B 47 Forslag til folketingsbeslutning om indførelse af en »klippekortordning« for overtrædelse af reglerne om dyretransport.

Udvalg: Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Samling: 2005-06
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 13-12-2005

Beslutningsforslag som fremsat

20051_b47_som_fremsat (html)

B 47 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om indførelse af en »klippekortordning« for overtrædelse af reglerne om dyretransport.

Fremsat den 13. december 2005 af Christian H. Hansen (DF), Bent Bøgsted (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Jørn Dohrmann (DF), Martin Henriksen (DF), Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)

Forslag til folketingsbeslutning

om indførelse af en »klippekortordning« for overtrædelse af reglerne om
dyretransport

 

Folketinget pålægger regeringen at indføre en »klippekortordning« for vognmænd, således at en overtrædelse af reglerne for transport af dyr giver et »klip« i tilladelsen til at transportere dyr. Efter tre klip bortfalder vognmandens tilladelse til at transportere dyr.

Bemærkninger til forslaget

Det er forslagsstillernes opfattelse, at dyr skal behandles ordentligt. Ligegyldigt om der er tale om kæledyr, husdyr (produktionsdyr) eller vildtlevende dyr i naturen, er mennesker forpligtede til at behandle dyr ordentligt.

Dyreværnsloven opstiller de generelle regler for pleje og pasning af dyr, herunder for transport af dyr. Der har gennem årene været en række sager fremme i pressen om transport af dyr, hvor transporten er foregået på en måde, der kan sidestilles med dyreplageri/mishandling.

På baggrund af de mange sager indførtes i juli 2005 nye regler for transport af dyr, der bl.a. giver dyrene 20 pct. mere plads i lastbilen. De nye regler er et skridt i den rigtige retning.

Imidlertid er Europa-Kommissionen ikke tilfreds med de danske regler og påstår, at disse er i strid med EU€™s lovgivning. Kommissionen siger, at reglerne på dette område skal være ens i alle medlemslande. Det fremgår af dagspressen, at regeringen afviser Kommissionen og fastholder de danske regler. Det skal regeringen endelig blive ved med, for det er det rigtige. Dyrevelfærd tæller højere i vores land end snørklede harmoniseringsregler fra Bruxelles.

I november måned 2005 gennemførte politiet en række kontrolaktioner i Sønderjylland, hvor en lang række dyretransporter blev kontrolleret. Det fremgår af Kristeligt Dagblad den 25. november 2005, a t 30 lastbiler med svin var blevet stoppet, og at halvdelen af dem blev noteret for ikke at overholde reglerne for dyretransport. F.eks. havde chaufførerne ikke sørget for vand til dyrene under transporten. Det er under al kritik.

Klippekort

Regeringen og Dansk Folkeparti har med succes indført den såkaldte klippekortordning for bilister, hvor forskellige trafikforseelser udløser et »klip« i kørekortet. Ordningen tilskrives allerede nu en bedre trafikmoral på landevejene og et fald i antallet af tilskadekomne i trafikken.

Helt analogt med klippekortordningen for bilister mener forslagsstillerne at der skal indføres en ordning, når det drejer sig om transport af dyr. Forslagsstillerne forestiller sig » klippekortordningen« udmøntet således, at vognmænd ud over den straf, der i øvrigt gælder, tillige får et »klip« i tilladelsen til at transportere dyr. Tre klip i tilladelsen skal medføre en automatisk inddragelse af retten til at transportere dyr.

I spørgsmål nr. S 777 af 4. november 2005 har Christian H. Hansen spurgt justitsministeren, om ministeren ville tage initiativ til en sådan ordning. Justitsministeren har svaret således:

»Rigspolitichefens Færdselsafdeling foretager stikprøvekontrol af de køretøjer, der transporterer dyr, og Rigspolitichefen har oplyst, at der i år €" i lighed med sidste år €" er fundet fejl ved ca. en fjerdedel af de kontrollerede dyretransporter. Knap halvdelen af de fundne fejl har vedrørt forhold af mere formel karakter, mens der i lidt over halvdelen af tilfældene er konstateret fejl, der direkte har med dyrenes velfærd at gøre.

Som jeg ved flere lejligheder har tilkendegivet, er det efter min opfattelse helt uacceptabelt, at der konstateres fejl, der direkte vedrører dyrenes velfærd, i ca. hver syvende dyretransport. Jeg er derfor tilfreds med, at Rigspolitichefen har uddannet medarbejdere med særlig kompetence til at foretage kontrol af dyretransporter, ligesom kontrolindsatsen på dette område har fået en særlig prioritet.

Netop for at følge op på den høje andel af overtrædelser har Rigspolitichefen tilkendegivet, at kontrolindsatsen vil blive yderligere forstærket i 2006. Jeg er helt enig i denne fortsatte prioritering af kontrollen med dyretransporter, og jeg har samtidig en forventning om, at den styrkede indsats vil føre til færre overtrædelser.

Jeg vil nøje følge udviklingen i andelen af kontrollerede køretøjer, der ikke overholder reglerne om transport af dyr. Hvis det øgede kontrolpres på transportørerne ikke fører til, at andelen af overtrædelser falder, vil jeg således overveje, hvilke tiltag der er nødvendige for, at transportørerne kan forstå, at dyrs velfærd skal sikres under hver eneste transport. I disse overvejelser vil bl.a. kunne indgå en udvidelse af adgangen til at fratage transportører retten til at transportere dyr, herunder om en model herfor i givet fald kan udformes med inspiration fra klippekortordningen for færdselslovsovertrædelser.«

Så vidt justitsministeren.

Forslagsstillerne finder ministerens indstilling for svag. Det er ikke godt nok at ville se tiden an. Det er her og nu og under de nugældende regler, dyrene lider under transporterne, jf. politiets kontrolaktioner, som beskrevet ovenfor.

Forslagsstillerne vil derfor pålægge regeringen at indføre et »klippekortsystem« gældende for vognmænd. Klippekortordningen har virket for bilister, og det vil den også gøre til gavn for dyrene.

Skriftlig fremsættelse

Christian H. Hansen (DF):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om indførelse af en »klippekortordning« for overtrædelse af reglerne om dyretransport.

(Beslutningsforslag nr. B 47).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.