L 126 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Ørestaden m.v. (Opløsning af
Østamagerbaneselskabet I/S).
Fremsat den 25. januar 2006 af Transport- og
Energiministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
lov om ændring af lov om Ørestaden
m.v.
(Opløsning af
Østamagerbaneselskabet I/S)
§ 1
I lov nr. 477 af 24. juni 1992 om
Ørestaden m.v., som ændret senest ved lov nr. 386 af
6. juni 2002, foretages følgende ændring:
1. Efter § 15
og før overskriften »Andre bestemmelser«
indsættes:
»Opløsning af
Østamagerbaneselskabet I/S
§ 15 a.
Østamagerbaneselskabet I/S opløses med virkning
fra 1. januar 2007. Østamagerbaneselskabets aktiver og
passiver, rettigheder og pligter overtages med virkning fra 1.
januar 2007 af Ørestadsselskabet I/S. Københavns
Amtskommunes rettigheder og pligter over for
Østamagerbaneselskabet I/S overtages ligeledes med
virkning fra 1. januar 2007 af Ørestadsselskabet I/S
forud for overførslen af Københavns Amtskommunes
øvrige aktiver og passiver samt rettigheder og pligter til
andre myndigheder end Ørestadsselskabet I/S efter lov
om visse proceduremæssige spørgsmål i
forbindelse med kommunalreformen.
Stk. 2. Tinglysning og registrering af
Ørestadsselskabet I/S´ rettigheder og pligter kan
ske på grundlag af denne lov.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslaget indebærer for det
første, at Østamagerbaneselskabet I/S
opløses. Østamagerbaneselskabet I/S ejes af
Københavns Amtskommune (45 pct.) og
Ørestadsselskabet I/S (55 pct.) og har til opgave at
anlægge metroens 3. etape, Østamagerbanen. For det
andet indebærer lovforslaget, at
Ørestadsselskabet I/S overtager
Østamagerbaneselskabet I/S´ aktiver og passiver,
rettigheder og pligter pr. 1. januar 2007. For det tredje
præsiceres det i lovforslaget, at Københavns
Amtskommunes rettigheder og pligter over for
Østamagerbaneselskabet I/S overtages af
Ørestadsselskabet I/S forud for overførslen af
Københavns Amtskommunes øvrige aktiver og passiver
samt rettigheder og pligter til andre myndigheder end
Ørestadsselskabet I/S efter lov om visse
proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med
kommunalreformen.
1.1. Baggrund
Amtskommunerne nedlægges pr. 1. januar
2007, og i den forbindelse skal der tages stilling til, hvad der
skal ske med Københavns Amtskommunes ejerandel i
Østamagerbaneselskabet I/S.
Spørgsmålet om, hvad der skulle
ske med metroen, blev holdt ude af lovgivningen vedrørende
kommunalreformen, fordi regeringen i oktober 2004 besluttede, at
der skulle arbejdes mod en aftale om anlæggelse af en
cityring og i forbindelse hermed en omorganisering af
Ørestadsselskabet I/S og Københavns Havn
A/S. Det har således været forventningen, at
spørgsmålet om, hvad der skulle ske med
Københavns Amtskommunes ejerandel, ville blive løst i
forbindelse med lovforslaget om omorganisering af
Ørestadsselskabet I/S og Københavns Havn
A/S.
Sagen kan imidlertid ikke længere
afvente fremsættelse af et lovforslag om omorganisering af
Ørestadsselskabet I/S og Københavns Havn A/S,
idet der inden den 1. april 2006 skal indgås aftale om deling
af bl.a. amtskommunens aktiver og passiver samt rettigheder og
pligter. Forinden delingsforhandlingernes afslutning, skal der
således tages stilling til spørgsmålet om, hvad
der skal ske med Københavns Amtskommunes ejerandel i
Østamagerbaneselskabet I/S.
Østamagerbaneselskabet I/S er
stiftet af Ørestadsselskabet I/S sammen med
Københavns Amtskommune, jf. § 1, stk. 3, i
lov om Ørestaden m.v., lov nr. 477 af 24. juni 1992, jf.
Folketingstidende 1991-92 (Folketingets Forhandlinger 84, 1805,
10661, 11116, A 263, B 2663 samt C 1433), som bl.a. blev
ændret ved lov nr. 1091 af 21. december 1994, jf.
Folketingstidende 1994-95, (Folketingets Forhandlinger 259, 494,
1649, 1802, A 316, B 69 samt C 77). Selskabet blev stiftet den 12.
september 1995.
