L 149 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. (Udvidelse
af målgruppe for personlig assistance).
Fremsat den 7. februar 2007 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v.
(Udvidelse af målgruppe for personlig
assistance)
§ 1
I lov om kompensation til handicappede i
erhverv mv. jf. lovbekendtgørelse nr. 55 af 29. januar 2001,
som ændret ved § 1 i lov nr. 1038 af 17. december
2002, § 1 i lov nr. 418 af 10. juni 2003, § 2 i
lov nr. 523 af 24. juni 2005 og senest ved § 19 i lov nr.
1543 af 20. december 2006, foretages følgende
ændringer:
1.§ 4 affattes
således:
Ȥ 4. Der
kan ydes personlig assistance til ledige, lønmodtagere og
selvstændigt erhvervsdrivende, der på grund af en varig
og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har
behov for særlig personlig bistand.«
2. § 5, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Ledige personer med en
varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse
kan få tilskud til personlig assistance under efteruddannelse
forud for påbegyndelse af et konkret
ansættelsesforhold.«
3.§ 6 affattes
således:
Ȥ 6.
Tilskud ydes til en virksomhed til aflønning m.v. af en
personlig assistent for en ansat eller for en person, der skal
ansættes i virksomheden, eller virksomhedens indehaver.
Stk. 2. Den personlige assistent skal
bistå personen med funktioner, der følger af
beskæftigelsen, og som den pågældende på
grund af funktionsnedsættelsen har behov for særlig
personlig assistance til.
Stk. 3. Der kan ikke ydes tilskud til
personlig assistance, hvis erhvervet er uforeneligt med
funktionsnedsættelsen .«
4. § 7, stk. 3, 3.
pkt., affattes således:
»En person, der har mere end én
funktionsnedsættelse eller har en meget betydelig
funktionsnedsættelse, kan efter en konkret vurdering få
tilskud op til fuld tid.«
5. § 16 a, stk. 2, 1.
pkt., affattes således:
»Ansøgning om personlig assistance
indgives af personen med funktionsnedsættelsen til staten i
jobcenteret i den kommune, hvor personen med
funktionsnedsættelsen er bosat.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at
øge muligheden for, at personer med en psykisk
funktionsnedsættelse kan deltage på arbejdsmarkedet.
Det foreslås at ændre målgruppen for personlig
assistance, så målgruppen udvides til at omfatte
personer med en varig og betydelig nedsat psykisk
funktionsnedsættelse.
Udvidelsen af målgruppen for ordningen
om personlig assistance er en udmøntning af satspuljeaftalen
2007, hvor der er afsat midler til at videreføre og udbrede
forsøgsordningen med personlig assistance for personer med
en psykisk funktionsnedsættelse.
Udbredelsen af forsøgsordningen er et
af regeringens initiativer i både »Nye veje til
arbejde«, som blev lanceret i marts 2006 for at forbedre
mulighederne på arbejdsmarkedet for personer med handicap,
samt regeringens beskæftigelsesstrategi for personer med
handicap fra december 2004.
Mange personer med psykiske
funktionsnedsættelser har ressourcer at bidrage med i forhold
til arbejdsmarkedet, og de vil gerne deltage på
arbejdsmarkedet. For nogle af disse personer kan det være
vanskeligt at få og bevare beskæftigelsen,
såfremt der ikke ydes kompensation for deres
funktionsnedsættelse i form af særlig personlig
assistance.
Lovforslaget skal ses som et supplement til,
at arbejdspladser fortsat skal forsøge at
tilrettelægge arbejdsopgaver eller arbejdspladsen, så
disse i størst muligt omfang kan være med til at
kompensere for en eventuel nedsat funktionsevne. Ved at tilpasse en
arbejdsplads kan man i mange situationer være med til at
sikre, at en funktionsnedsættelse kun har lille eller ingen
betydning for, at en person kan varetage et job.
