med Kunstrådet vejledende standardvedtægter for musikskoler.

Stk. 2. Kunstrådet kan i særlige tilfælde tilbagekalde en godkendelse, der er meddelt efter stk. 1.

 

Stk. 2. Kunstrådet kan i særlige tilfælde tilbagekalde en godkendelse, der er meddelt efter stk. 1.

 

 

Stk. 3. Enhver kommunalbestyrelse er forpligtet til at drive en musikskole, enten som en kommunal institution eller som selvejende institution med kommunalt tilskud.

 

 

Stk. 4. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner m.v. fravige bestemmelsen i stk. 3, således at flere kommuner sammen kan drive en musikskole."

 

 

 

§ 3 c.

Staten yder delvis refusion af kommuners, amtskommuners eller andres udgifter til lærerlønsudgifter i forbindelse med driften af musikskoler, jf. dog stk. 4.

 

4. § 3 c affattes således:

» § 3 c. Musikskoleelevernes betaling for undervisningen må ikke overstige 1/3 af bruttoudgiften ved skolens drift.«

Stk. 2. Refusionsprocenten beregnes som forholdet mellem statens på finansloven fastsatte bevilling og de samlede tilskud til lærerlønsudgifter ved musikskoler fra kommuner, amtskommuner eller andre.

 

 

Stk. 3. Kommuner, amtskommuner eller andre kan maksimalt få refunderet 25 pct. af udgifterne til musikskolelærerlønningerne.

 

 

Stk. 4. Det er en betingelse for at opnå refusion efter stk. 1, at musikskolelevernes betaling for undervisningen ikke overstiger 1/3 af bruttoudgiften ved skolens drift.

 

 

Stk. 5. Staten udbetaler en foreløbig refusion i henhold til § 3 c, stk. 1. Den beregnes på grundlag af budgetter, der er godkendt af vedkommende kommunalbestyrelse eller amtsråd. Refusionen udbetales ratevis forud.

 

 

Stk. 6. Endelig beregning af refusionen i henhold til § 3 c, stk. 3, foretages på grundlag af regnskaber. Regnskaberne skal være godkendt af vedkommende kommunalbestyrelse eller amtsråd og skal indeholde dokumentation for den samlede elevbetaling. Den endelige refusion kan dog ikke overstige den foreløbigt udbetalte refusion.

 

 

Stk. 7. For meget udbetalt refusion i et regnskabsår modregnes i refusionen for det følgende år.

 

 

Stk. 8. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af regionale kulturaftaler fravige bestemmelserne i stk. 1-7.

 

 

 

 

 

§ 3 d.

Kunstrådet kan yde støtte til musikalske grundkurser ved musikskoler.

 

5. § 3 d affattes således:

» § 3 d. Kunstrådet kan yde tilskud til musikalske grundkurser ved musikskoler.

Stk. 2. Kunstrådet kan dække 1/3 af bruttoudgifterne i forbindelse med et musikalsk grundkursus under forudsætning af, at de resterende 2/3 dækkes af de pågældende amts- og primærkommuner.

 

Stk. 2. Undervisningen på statsstøttede grundkurser er gratis for eleverne.

Stk. 3. Undervisningen på statsstøttede grundkurser er gratis for eleverne.

 

Stk. 3. Kulturministeren kan i samråd med Kunstrådet fastsætte regler for musikalske grundkurser."

 

 

 

§ 3 h.

Kunstrådet kan kun yde tilskud efter § 3 g til rytmiske spillesteder, der modtager et kommunalt eller amtskommunalt tilskud til musikdriften.

 

6. § 3 h affattes således:

» §   3 h. Kunstrådet kan yde tilskud efter § 3 g til rytmiske spillesteder, der modtager et kommunalt tilskud til musikdriften.«

Stk. 2. Tilskuddet fra Kunstrådet kan ikke overstige det samlede kommunale og amtskommunale tilskud til musikdriften.

 

 

 

 

 

§ 3 i.

Regnskab for tilskud, der modtages efter § 3 g, godkendes af kommuner eller amtskommuner og indsendes herefter til Kunstrådet.

