B 50 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om afskæring af bemyndigelse til at nedsætte
statstilskuddet til amter og kommuner for 2006 uden tilslutning fra
Folketingets Finansudvalg.
Fremsat den 14. december 2005 af
Pia Gjellerup (S), Henrik Sass Larsen (S),
Ole Glahn (RV),
Morten Helveg Petersen (RV),
Ole Sohn (SF), Kristen Touborg (SF), Jørgen
Arbo-Bæhr (EL) og Line Barfod (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskæring af bemyndigelse til at
nedsætte statstilskuddet til amter og kommuner for 2006 uden
tilslutning fra Folketingets Finansudvalg
Folketinget pålægger regeringen at
forelægge eventuelle ændringer og fordelingen heraf i
statstilskuddet for amter og kommuner for 2006 for Folketingets
Finansudvalg med henblik på udvalgets og dermed Folketingets
tilslutning i overensstemmelse med §§ 10 og 17 i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og
amtskommuner.
Regeringen skal over for Folketingets
Kommunaludvalg inden denne forelæggelse nøje
gøre rede for:
1. De konkrete forhold, der for hvert amt og hver
kommune har givet bidrag til regeringens samlede vurdering af
størrelsen af den ønskede nedsættelse af
statstilskuddet for 2006, når denne vurdering foreligger
efter amternes og kommunernes budgetter korrigeret for vedtagne og
pålagte nedsættelser den 15. februar 2006.
2. Ethvert element, der er indgået i
overvejelserne om fastlæggelsen af og anvendelsen på
hvert enkelt amt og hver enkelt kommune af den mekanisme, der
ønskes anvendt ved fordelingen af en nedsættelse.
3. De årsager, der for hvert enkelt amt og
for hver enkelt kommune er afgørende for en eventuel
forelæggelse af en hel eller delvis eftergivelse af en
nedsættelse af statstilskuddet, og den sagsbehandling, der er
gået forud herfor.
4. De udgiftsområder, som særligt har
givet anledning til den udgiftsvækst i hvert enkelt amt og
hver enkelt kommune, som fører til regeringens samlede
vurdering af størrelsen af den ønskede
nedsættelse af statstilskuddet for 2006.
Bemærkninger til forslaget
I det danske demokrati er det Folketinget, der
træffer beslutningerne, og regeringen, der fører
beslutningerne ud i livet. Sådan skal det blive ved med at
være. På den måde sikrer vi, at emnerne bliver
vendt og drejet ud fra forskellige politiske, geografiske og
menneskelige udgangspunkter, inden beslutningerne tages, og at
beslutningerne tages i offentlighed, så befolkningen har
mulighed for at følge, hvordan de folkevalgte
repræsentanter varetager deres hverv.
Imidlertid er det nu et snævert flertals
opfattelse, at der er beslutninger, som det ikke kan overdrages til
Folketinget at træffe. Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti mener, at det er fuldstændig
tilstrækkeligt at orientere Folketingets Finansudvalg om de
beslutninger, som regeringen vil tage. Det er en discountudgave af
demokratiet.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti vil på forhånd give finansministeren
næsten frie hænder til at overføre op til 3 mia.
kr. fra amterne og kommunerne og deres borgere til statens kasse.
Det er 3 mia. kr., som Folketinget i overensstemmelse med
lovgivningen har bevilget amterne og kommunerne. Det er 3 mia. kr.,
som er indgået i de budgetter, som amtsrådene og
kommunalbestyrelserne har medregnet i de budgetter, der for
længst er vedtaget i amtsråd og kommuner og
efterfølgende indgået i den kommunale valgkamp.
En afgørende del af
velfærdssamfundets kerneydelser udføres og betales af
kommunerne og amterne. Det gælder bl.a. sundhed og sygehuse,
ældreomsorgen, børnepasningen og folkeskolen.
Beslutninger om omfanget af disse ydelser er truffet af
amtsrådene og kommunalbestyrelserne inden for den
økonomi, de har haft til rådighed efter udmeldingen af
de statstilskud, som Folketinget har godkendt i juni 2005.
Statstilskuddene til amter og kommuner
fastsættes ifølge lov om kommunal udligning af
finansministeren med tilslutning fra Folketingets Finansudvalg.
Denne bestemmelse i lovgivningen skal efter sagens natur også
anvendes ved en ændring i dette tilskuds størrelse.
Men det snævre flertal bestående af Venstre, Dansk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti mener, at loven kun skal
anvendes, når tilskuddet fastsættes, ikke, når
det beskæres.
Størrelsen af statstilskuddene til amter og
kommuner har hidtil været fastlagt på grundlag af
aftaler mellem regeringen og de kommunale organisationer. Aftaler,
som bygger på et kollektivt princip, herunder ét
samlet skatteloft og ét samlet vækstloft. Venstre,
Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti ønsker med
en bemyndigelse til finansministeren at fravige hele dette grundlag
for aftalerne ved at åbne mulighed for, at finansministeren
kan gennemføre en individuel vurdering af hvert enkelt amts
og hver enkelt kommunes budget.
Den individuelle behandling kan endvidere
føre til en udmåling af helt individuelle reduktioner
af hvert enkelt amts og hver enkelt kommunes og dermed deres
borgeres fælles formue. Således er den bemyndigelse,
indenrigs- og sundhedsministeren har fået af Venstre, Dansk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti, ganske uforudsigelig i
sin anvendelse.
Spørgsmål fra Folketingets
Finansudvalg er ikke besvaret, så konsekvenserne kunne
stå klart for det snævre flertal, der med sin
stemmeafgivning flyttede magten til at træffe beslutningerne
fra Folketinget til regeringen.
Det er magtpåliggende for forslagsstillerne
at gøre alt for at få belyst regeringens og Venstres,
Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis forsøg
på at flytte beslutningskompetencen fra Folketinget til
regeringen. Sagen er et afgørende eksempel på den
totale foragt for grundlæggende principper i et demokratisk
samfund.
Det er endelig magtpåliggende for
forslagsstillerne at gøre alt for at få belyst
grundlaget for og konsekvenserne af regeringens og Venstres, Dansk
Folkepartis og Det Konservative Folkepartis indgreb over for
lovligt besluttede budgetter i amter og kommuner. Det snævre
flertals angst for at træffe beslutninger i offentlighed og
under udfordring af politiske modstandere skal ikke hindre
offentligheden og mindretallet i at komme til orde.
Skriftlig fremsættelse
Pia Gjellerup (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskæring af bemyndigelse til at nedsætte
statstilskuddet til amter og kommuner for 2006 uden tilslutning fra
Folketingets Finansudvalg
(Beslutningsforslag nr. B 50).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.