2. Lovforslagets baggrund
Lovforslaget fremsættes på
baggrund af erfaringer fra et forsøgsprojekt,
»Støtteperson til handicappede i erhverv«, der
har været gennemført i fire AF-regioner, og hvor De
Samvirkende Invalideorganisationer har været
projektleder.
I projektet har det været
afprøvet, hvordan personer med en psykisk
funktionsnedsættelse har kunnet opnå eller fastholde
beskæftigelse ved, at der tilknyttes personlig assistance.
Forsøget viser, at det er muligt at fastholde og integrere
mennesker med en psykisk funktionsnedsættelse på
arbejdsmarkedet og få nye ind på arbejdsmarkedet ved,
at der i forbindelse med en ansættelse eller en fastholdelse
er tilknyttet en personlig assistent nogle timer pr. uge.
3. Lovforslagets indhold
Med den nuværende lov om kompensation
til handicappede i erhverv m.v. har det siden 1998 været
muligt at yde personlig assistance til personer med et fysisk
handicap (synshandicappede, ordblinde, hørehandicappede og
andre med en betydelig nedsat fysisk funktion). 2.800 personer med
en fysisk funktionsnedsættelse i 2003 havde personlig
assistance. Tallet steg i 2004 til ca. 3.200 og i 2005 til 3.500,
og forventningen er, at antallet af personer med handicap, der
anvender ordningen, også fremover vil stige.
Med lovforslaget f oreslås det at
ændre målgruppen for personlig assistance, så
målgruppen udvides til at omfatte personer med en varig og
betydelig nedsat psykisk funktionsnedsættelse. Lovens indhold
i forhold til personlig assistance til personer med en fysisk
funktionsnedsættelse fastholdes. Der sker alene den
ændring, at de i lovens fire målgrupper
(synshandicappede, ordblinde, hørehandicappede og andre med
en betydelig nedsat fysisk funktion) med lovforslaget under
ét betegnes som personer med en varig og betydelig
funktionsnedsættelse. Med forslaget ligestilles personer med
en fysisk og personer med en psykisk funktionsnedsættelse i
forhold til mulighederne i lov om kompensation til handicappede i
erhverv m.v.
3.1 Lovforslagets
målgruppe
Personer med en psykisk
funktionsnedsættelse er en fælles betegnelse for
forskellige typer af funktionsnedsættelser. Lovforslaget
omfatter derfor både personer, der har en psykisk
funktionsnedsættelse i form af sindslidelse og personer, der
har en (cognitiv) funktionsnedsættelse i form af en
hjerneskade eller udviklingshandicap. Med forslaget kan personer
med bl.a. ADHD, hjerneskader, sindslidelser eller
udviklingshæmmede få tilknyttet en personlig assistent
i forbindelse med beskæftigelse.
Der er ikke oplistet diagnosegrupper, der kan
få tilknyttet en personlig assistance, da en sådan
liste ikke vil være udtømmende. Nye
undersøgelsesmetoder kan resultere i nye diagnosegruppers
opdukken, og de kendte grupper differentieres i takt med
erhvervelse af ny viden.
I sager om ansøgning om
støtte til personlig assistance til en person i erhverv med
en psykisk funktionsnedsættelse vil der formentlig
i flere tilfælde inden der ansøges om
personlig assistance af kommunen være blevet
foretaget en vurdering af ansøgerens
arbejdsevne ved anvendelse af arbejdsevnemetoden. Der
foreligger i de tilfælde en samlet beskrivelse af
personens faglige og personlige ressourcer, udviklingsmuligheder og
barrierer sammenholdt med en vurdering af, hvilke konkrete
jobfunktioner personen kan varetage på arbejdsmarkedet.
Efter lovgivningen skal kommunen altid
anvende arbejdsevnemetoden i behandlingen af sager om
revalidering, fleksjob og førtidspension, men kommunen vil
også i andre sager kunne udarbejde en ressourceprofil.