 

7. § 3 i affattes således:

» § 3 i. Regnskab for tilskud, der modtages efter § 3 g, godkendes af de tilskudsgivende kommuner og indsendes herefter til Kunstrådet.

Stk. 2. Kulturministeren fastsætter nærmere retningslinier for kommunalbestyrelsens og amtsrådets behandling af regnskaber efter stk. 1.

 

Stk. 2. Kulturministeren fastsætter nærmere regler for kommunalbestyrelsens behandling af regnskaber efter stk. 1.«

 

 

 

§ 5.

Staten yder tilskud til de landsdelsorkestre, der er nævnt i § 4, med beløb, der fastsættes på de årlige finanslove, såfremt der ydes kommunalt eller amtskommunalt tilskud.

 

8. § 5 affattes således:

» § 5. Staten yder tilskud til de landsdelsorkestre, der er nævnt i § 4, med beløb, der fastsættes på de årlige finanslove.«

Stk. 2. Tilskuddene til landsdelsorkestrene udbetales forskudsvis i henhold til de budgetter, der er godkendt af de tilskudsgivende myndigheder. Efter regnskabsårets afslutning indsendes regnskab til de tilskudsgivende myndigheder.

 

 

Stk. 3. Til driften af Sjællands Symfoniorkester ydes tilskud af Hovedstadens Udviklingsråd samt af Vestsjællands og Storstrøms Amtskommuner.

 

 

 

 

 

§ 6.

Landsdelsorkestrene drives som selvejende institutioner med vedtægter, som foruden af Kulturministeriet skal være godkendt af de tilskudsgivende kommuner og amtskommuner. Ministeriet kan dog godkende andre ordninger.

 

9. § 6, stk. 1 , affattes således:

»Landsdelsorkestrene drives som selvejende institutioner med vedtægter, som foruden af kulturministeren skal være godkendt af de kommuner, som må yde tilskud. Kulturministeren kan dog godkende andre ordninger.«

 

 

 

§ 7.

Staten kan yde støtte til landsdelsorkestrenes merudgifter til opførelse af værker inden for særlige genrer samt til særlige projekter.

 

10. § 7 affattes således:

» § 7. Staten kan yde støtte til landsdelsorkestrenes merudgifter til opførelse af værker inden for særlige genrer samt til særlige projekter.

Stk. 2. Staten kan yde støtte til udvidelse af antallet af fastansatte musikere ved et eller flere landsdelsorkestre, såfremt der ydes kommunalt eller amtskommunalt tilskud hertil.

 

Stk. 2. Staten kan yde tilskud til landsdelsorkestrenes turnevirksomhed i ind- og udland.«

Stk. 3. Staten kan yde tilskud til landsdelsorkestrenes turnevirksomhed i ind- og udland.

 

 

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007. Bestemmelserne i stk. 2-4, træder dog i kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende.

 

 

Stk. 2. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om regnskabsaflæggelse og tilbagebetaling af lån for institutioner, som inden lovens ikrafttræden har modtaget tilskud eller lån fra en amtskommune i medfør af

 

 

3) musiklovens § 2 for så vidt angår amtsmusikudvalg og

4) musiklovens § 3 d for så vidt angår musikalske grundkurser ved musikskoler.

 

 

Stk. 3. Amtsmusikudvalg, der er nedsat i medfør af musiklovens § 2, må fra dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende ikke påtage sig forpligtelser, der rækker ud over den 1. januar 2007, medmindre dette er godkendt af en kommunalbestyrelse, og kommunalbestyrelsen har garanteret at overtage forpligtelserne fra denne dato.

 

 

Stk. 4. Funktionsperioden for amtsmusikudvalg, der er nedsat i medfør af musiklovens § 2, og som er beskikket pr. 1. april 2006, udløber den 31. december 2006. Amtsrådet skal drage omsorg for afbeskikkelse af medlemmer af udvalgene.

 

 

 

 

 

§ 3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kgl. anordning sættes i kraft i Grønland med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.