Østamagerbaneselskabets opgaver er at
anlægge metroens 3. etape, Østamagerbanen, der
går fra Lergravsparken til Københavns Lufthavn.
Desuden skal Østamagerbaneselskabet I/S sammen med
Ørestadsselskabet I/S og
Frederiksbergbaneselskabet I/S udbyde driften af metroen.
Beslutningen om at anlægge
Østamagerbanen (metroens 3. etape) blev i henhold til
§ 5, stk. 1, 2. pkt., i lov om Ørestaden
m.v., først truffet efter, at der var truffet beslutning om
etablering af Ørestadsbanen (metroens 1. etape) og
Frederiksbergbanen (metroens 2. etape). Det var en
forudsætning for beslutningen, at
Ørestadsselskabet I/S vurderede, at det
økonomiske grundlag for at etablere banen var til stede,
samt at Københavns Amtskommune forpligtede sig til at
finansiere sin andel af anlægsudgifterne. I april 2002 blev
der mellem Københavns Amtskommune, Københavns Kommune
og Trafikministeriet med tilslutning fra Tårnby Kommune
indgået en aftale om vilkårene for etablering af
metroens 3. etape. Aftalen blev efterfølgende tiltrådt
af Folketingets Finansudvalg.
Da Østamagerbaneselskabet I/S er
oprettet med hjemmel i lov om Ørestaden m.v., og selskabet
har iværksat anlægsarbejdet, kræver en
opløsning af selskabet en ændring af loven.
Der skal tillige skabes hjemmel til, at
Ørestadsselskabet I/S, der ejes af Københavns
Kommune (55 pct.) og staten (45 pct.), kan overtage
Københavns Amtskommunes ejerandel.
1.2. Indhold
Lovforslaget giver hjemmel til, at
Østamagerbaneselskabet I/S likvideres, samt hjemmel til
at Ørestadsselskabet I/S kan overtage ansvaret for
Østamagerbanen. Ørestadsselskabet I/S, som ejes
af Københavns Kommune (55 pct.) og transport- og
energiministeren (45 pct.), overtager således
Østamagerbaneselskabet I/S´ aktiver og passiver,
rettigheder og pligter, således at det samlede ansvar for
Østamagerbanen fremover påhviler
Ørestadsselskabet I/S. I forvejen ejer
Ørestadsselskabet I/S 55 pct. af
Østamagerbaneselskabet I/S, de resterende 45 pct. ejes
af Københavns Amtskommune.
Det foreslås, at det nuværende
Ørestadsselskab I/S overtager Københavns
Amtskommunes ejerandel i Østamagerbaneselskabet I/S,
fordi denne løsning vil indebære de fleste fordele for
metroprojektet, bl.a. fordi den nuværende ansvars- og
risikofordeling mellem staten og Københavns Kommune på
den måde bibeholdes. Desuden bibeholdes der et klart
ejeransvar for metroprojektet på Amager med kun to ejere.
Forslaget om, at
Ørestadsselskabet I/S overtager Københavns
Amtskommunes ejerandel i Østamagerbaneselskabet I/S,
indebærer, at amtskommunens ejerandel i
Østamagerbaneselskabet I/S ikke vil være omfattet
af de generelle regler om overførslen af bl.a.
amtskommunernes aktiver og passiver samt rettigheder og pligter,
der er fastsat ved procedureloven (lov nr. 539 af 24. juni 2005) og
procedurebekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 877 af
16. september 2005). Amtskommunens ejerandel i
Østamagerbaneselskabet I/S vil således ikke
skulle indgå i de delingsforhandlinger, der pågår
mellem amtskommunen og de myndigheder, der modtager opgaver fra
amtskommunen, eller i myndighedernes aftale eller
delingsrådets beslutning om fordelingen af amtskommunens
aktiver og passiver m.v. Det bemærkes i den forbindelse, at
den opgaveflytning, der sker med lovforslaget fra
Østamagerbaneselskabet I/S til
Ørestadsselskabet I/S, ikke er omfattet af
procedurelovens regler.
