L 149 Forslag til lov om ændring af lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.

(Udvidelse af målgruppe for personlig assistance).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 07-02-2007

Lovforslag som fremsat

20061_l149_som_fremsat (html)

L 149 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. (Udvidelse af målgruppe for personlig assistance).

Fremsat den 7. februar 2007 af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.

(Udvidelse af målgruppe for personlig assistance)

 

§ 1

I lov om kompensation til handicappede i erhverv mv. jf. lovbekendtgørelse nr. 55 af 29. januar 2001, som ændret ved § 1 i lov nr. 1038 af 17. december 2002, § 1 i lov nr. 418 af 10. juni 2003, § 2 i lov nr. 523 af 24. juni 2005 og senest ved § 19 i lov nr. 1543 af 20. december 2006, foretages følgende ændringer:

1.§ 4 affattes således:

»§ 4. Der kan ydes personlig assistance til ledige, lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende, der på grund af en varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for særlig personlig bistand.«

2. § 5, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Ledige personer med en varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan få tilskud til personlig assistance under efteruddannelse forud for påbegyndelse af et konkret ansættelsesforhold.«

3.§ 6 affattes således:

»§ 6. Tilskud ydes til en virksomhed til aflønning m.v. af en personlig assistent for en ansat eller for en person, der skal ansættes i virksomheden, eller virksomhedens indehaver.

Stk. 2. Den personlige assistent skal bistå personen med funktioner, der følger af beskæftigelsen, og som den pågældende på grund af funktionsnedsættelsen har behov for særlig personlig assistance til.

Stk. 3. Der kan ikke ydes tilskud til personlig assistance, hvis erhvervet er uforeneligt med funktionsnedsættelsen

4. § 7, stk. 3, 3. pkt., affattes således:

»En person, der har mere end én funktionsnedsættelse eller har en meget betydelig funktionsnedsættelse, kan efter en konkret vurdering få tilskud op til fuld tid.«

5. § 16 a, stk. 2, 1. pkt., affattes således:

»Ansøgning om personlig assistance indgives af personen med funktionsnedsættelsen til staten i jobcenteret i den kommune, hvor personen med funktionsnedsættelsen er bosat.«

§ 2

Loven træder i kraft den 1. juli 2007.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Formålet med lovforslaget er at øge muligheden for, at personer med en psykisk funktionsnedsættelse kan deltage på arbejdsmarkedet. Det foreslås at ændre målgruppen for personlig assistance, så målgruppen udvides til at omfatte personer med en varig og betydelig nedsat psykisk funktionsnedsættelse.

Udvidelsen af målgruppen for ordningen om personlig assistance er en udmøntning af satspuljeaftalen 2007, hvor der er afsat midler til at videreføre og udbrede forsøgsordningen med personlig assistance for personer med en psykisk funktionsnedsættelse.

Udbredelsen af forsøgsordningen er et af regeringens initiativer i både »Nye veje til arbejde«, som blev lanceret i marts 2006 for at forbedre mulighederne på arbejdsmarkedet for personer med handicap, samt regeringens beskæftigelsesstrategi for personer med handicap fra december 2004.

Mange personer med psykiske funktionsnedsættelser har ressourcer at bidrage med i forhold til arbejdsmarkedet, og de vil gerne deltage på arbejdsmarkedet. For nogle af disse personer kan det være vanskeligt at få og bevare beskæftigelsen, såfremt der ikke ydes kompensation for deres funktionsnedsættelse i form af særlig personlig assistance.

Lovforslaget skal ses som et supplement til, at arbejdspladser fortsat skal forsøge at tilrettelægge arbejdsopgaver eller arbejdspladsen, så disse i størst muligt omfang kan være med til at kompensere for en eventuel nedsat funktionsevne. Ved at tilpasse en arbejdsplads kan man i mange situationer være med til at sikre, at en funktionsnedsættelse kun har lille eller ingen betydning for, at en person kan varetage et job.

2. Lovforslagets baggrund

Lovforslaget fremsættes på baggrund af erfaringer fra et forsøgsprojekt, »Støtteperson til handicappede i erhverv«, der har været gennemført i fire AF-regioner, og hvor De Samvirkende Invalideorganisationer har været projektleder.

I projektet har det været afprøvet, hvordan personer med en psykisk funktionsnedsættelse har kunnet opnå eller fastholde beskæftigelse ved, at der tilknyttes personlig assistance. Forsøget viser, at det er muligt at fastholde og integrere mennesker med en psykisk funktionsnedsættelse på arbejdsmarkedet og få nye ind på arbejdsmarkedet ved, at der i forbindelse med en ansættelse eller en fastholdelse er tilknyttet en personlig assistent nogle timer pr. uge.

3. Lovforslagets indhold

Med den nuværende lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. har det siden 1998 været muligt at yde personlig assistance til personer med et fysisk handicap (synshandicappede, ordblinde, hørehandicappede og andre med en betydelig nedsat fysisk funktion). 2.800 personer med en fysisk funktionsnedsættelse i 2003 havde personlig assistance. Tallet steg i 2004 til ca. 3.200 og i 2005 til 3.500, og forventningen er, at antallet af personer med handicap, der anvender ordningen, også fremover vil stige.

Med lovforslaget f oreslås det at ændre målgruppen for personlig assistance, så målgruppen udvides til at omfatte personer med en varig og betydelig nedsat psykisk funktionsnedsættelse. Lovens indhold i forhold til personlig assistance til personer med en fysisk funktionsnedsættelse fastholdes. Der sker alene den ændring, at de i lovens fire målgrupper (synshandicappede, ordblinde, hørehandicappede og andre med en betydelig nedsat fysisk funktion) med lovforslaget under ét betegnes som personer med en varig og betydelig funktionsnedsættelse. Med forslaget ligestilles personer med en fysisk og personer med en psykisk funktionsnedsættelse i forhold til mulighederne i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.

3.1 Lovforslagets målgruppe

Personer med en psykisk funktionsnedsættelse er en fælles betegnelse for forskellige typer af funktionsnedsættelser. Lovforslaget omfatter derfor både personer, der har en psykisk funktionsnedsættelse i form af sindslidelse og personer, der har en (cognitiv) funktionsnedsættelse i form af en hjerneskade eller udviklingshandicap. Med forslaget kan personer med bl.a. ADHD, hjerneskader, sindslidelser eller udviklingshæmmede få tilknyttet en personlig assistent i forbindelse med beskæftigelse.

Der er ikke oplistet diagnosegrupper, der kan få tilknyttet en personlig assistance, da en sådan liste ikke vil være udtømmende. Nye undersøgelsesmetoder kan resultere i nye diagnosegruppers opdukken, og de kendte grupper differentieres i takt med erhvervelse af ny viden.

I sager om ansøgning om støtte til personlig assistance til en person i erhverv med en psykisk funktionsnedsættelse vil der formentlig i flere tilfælde inden der ansøges om personlig assistance af kommunen være blevet foretaget en vurdering af ansøgerens arbejdsevne ved anvendelse af arbejdsevnemetoden. Der foreligger i de tilfælde en samlet beskrivelse af personens faglige og personlige ressourcer, udviklingsmuligheder og barrierer sammenholdt med en vurdering af, hvilke konkrete jobfunktioner personen kan varetage på arbejdsmarkedet.

Efter lovgivningen skal kommunen altid anvende arbejdsevnemetoden i behandlingen af sager om revalidering, fleksjob og førtidspension, men kommunen vil også i andre sager kunne udarbejde en ressourceprofil. Staten i jobcenteret vil med samtykke fra ansøgeren kunne indhente disse oplysninger fra kommunen, og oplysningerne vil kunne indgå i vurderingen af, hvorvidt tilkendelse af en personlig assistance vil styrke personens muligheder for beskæftigelse og for at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet.

