B 47 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af DSB€™s WildCard-ordning.
Fremsat den 21. november 2006 af
Rasmus Prehn (S), Poul Andersen (S),
Kirsten Brosbøl (S),
Magnus Heunicke (S), Martin Lidegaard (RV)
og Poul Henrik Hedeboe (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af DSB€™s
WildCard-ordning
Folketinget pålægger regeringen at
ændre DSB€™s WildCard-ordning, så den
fremover er betinget af, at modtageren er under uddannelse €"
det være sig i folkeskolen, i en friskole, i en
ungdomsuddannelse, i en kort eller mellemlang videregående
uddannelse eller som studerende på elev- eller
lærlingeløn €" og i besiddelse af et gyldigt
studiekort, i stedet for som i dag at være aldersbetinget.
Wildcard-rabatten skal træde i kraft i forbindelse med
rejser, der krydser kommunegrænserne. Omlægningen
forventes at være provenuneutral.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en let revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag B115 fra
folketingsåret 2005-06, jf. Folketingstidende 2005-06,
forhandlingerne side 7067 og tillæg A side 1569 og 1571.
Er man mellem 16 og 26 år, kan man
købe et DSB WildCard, som giver indehaveren 25-50 pct. rabat
på togrejser i Danmark. (Der kan læses om ordningen
på www.dsb.dk). Dette synes at være en
uhensigtsmæssig opdeling, da det eksempelvis kan
nævnes, at gennemsnitsalderen for færdiggørelse
af studiet for henholdsvis en professionsbachelor og en
universitetskandidat er ca. 30 år. WildCard-ordningen
gælder derfor ikke for en meget stor del af de
studerende.
Mange af de studerende på de lange og
mellemlange uddannelser kommer fra udkantsområderne. Disse
studerende har i høj grad brug for WildCard-ordningen,
når de vil besøge familie og venner fra deres hjemegn,
eller når de vil deltage i konferencer, seminarer eller andre
studieaktiviteter i andre landsdele. Her kan de ikke gøre
brug af andre ordninger som f.eks. rabatten på
pendlerkort.
SU€™en for en studerende på 27
år er ikke højere end for en studerende på 25
år, og derfor virker DSB€™s opdeling ikke rimelig,
heller ikke når man tager i betragtning, at mange
25-årige faktisk er færdiguddannede og tjener en god
løn. Denne gruppe har ikke brug for rabatten. Det ville
således være mere rimeligt at ændre
WildCard-ordningen til en uddannelsesrabat i stedet for en
aldersrabat.
I dag er der 137.000 brugere af DSB€™s
WildCard-ordning (ifølge DSB€™s
koncernsekretariat). Hvor mange flere eller færre, der efter
ændringen vil benytte ordningen, er svært at sige helt
præcist, da DSB ikke registrerer, om deres WildCard-brugere
er uddannelsessøgende eller ej. Det kan derfor blot
konstateres, at der i dag er godt 600.000 unge mellem 16 og 26
år, som har mulighed for at erhverve et WildCard. Som det
fremgår af transport- og energiministerens besvarelse af
§ 20-spørgsmål
S 2371 i folketingsåret 2005-06 , er knap 340.000 af
disse studerende. Samtidig er der i dag ca. 123.000 studerende over
26 år. Antallet af personer, der potentielt vil kunne
erhverve et WildCard, vil ved en ændring af ordningen
således falde fra godt 600.000 til ca. 460.000 personer. Det
er usikkert, om ændringen vil medføre en stigning
eller et fald i antallet af Wildcard-abonnenter. Selv om antallet
af mulige abonnenter falder, må det forventes, at
uddannelsessøgende har et større behov for
interregional befordring og dermed denne rabatordning. Dette
skyldes, at uddannelsessøgende i højere grad end
andre unge har behov for at flytte over større afstande fra
deres oprindelsesområde. Da forslaget er provenuneutralt, vil
en øget tilgang til ordningen formentlig kræve en
prisstigning på 25 til 35 kroner om året (et WildCard
koster i dag 175 kr. om året), såfremt den ekstra
tilgang ikke dækkes af øget billetsalg.
Da WildCard-rabatten først træder i
kraft, når man krydser amtsgrænser, skal der med
kommunalreformen under alle omstændigheder ske en
omlægning. Med kommunalreformen, der reducerer antallet af
kommuner til 98, finder forslagsstillerne, at kommunerne generelt
har opnået en sådan størrelse, at man kan bruge
disse som grænser for rabatordningen.
DSB har frabedt sig at ændre ordningen med
den begrundelse, at den nuværende ordning er lettere at
administrere. Dette argument finder forslagsstillerne dog ikke
tilfredsstillende, da uddannelsesrabatter er udbredt i mange
offentlige og private virksomheder. Der findes f.eks. en
uddannelsesrabat på busrejser hos DSB€™s
konkurrent Abildskou A/S, hvor man kan opnå rabat på
rejsen mod forevisning af gyldigt studiekort, jf. www.abildskou.dk.
Det foreslås, at man med omlægningen på samme
måde skal kunne modtage et DSB WildCard mod fremvisning af
gyldigt studiekort (uddannelsessøgende og lærlinge kan
få studiekort; lærlinge modtager det dog ikke
automatisk således som studerende på øvrige
uddannelsesinstitutioner).
Grundlæggende vil uddannelsesrabat på
togrejser betyde en forbedret interregional mobilitet hos de
uddannelsessøgende. I dag er uddannelsessøgende som
lavindkomstgruppe dårligt stillet, når den
uddannelsessøgende fylder 26 år.
Med universitetsloven af 2003 blev en opdeling af
universitetsuddannelser i en bachelor- og en kandidatdel
gennemført. Det har sikret en større fleksibilitet
for studerende til at sammensætte deres uddannelse og
kombinere de bedst egnede studieforløb. En øget
mobilitet vil give den enkelte studerende et grundlag for at
vælge mellem de forskellige universiteters udbud.
Således vil det være muligt at følge en
kandidatuddannelse i en anden by, hvor studieforløbet
måtte være bedre eller mere passende for den
studerendes uddannelsesvalg.
Mange uddannelsessøgende kan desuden have
stor faglig gavn af at deltage i konferencer på
uddannelsesinstitutioner, som ligger i en anden by end den
studerendes egen uddannelsesinstitution. For universitetsstuderende
er det især på kandidatdelen, dette er muligt. Mange
studerende på kandidatdelen er imidlertid over 26 år,
og de har ikke det økonomiske råderum til at foretage
disse rejser, da de skal betale fuld pris for deres togrejser.
Dette hindrer derfor de studerende i at deltage i faglige
konferencer og undervisning på andre af landets
universiteter, på forskningsinstitutioner, i organisationer
el.lign.
Der vil uden tvivl komme flere brugere af den
kollektive trafik, hvis dette beslutningsforslag
gennemføres. Tal
fra transportvaneundersøgelsen viser, at antallet af
brugere af den kollektive trafik halveres fra de 19-24 årige
til de 25-29 årige. Ved at lavindkomstdelen af den
sidstnævnte gruppe gives mulighed for at få rabat
på togrejser, vil denne have større økonomisk
mulighed for at benytte den kollektive trafik og derved give en
bedre udnyttelse af samfundets investering i den kollektive
trafik.
Skriftlig fremsættelse
Rasmus Prehn (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af DSB€™s WildCard-ordning.
(Beslutningsforslag nr. B 47).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.