Det foreslås, at opløsningen af
Østamagerbaneselskabet I/S sker med virkning fra 1.
januar 2007, og at Ørestadsselskabet I/S fra samme dato
overtager samtlige Østamagerbaneselskabets aktiver og
passiver og indtræder i samtlige
Østamagerbaneselskabets rettigheder og pligter. Som en
konsekvens heraf foreslås det præciseret, at
Københavns Amtskommunes rettigheder og pligter over for
Østamagerbaneselskabet I/S ligeledes med virkning fra
den 1. januar 2007 overtages af Ørestadsselskabet I/S
forud for den overførsel af Københavns Amtskommunes
øvrige aktiver og passiver samt rettigheder og pligter til
andre myndigheder end Ørestadsselskabet I/S, der sker
efter procedurelovens regler.
Lovforslaget indebærer således,
at Ørestadsselskabet I/S også overtager den del
af Østamagerbaneselskabets gæld, der skulle være
finansieret af Københavns Amtskommune, hvis amtskommunen
ikke blev nedlagt. Det bemærkes i den forbindelse, at
Østamagerbaneselskabet I/S ifølge selskabets
likviditetsbudget pr. 1. januar 2007 vil have en gæld
på ca. 120 mio. kr. Denne gæld vedrører
primært finansieringsomkostninger. Københavns
Amtskommune ville, hvis amtskommunen ikke blev nedlagt med udgangen
af 2006, som medejer af Østamagerbaneselskabet I/S
skulle finansiere en del af denne gæld svarende til ca. 55
mio. kr., jf. § 5, stk. 1, 2. pkt., i lov om
Ørestaden. Københavns Amtskommunes gæld til
Østamagerbaneselskabet I/S bortfalder ved amtskommunens
nedlæggelse med udgangen af 2006. Københavns
Amtskommunes finansieringsforpligtelse i forhold til den omhandlede
del af Østamagerbaneselskabets gæld overføres
således ikke til de myndigheder, der modtager opgaver fra
amtskommunen i henhold til lovgivningen vedrørende
kommunalreformen.
Københavns Amtskommune har i
Kommunekredit optaget kortfristede lån til finansiering af de
indskud i Østamagerbaneselskabet I/S, som amtskommunen
har foretaget og foretager inden den 1. januar 2007. Lånene
forfalder efter den 1. januar 2007, dvs. efter amtskommunens
nedlæggelse. Denne finansieringsgæld, der kan
opgøres til ca. 695 mio. kr. pr. 1. januar 2007, er ikke
omfattet af dette lovforslag, men er omfattet af reglerne i
procedureloven og procedurebekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 877 af 16. september 2005) og
indgår således i delingsforhandlingerne. Efter
procedurebekendtgørelsens regler vil de omhandlede lån
indgå i opgørelsen og fordelingen af amtskommunens
nettoformue, der som udgangspunkt skal fordeles med 11 pct. til
staten, 74 pct. til Region Hovedstaden og 15 pct. til kommunerne i
Københavns Amt, jf. procedurebekendtgørelsens
§ 4, stk. 2.
Anlægsprocessen for
Østamagerbanen forløber som planlagt, og
Østamagerbanen forventes at kunne tages i brug i
efteråret 2007.
I forbindelse med opløsningen af
Østamagerbaneselskabet I/S skal der ske en likvidation
af interessentskabet, og de bagved liggende
interessentskabskontrakter bortfalder. Da det er
Ørestadsselskabet I/S, som er ejet af Københavns
Kommune og staten, der skal overtage Østamagerbanen, og
Ørestadsselskabet I/S i forvejen hæfter
umiddelbart og solidarisk, forventes Østamagerbaneselskabets
kreditorer uden videre at ville acceptere debitorskiftet. Der
bliver derfor ikke tale om, at nogen kreditorer kan anmelde et krav
over for Københavns Amtskommune.
Københavns Kommune vil, via sit
ejerskab af Ørestadsselskabet I/S sammen med staten,
med den foreslåede løsning få ansvaret for en
metrostrækning med linjeføring gennem Tårnby
Kommune, uden at Tårnby Kommune eller andre lokale parter
selv hæfter for anlæg eller drift af banen. Der er ikke
mulighed for at indgå en aftale om, at
Ørestadsselskabet I/S - og dermed Københavns
Kommune - overtager Østamagerbanen efter de almindelige
kommunalretlige grundsætninger om kommunernes
opgavevaretagelse (de såkaldte kommunalfuldmagtsregler), og
det er derfor nødvendigt med en lovhjemmel.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Københavns Amtskommune vil den 1.
januar 2007 have betalt ca. 630 mio. kr. (2006-priser) til
Østamagerbaneselskabet I/S stort set svarende til
amtets andel af de samlede anlægsudgifter på metroens
3. etape på i alt ca. 1.670 mio. kr. (2006-priser).
