L 114 (som vedtaget): Forslag til lov om uddannelsen
til professionsbachelor som pædagog.
Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den
6. april 2006
Forslag
til
Lov om uddannelsen til professionsbachelor som
pædagog
Kapitel 1
Formål m.v.
§ 1.
Formålet med uddannelsen til pædagog er, at den
studerende får et teoretisk og praktisk grundlag for at
udføre arbejde som pædagog.
Stk. 2. Uddannelsen skal kvalificere
den studerende til at kunne
1) indgå i professionelle relationer med
børn, unge og voksne brugere og samarbejde med, vejlede og
støtte disses forældre og pårørende,
2) formidle samfundsmæssige mål og
værdier til alle uanset sproglig og kulturel baggrund,
3) tilegne sig og gøre brug af relevante
teorier og metoder i pædagogisk praksis,
4) tilrettelægge, udføre og
koordinere pædagogisk begrundede aktiviteter og
processer,
5) deltage i professionelt samarbejde, herunder
med personale fra tilgrænsende områder, og
6) analysere, evaluere, dokumentere og udvikle
pædagogisk praksis samt deltage i kvalitets- og
udviklingsarbejde.
§ 2.
Uddannelsen tager sigte på hele det pædagogiske
beskæftigelsesområde med specialisering inden for et
arbejds-, funktions- eller fagområde.
§ 3.
Uddannelsen skal bidrage til at fremme de studerendes personlige
udvikling, herunder de studerendes interesse for og evne til aktiv
medvirken i et demokratisk samfund, og skal give de studerende
grundlag for videreuddannelse.
§ 4.
Uddannelsen foregår på Centre for Videregående
Uddannelse (CVU€™er) og på seminarier, der af
undervisningsministeren er godkendt til at uddanne
pædagoger.
Kapitel 2
Indhold, varighed og struktur
Varighed
§ 5.
Uddannelsen er normeret til 3½ år og
tilrettelægges således, at der veksles mellem
uddannelse på institution og på praktiksted.
Uddannelsens fag og faglige
elementer
§ 6.
Uddannelsen omfatter følgende grundlæggende fag og
faglige elementer:
1) Pædagogik.
2) Dansk, kultur og kommunikation.
3) Individ, institution og samfund.
4) ‰t af følgende linjefag efter
den studerendes valg:
a) Sundhed, krop og bevægelse.
b) Udtryk, musik og drama.
c) Værksted, natur og teknik.
5) Praktikuddannelse.
Stk. 2. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om fagenes og de faglige
elementers mål, organisering, omfang og centrale kundskabs-
og færdighedsområder og kan fastsætte regler om
de studerendes valg af linjefag.
§ 7. Den
studerende vælger én af følgende
specialiseringer:
1) Børn og unge.
2) Mennesker med nedsat funktionsevne.
3) Mennesker med sociale problemer.
Stk. 2. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om specialiseringernes
mål, organisering, omfang og centrale kundskabs- og
færdighedsområder og kan fastsætte regler om de
studerendes valg af specialisering.
§ 8.
Uddannelsen indeholder et tværprofessionelt element, der
tilrettelægges af uddannelsesinstitutionen, og som sigter
mod, at den studerende tilegner sig kompetencer til fremme af
samarbejde med andre relevante professioner.
Stk. 2. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om det
tværprofessionelle elements mål, omfang og
placering.
§ 9.
Praktikuddannelsen tilrettelægges med progression gennem
uddannelsens første 3 år med henblik på, at den
studerende tilegner sig kompetencer, der danner et fagligt grundlag
for erhvervsmæssig beskæftigelse.
Stk. 2. Praktikuddannelsen
tilrettelægges med udgangspunkt i fastlagte
uddannelsesmål, således at den studerende indgår
i tilrettelagte uddannelsesforløb, aktiviteter og
arbejdsfunktioner, der har relation til disse mål, og
således at der er sammenhæng med uddannelsen på
uddannelsesinstitutionen, herunder bachelorprojektet.
Stk. 3. 1. års praktikperiode er
normeret til ¼ år og er ulønnet. 2. års
og 3. års praktikperioder er hver normeret til ½
år og er lønnede.
Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om forberedelse,
gennemførelse og efterbehandling af praktik, om
praktikvejledning og -bedømmelse og om
uddannelsesinstitutionernes tilsyn med praktikken samt om hel eller
delvis erstatning af den lønnede praktik med ulønnet
praktik for studerende, der gennemfører dele af uddannelsen
i udlandet.
Professionsbachelorprojektet
§ 10. I
uddannelsen indgår for den enkelte studerende et
professionsbachelorprojekt, der sigter mod, at den studerende
tilegner sig
1) særlig indsigt i et afgrænset
område eller problem af både teoretisk og praktisk
karakter inden for et centralt pædagogisk
arbejdsområde,
2) færdighed i at indsamle, dokumentere,
analysere, reflektere og perspektivere viden og information inden
for pædagogfaglige emner og problemstillinger og
3) færdighed i at formidle
pædagogfaglige emner og problemstillinger.
Stk. 2. Professionsbachelorprojektet
afsluttes efter 3. praktikperiode.
Stk. 3. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om
professionsbachelorprojektets omfang og udformning m.v.
Øvrige bemyndigelser
§ 11.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
uddannelsen i øvrigt, herunder om
1) adgang til og optagelse på
uddannelsen,
2) institutionens studieordning,
3) de studerendes deltagelsespligt, herunder
mødepligt i praktikuddannelsen,
4) prøver og beviser,
5) kvalitetsudvikling og -kontrol, herunder om
lærerkvalifikationer og censorinstitutionen, og
6) klager til institutionen fra de studerende,
herunder om klagefrist.
§ 12.
Undervisningsministeren fastsætter regler om, at studerende
med særlige uddannelses- eller
beskæftigelsesmæssige forudsætninger kan fritages
for dele af uddannelsen.
Stk. 2. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om muligheden for
særligt tilrettelagte uddannelsesforløb for studerende
med særlige behov.
§ 13.
Undervisningsministeren kan i særlige tilfælde fravige
loven, hvis det sker for at fremme forsøgs- og
udviklingsarbejde.
Kapitel 3
Klage
§ 14. Efter
regler fastsat af undervisningsministeren kan klager over
institutionens afgørelser indbringes for ministeren.
Stk. 2. Retlige spørgsmål
ved afgørelser om en studerendes retsstilling kan altid
indbringes for undervisningsministeren.
Kapitel 4
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 15. Loven
træder i kraft den 1. januar 2007 og har virkning for
studerende, der begynder på uddannelsen den 1. august 2007
eller senere.
Stk. 2. Undervisningsministeriet kan
fastsætte overgangsbestemmelser for studerende, der er
begyndt på deres uddannelse før den 1. august
2007.
§ 16. Lov om
uddannelse af pædagoger, jf. lovbekendtgørelse nr. 980
af 1. november 2000, ophæves, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Bestemmelserne i kapitel 2 i
den i stk. 1 nævnte lov finder fortsat anvendelse for de
seminarier, der ikke er omfattet af reglerne om CVU€™er
i lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre
selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v.,
og som er godkendt til at udbyde pædagoguddannelsen
før denne lovs ikrafttræden.
§ 17. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.