L 69 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om individuel boligstøtte. (Nedsættelse af
aldersgrænsen fra 23 år til 18 år for,
hvornår børn indgår i
boligstøtteberegningen som børn, m.v.).
Fremsat den 16. november 2005 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om individuel
boligstøtte
(Nedsættelse af aldersgrænsen fra
23 år til 18 år for, hvornår børn
indgår i boligstøtteberegningen som børn,
mv.)
§ 1
I lov om individuel boligstøtte,
jf. lovbekendtgørelse nr. 75 af 19. januar 2005, som
ændret ved § 108 i lov nr. 428 af 6. juni 2005,
§ 52 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, § 58 i lov
nr. 431 af 6. juni 2005 og § 3 i lov nr. 574 af 24. juni
2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 7, stk. 2, og § 41, stk. 2, 4. pkt.,
ændres »23 år« til: »18
år«.
2. I § 8, stk. 3,
ændres »ligningslovens § 33 C« til:
Ȥ 5 i lov om beskatning af
søfolk«.
3. I § 54, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »beslutning i henhold til«:
»lov om byfornyelse og udvikling af byer eller«.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
januar 2006.
Stk. 2. Nedsættelsen af
aldersgrænsen fra 23 til 18 år, jf. § 1, nr.
1, finder kun anvendelse for personer, der fylder 18 år den
1. januar 2006 og senere.
Stk. 3. For personer, der er fyldt 18
år den 1. januar 2006, finder aldersgrænsen i den
hidtil gældende § 7, stk. 2, og § 41,
stk. 2, 4. pkt., fortsat anvendelse.
Stk. 4. For husstande med
hjemmeværende børn, der fylder 18 år den 1.
januar 2006 og senere, ydes der i årene 2006, 2007 og 2008 et
tillæg til den beregnede boligstøtte. Tillægget
opgøres som en andel af forskellen mellem den beregnede
boligstøtte efter den hidtil gældende
aldersgrænse, og den beregnede boligstøtte efter den i
denne lov fastsatte aldersgrænse. Denne andel
udgør
1) 75 pct. i 2006,
2) 50 pct. i 2007 og
3) 25 pct. 2008.
Stk. 5. Reglerne i §§ 33, 34
og 42 a i lov om individuel boligstøtte finder anvendelse
på summen af den beregnede boligstøtte og
tillægget til den beregnede boligstøtte, jf. stk.
4.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Forslaget fremsættes som led i
udmøntningen af aftalen mellem regeringen og Dansk
Folkeparti om finansloven for 2006. Grænsen for,
hvornår man regnes som barn, er i boligstøtteloven
fastsat til det fyldte 23. år. Forslaget indebærer, at
denne grænse ændres til 18 år.
Beregningen af boligstøtte er på en
række områder påvirket af, om der er børn
i husstanden. Dette gælder fx i forbindelse med, hvor stor en
del af huslejen, der maksimalt kan opnås boligsikring til. Er
der ingen børn i en husstand bestående af
ikke-pensionister, kan boligsikringen maksimalt udgøre 15
pct. af den tilskudsberettigede husleje, mens denne grænse
hæves, når der er børn i husstanden. Blandt
andre elementer, der afhænger af, om der er børn i
husstanden, kan nævnes, at grænsen for, hvornår
boligstøtten påvirkes af indkomstens størrelse,
forhøjes, når der er to, tre eller fire børn i
husstanden. Desuden forhøjes den husleje, der maksimalt ydes
boligstøtte til, med 5 pct. for hvert af de 4 første
børn i husstanden.
Med forslaget om, at børn ikke
længere skal kunne indgå i
boligstøtteberegningen som børn fra det tidspunkt, de
fylder 18 år, harmoniseres boligstøttelovens regler
med den almindelige myndighedsalder og med størstedelen af
lovgivningen i øvrigt.
Det foreslås, at den nye aldersgrænse
kun skal gælde for de personer, der fylder 18 år den 1.
januar 2006 og senere.
For at sikre en gradvis overgang til det nye
regelsæt indeholder forslaget endvidere en overgangsordning.
Overgangsordningen indebærer, at forslaget kun får 25
pct. virkning i 2006, 50 pct. virkning i 2007 og 75 pct. virkning i
2008. Fra og med 2009 får forslaget 100 pct. virkning.
Endelig indeholder lovforslaget to
ændringer af redaktionel karakter.
