B 47 Forslag til folketingsbeslutning om ændring af DSB’s WildCard-ordning.

Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2006-07
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 21-11-2006

Beslutningsforslag som fremsat

20061_b47_som_fremsat (html)

B 47 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om ændring af DSB€™s WildCard-ordning.

Fremsat den 21. november 2006 af Rasmus Prehn (S), Poul Andersen (S), Kirsten Brosbøl (S), Magnus Heunicke (S), Martin Lidegaard (RV)  og Poul Henrik Hedeboe (SF)

Forslag til folketingsbeslutning

om ændring af DSB€™s WildCard-ordning

 

Folketinget pålægger regeringen at ændre DSB€™s WildCard-ordning, så den fremover er betinget af, at modtageren er under uddannelse €" det være sig i folkeskolen, i en friskole, i en ungdomsuddannelse, i en kort eller mellemlang videregående uddannelse eller som studerende på elev- eller lærlingeløn €" og i besiddelse af et gyldigt studiekort, i stedet for som i dag at være aldersbetinget. Wildcard-rabatten skal træde i kraft i forbindelse med rejser, der krydser kommunegrænserne. Omlægningen forventes at være provenuneutral.

Bemærkninger til forslaget

Beslutningsforslaget er en let revideret genfremsættelse af beslutningsforslag B115 fra folketingsåret 2005-06, jf. Folketingstidende 2005-06, forhandlingerne side 7067 og tillæg A side 1569 og 1571.

Er man mellem 16 og 26 år, kan man købe et DSB WildCard, som giver indehaveren 25-50 pct. rabat på togrejser i Danmark. (Der kan læses om ordningen på www.dsb.dk). Dette synes at være en uhensigtsmæssig opdeling, da det eksempelvis kan nævnes, at gennemsnitsalderen for færdiggørelse af studiet for henholdsvis en professionsbachelor og en universitetskandidat er ca. 30 år. WildCard-ordningen gælder derfor ikke for en meget stor del af de studerende.

Mange af de studerende på de lange og mellemlange uddannelser kommer fra udkantsområderne. Disse studerende har i høj grad brug for WildCard-ordningen, når de vil besøge familie og venner fra deres hjemegn, eller når de vil deltage i konferencer, seminarer eller andre studieaktiviteter i andre landsdele. Her kan de ikke gøre brug af andre ordninger som f.eks. rabatten på pendlerkort.

SU€™en for en studerende på 27 år er ikke højere end for en studerende på 25 år, og derfor virker DSB€™s opdeling ikke rimelig, heller ikke når man tager i betragtning, at mange 25-årige faktisk er færdiguddannede og tjener en god løn. Denne gruppe har ikke brug for rabatten. Det ville således være mere rimeligt at ændre WildCard-ordningen til en uddannelsesrabat i stedet for en aldersrabat.

I dag er der 137.000 brugere af DSB€™s WildCard-ordning (ifølge DSB€™s koncernsekretariat). Hvor mange flere eller færre, der efter ændringen vil benytte ordningen, er svært at sige helt præcist, da DSB ikke registrerer, om deres WildCard-brugere er uddannelsessøgende eller ej. Det kan derfor blot konstateres, at der i dag er godt 600.000 unge mellem 16 og 26 år, som har mulighed for at erhverve et WildCard. Som det fremgår af transport- og energiministerens besvarelse af § 20-spørgsmål S 2371 i folketingsåret 2005-06 , er knap 340.000 af disse studerende. Samtidig er der i dag ca. 123.000 studerende over 26 år. Antallet af personer, der potentielt vil kunne erhverve et WildCard, vil ved en ændring af ordningen således falde fra godt 600.000 til ca. 460.000 personer. Det er usikkert, om ændringen vil medføre en stigning eller et fald i antallet af Wildcard-abonnenter. Selv om antallet af mulige abonnenter falder, må det forventes, at uddannelsessøgende har et større behov for interregional befordring og dermed denne rabatordning. Dette skyldes, at uddannelsessøgende i højere grad end andre unge har behov for at flytte over større afstande fra deres oprindelsesområde. Da forslaget er provenuneutralt, vil en øget tilgang til ordningen formentlig kræve en prisstigning på 25 til 35 kroner om året (et WildCard koster i dag 175 kr. om året), såfremt den ekstra tilgang ikke dækkes af øget billetsalg.

Da WildCard-rabatten først træder i kraft, når man krydser amtsgrænser, skal der med kommunalreformen under alle omstændigheder ske en omlægning. Med kommunalreformen, der reducerer antallet af kommuner til 98, finder forslagsstillerne, at kommunerne generelt har opnået en sådan størrelse, at man kan bruge disse som grænser for rabatordningen.

DSB har frabedt sig at ændre ordningen med den begrundelse, at den nuværende ordning er lettere at administrere. Dette argument finder forslagsstillerne dog ikke tilfredsstillende, da uddannelsesrabatter er udbredt i mange offentlige og private virksomheder. Der findes f.eks. en uddannelsesrabat på busrejser hos DSB€™s konkurrent Abildskou A/S, hvor man kan opnå rabat på rejsen mod forevisning af gyldigt studiekort, jf. www.abildskou.dk. Det foreslås, at man med omlægningen på samme måde skal kunne modtage et DSB WildCard mod fremvisning af gyldigt studiekort (uddannelsessøgende og lærlinge kan få studiekort; lærlinge modtager det dog ikke automatisk således som studerende på øvrige uddannelsesinstitutioner).

Grundlæggende vil uddannelsesrabat på togrejser betyde en forbedret interregional mobilitet hos de uddannelsessøgende. I dag er uddannelsessøgende som lavindkomstgruppe dårligt stillet, når den uddannelsessøgende fylder 26 år.

Med universitetsloven af 2003 blev en opdeling af universitetsuddannelser i en bachelor- og en kandidatdel gennemført. Det har sikret en større fleksibilitet for studerende til at sammensætte deres uddannelse og kombinere de bedst egnede studieforløb. En øget mobilitet vil give den enkelte studerende et grundlag for at vælge mellem de forskellige universiteters udbud. Således vil det være muligt at følge en kandidatuddannelse i en anden by, hvor studieforløbet måtte være bedre eller mere passende for den studerendes uddannelsesvalg.

Mange uddannelsessøgende kan desuden have stor faglig gavn af at deltage i konferencer på uddannelsesinstitutioner, som ligger i en anden by end den studerendes egen uddannelsesinstitution. For universitetsstuderende er det især på kandidatdelen, dette er muligt. Mange studerende på kandidatdelen er imidlertid over 26 år, og de har ikke det økonomiske råderum til at foretage disse rejser, da de skal betale fuld pris for deres togrejser. Dette hindrer derfor de studerende i at deltage i faglige konferencer og undervisning på andre af landets universiteter, på forskningsinstitutioner, i organisationer el.lign.

Der vil uden tvivl komme flere brugere af den kollektive trafik, hvis dette beslutningsforslag gennemføres. Tal fra transportvaneundersøgelsen viser, at antallet af brugere af den kollektive trafik halveres fra de 19-24 årige til de 25-29 årige. Ved at lavindkomstdelen af den sidstnævnte gruppe gives mulighed for at få rabat på togrejser, vil denne have større økonomisk mulighed for at benytte den kollektive trafik og derved give en bedre udnyttelse af samfundets investering i den kollektive trafik.

Skriftlig fremsættelse

Rasmus Prehn (S):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om ændring af DSB€™s WildCard-ordning.

(Beslutningsforslag nr. B 47).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.