L 188 (som fremsat): Forslag til lov om
ophævelse af lov om amtskommunal indkomstskat samt
ophævelse af lov om regulering af statstilskud til
amtskommuner ved ændringer i den amtskommunale
udskrivningsprocent.
Fremsat den 29. marts 2006 af
indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om ophævelse af lov om amtskommunal
indkomstskat
samt ophævelse af lov om regulering af statstilskud
til
amtskommuner ved ændringer i den amtskommunale
udskrivningsprocent
§ 1
Lov om amtskommunal indkomstskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 272 af 14. april 2003, ophæves
den 1. januar 2007.
§ 2
Lov om regulering af statstilskud til
amtskommuner ved ændringer i den amtskommunale
udskrivningsprocent, jf. lov nr. 94 af 12. februar 2003,
ophæves den 1. januar 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes med henblik
på at ophæve lov om amtskommunal indkomstskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 272 af 14. april 2003, som
ændret ved lov nr. 549 af 24. juni 2005, og l ov om
regulering af statstilskud til amtskommuner ved ændringer i
den amtskommunale udskrivningsprocent, jf. lov nr. 94 af 12.
februar 2003.
2. Gældende ret
2.1 Lov om amtskommunal
indkomstskat
Lov om amtskommunal indkomstskat. jf.
lovbekendtgørelse nr. 272 af 14. april 2003 som ændret
ved § 6 i lov nr. 549 af 24. juni 2005 bestemmer pligten
til at svare amtskommunal indkomstskat og amtskommunal
ejendomsværdiskat efter reglerne i henholdsvis lov om
kommunal indkomstskat og lov om en kommunal og amtskommunal
ejendomsværdiskat.
Den amtskommunale indkomstskat og
ejendomsværdiskat svares til den amtskommune, der er den
skattepligtiges skattekommune. Personer, hvis skattekommune er
Københavns, Frederiksberg eller Bornholms Kommune, svarer
ikke amtskommunal indkomstskat.
Efter den gældende lov tilfalder den
amtskommunale indkomstskat og ejendomsværdiskat udelt
amtsskattekommunen, uanset om vedkommende skattepligtige person har
ophold uden for denne kommune i det pågældende
kalenderår.
Den amtskommunale indkomstskat beregnes efter
den gældende lov på grundlag af den til statsskat
opgjorte skattepligtige almindelige indkomst og svares med en
udskrivningsprocent, der fastsættes af amtsrådet for
det pågældende kalenderår.
2.2 Lov om regulering af statstilskud
til amtskommuner ved ændringer i den amtskommunale
udskrivningsprocent
I lov om regulering af statstilskud til
amtskommuner ved ændringer i den amtskommunale
udskrivningsprocent er fastsat bestemmelser om regulering af
amtskommunernes bloktilskud med det formål at medvirke til,
at amtskommunerne overholder skattestoppet.
3. Lovforslagets indhold
3.1 Lov om amtskommunal
indkomstskat
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af
kommunalreformen.
Lovforslaget er således et led i
udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en strukturreform, den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004 og skal ses som en
forudsætning for aftalen af 27. februar 2006 mellem
regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om en kommunal
finansieringsreform.
Aftalerne indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Som følge af kommunalreformen
nedlægges amtskommunerne, Hovedstadens
Sygehusfællesskab og Hovedstadens Udviklingsråd, fem
nye regioner oprettes, der sker en ny fordeling af de opgaver, der
løses i den offentlige sektor mellem kommuner, regioner og
statslige myndigheder, og antallet af skatteudskrivende niveauer
reduceres fra tre til to.
Det foreliggende lovforslag indebærer,
at den gældende lov om amtskommunal indkomstskat
ophæves, som led i udmøntningen af den del af aftalen,
der vedrører amtskommunernes nedlæggelse.
Den amtskommunale indkomstskat afløses
delvist af det statsligt udskrevne sundhedsbidrag, jf. det af
skatteministeren samtidig hermed fremsatte forslag til lov om
ændring af personskatteloven og andre skattelove
(Indførelse af et sundhedsbidrag, ændringer som
følge af den kommunale finansieringsreform, m.v.). Den
øvrige del af den amtskommunale indkomstskat tilgår
kommunerne, og indgår ved fastsættelsen af den
kommunale skatteudskrivning for 2007, der er reguleret i forslag
til lov om begrænsninger i den kommunale skatteudskrivning
for 2007.
Som følge af aftalen af 27. februar
2006 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om
en kommunal finansieringsreform og det af skatteministeren samtidig
hermed fremsatte forslag til lov om ændring af
personskatteloven og andre skattelove (Indførelse af et
sundhedsbidrag, ændringer som følge af den kommunale
finansieringsreform, m.v.), tilfalder ejendomsværdiskatten
fra den 1. januar 2007 fuldt ud staten.
3.2 Lov om regulering af statstilskud
til amtskommuner ved ændringer i den amtskommunale
udskrivningsprocent
Som følge af kommunalreformen, jf.
aftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti)
og Dansk Folkeparti om strukturreform fra juni 2004 og
nedlæggelsen af amtskommunerne foreslås lov om
regulering af statstilskud til amtskommuner ved ændringer i
den amtskommunale udskrivningsprocent ophævet.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser m.v.