Østamagerbaneselskabet I/S vil
imidlertid ifølge selskabets likviditetsbudget pr. 1. januar
2007 have en gæld på ca. 120 mio. kr. Denne gæld
skyldes primært finansieringsomkostninger. Københavns
Amtskommune ville €" hvis amtskommunen ikke blev nedlagt med
udgangen af 2006 €" efter lov om Ørestaden være
forpligtet til at finansiere en andel af denne gæld svarende
til ca. 55 mio. kr. Den resterende del af
Østamagerbaneselskabets gæld ville efter
gældende regler skulle finansieres af
Ørestadsselskabet I/S, som ejer 55 pct. af
Østamagerbaneselskabet I/S. Lovforslaget
indebærer, at Ørestadsselskabet I/S overtager den
samlede gæld i Østamagerbaneselskabet I/S,
herunder den del af gælden, som amtskommunen skulle have
finansieret, hvis amtskommunen ikke blev nedlagt. Københavns
Amtskommunes forpligtelse til at finansiere en del af denne
gæld vil bortfalde med amtskommunens nedlæggelse med
udgangen af 2006. Københavns Amtskommunes
finansieringsforpligtelse i forhold til denne gæld
overføres således ikke til de myndigheder, der
modtager opgaver fra amtskommunen i henhold til lovgivningen
vedrørende kommunalreformen.
Dette modsvares af, at amtets andel af de
fremtidige nettoindtægter frem til 2030 forventes at ligge i
størrelsesordnen ca. 60-70 mio. kr. (nutidsværdi).
Herudover kommer udgifter til reinvesteringer i samme periode
på ca. 27 mio. kr. (nutidsværdi).
Sammenholdes amtets gæld, andel af
forventede fremtidige indtægter og reinvesteringsudgifter,
opnås en samlet negativ nutidsværdi af amtets ejerandel
pr. 1. januar 2007 på ca. 12 til 22 mio. kr. Dertil kommer,
at overtagelse af amtets ejerandel indebærer overtagelse af
en vis driftsrisiko, usikkerhed om passagerindtægter,
indtægtsdeling, krav fra entreprenørerne m.m.
Den fremtidige »værdi« af
aktiviteterne i Østamagerbaneselskabet I/S i en periode
set over de næste 25 år er således negativ. Ved
at lade Ørestadsselskabet I/S overtage
Københavns Amtskommunes ejerandel pr. 1. januar 2007
påtager staten og Københavns Kommune sig - som ejere
af Ørestadsselskabet I/S - således at overtage en
gæld på ca. 55 mio. kr. (nutidsværdi) samt den
fremtidige økonomisk risiko, som ville have belastet
Københavns Amtskommune, hvis amtskommunen ikke var blevet
nedlagt.
Det var med lovgrundlaget en
forudsætning, at Københavns Amtskommune skulle bidrage
til anlægsinvesteringen af Østamagerbanen med en andel
svarende til amtskommunens ejerandel. Med
Ørestadsselskabet I/S´ overtagelse af
Københavns Amtskommunes ejerandel pr. 1. januar 2007
overtager staten og Københavns Kommune som ejere af
Ørestadsselskabet I/S reelt en økonomisk byrde
og potentielt fremtidig risiko, som oprindeligt var forudsat
afholdt af amtskommunen.
Anlægsprocessen for
Østamagerbanen forløber som planlagt i forhold til
budgettet, og Ørestadsselskabet I/S har oplyst, at
aktiviteterne i Østamagerbaneselskabet I/S isoleret set
forventes at kunne overtages inden for Ørestadsselskabets
eksisterende låneramme.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der
berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget medfører ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
7. Høring
Lovforslaget er sendt til høring hos
de myndigheder og organisationer, der fremgår af bilaget til
lovforslaget.
Høringssvarene vil blive fremsendt til
Folketingets Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som
udtalelserne måtte give anledning til.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen konsekvenser for det offentlige samlet
set, men en økonomisk forpligtelse på anslået 55
mio. kr. flyttes fra Københavns Amtskommune til
Ørestadsselskabet I/S og dermed til staten og
Københavns Kommune, som ejere af
Ørestadsselskabet I/S. | Ingen konsekvenser for det offentlige samlet
set, men en økonomisk forpligtelse på anslået 55
mio. kr. flyttes fra Københavns Amtskommune til
Ørestadsselskabet I/S og dermed til staten og
Københavns Kommune, som ejere af
Ørestadsselskabet I/S. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 1, 1. pkt., indebærer, at
Østamagerbaneselskabet I/S opløses pr. 1. januar
2007. Ved opløsningen overtages
Østamagerbaneselskabet I/S´ aktiver og passiver,
rettigheder og pligter af Ørestadsselskabet I/S, jf.
den foreslåede bestemmelse i stk. 1, 2. pkt.
Dette gælder uanset karakter, retsgrundlag og
stiftelsestidspunkt for de omhandlede rettigheder og pligter samt
aktiver og passiver. Bestemmelsen omfatter således
rettigheder og pligter indgået på såvel
offentligretligt som privatretligt grundlag.
Ørestadsselskabet I/S skal
således fuldt ud respektere alle vilkår i kontrakter,
overenskomster, lejeaftaler m.v., som er indgået af
Østamagerbaneselskabet I/S, ligesom
Ørestadsselskabet I/S indtræder i alle denne
virksomheds rettigheder.
Da det er Ørestadsselskabet I/S,
som er ejet af Københavns Kommune og staten, der skal
overtage Østamagerbaneselskabet I/S´ aktiver og
passiver, rettigheder og pligter, og
Ørestadsselskabet I/S i forvejen hæfter
umiddelbart og solidarisk for
Østamagerbaneselskabet I/S, forventes
Østamagerbaneselskabets kreditorer uden videre at ville
acceptere debitorskiftet.
Ørestadsselskabets direktion og
administration er også direktion og administration for
Østamagerbaneselskabet I/S. Der er indgået en
administrationsaftale mellem Ørestadsselskabet I/S og
Østamagerbaneselskabet I/S, som regulerer afregningen
herfor.
Med den foreslåede bestemmelse i
stk. 1, 3. pkt., præciseres, hvilke
konsekvenser Ørestadsselskabet I/S´ overtagelse
af Østamagerbaneselskabet I/S får for fordelingen
af Københavns Amtskommunes aktiver og passiver samt
rettigheder og pligter efter procedureloven. Det præciseres i
bestemmelsen, at Københavns Amtskommunes rettigheder og
pligter over for Østamagerbaneselskabet I/S ligeledes
overtages med virkning fra 1. januar 2007 af
Ørestadsselskabet I/S, dvs. at
Ørestadsselskabet I/S overtager Københavns
Amtskommunes ejerandel i Østamagerbaneselskabet I/S, og
at Ørestadsselskabet endvidere overtager den gæld
på ca. 55 mio. kr. (nutidsværdi), der påhviler
amtskommunen efter § 5, stk. 1, 2. pkt., i lov om
Ørestaden m.v., samt den fremtidige økonomiske
risiko, som ville have belastet Københavns Amtskommune, hvis
amtskommunen ikke var blevet nedlagt. Finansieringsforpligtelsen
efter § 5, stk. 1, 2. pkt., i lov om
Ørestaden m.v. bortfalder således med
nedlæggelsen af Københavns Amtskommune pr. 1. januar
2007. Derimod overtager Ørestadsselskabet I/S ikke den
gældsforpligtelse, Københavns Amtskommune selv har
påtaget sig med henblik på at afvikle amtskommunens
forpligtelser over for Østamagerbaneselskabet I/S. Det
præciseres endvidere, at de rettigheder og pligter,
Ørestadsselskabet overtager, overtages forlods forud for
fordelingen af Københavns Amtskommunes øvrige aktiver
og passiver, rettigheder og pligter til andre myndigheder end
Ørestadsselskabet I/S efter lov om visse
proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med
kommunalreformen. Lovforslaget indebærer således en
fravigelse fra, hvad der ellers ville følge af
procedureloven på det punkt, at Københavns
Amtskommunes rettigheder og pligter over for
Østamagerbaneselskabet I/S ikke indgår i
delingsforhandlingerne.
Der skabes med den foreslåede
bestemmelse i stk. 2 hjemmel til, at tinglysning og
anden registrering kan ske alene på grundlag af denne lov,
hvorfor oprettelse af dokumenter ikke vil være
nødvendig.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft 1. januar 2007, dvs. samtidig med at Københavns
Amtskommune nedlægges.
Bilag 1
Oversigt over myndigheder og
organisationer, der er anmodet om en udtalelse i anledning af
lovforslaget
Ørestadsselskabet I/S
Københavns Amt
Københavns Kommune
Frederiksberg Kommune
Kommunernes Landsforening
Amtsrådsforeningen
HTS €" Handel, Transport- og
serviceerhvervene
LO