I tilfælde, hvor der er tvivl, om den enkelte er omfattet af målgruppen for loven, vil staten i jobcenteret kunne indhente lægelige oplysninger om den psykiske funktionsnedsættelse, der kan indgå i vurderingen af, om den enkelte er omfattet af målgruppen for loven.

Varig funktionsnedsættelse betyder, at funktionsnedsættelsen ikke er af en midlertidig og forbigående karakter. Lovforslaget indeholder således ikke mulighed for tilskud til personlig assistance for personer, der pådrager sig f. eks. en midlertidig depression, der ikke har varige følgevirkninger, eller fx erhverver sig en hjerneskade, hvor skaderne forsvinder ved genoptræning.

Det skal bemærkes, at lovforslaget ikke omfatter personer, der har problemer med at opnå eller bevare beskæftigelse alene på grund af stofmisbrug, alkoholisme eller lignende. Personer med et misbrug er omfattet af behandlingsmuligheder, der sigter på at bringe misbruget til ophør og herigennem opnå eller fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet. En person, der har erhvervet sig en hjerneskade, som har varige følgevirkninger, fx som følge af et alkoholmisbrug, vil imidlertid være omfattet af lovforslaget.

3.2 Den personlige assistents opgaver, tilskud til aflønning m.v.

Det foreslås, at de nuværende betingelser videreføres, således at der ikke kan ydes tilskud til personlig assistance, hvis erhvervet er uforeneligt med funktionsnedsættelsen. Ligeledes gælder fortsat, som i den gældende § 6, at personen med en funktionsnedsættelse selv skal kunne udføre de indholdsmæssige arbejdsopgaver. Personlig assistance drejer sig om at kompensere for de begrænsninger, der er konsekvensen af personens fysiske eller psykiske funktionsnedsættelse. En person med psykisk funktionsnedsættelse har behov for bistand, der på faglig eller social vis støtter de funktioner, som følger af beskæftigelsen.

Personer med en psykisk funktionsnedsættelse kan i forhold til at få eller bevare beskæftigelse have behov for bistand til at overkomme:

€" problemer med at overskue arbejdsprocesserne

€" problemer med at strukturere arbejdet

€" problemer med hukommelse, opmærksomhed og koncentration

€" problemer med selvindsigt og social adfærd

€" problemer med at indgå i et socialt fællesskab, især hvis der er tale om mange personer

Behovet for bistand afhænger af den enkeltes funktionsnedsættelse i forhold til den beskæftigelse, der skal varetages.

Det skal bemærkes, at hvis der sker en ændring i arbejdsforhold eller funktionsnedsættelsens omfang, der har betydning for udbetalingen af tilskuddet, påhviler det personen med funktionsnedsættelsen og virksomheden at give staten i jobcenteret disse oplysninger, jf. § 16 b i gældende lov.

Med den foreslåede udvidelse af målgruppen for personlig assistance gælder de hidtidige principper fortsat for fastsættelsen af tilskuddet til aflønningen, jf. § 8 i loven. Som udgangspunkt svarer tilskuddets størrelse til den overenskomstmæssige studentertimelønssats inden for statens område. Der er mulighed for, at der kan ydes et højere tilskud, svarende til den ordinære sats for det pågældende arbejde. Dette beror på en konkret vurdering, som foretages af staten i jobcenteret. For personer med en psykisk funktionsnedsættelse kan det f. eks. være en situation, hvor der er tale om, at der er behov for en særlig bistand i forhold til funktionsnedsættelser, der knytter sig til funktioner, der har mere social karakter (f.eks. opgaver relateret til at være bindeled til kolleger eller til at korrigere den enkeltes adfærd på arbejdspladsen). Her kan der derfor være behov for, at assistenten har visse faglige kvalifikationer på det pågældende område for at kunne varetage opgaverne. Imidlertid kan det også være en situation, hvor opgaverne, der skal udføres af assistenten kræver, at assistenten har en bestemt faglig indsigt. F.eks. kan typen af assistentens opgaver for en folkeskolelærer forudsætte, at assistenten selv har tilsvarende kompetencer.