Staten i jobcenteret vil med samtykke fra ansøgeren kunne
indhente disse oplysninger fra kommunen, og oplysningerne vil kunne
indgå i vurderingen af, hvorvidt tilkendelse af
en personlig assistance vil styrke personens muligheder for
beskæftigelse og for at bevare tilknytningen til
arbejdsmarkedet.
I tilfælde, hvor der er tvivl, om den
enkelte er omfattet af målgruppen for loven, vil staten i
jobcenteret kunne indhente lægelige oplysninger om den
psykiske funktionsnedsættelse, der kan indgå i
vurderingen af, om den enkelte er omfattet af målgruppen for
loven.
Varig funktionsnedsættelse betyder, at
funktionsnedsættelsen ikke er af en midlertidig og
forbigående karakter. Lovforslaget indeholder således
ikke mulighed for tilskud til personlig assistance for personer,
der pådrager sig f. eks. en midlertidig depression, der ikke
har varige følgevirkninger, eller fx erhverver sig en
hjerneskade, hvor skaderne forsvinder ved genoptræning.
Det skal bemærkes, at lovforslaget ikke
omfatter personer, der har problemer med at opnå eller bevare
beskæftigelse alene på grund af stofmisbrug,
alkoholisme eller lignende. Personer med et misbrug er omfattet af
behandlingsmuligheder, der sigter på at bringe misbruget til
ophør og herigennem opnå eller fastholde tilknytningen
til arbejdsmarkedet. En person, der har erhvervet sig en
hjerneskade, som har varige følgevirkninger, fx som
følge af et alkoholmisbrug, vil imidlertid være
omfattet af lovforslaget.
3.2 Den personlige assistents
opgaver, tilskud til aflønning m.v.
Det foreslås, at de nuværende
betingelser videreføres, således at der ikke kan ydes
tilskud til personlig assistance, hvis erhvervet er uforeneligt med
funktionsnedsættelsen. Ligeledes gælder fortsat, som i
den gældende § 6, at personen med en
funktionsnedsættelse selv skal kunne udføre de
indholdsmæssige arbejdsopgaver. Personlig assistance drejer
sig om at kompensere for de begrænsninger, der er
konsekvensen af personens fysiske eller psykiske
funktionsnedsættelse. En person med psykisk
funktionsnedsættelse har behov for bistand, der på
faglig eller social vis støtter de funktioner, som
følger af beskæftigelsen.
Personer med en psykisk
funktionsnedsættelse kan i forhold til at få eller
bevare beskæftigelse have behov for bistand til at
overkomme:
€" problemer med at overskue
arbejdsprocesserne
€" problemer med at strukturere
arbejdet
€" problemer med hukommelse,
opmærksomhed og koncentration
€" problemer med selvindsigt og social
adfærd
€" problemer med at indgå i et
socialt fællesskab, især hvis der er tale om mange
personer
Behovet for bistand afhænger af den
enkeltes funktionsnedsættelse i forhold til den
beskæftigelse, der skal varetages.
Det skal bemærkes, at hvis der sker en
ændring i arbejdsforhold eller funktionsnedsættelsens
omfang, der har betydning for udbetalingen af tilskuddet,
påhviler det personen med funktionsnedsættelsen og
virksomheden at give staten i jobcenteret disse oplysninger, jf.
§ 16 b i gældende lov.
