B 99 Forslag til folketingsbeslutning om autorisationsordning for social- og sundhedsassistenter.

Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 20-02-2007

Beslutningsforslag som fremsat

20061_b99_som_fremsat (html)

B 99 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om autorisationsordning for social- og sundhedsassistenter.

Fremsat den 20. februar 2007 af Karen J. Klint (S), Jens Peter Vernersen (S), Anne Baastrup (SF) og Per Clausen (EL)

Forslag til folketingsbeslutning

om autorisationsordning for social- og sundhedsassistenter

 

Folketinget pålægger regeringen inden den 15. oktober 2007 at fremsætte lovforslag, der sikrer, at professionstitlen »social- og sundhedsassistent« kun kan benyttes af personer, der har modtaget autorisation som social- og sundhedsassistent fra en offentlig godkendt myndighed.

Bemærkninger til forslaget

Social- og sundhedsassistentuddannelsen

Uddannelsen til social- og sundhedsassistent er en offentligt godkendt teoretisk og praktisk erhvervsuddannelse, der varer 2 år og 10 måneder under forudsætning af gennemført social- og sundhedshjælperuddannelse. Man kan også blive optaget direkte på uddannelsen til social- og sundhedsassistent, hvis man har kvalifikationer, der ækvivalerer med uddannelsen til social- og sundhedshjælper.

Uddannelsen har i dag ikke en autorisationsordning, på trods af at den kan sammenlignes med andre erhvervsuddannelser inden for sundhedsområdet som fodterapeut, klinisk tandteknikker, optiker og kontaktlinseoptiker, der alle har opnået en autorisationsordning. Social- og sundhedsuddannelsen kan endvidere sammenlignes med uddannelsen til tandplejer med en kort videregående uddannelse, som også har opnået en autorisationsordning. Hertil kommer, at social- og sundhedsassistenter udfører en del pleje- og behandlingsopgaver af samme potentielle farlighed som sygeplejersker, der har opnået en autorisationsordning.

Social- og sundhedsassistenters arbejdsområde

Arbejdsområdet for social- og sundhedsassistenten er at planlægge, udføre, koordinere og formidle sundhedsfremmende, sundhedsbevarende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende sygepleje og behandling. Endvidere samarbejder social- og sundhedsassistenten med patienter, pårørende samt faglige og tværfaglige samarbejdspartnere om plejen og behandlingen af patienten og underviser og vejleder egen faggruppe samt fungerer som censor for hjælpergruppen.

Social- og sundhedsassistenterne arbejder i kommunerne i hjemmesygeplejen, på plejecentre, plejehjem m.v. På somatiske sygehuse arbejder social- og sundhedsassistenterne på både medicinske og kirurgiske specialeafdelinger, intensive afdelinger, behandlingsafdelinger og ambulatorier. Behandlingspsykiatrien, socialpsykiatrien samt forskellige former for botilbud, privatklinikker og vikarbureauer er ligeledes arbejdssteder for social- og sundhedsassistenter.

En social- og sundhedsassistent arbejder ikke som medhjælp for en anden autoriseret sundhedsperson. Social- og sundhedsassistenten træffer selvstændige, kvalificerede og begrundede valg med hensyn til plejen og behandlingen af patienten på baggrund af observation, analyse, vurdering. Det kan f.eks. dreje sig om forskellige former for medicinsk behandling til en gruppe af patienter, administration af flere forskellige typer af p.n.-ordineret medicin hos samme patient eller overvågning, kontrol med og behandling af patienter med diabetes eller andet, hvor en forkert fremgangsmåde kan have skadelige konsekvenser for patienten.

På somatiske og psykiatriske sygehuse samt i primærsektoren er social- og sundhedsassistenter ofte den første kontakt til både akutte og indkaldte patienter på eksempelvis gynækologiske afdelinger, organkirurgiske afdelinger, ortopædkirurgiske afdelinger, neuromedicinske afdelinger, psykiatriske skadestuer eller psykiatriske akutstuer. I primærsektoren og på flere medicinske afdelinger på sygehusene er det almindeligt, at social- og sundhedsassistenter er eneste ansvarshavende i aften- og nattevagter samt i weekenden Der er ligeledes en stigende tendens til, at social- og sundhedsassistenterne også fungerer som eneste ansvarshavende i dagtimerne.

Forslagets baggrund og formål

Det er nødvendigt, at social- og sundhedsassistenten har de kliniske forudsætninger for selvstændigt at vurdere udviklingen af patienternes sygdomsbillede, tage stilling til inddragelse af andre tværfaglige sundhedspersoner som eksempelvis en læge og videre sikre, at planlagte, kroniske og akutte patientforløb varetages forsvarligt.

Det aspekt, at titlen social- og sundhedsassistent ikke er beskyttet, skaber usikkerhed om, hvem man har med at gøre, ikke mindst for patienterne, de ordinerende læger, andet sundhedspersonale, hospitaler, institutioner og bevilligende myndigheder.

Der er således et samfundsmæssigt behov for at sikre kvaliteten i de sundhedsfaglige ydelser på dette område ved at etablere en autorisationsordning for social- og sundhedsassistenter. En autorisationsordning vil over for brugerne €" patienterne, sundhedsvæsenet, regionerne og de social- og sundhedsfaglige udvalg i kommunerne €" udpege de uddannelsesmæssige betingelser for at benytte titlen social- og sundhedsassistent og for at udøve virksomhed som sådan.

Samlet vurderer forslagsstillerne, at social- og sundhedsassistenternes offentligt regulerede uddannelse, selvstændige faglige virke, omfattende direkte patientkontakt og patientsikkerheden ved de gennemførte pleje og behandlingsforløb nødvendiggør en autorisationsordning for social- og sundhedsassistenter.

Det er ligeledes et faktum, at social- og sundhedsassistenter under udøvelse af deres virksomhed kan udgøre en fare for patienterne, idet de på egen hånd træffer beslutninger, som er af væsentlig betydning for det bedst mulige pleje- og behandlingsforløb og -resultat for patienterne.

En autorisationsordning for social- og sundhedsassistenterne vil betyde,

€" at patientsikkerheden styrkes,

€" at brugerne €" patienterne, sygehusene, regionerne og social- og sundhedsudvalgene i kommunerne €" bliver i stand til at udpege de personer, der opfylder de uddannelsesmæssige betingelser for at benytte titlen social- og sundhedsassistent og udøve virksomhed som sådan,

€" at social- og sundhedsassistenterne i givet fald vil få en eksplicit fastsat pligt i lovgivningen til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed i deres virke som social- og sundhedsassistenter, og

€" at Sundhedsstyrelsen med en autorisationslov får mulighed for at gribe ind og begrænse eller fratage en social- og sundhedsassistent muligheden for at udøve faglig virksomhed, når virksomheden er kritisabel f.eks. på grund af misbrug eller psykisk sygdom.

Forslagsstillerne skal på denne baggrund foreslå, at der etableres en autorisationsordning for social- og sundhedsassistenter, hvorved social- og sundhedsassistenter får en titelbeskyttelse uden forbeholdt virksomhedsområde svarende til den ordning, der er etableret for sygeplejersker.

Skriftlig fremsættelse

Karen J. Klint (S):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om autorisationsordning for social- og sundhedsassistenter.

(Beslutningsforslag nr. B 99).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.