L 31 Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v.

(Befordringsordning).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 06-10-2005

Lovforslag som fremsat

20051_l31_som_fremsat (html)

L 31 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Befordringsordning).

Fremsat den 6. oktober 2005 af undervisningsminister (Bertel Haarder)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v.

(Befordringsordning)

 

§ 1

I lov om friskoler og private grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 665 af 27. juni 2005, som ændret ved lov nr. 592 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer:

1. I § 5, stk. 2, indsættes efter »til gode«: », jf. dog § 17, stk. 3«.

2. I § 11, stk. 3, 1. pkt., ændres »§ 17, stk. 1,« til: »§ 17, stk. 1 og 2,«.

3. I § 17, stk. 1, 1. pkt., ændres »skolefritidsordninger,« til: »skolefritidsordninger og«, og »og til befordringsudgifter« udgår.

4. § 17, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Staten yder tilskud til nedbringelse af befordringsudgifter mellem skole og hjem af syge eller invaliderede elever inden for bevillinger, der fastsættes på de årlige finanslove.«

5. I § 17 indsættes som stk. 3 :

»Stk. 3. Skolen kan af egne midler yde befordringstilskud. Tilskuddet fastsættes under hensyn til elevens og forældrenes økonomiske forhold eller til elevens afstand mellem skole og hjem.«

§ 2

Loven træder i kraft den 1. august 2006.

 

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Baggrunden for lovforslaget

Lovforslaget er en opfølgning på forslag til finansloven for 2006. Kommunerne er i dag ikke forpligtede til at give befordringstilskud til elever, der vælger en anden folkeskole end distriktsskolen. Modsat gives der statsligt befordringstilskud til elever, der vælger en fri grundskole frem for distriktsskolen. På denne baggrund foreslås en harmonisering af principperne for borgernes egenbetaling ved brug af frit skolevalg. Harmoniseringsbehovet forstærkes af vedtagelsen af lov nr. 335 af 18. maj 2005 om mere frit skolevalg inden for og over kommunegrænser. Herefter har forældrene krav på, at deres barn optages i en folkeskole efter eget valg i bopælskommunen eller i en anden kommune, hvis der er plads på den ønskede skole.

Den hidtidige befordringsordning for elever på frie grundskoler foreslås at ophøre med udgangen af skoleåret 2005/06.

Det nuværende tilskud til hel eller delvis befordring mellem skolen og hjemmet af elever, der ikke er i stand til at befordre sig selv på grund af sygdom eller invaliditet, foreslås videreført.

Desuden foreslås, at skolerne af egne midler må yde befordringstilskud. Det harmonerer med, at kommunalbestyrelsen kan yde hel eller delvis fri befordring efter egen beslutning herom til forældre, der vælger en anden folkeskole end distriktsskolen, hvis kommunalbestyrelsen ønsker at fremme et frit valg eller et særligt søgemønster.

Med henblik på at sikre, at økonomisk svagt stillede familier fortsat har reel mulighed for valg af fri grundskole, er der samtidig på forslag til finanslov for 2006 foreslået en forøgelse af tilskuddet til friplads og opholdsstøtte på 6,0 mio. kr. årligt.

2. Gældende ret

Efter den gældende § 17 i friskoleloven yder staten tilskud til befordringsudgifter for elever i frie grundskoler inden for en bevilling, der fastsættes på de årlige finanslove, herunder tilskud på grund af sygdom eller invaliditet. Bevillingen reguleres for udviklingen i antallet af elever og for prisudviklingen for persontransport med offentlige transportmidler.

3. Lovforslagets indhold

Lovforslaget indebærer en ophævelse af befordringsordningen for elever i frie grundskoler, dog således at tilskuddene til nedbringelse af udgifter til befordring mellem skole og hjem af elever, der på grund af sygdom eller invaliditet ikke er i stand til at befordre sig selv, videreføres. Tilskuddet vil som hidtil blive administreret af Fordelingssekretariatet for friskoler og private grundskoler. De nærmere regler om administrationen vil som hidtil blive fastsat i henhold til lovens § 11, stk. 3.

Efter lovforslaget vil skolerne af egne midler kunne medvirke til at finansiere befordringsudgifterne. Skolerne skal fastsætte finansieringsandelen under hensyn til elevens og forældrenes økonomiske forhold eller til elevens afstand mellem skole og hjem.

4. Tidligere behandlinger af relevante bestemmelser

Der henvises til: Folketingstidende 1990-01, 2. samling (L 192), Folketingets Forhandlinger spalte 5835,5923, 7100, 7493, Tillæg A spalte 6101, tillæg B spalte 1673, 1763. Folketingstidende 2004-05 (L 104), Folketingets Forhandlinger spalte 268,1989, 2152, Tillæg A spalte 1699,1710.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Lovforslaget vil medføre en mindreudgift på 47,8 mio. kr. i 2006, 46,7 mio. kr. i 2007, 45,7 mio. kr. i 2008 og frem. Der er på forslag til finanslov for 2006 foreslået afsat en bevilling på 1,1 mio. kr. årligt til befordring af syge og invaliderede elever.