Staten i jobcenteret kan, evt. i samarbejde med andre jobcentre, i fornødent omfang etablere netværk for de personlige assistenter, der er ansat i virksomhederne (supervision). Erfaringer viser, at mennesker, der fungerer som personlige assistenter for personer med psykiske funktionsnedsættelser, har behov for at drøfte de problemstillinger, de møder i deres arbejdsmæssige hverdag, med ligestillede.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Forslaget vil have begrænsede økonomiske konsekvenser for det offentlige, da ordningen ikke skønnes at omfatte mere med 265 personer på landsplan pr. år.

Den foreslåede ændring medfører en merudgift i forhold til den eksisterende ordning.

Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli 2007, og merudgifterne til ordningen anslås derfor, på grund af halvårseffekt og indfasning i 2007 at være 9,0 mio. kr. for staten. Fra 2008 og frem skønnes udgiften til 20 mio. kr. årligt for staten til tilskud til lønudgifter til personlig assistance.

Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for kommuner og regioner.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget bør derfor ikke forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.

Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

6. Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

7. Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

8. Forholdet til EU-retten

Forslaget ligger inden for kommissionens gruppefritagelsesordning for beskæftigelse (Kommissionens forordning (EF) Nr. 2204/2003 af 12. december 2002 om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte til beskæftigelse). Forslaget vurderes derfor ikke at have EU-retlige konsekvenser.

9. Høring

Forslaget har været sendt i høring i:

Beskæftigelsesrådet, Center for Ligebehandling af handicappede, Det centrale Handicapråd, Kristelig Fagbevægelse, Kristelig Arbejdsgiverforening, Foreningen af socialchefer, Dansk Socialrådgiverforening, Ankestyrelsen, Rådet for frivilligt socialt arbejde, Rådet for socialt udsatte, Statsforvaltningerne i Danmark, Jobrådgivernes brancheforening og De Samvirkende Invalideorganisationer.

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter

Negative konsekvenser/merudgift

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

 

Ingen

Stat:

2007: 9,0 mio. kr.

2008 og frem: 20 mio. kr. årligt.

 

Kommune:

Ingen

 

Regioner:

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

 

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Efter gældende regler kan der ydes personlig assistance til personer med en fysisk funktionsnedsættelse.

Ved lovforslaget foreslås målgruppen udvidet, så den fremover også omfatter personer med en varig og betydelig psykisk funktionsnedsættelse. Med personer med en psykisk funktionsnedsættelse menes mennesker, der har en psykisk begrænsning. Det kan være personer med bl.a. ADHD, hjerneskader, sindslidelser eller udviklingshæmmede.

Varig funktionsnedsættelse betyder, at funktionsnedsættelsen ikke er af en midlertidig og forbigående karakter. Lovforslaget indeholder således ikke mulighed for tilskud til personlig assistance for personer, der pådrager sig f. eks. en midlertidig depression, der ikke har varige følgevirkninger, eller fx erhverver sig en hjerneskade, hvor skaderne forsvinder ved genoptræning.

For personer med en psykisk funktionsnedsættelse skal bistanden alene bestå af kompensation for de begrænsninger, der er en konsekvens af personens psykiske funktionsnedsættelse. Kompensationen skal gøre personen i stand til at udføre sine arbejdsopgaver.

En personlig assistents opgaver for en person med en psykisk funktionsnedsættelse kan fx bestå i at:

€" Skabe overblik i arbejdsdagen, f. eks. ved sammen med den ansatte med handicap at udforme en liste over arbejdsopgavernes fordeling på daglige, ugentlige eller månedlige funktioner. Ved arbejdstids begyndelse gennemgås listen med dagens aktuelle funktioner.

€" Strukturere arbejdsopgaverne. Mange mennesker med psykiske funktionsnedsættelser har vanskeligt ved at strukturere deres arbejde, så den mest hensigtsmæssige rækkefølge sikres. Behovet for støtte til denne funktion kan være meget varierende fra en enkelt eller få gange på en arbejdsdag til løbende korrektioner.

