L 76 Forslag til lov om et evalueringsinstitut for kommuner m.v.

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V)
Udvalg: Kommunaludvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som optrykt efter 2. behandling

Optrykt: 02-06-2005

Lovforslag efter 2. behandling

20042_l76_efter_2behandling (html)

Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 2. juni 2005

Forslag

til

Lov om et evalueringsinstitut for kommuner m.v.

Kapitel 1

Evalueringsinstituttets formål

§ 1. Evalueringsinstituttet er en statslig institution, der har til formål ved analyser at evaluere den kommunale og regionale opgavevaretagelse og understøtte indsatsen i kommuner og regioner for at fremme effektivitet og bedre ressourceanvendelse, kvalitetsudvikling og økonomistyring.

Kapitel 2

Evalueringsinstituttets opgaver og finansiering

§ 2. Instituttet gennemfører evalueringer med de i § 1 nævnte formål af kommunernes og regionernes opgavevaretagelse samt af selvejende institutioner m.v., som kan henregnes til den offentlige forvaltning. Evalueringerne kan omfatte en eller flere af de i 1. pkt. nævnte myndigheder.

Stk. 2. Instituttet rådgiver offentlige myndigheder om evalueringer. Instituttet samarbejder med Indenrigs- og Sundhedsministeriet og andre offentlige myndigheder og institutioner i spørgsmål om evaluering, herunder evalueringer af økonomistyring m.v. inden for den decentrale forvaltning.

Stk. 3. Instituttet har til opgave at indsamle nationale og internationale erfaringer med evalueringer. Instituttet skal løbende udvikle og forny metoder til evaluering, herunder metoder til økonomistyring m.v.

§ 3. Instituttet gennemfører af egen drift de i § 2 nævnte opgaver. Evaluering og rådgivning kan inden for en særskilt økonomisk ramme rekvireres af indenrigs- og sundhedsministeren. Andre ministerier, kommunalbestyrelser og regionsråd samt andre offentlige institutioner kan mod anvisning af finansiering hertil ligeledes rekvirere evalueringer og rådgivning, jf. de i § 2 nævnte opgaver.

§ 4. Instituttet kan modtage supplerende finansiel støtte i form af tilskud og gaver m.v. fra andre, jf. Finansministeriets regler herom. Eventuelle tilskud og gaver m.v. skal offentliggøres i instituttets årsprogram, årsberetning samt regnskab, jf. § 6, stk. 2.

Stk. 2. Instituttet kan drive indtægtsdækket virksomhed, tilskudsfinansieret virksomhed og tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed, jf. Finansministeriets regler herom.

Kapitel 3

Evalueringsinstituttets bestyrelse

§ 5. Instituttet ledes af en bestyrelse, der er ansvarlig for instituttets virksomhed inden for rammerne af gældende regler og normer for statslige virksomheder.

Stk. 2. Bestyrelsen består af en formand, der udpeges af indenrigs- og sundhedsministeren, og 4 andre medlemmer, der udpeges af indenrigs- og sundhedsministeren på følgende måde:

1) 1 medlem udpeges efter indstilling fra Kommunernes Landsforening.

2) 1 medlem udpeges efter indstilling fra regionsrådene i forening.

3) 1 medlem udpeges efter indstilling fra indenrigs- og sundhedsministeren.

4) 1 medlem udpeges efter indstilling fra finansministeren.

5) 1 medlem udpeges efter indstilling fra den videregående uddannelsesinstitution, som geografisk er placeret i samme område eller by, og hvor der er en faglig tilknytning til instituttet.

Stk. 3. Bestyrelsen udpeges for en 3-årig periode. Bestyrelsens medlemmer kan maksimalt udpeges for to perioder ad gangen. Der vil være mulighed for genudpegning efter en periode uden sæde i bestyrelsen.

Stk. 4. Bestyrelsen kan i samarbejde med direktøren indhente særlig bistand fra eksterne personer og myndigheder, f.eks. ved at nedsætte sagkyndige grupper til gennemførelse af evalueringer med deltagelse af såvel interne som eksterne personer.

§ 6. Bestyrelsen varetager den overordnede ledelse af evalueringsinstituttet og fastlægger rammerne for instituttets virksomhed.

Stk. 2. Bestyrelsen udarbejder efter forslag fra instituttets direktør, jf. § 9, et årsprogram for instituttets virksomhed i det kommende år, herunder indsatsområder, et budget for instituttets virksomhed i det kommende år, herunder den del af instituttets virksomhed, der er nævnt i § 4, instituttets regnskab, herunder den del af finansieringen, der er nævnt i § 4, samt en årsberetning over instituttets aktiviteter i det seneste år. Nærmere regler herfor fastsættes i instituttets vedtægter, jf. § 11.

Stk. 3. De i § 6, stk. 2, nævnte oplysninger offentliggøres inden en af indenrigs- og sundhedsministeren fastsat frist.

Kapitel 4

Evalueringsinstituttets rådgivende udvalg

§ 7. Bestyrelsen nedsætter et rådgivende udvalg. Udvalget udarbejder en udtalelse om evalueringsinstituttets årsprogram og årsberetning. Det rådgivende udvalgs udtalelse fremsendes til bestyrelsen og offentliggøres samtidig med offentliggørelsen af årsprogram og årsberetning, jf. § 6, stk. 3.

Stk. 2. Bestyrelsen træffer beslutning om, hvorvidt instituttets årsprogram og årsberetning skal ændres som følge af det rådgivende udvalgs udtalelser i henhold til stk. 1. Beslutning herom træffes inden bestyrelsens fremsendelse af årsprogram og årsberetning til indenrigs- og sundhedsministeren.

Stk. 3. Det rådgivende udvalg, der består af 14 medlemmer, udpeges af indenrigs- og sundhedsministeren på følgende måde:

1) 1 medlem udpeges efter indstilling fra Socialforskningsinstituttet.

2) 1 medlem udpeges efter indstilling fra Danmarks Evalueringsinstitut.

3) 1 medlem udpeges efter indstilling fra Arbejdsmiljøinstituttet.

4) 1 medlem udpeges efter indstilling fra Danmarks Statistik.

5) 1 medlem udpeges efter indstilling fra Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd.

6) 1 medlem udpeges efter indstilling fra Det Kommunale Kartel.

7) 1 medlem udpeges efter indstilling fra Akademikernes Centralorganisation.

8) 3 medlemmer udpeges efter indstilling fra Statens Samfundsvidenskabelige Forskningsråd.

9) 4 medlemmer udpeges personligt af indenrigs- og sundhedsministeren.

Stk. 4. Det rådgivende udvalg nedsættes for en 3-årig periode, der følger bestyrelsens funktionsperiode.

Stk. 5. Bestyrelsesformanden indkalder til og leder møder i det rådgivende udvalg.

Stk. 6. Nærmere regler om det rådgivende udvalg og dets virke, herunder regler for det rådgivende udvalgs råd og vejledning til instituttets bestyrelse og direktør om faglige og metodemæssige problemstillinger, fastsættes i evalueringsinstituttets vedtægter, jf. § 11.

Kapitel 5

Evalueringsinstituttets direktør

§ 8. Instituttets direktør ansættes og afskediges af indenrigs- og sundhedsministeren efter indstilling fra bestyrelsen. Direktøren har det daglige ansvar for ledelse af instituttet inden for de for statslige institutioner gældende regler.

§ 9. Instituttets direktør varetager den daglige ledelse af instituttet og er i sin virksomhed ansvarlig over for bestyrelsen og Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. § 6, stk. 1. Direktøren udarbejder forslag til instituttets årsprogram, årsberetning, budget og regnskab, jf. § 6, stk. 2.

§ 10. Instituttets direktør har såvel ansvaret for gennemførelsen af evalueringer som det faglige ansvar for resultaterne i rapporterne fra instituttet.

Kapitel 6

Evalueringsinstituttets virksomhed

§ 11. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter instituttets vedtægter, herunder bestemmelser for bestyrelsens og det rådgivende udvalgs virke og regler. Bestyrelsen og det rådgivende udvalg fastsætter selv sin forretningsorden inden for rammerne af instituttets vedtægter.

Stk. 2. Instituttets årsprogram, budget, årsberetning og regnskab, jf. § 6, stk. 2, skal godkendes af indenrigs- og sundhedsministeren. Årsprogrammet og budgettet skal forelægges indenrigs- og sundhedsministeren til godkendelse inden den 1. oktober og årsberetningen og regnskabet inden den 1. april.

§ 12. Instituttet udarbejder en rapport over en evaluering, instituttet har gennemført, jf. § 2. De evaluerede myndigheder, jf. § 2, stk. 1, modtager inden offentliggørelse rapporten i høring og gives lejlighed til at fremkomme med udtalelser. Instituttet skal tage stilling til høringssvarene, herunder hvorvidt den fremsendte rapport til de evaluerede myndigheder skal ændres som følge af de indhentede udtalelser.

Stk. 2. En af instituttet afgivet rapport sendes med de indhentede udtalelser til indenrigs- og sundhedsministeren til orientering senest 14 dage før offentliggørelsen. Bestyrelsen fastsætter retningslinjer for, hvorledes de evaluerede myndigheder skal orienteres før offentliggørelse.

Stk. 3. Instituttet offentliggør alle evalueringsrapporter og orienterer offentligheden om instituttets aktivitet.

Stk. 4. Evalueringsinstituttets sager om evaluering er omfattet af offentlighedsloven, når den endelige rapport er offentliggjort.

Stk. 5. Når evalueringsinstituttet til brug for gennemførelse af en evalueringsrapport modtager arbejdsdokumenter, herunder oplysninger og data, der i henhold til lov om offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven er interne, mister dokumenterne ikke som følge af videregivelsen deres interne karakter.

§ 13. Instituttet kan i forbindelse med udarbejdelse af en evalueringsrapport m.v. forlange alle oplysninger, der skønnes af betydning for evalueringen, tilvejebragt og udleveret af de eller den evaluerede myndighed. Oplysningerne bør så vidt muligt fremsendes i elektronisk form.

§ 14. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om evalueringer, som er gennemført efter § 2, stk. 1.

Kapitel 7

Evalueringsinstituttets geografiske placering

§ 15. Indenrigs- og sundhedsministeren bestemmer, hvor i landet instituttet er placeret.

Kapitel 8

Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser

§ 16. Loven træder i kraft den 1. juli 2005.

§ 17. I forbindelse med udpegning af instituttets bestyrelse fastsætter indenrigs- og sundhedsministeren procedure for igangsætning af instituttets virksomhed.

Stk. 2. De beføjelser, jf. §§ 2 og 13, som instituttet har over for regionerne, har instituttet indtil den 1. januar 2007 over for amtskommunerne.

Stk. 3. Indtil regionsrådene i forening kan udpege et medlem til bestyrelsen, udpeges dette medlem af Amtsrådsforeningen, jf. § 5, stk. 2, nr. 2.

Stk. 4. Det af Amtsrådsforeningen udpegede medlem, jf. stk. 2, udtræder af bestyrelsen senest pr. 1. januar 2007, jf. § 5, stk. 3.