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for staten. Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for kommuner og amtskommuner.

6 Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

7. Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget indebærer, at der ikke længere gives befordringstilskud til elever ved frie grundskoler, bortset fra syge og invaliderede elever. Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

8. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

9. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

10. Høring

Et lovudkast har inden fremsættelsen været sendt til høring hos: Frie Grundskolers Fællesråd, Dansk Friskoleforening, Frie Grundskolers Lærerforening, Rigsrevisionen, KL, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.

Lovudkastet har endvidere været offentliggjort på Undervisningsministeriets hjemmeside.

11. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis ja, angiv omfang)

Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang)

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

47,8 mio. kr. i 2006, 46,7 mio. kr. i 2007, 45,7 mio. kr. i 2008 og frem.

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne

 

47,8 mio. kr. i 2006, 46,7 mio. kr. i 2007, 45,7 mio. kr. i 2008 og 2009

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forhold til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Efter § 5, stk. 2, i den gældende lov må en fri grundskoles midler alene komme skolens skole- og undervisningsvirksomhed til gode. Lovforslaget er en konsekvens af forslaget i nr. 5, hvorefter en fri grundskoles midler fremover også må anvendes til at give befordringstilskud.

Til nr. 2

Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr. 4.

Til nr. 3

Lovforslaget indebærer, at der ikke ydes statsligt befordringstilskud til elever ved frie grundskoler. Forslaget skal dog ses i sammenhæng med forslaget i nr. 4.

Til nr. 4

Efter den foreslåede bestemmelse yder staten tilskud til nedbringelse af udgifter til befordring mellem skole og hjem af syge og invaliderede elever.

Til nr. 5

Efter den foreslåede bestemmelse får skolerne mulighed for efter egne prioriteringer og af egne midler at yde befordringstilskud. Kriterierne herfor skal fastsættes under hensyn til elevens og forældrenes økonomiske forhold eller til elevens afstand mellem skole og hjem. Skolerne vil selv kunne indrette befordringsordninger, fx egen busrute eller kunne give forældrene et tilskud til elevernes befordring.

Til § 2

Ikrafttrædelsestidspunktet foreslås til den 1. august 2006, det vil sige efter udløbet af skoleåret 2005/06.

 


Bilag 1

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1

I lov om friskoler og private grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 665 af 27. juni 2005, som ændret ved lov nr. 592 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer:

 

§ 5. ..

Stk. 2. Skolen skal i sit virke som selvejende uddannelsesinstitution være uafhængig, og skolens midler må alene komme skolens skole- og undervisningsvirksomhed til gode.

 

1. I § 5, stk. 2, indsættes efter »til gode«: », jf. dog § 17, stk. 3«.

 

§ 11...

Stk. 3. Undervisningsministeren kan bestemme, at tilskuddene efter stk. 1, nr. 2, og § 17, stk. 1, fordeles mellem skolerne af den selvejende institution Fordelingssekretariatet for friskoler og private grundskoler, hvis vedtægter godkendes af undervisningsministeren. €

 

 

 

2. I § 11, stk. 3, 1. pkt., ændres »§ 17, stk. 1,« til: »§ 17«.

 

§ 17. Staten yder tilskud til nedbringelse af skolepenge, til nedbringelse af forældrebetalingen for skolefritidsordninger, til nedbringelse af betaling for ophold på en kostafdeling og til befordringsudgifter inden for bevillinger, der fastsættes på de årlige finanslove. Tilskud til nedbringelse af skolepenge og forældrebetaling for skolefritidsordning samt nedbringelse af betaling for ophold på en kostafdeling fastsættes under hensyn til elevens og forældrenes økonomiske forhold og til, hvorvidt bopælskommunen yder tilskud til skolepengene, forældrebetalingen eller opholdet.

Stk. 2. Bevillingen til befordringsudgifter reguleres for udviklingen i antallet af elever og for prisudviklingen for persontransport med offentlige transportmidler.

 

3. I § 17, stk. 1, 1. pkt., ændres »skolefritidsordninger,« til: »skolefritidsordninger og«, og »og til befordringsudgifter« udgår.

4. § 17, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Staten yder tilskud til nedbringelse af befordringsudgifter mellem skole og hjem af syge eller invaliderede elever inden for bevillinger, der fastsættes på de årlige finanslove.«

 

 

 

5. I § 17 indsættes som stk. 3 :

»Stk. 3. Skolen kan af egne midler yde befordringstilskud. Tilskuddet fastsættes under hensyn til elevens og forældrenes økonomiske forhold eller til elevens afstand mellem skole og hjem.«