B 50 Forslag til folketingsbeslutning om afskæring af bemyndigelse til at nedsætte statstilskuddet til amter og kommuner for 2006 uden tilslutning fra Folketingets Finansudvalg.

Udvalg: Kommunaludvalget
Samling: 2005-06
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 14-12-2005

Beslutningsforslag som fremsat

20051_b50_som_fremsat (html)

B 50 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om afskæring af bemyndigelse til at nedsætte statstilskuddet til amter og kommuner for 2006 uden tilslutning fra Folketingets Finansudvalg.

Fremsat den 14. december 2005 af Pia Gjellerup (S), Henrik Sass Larsen (S), Ole Glahn (RV), Morten Helveg Petersen (RV), Ole Sohn (SF), Kristen Touborg (SF), Jørgen Arbo-Bæhr (EL) og Line Barfod (EL) 

Forslag til folketingsbeslutning

om afskæring af bemyndigelse til at nedsætte statstilskuddet til amter og kommuner for 2006 uden tilslutning fra Folketingets Finansudvalg

 

Folketinget pålægger regeringen at forelægge eventuelle ændringer og fordelingen heraf i statstilskuddet for amter og kommuner for 2006 for Folketingets Finansudvalg med henblik på udvalgets og dermed Folketingets tilslutning i overensstemmelse med §§ 10 og 17 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner.

Regeringen skal over for Folketingets Kommunaludvalg inden denne forelæggelse nøje gøre rede for:

1. De konkrete forhold, der for hvert amt og hver kommune har givet bidrag til regeringens samlede vurdering af størrelsen af den ønskede nedsættelse af statstilskuddet for 2006, når denne vurdering foreligger efter amternes og kommunernes budgetter korrigeret for vedtagne og pålagte nedsættelser den 15. februar 2006.

2. Ethvert element, der er indgået i overvejelserne om fastlæggelsen af og anvendelsen på hvert enkelt amt og hver enkelt kommune af den mekanisme, der ønskes anvendt ved fordelingen af en nedsættelse.

3. De årsager, der for hvert enkelt amt og for hver enkelt kommune er afgørende for en eventuel forelæggelse af en hel eller delvis eftergivelse af en nedsættelse af statstilskuddet, og den sagsbehandling, der er gået forud herfor.

4. De udgiftsområder, som særligt har givet anledning til den udgiftsvækst i hvert enkelt amt og hver enkelt kommune, som fører til regeringens samlede vurdering af størrelsen af den ønskede nedsættelse af statstilskuddet for 2006.

 

 

Bemærkninger til forslaget

I det danske demokrati er det Folketinget, der træffer beslutningerne, og regeringen, der fører beslutningerne ud i livet. Sådan skal det blive ved med at være. På den måde sikrer vi, at emnerne bliver vendt og drejet ud fra forskellige politiske, geografiske og menneskelige udgangspunkter, inden beslutningerne tages, og at beslutningerne tages i offentlighed, så befolkningen har mulighed for at følge, hvordan de folkevalgte repræsentanter varetager deres hverv.

Imidlertid er det nu et snævert flertals opfattelse, at der er beslutninger, som det ikke kan overdrages til Folketinget at træffe. Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti mener, at det er fuldstændig tilstrækkeligt at orientere Folketingets Finansudvalg om de beslutninger, som regeringen vil tage. Det er en discountudgave af demokratiet.

Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti vil på forhånd give finansministeren næsten frie hænder til at overføre op til 3 mia. kr. fra amterne og kommunerne og deres borgere til statens kasse. Det er 3 mia. kr., som Folketinget i overensstemmelse med lovgivningen har bevilget amterne og kommunerne. Det er 3 mia. kr., som er indgået i de budgetter, som amtsrådene og kommunalbestyrelserne har medregnet i de budgetter, der for længst er vedtaget i amtsråd og kommuner og efterfølgende indgået i den kommunale valgkamp.

En afgørende del af velfærdssamfundets kerneydelser udføres og betales af kommunerne og amterne. Det gælder bl.a. sundhed og sygehuse, ældreomsorgen, børnepasningen og folkeskolen. Beslutninger om omfanget af disse ydelser er truffet af amtsrådene og kommunalbestyrelserne inden for den økonomi, de har haft til rådighed efter udmeldingen af de statstilskud, som Folketinget har godkendt i juni 2005.

Statstilskuddene til amter og kommuner fastsættes ifølge lov om kommunal udligning af finansministeren med tilslutning fra Folketingets Finansudvalg. Denne bestemmelse i lovgivningen skal efter sagens natur også anvendes ved en ændring i dette tilskuds størrelse. Men det snævre flertal bestående af Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti mener, at loven kun skal anvendes, når tilskuddet fastsættes, ikke, når det beskæres.

Størrelsen af statstilskuddene til amter og kommuner har hidtil været fastlagt på grundlag af aftaler mellem regeringen og de kommunale organisationer. Aftaler, som bygger på et kollektivt princip, herunder ét samlet skatteloft og ét samlet vækstloft. Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti ønsker med en bemyndigelse til finansministeren at fravige hele dette grundlag for aftalerne ved at åbne mulighed for, at finansministeren kan gennemføre en individuel vurdering af hvert enkelt amts og hver enkelt kommunes budget.

Den individuelle behandling kan endvidere føre til en udmåling af helt individuelle reduktioner af hvert enkelt amts og hver enkelt kommunes og dermed deres borgeres fælles formue. Således er den bemyndigelse, indenrigs- og sundhedsministeren har fået af Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti, ganske uforudsigelig i sin anvendelse.

Spørgsmål fra Folketingets Finansudvalg er ikke besvaret, så konsekvenserne kunne stå klart for det snævre flertal, der med sin stemmeafgivning flyttede magten til at træffe beslutningerne fra Folketinget til regeringen.

Det er magtpåliggende for forslagsstillerne at gøre alt for at få belyst regeringens og Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis forsøg på at flytte beslutningskompetencen fra Folketinget til regeringen. Sagen er et afgørende eksempel på den totale foragt for grundlæggende principper i et demokratisk samfund.

Det er endelig magtpåliggende for forslagsstillerne at gøre alt for at få belyst grundlaget for og konsekvenserne af regeringens og Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis indgreb over for lovligt besluttede budgetter i amter og kommuner. Det snævre flertals angst for at træffe beslutninger i offentlighed og under udfordring af politiske modstandere skal ikke hindre offentligheden og mindretallet i at komme til orde.

Skriftlig fremsættelse

Pia Gjellerup (S):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om afskæring af bemyndigelse til at nedsætte statstilskuddet til amter og kommuner for 2006 uden tilslutning fra Folketingets Finansudvalg

(Beslutningsforslag nr. B 50).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.