Med den foreslåede udvidelse af
målgruppen for personlig assistance gælder de hidtidige
principper fortsat for fastsættelsen af tilskuddet til
aflønningen, jf. § 8 i loven. Som udgangspunkt
svarer tilskuddets størrelse til den
overenskomstmæssige studentertimelønssats inden for
statens område. Der er mulighed for, at der kan ydes et
højere tilskud, svarende til den ordinære sats for det
pågældende arbejde. Dette beror på en konkret
vurdering, som foretages af staten i jobcenteret. For personer med
en psykisk funktionsnedsættelse kan det f. eks. være en
situation, hvor der er tale om, at der er behov for en særlig
bistand i forhold til funktionsnedsættelser, der knytter sig
til funktioner, der har mere social karakter (f.eks. opgaver
relateret til at være bindeled til kolleger eller til at
korrigere den enkeltes adfærd på arbejdspladsen). Her
kan der derfor være behov for, at assistenten har visse
faglige kvalifikationer på det pågældende
område for at kunne varetage opgaverne. Imidlertid kan det
også være en situation, hvor opgaverne, der skal
udføres af assistenten kræver, at assistenten har en
bestemt faglig indsigt. F.eks. kan typen af assistentens opgaver
for en folkeskolelærer forudsætte, at assistenten selv
har tilsvarende kompetencer.
Staten i jobcenteret kan, evt. i samarbejde
med andre jobcentre, i fornødent omfang etablere
netværk for de personlige assistenter, der er ansat i
virksomhederne (supervision). Erfaringer viser, at mennesker, der
fungerer som personlige assistenter for personer med psykiske
funktionsnedsættelser, har behov for at drøfte de
problemstillinger, de møder i deres arbejdsmæssige
hverdag, med ligestillede.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vil have begrænsede
økonomiske konsekvenser for det offentlige, da ordningen
ikke skønnes at omfatte mere med 265 personer på
landsplan pr. år.
Den foreslåede ændring
medfører en merudgift i forhold til den eksisterende
ordning.
Lovforslaget foreslås at træde i
kraft den 1. juli 2007, og merudgifterne til ordningen anslås
derfor, på grund af halvårseffekt og indfasning i 2007
at være 9,0 mio. kr. for staten. Fra 2008 og frem
skønnes udgiften til 20 mio. kr. årligt for staten til
tilskud til lønudgifter til personlig assistance.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for kommuner og regioner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der
berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget ligger inden for kommissionens
gruppefritagelsesordning for beskæftigelse (Kommissionens
forordning (EF) Nr. 2204/2003 af 12. december 2002 om anvendelse af
EF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte til
beskæftigelse). Forslaget vurderes derfor ikke at have
EU-retlige konsekvenser.
9. Høring
Forslaget har været sendt i
høring i:
Beskæftigelsesrådet, Center for
Ligebehandling af handicappede, Det centrale Handicapråd,
Kristelig Fagbevægelse, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Foreningen af socialchefer, Dansk Socialrådgiverforening,
Ankestyrelsen, Rådet for frivilligt socialt arbejde,
Rådet for socialt udsatte, Statsforvaltningerne i Danmark,
Jobrådgivernes brancheforening og De Samvirkende
Invalideorganisationer.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgift |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: 2007: 9,0 mio. kr. 2008 og frem: 20 mio. kr. årligt. Kommune: Ingen Regioner: Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende regler kan der ydes
personlig assistance til personer med en fysisk
funktionsnedsættelse.
Ved lovforslaget foreslås
målgruppen udvidet, så den fremover også omfatter
personer med en varig og betydelig psykisk
funktionsnedsættelse. Med personer med en psykisk
funktionsnedsættelse menes mennesker, der har en psykisk
begrænsning. Det kan være personer med bl.a. ADHD,
hjerneskader, sindslidelser eller udviklingshæmmede.
Varig funktionsnedsættelse betyder, at
funktionsnedsættelsen ikke er af en midlertidig og
forbigående karakter. Lovforslaget indeholder således
ikke mulighed for tilskud til personlig assistance for personer,
der pådrager sig f. eks. en midlertidig depression, der ikke
har varige følgevirkninger, eller fx erhverver sig en
hjerneskade, hvor skaderne forsvinder ved genoptræning.
For personer med en psykisk
funktionsnedsættelse skal bistanden alene bestå af
kompensation for de begrænsninger, der er en konsekvens af
personens psykiske funktionsnedsættelse. Kompensationen skal
gøre personen i stand til at udføre sine
arbejdsopgaver.
En personlig assistents opgaver for en person
med en psykisk funktionsnedsættelse kan fx bestå i
at:
€" Skabe overblik i
arbejdsdagen, f. eks. ved sammen med den ansatte med
handicap at udforme en liste over arbejdsopgavernes fordeling
på daglige, ugentlige eller månedlige funktioner. Ved
arbejdstids begyndelse gennemgås listen med dagens aktuelle
funktioner.
€" Strukturere
arbejdsopgaverne. Mange mennesker med psykiske
funktionsnedsættelser har vanskeligt ved at strukturere deres
arbejde, så den mest hensigtsmæssige
rækkefølge sikres. Behovet for støtte til denne
funktion kan være meget varierende fra en enkelt eller
få gange på en arbejdsdag til løbende
korrektioner.
€" Fastholde fokus i
arbejdsfunktionen. Nogle mennesker med psykiske
funktionsnedsættelser bliver let afledt og skal holdes fast i
deres egen arbejdsfunktion. Et eksempel kan være
bibliotekaren med ADHD, der er tilbøjelig til at fordybe sig
i læsestoffet i stedet for at udføre opgaven.
€" Få løbende
hjælp til at indlære og træne nye
arbejdsfunktioner, men også at fastholde de allerede
indlærte arbejdsfunktioner. Når en virksomhed
får nye opgaver, medfører det ofte ændrede
faglige krav til medarbejderne. Målgruppen vil i disse
situationer ofte have behov for mere tid til at omstille sig til
nye funktioner, ligesom ekstra løbende oplæring og
optræning kan være nødvendig. Træning
tager ikke sigte på at udføre det konkrete arbejde for
den ansatte med funktionsnedsættelse, men at støtte
den pågældende i at erhverve sig viden og øvelse
i de nye arbejdsopgaver, så de kommer til at indgå som
en del af de faglige kompetencer.
€" Overskue og gennemføre
arbejdsopgaver. Der kan være brug for støtte
til dels at få arbejdsopgaverne delt op i mindre og mere
overskuelige opgaver dels at sikre, at alle delopgaverne er
udført ved arbejdsdagens ophør.
€" Være bindeled til
kolleger. Nogle mennesker i målgruppen har
vanskeligt ved at forholde sig til flere personer; de har behov for
primært at have kontakt til den personlige assistent.
€" Kunne deltage i virksomhedens
sociale liv. Hvis man ikke er opvokset med at færdes
blandt alle slags mennesker, kan man have brug for støtte
til at lære, hvordan de sociale koder skal aflæses for
ikke at falde i gennem hos de andre medarbejdere i virksomheden.
Omvendt kan kolleger også have svært ved at korrigere
den ansatte med funktionsnedsættelse; de kan i stedet sige
det til den personlige assistent, der kan bringe det videre.
€" Få hjælp til at
rette uhensigtsmæssig adfærd. Nogle har brug
for løbende støtte til at få korrigeret en
adfærd, som ikke er forenelig med virksomhedens kodeks; f.
eks. vil mennesker med en erhvervet hjerneskade lokaliseret til
frontallappen ofte have skadet deres evne til at styre deres
temperament.
I forhold til personer med en fysisk
funktionsnedsættelse har personer med en psykisk
funktionsnedsættelse således behov for en anden type
bistand.
I den gældende lovgivning kan der ydes
personlig assistance til personer, der på grund af:
1) synsnedsættelse er ude af stand til
eller kun med uforholdsmæssigt besvær er i stand til at
læse,
2) alvorligt hørehandicap har
særlige behov for bistand ved udførelsen af erhverv
m.v., herunder tolkebistand,
3) meget betydeligt nedsat funktion som
følge af et handicap har behov for praktisk bistand ved
udførelse af arbejdsfunktioner, eller
4) handicap i øvrigt har anden alvorligt
nedsat funktion, der giver behov for særlig bistand i
forbindelse med udøvelse af erhverv m.v.