4.1 Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Det amtskommunale indkomstskatteprovenu
udgjorde i de 13 amtskommuner 70,1 mia. kr. i budget 2005. For
kommunerne København, Frederiksberg og Bornholm
skønnes den amtskommunale del af indkomstskatten at have
udgjort i alt 10,8 mia. kr., således at det samlede
amtskommunale indkomstskatteprovenu kunne opgøres til ca.
80,9 mia. kr. i budget 2005.
Den amtskommunale indkomstskat afløses
delvist af det statsligt udskrevne sundhedsbidrag, jf. det af
skatteministeren samtidig hermed fremsatte forslag til lov om
ændring af personskatteloven og andre skattelove
(Indførelse af et sundhedsbidrag, ændringer som
følge af den kommunale finansieringsreform, m.v.). Den
øvrige del af den amtskommunale indkomstskat tilgår
kommunerne, og indgår ved fastsættelsen af den
kommunale skatteudskrivning for 2007, der er reguleret i forslag
til lov om begrænsninger i den kommunale skatteudskrivning
for 2007. Af det samlede amtskommunale indkomstskatteprovenu vil
ca. 56 mia. kr. herved skulle overføres til staten, mens det
resterende amtskommunale indkomstskatteprovenu på ca. 25 mia.
kr. vil skulle overføres til kommunerne.
De byrdefordelingsmæssige virkninger af
overførslen af en del af amtsskatten til kommunerne er
medtaget i beregningerne over de samlede virkninger af
kommunalreformen i det fremsatte forslag til lov om kommunal
udligning og om generelle tilskud til kommuner.
4.2 Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
4.3 Administrative konsekvenser for
borgerne
Det foreliggende lovforslag skal ses i
sammenhæng med skatteministerens samtidig hermed fremsatte
forslag til lov om ændring af personskatteloven og andre
skattelove (Indførelse af et sundhedsbidrag, ændringer
som følge af den kommunale finansieringsreform, m.v.).
Indførelsen af et sundhedsbidrag og overførsel af en
del af de nuværende amtsskatter til kommunerne kan
indebære forskydninger i skattesatserne for den enkelte
borger.
Forslag til lov om begrænsninger i den
kommunale skatteudskrivning for 2007 og regulering af de kommunale
bidrag til regionerne i 2007 sikrer dog, at skatterne under
ét ikke stiger, og at skatterne holdes i ro i
overgangsåret.
4.4 Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
4.5 Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
5. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Kommunernes Landsforening (KL) og
Amtsrådsforeningen (ARF).
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Den amtskommunale indkomstskat
afløses delvist af det statslige sundhedsbidrag. Den
øvrige del af den amtskommunale indkomstskat tilgår
kommunerne, og indgår ved fastsættelsen af den
kommunale skatteudskrivning for 2007, der er reguleret i forslag
til lov om begrænsninger i den kommunale skatteudskrivning
for 2007. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Der vil kunne ske forskydning i
skattesatserne for den enkelte borger som følge af
indførelsen af sundhedsbidraget og overførsel af
amtskommunale skatter til kommunerne. Forslag til lov om
begrænsninger i den kommunale skatteudskrivning for 2007 og
regulering af de kommunale bidrag til regionerne i 2007 sikrer dog,
at skatterne under ét ikke stiger, og at skatterne holdes i
ro i overgangsåret. | Der vil kunne ske forskydning i
skattesatserne for den enkelte borger som følge af
indførelsen af sundhedsbidraget og overførsel af
amtskommunale skatter til kommunerne. Forslag til lov om
begrænsninger i den kommunale skatteudskrivning for 2007 og
regulering af de kommunale bidrag til regionerne i 2007 sikrer dog,
at skatterne under ét ikke stiger, og at skatterne holdes i
ro i overgangsåret. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at lov om amtskommunal
indkomstskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 272 af 14. april
2003 som ændret ved lov nr. 549 af 24. juni 2005,
ophæves den 1. januar 2007.
Baggrunden herfor er, at amtskommunerne
nedlægges, jf. § 1 i lov nr. 537 af 24. juni 2005
om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab. Der
henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.
Ophævelsen af loven indebærer, at
der ikke foretages efterreguleringer vedrørende de
foreløbige skattebeløb, der er udbetalt til
amtskommunerne for skatteårene til og med 2006, jf. i
øvrigt det samtidig fremsatte lovforslag om ændring af
lov om kommunal indkomstskat og forslag til lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, og
bemærkningerne hertil.
Til § 2
Det foreslås, at lov om regulering af
statstilskud til amtskommuner ved ændringer i den
amtskommunale udskrivningsprocent, jf. lov nr. 94 af 12. februar
2003, ophæves den 1. januar 2007.
Baggrunden herfor er, at amtskommunerne
nedlægges, jf. § 1 i lov nr. 537 af 24. juni 2005
om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab.