§ 20-spørgsmål S 6369 Om krav til såvel partikler som kvælstofdioxid i gadeluften.

Til: Miljøminister Connie Hedegaard (KF)
Dato: 07-08-2006
Samling: 2005-06
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 07-08-2006
Endelig besvarelse 23-08-2006
Spørgsmålets ordlyd:
Ville Danmark kunne overholde EU's krav til såvel partikler (PM 10 samt PM 2,5) som kvælstofdioxid i gadeluften i 2010, såfremt der inden da indføres miljøzoner i de største byer med krav om såvel partikelfiltre som SCR-katalysatorer på alle tunge køretøjer, samtidig med at der gives et afgiftsmæssigt incitament til køretøjer med såvel partikelfiltre som SCR-katalysatorer?
Skriftlig begrundelse:
Regeringen og Dansk Folkeparti har besluttet at støtte en udsættelse af ikrafttræden af EUs grænseværdier for partikler og kvælstofoxider i gadeluft fra 2010 til 2015. Samtidig har regeringen sendt et forslag om en trinvis tilladelse til de store byer til indførelse af miljøzoner i høring. Men dette forslag giver først fuld tilladelse til miljøzone fra 2010 - og her undtager man endda fortsat de såkaldte Euro-4-biler fra krav om partikelfiltre, til trods for at hidtidige undersøgelser peger på, at Euro-4-kravene ikke sikrer et ligeså lavt niveau af de ultrafine partikler, som kunne sikres ved krav om filtre. Samtidig nævnes i miljøzone-forslaget ikke noget om SCR-katalysatorer, som kunne sikre overholdelse af krav til kvælstofdioxid. Endelig er de mindre varebiler ikke omfattet, på trods af at der findes rensningsteknologi til disse. Miljøstyrelsen har netop udsendt en rapport, der viser, at det samfundsmæssigt kunne give et stort overskud, hvis man indførte SCR-katalysatorer. Regeringen, ved skatteministeren, har for lang tid siden lovet at nedsætte et udvalg, der skal se på omlægning af bilafgifter til fremme af mere miljøvenlige biler, men intet er sket. Det bør undersøges, hvorvidt fremme af brugen af såvel partikelfiltre som SCR-katalysatorer - trods tilstedeværelsen af en betydelig fjerntransport af disse luftforurenings-komponenter - kunne være tilstrækkeligt til at opfylde EU-kravene til gadeluft. I så fald virker det meningsløst, at Danmark arbejder for udsættelse og dermed forlængelse af den tid, hvor befolkningen må leve med de omfattende sundhedsproblemer, som skabes af luftforureningen.
Dokumentdato: 23-08-2006
Modtaget: 23-08-2006
Omdelt: 23-08-2006

Svar på spm. nr. S 6369

§20 6369 om SCR -svar (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 07-08-2006
Modtaget: 07-08-2006
Omdelt: 07-08-2006

Ville Danmark kunne overholde EU's krav til såvel partikler (PM 10 samt PM 2,5) som kvælstofdioxid i gadeluften i 2010, såfremt der inden da indføres miljøzoner i de største byer med krav om såvel partikelfiltre som SCR-katalysatorer på alle tunge køretøjer, samtidig med at der gives et afgiftsmæssigt incitament til køretøjer med såvel partikelfiltre som SCR-katalysatorer?

Ville Danmark kunne overholde EU's krav til såvel partikler (PM 10 samt PM 2,5) som kvælstofdioxid i gadeluften i 2010, såfremt der inden da indføres miljøzoner i de største byer med krav om såvel partikelfiltre som SCR-katalysatorer på alle tunge køretøjer, samtidig med at der gives et afgiftsmæssigt incitament til køretøjer med såvel partikelfiltre som SCR-katalysatorer? (pdf-version)
Html-version