Det foreslås med lovændringen, at
disse fire målgrupper under ét betegnes personer med
en varig og betydelig fysisk funktionsnedsættelse.
Bestemmelsens nuværende indhold i forhold til personer med en
fysisk funktionsnedsættelse ændres ikke ved denne
lovændring.
Til nr. 2
Efter gældende regler kan personer med
en fysisk funktionsnedsættelse få tilskud til personlig
assistance under efteruddannelse forud for påbegyndelse af et
konkret ansættelsesforhold. Bestemmelsens nuværende
indhold i forhold til personer med en fysisk
funktionsnedsættelse ændres ikke ved denne
lovændring.
Det foreslås, at målgruppen for
støtte under efteruddannelse forud for påbegyndelse af
et konkret ansættelsesforhold også omfatter personer
med en varig og betydelig psykisk funktionsnedsættelse, jf.
forslaget i nr. 1.
Til nr. 3
Efter gældende regler kan personer med
en fysisk funktionsnedsættelse få bistand til praktiske
opgaver, som følger af beskæftigelsen og som den
pågældende som følge af
funktionsnedsættelsen ikke selv kan udføre. B
estemmelsens nuværende indhold i forhold til personer med en
fysisk funktionsnedsættelse foreslås ikke ændret
ved dette lovforslag.
Idet det foreslås, at lovens
målgruppe udvides, jf. bemærkningerne til nr. 1,
ændres § 6 ligeledes. Bestemmelsen ændres
således, at personer med en psykisk
funktionsnedsættelse kan få personlig assistance til de
særlige opgaver, der følger af beskæftigelsen og
som den pågældende som følge af
funktionsnedsættelsen ikke kan selv kan udføre.
Til nr. 4
Idet det foreslås, at lovens
målgruppe udvides, jf. bemærkningerne til nr. 1, er der
foretaget konsekvensændringer i § 7. B estemmelsens
nuværende indhold i forhold til personer med en fysisk
funktionsnedsættelse ændres ikke ved den
foreslåede formulering.
Til nr. 5
Efter gældende regler skal
ansøgning om personlig assistance behandles af staten i
jobcenteret i den kommune, hvor virksomheden er beliggende. Er
personen med funktionsnedsættelsen ledig skal
ansøgning behandles af staten i jobcenteret i den kommune,
hvor den ledige er bosat. Det foreslås, at ansøgning i
alle tilfælde skal indgives til staten i jobcenteret i den
kommune, hvor personen med funktionsnedsættelsen er
bosat.
Forslaget betyder, at det i alle
tilfælde er det jobcenter, hvor personen med
funktionsnedsættelsen er bosat, der skal vurdere, om personen
skal have støtte til personlig assistance. Det er det
jobcenter, hvor personen er bosat, der har det største
kendskab til personens arbejdsevne. Det er endvidere jobcenteret i
den kommune, hvor personen er bosat, der varetager
beskæftigelsesindsatsen over for personer, der har en
arbejdsevne. Det vil derfor være mest hensigtsmæssigt,
at det også er i dette jobcenter, at spørgsmålet
om personlig assistance bliver behandlet.
Forslaget betyder, at virksomheden skal
anmode staten i jobcenteret i personens bopælskommune om
refusion for udgiften til den personlige assistent og ikke som
efter gældende lovgivning staten i jobcenteret i den kommune,
hvor virksomheden er beliggende.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2007.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | 1. § 4
affattes således; |
§ 4. Der kan
ydes personlig assistance til ledige, lønmodtagere og
selvstændigt erhvervsdrivende, der på grund af 1) synsnedsættelse er ude af stand til
eller kun med uforholdsmæssigt besvær er i stand til at
læse, 2) alvorligt hørehandicap har
særlige behov for bistand ved udførelsen af erhverv
m.v., herunder tolkebistand, 3) meget betydeligt nedsat funktion som
følge af et handicap har behov for praktisk bistand ved
udførelse af arbejdsfunktioner, eller 4) handicap i øvrigt har anden alvorligt
nedsat funktion, der giver behov for særlig bistand i
forbindelse med udøvelse af erhverv m.v. Stillingskategorier
m.v. | | »Der kan ydes personlig assistance til ledige,
lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende, der
på grund af en varig og betydelig fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse har behov for særlig personlig
bistand.« |
| | |
| | 2. § 5,
stk. 2, affattes således: |
§ 5. Personlig
assistance kan ydes under beskæftigelse i 1) stillinger på ordinære løn-
og ansættelsesvilkår, 2) individuel jobtræning, jf. kapitel 9 i
lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik, 3) fleksjob, jf. lov om aktiv socialpolitik
§§ 71-73, eller 4) skånejob til personer, der modtager
social pension, jf. lov om aktiv socialpolitik
§§ 75-77. | | » Stk. 2. Ledige personer med en
varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse
kan få tilskud til personlig assistance under efteruddannelse
forud for påbegyndelse af et konkret
ansættelsesforhold.« |
Stk. 2. Ledige personer med et
handicap kan få tilskud til personlig assistance under
efteruddannelse forud for påbegyndelse af et konkret
ansættelsesforhold. | | |
| | |
| | 3. § 6
affattes således: |
§ 6. Tilskud ydes til en
virksomhed til aflønning m.v. af en personlig assistent for
en ansat eller for en, der skal ansættes i virksomheden,
eller virksomhedens indehaver. Den personlige assistent skal
bistå den handicappede person med de praktiske
arbejdsfunktioner, som følger af beskæftigelsen, og
som den pågældende på grund af handicappet ikke
selv kan udføre. Der kan ikke ydes tilskud til personlig
assistance, hvis erhvervet er uforeneligt med handicappet. | | » § 6. Tilskud ydes
til en virksomhed til aflønning m.v. af en personlig
assistent for en ansat eller for en person, der skal ansættes
i virksomheden, eller virksomhedens indehaver. Stk. 2. Den personlige assistent skal
bistå personen med funktioner, der følger af
beskæftigelsen, og som den pågældende på
grund af funktionsnedsættelsen har behov for særlig
personlig assistance til. |
| | Stk. 3. Der kan ikke ydes tilskud til
personlig assistance, hvis erhvervet er uforeneligt med
funktionsnedsættelsen.« |
| | |
| | 4. § 7, stk. 3, 3.
pkt. , affattes således: |
§ 7. € Stk. 2. € Stk. 3. Tilskud kan ydes for
assistance i gennemsnitlig indtil 20 timer pr. uge for en bestemt
periode eller indtil videre. I forbindelse med efteruddannelse
forud for et konkret ansættelsesforhold, jf. § 5,
stk. 2, kan der ydes tilskud op til fuld tid. En handicappet
person, der har mere end ét af de i § 4
nævnte handicap eller i øvrigt har et betydeligt
handicap, kan efter en konkret vurdering få tilskud op til
fuld tid. | | »En person, der har mere end én
funktionsnedsættelse eller har en meget betydelig
funktionsnedsættelse, kan efter en konkret vurdering få
tilskud op til fuld tid.« |
| | |
| | 5. § 16 a,
stk. 2, 1. pkt., affattes således: |
§ 16 a. € Stk. 2. Ansøgning om personlig
assistance indgives af den handicappede person til staten i
jobcenteret i den kommune, hvor virksomheden er beliggende, eller,
hvis personen med handicap er ledig, til staten i jobcenteret i den
kommune, hvor personen med handicap er bosat. Der kan ikke ydes
tilskud for perioder, der ligger mere end 3 måneder
før ansøgningstidspunktet. | | »Ansøgning om personlig assistance
indgives af personen med funktionsnedsættelsen til staten i
jobcenteret i den kommune, hvor personen med
funktionsnedsættelsen er bosat.« |