Økonomiske virkninger af
nedsat aldersgrænse
Lovforslaget påvirker ikke
boligstøtten til de børnefamilier, der allerede har
hjemmeboende unge på 18 år til 22 år. I takt med
at de nuværende 18- til 22-årige flytter hjemmefra, og
der rykker en ny generation af 18- til 22-årige op, vil de
offentlige udgifter til boligstøtte blive reduceret.
Det er endvidere sådan, at ca. 80 pct. af
de personer mellem 18 og 22 år, der i dag regnes som
børn i boligstøttesammenhæng, er i
aldersgruppen 18-20 år. Langt de fleste flytter således
hjemmefra på et tidligere tidspunkt, uanset de gældende
regler for boligstøtte.
Da forslaget ikke berører nuværende
børnefamilier, der har hjemmeboende unge over 18 år,
men kun de fremtidige, er det forbundet med usikkerhed at
skønne over forslagets virkninger. Tages der udgangspunkt i
de aktuelle modtagere, skønnes forslaget at berøre
ca. 14.800 boligstøttemodtagere, som gennemsnitligt
forventes at få reduceret boligstøtten med 494 kr. pr.
måned (2006-pl).
Den foreslåede indfasningsordning betyder
imidlertid, at reduktionen i boligstøtten for de
berørte husstande først vil have fuld virkning fra og
med 2009. Således udgør reduktion kun 25 pct. i 2006,
50 pct. i 2007 og 75 pct. i 2008.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at give det
offentlige mindreudgifter til individuel boligstøtte
på 4,3 mio. kr. i 2006 stigende til 77 mio. kr. i 2009. Fuldt
indfaset skønnes mindreudgifterne i 2012 at udgøre 87
mio. kr. fordelt med 41 mio. kr. hos kommunerne og 46 mio. kr. hos
staten.
Forslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Skønnede provenuvirkninger af
ændret aldersgrænse for hjemmeboende børn. Mio.
kr., 2006-pl.
Mio. kr. | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
Offentlige i alt | 4,3 | 23,5 | 49,5 | 77,0 |
Heraf kommunerne | 2,0 | 11,0 | 23,3 | 36,0 |
Heraf staten | 2,3 | 12,5 | 26,2 | 41,0 |
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke konsekvenser for
miljøet.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
Høring
Lovforslaget sendes samtidig med
fremsættelsen i høring hos: KL,
Amtsrådsforeningen, Børnesagens Fællesråd,
Børnerådet, Landsforeningen Ældre Sagen,
Ældremobiliseringen, De Samvirkende Invalideorganisationer,
Det Centrale Handicapråd, Boligselskabernes Landsforening,
Danmarks Lejerforeninger, Lejernes Landsorganisation i Danmark,
Ejendomsforeningen Danmark og Jyske Grundejerforeninger.
Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/
merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | 4,3 mio. kr. i 2006, 23,5 mio. kr. i 2007,
49,5 mio. kr. i 2008 og 77 mio. kr. i 2009. | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Aldersgrænsen for, hvornår man er
barn i forhold til beregning af boligstøtte, ændres
fra det fyldte 23. år til det fyldte 18. år. Dette
medfører en harmonisering med den almindelige
myndighedsalder, reglerne om børnetilskud m.v.
I henhold til boligstøttelovens
§ 41, stk. 2, skal alle husstandsmedlemmer skrive under
på, at de hæfter solidarisk for eventuelle
tilbagebetalingskrav. Dette gælder dog ikke børn.
Børn i husstanden skal først underskrive
erklæringen senest 3 måneder efter, de er fyldt 23
år. Som følge af den generelle nedsættelse af
grænsen for, hvornår man er barn, fra det fyldte 23.
år til det fyldte 18. år, ændres dette også
i lovens § 41, stk. 2.
Til nr. 2
Forslaget er en redaktionel ændring som
følge af, at reglen om de såkaldte DIS-indkomster
(lønindkomst for personer, der arbejder på et skib,
der er registreret i Dansk Internationalt Skibsregister) i
ligningslovens § 33 C er blevet ophævet og
overflyttet til § 5 i lov om beskatning af
søfolk.
Til nr. 3
Der er tale om en redaktionel ændring, idet
henvisningen til lov om byfornyelse og udvikling af byer ved en
fejl ikke blev medtaget i § 5 i lov nr. 1235 af 27.
december 2003 (konsekvensændringer som følge af lov om
byfornyelse og udvikling af byer).
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2006.
Til stk. 2-3
Det foreslås, at loven kun gælder for
personer, der ikke er fyldt 18 år den 1. januar 2006. De
personer, der er fyldt 18 år den 1. januar 2006, vedbliver
således med at være børn ved beregning af
boligstøtte, frem til de fylder 23 år.
Til stk. 4-5
Der er tale om en indfasningsregel, der
indebærer, at husstande, som omfattes af loven, fra 2006 til
2008 får et tillæg til boligstøtten.
Tillægget beregnes på følgende måde:
1) Kommunen beregner den boligstøtte, som
husstanden ville have været berettiget til med den hidtil
gældende aldersgrænse. Ved denne beregning benyttes
reglerne i boligstøttelovens §§ 33, 34 og 42
a ikke.
2) Kommunen beregner boligstøtten efter
den nye aldersgrænse. Ved denne beregning benyttes reglerne i
boligstøttelovens §§ 33, 34 og 42 a ikke.
3) Forskellen mellem de to beløb
opgøres.
4) Tillægget til boligstøtten
udgør:
a) 75 pct. af forskellen i 2006.
b) 50 pct. af forskellen i 2007.
c) 25 pct. af forskellen i 2008.
Den samlede beregnede boligstøtte
udgør herefter summen af dette tillæg og den beregnede
boligstøtte efter den nye aldersgrænse.
Det følger af forslagets § 2,
stk. 5, at boligstøttelovens bestemmelse om, at der ikke kan
udbetales boligstøtte, hvis det beregnede beløb er
mindre end en vis størrelse, jf. boligstøttelovens
§§ 33 og 34, skal anvendes på den samlede
boligstøtte, dvs. efter tillægget er lagt til.
Tilsvarende vil en eventuel reduktion af boligstøtten i
medfør af boligstøttelovens § 42 a (loft
over kontanthjælpen) skulle foretages efter tillægget
er lagt til.
Fra og med 2009 ydes der ikke noget tillæg
til boligstøtten.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om
individuel boligstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr. 75
af 19. januar 2005, som ændret ved § 108 i lov nr.
428 af 6. juni 2005, § 52 i lov nr. 430 af 6. juni 2005,
§ 58 i lov nr. 431 af 6. juni 2005 og § 3 i lov
nr. 574 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 7. ---
Stk. 2. For at et barn skal medregnes ved beregningen
af boligstøtte, skal det være under 23 år og bo
i lejligheden. § 41. ---
Stk. 2. Det er en betingelse for udbetaling
af boligstøtte, at samtlige husstandsmedlemmer,
der bebor den bolig, hvortil boligstøtte søges, har
underskrevet en erklæring om, at de hæfter
solidarisk for tilbagebetalingskrav, jf. § 48
b. Dette gælder dog ikke børn, jf. § 7, stk.
2 og 3. Husstandsmedlemmer, der ikke beboede boligen på
ansøgningstidspunktet, skal underskrive en
sådan erklæring om solidarisk hæftelse senest 3
måneder efter indflytningen. Børn i husstanden skal
underskrive en erklæring om solidarisk
hæftelse senest 3 måneder efter, at de er fyldt 23
år. | | 1. I § 7, stk. 2, og § 41, stk. 2, 4. pkt.,
ændres »23 år« til: »18
år«. |
| | |
§ 8. ---
Stk. 3. Socialministeren fastsætter regler for,
hvorledes indkomster efter stk. 1, der ikke er skattepligtige her i
landet, og indkomster, som er omfattet af ligningslovens
§ 33 C, skal indgå i husstandsindkomsten. | | 2. I § 8, stk. 3,
ændres »ligningslovens § 33 C« til:
Ȥ 5 i lov om beskatning af
søfolk«. |
| | |
§ 54. Efter
bestemmelserne i §§ 55 og 56 ydes efter
ansøgning lån til betaling af beboerindskud i byggeri
omfattet af lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v. bortset fra almene ungdomsboliger uden
selvstændigt køkken og i ejendomme, der
tilhører almennyttige institutioner, såfremt der til
disse sidste ejendommes opførelse er bevilget
statsstøtte i medfør af lov om boligbyggeri kapitel
12 eller tidligere boligbyggerilove, jf. senest
lovbekendtgørelse nr. 483 af 16. august 1973 kapitel 6. Det
er en betingelse, at lejligheden eller enkeltværelset
første gang er ibrugtaget den 1. april 1964 eller senere,
eller at boligtageren har måttet fraflytte hidtidig lejlighed
som følge af en sanering eller en beslutning i henhold til
lov om byfornyelse eller lov om byfornyelse og boligforbedring. | | 3. I § 54, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »beslutning i henhold til«:
»lov om byfornyelse og udvikling af byer eller«. |