€" Fastholde fokus i arbejdsfunktionen. Nogle mennesker med psykiske funktionsnedsættelser bliver let afledt og skal holdes fast i deres egen arbejdsfunktion. Et eksempel kan være bibliotekaren med ADHD, der er tilbøjelig til at fordybe sig i læsestoffet i stedet for at udføre opgaven.

€" Få løbende hjælp til at indlære og træne nye arbejdsfunktioner, men også at fastholde de allerede indlærte arbejdsfunktioner. Når en virksomhed får nye opgaver, medfører det ofte ændrede faglige krav til medarbejderne. Målgruppen vil i disse situationer ofte have behov for mere tid til at omstille sig til nye funktioner, ligesom ekstra løbende oplæring og optræning kan være nødvendig. Træning tager ikke sigte på at udføre det konkrete arbejde for den ansatte med funktionsnedsættelse, men at støtte den pågældende i at erhverve sig viden og øvelse i de nye arbejdsopgaver, så de kommer til at indgå som en del af de faglige kompetencer.

€" Overskue og gennemføre arbejdsopgaver. Der kan være brug for støtte til dels at få arbejdsopgaverne delt op i mindre og mere overskuelige opgaver dels at sikre, at alle delopgaverne er udført ved arbejdsdagens ophør.

€" Være bindeled til kolleger. Nogle mennesker i målgruppen har vanskeligt ved at forholde sig til flere personer; de har behov for primært at have kontakt til den personlige assistent.

€" Kunne deltage i virksomhedens sociale liv. Hvis man ikke er opvokset med at færdes blandt alle slags mennesker, kan man have brug for støtte til at lære, hvordan de sociale koder skal aflæses for ikke at falde i gennem hos de andre medarbejdere i virksomheden. Omvendt kan kolleger også have svært ved at korrigere den ansatte med funktionsnedsættelse; de kan i stedet sige det til den personlige assistent, der kan bringe det videre.

€" Få hjælp til at rette uhensigtsmæssig adfærd. Nogle har brug for løbende støtte til at få korrigeret en adfærd, som ikke er forenelig med virksomhedens kodeks; f. eks. vil mennesker med en erhvervet hjerneskade lokaliseret til frontallappen ofte have skadet deres evne til at styre deres temperament.

I forhold til personer med en fysisk funktionsnedsættelse har personer med en psykisk funktionsnedsættelse således behov for en anden type bistand.

I den gældende lovgivning kan der ydes personlig assistance til personer, der på grund af:

1) synsnedsættelse er ude af stand til eller kun med uforholdsmæssigt besvær er i stand til at læse,

2) alvorligt hørehandicap har særlige behov for bistand ved udførelsen af erhverv m.v., herunder tolkebistand,

3) meget betydeligt nedsat funktion som følge af et handicap har behov for praktisk bistand ved udførelse af arbejdsfunktioner, eller

4) handicap i øvrigt har anden alvorligt nedsat funktion, der giver behov for særlig bistand i forbindelse med udøvelse af erhverv m.v.

Det foreslås med lovændringen, at disse fire målgrupper under ét betegnes personer med en varig og betydelig fysisk funktionsnedsættelse. Bestemmelsens nuværende indhold i forhold til personer med en fysisk funktionsnedsættelse ændres ikke ved denne lovændring.

Til nr. 2

Efter gældende regler kan personer med en fysisk funktionsnedsættelse få tilskud til personlig assistance under efteruddannelse forud for påbegyndelse af et konkret ansættelsesforhold. Bestemmelsens nuværende indhold i forhold til personer med en fysisk funktionsnedsættelse ændres ikke ved denne lovændring.

Det foreslås, at målgruppen for støtte under efteruddannelse forud for påbegyndelse af et konkret ansættelsesforhold også omfatter personer med en varig og betydelig psykisk funktionsnedsættelse, jf. forslaget i nr. 1.

Til nr. 3

Efter gældende regler kan personer med en fysisk funktionsnedsættelse få bistand til praktiske opgaver, som følger af beskæftigelsen og som den pågældende som følge af funktionsnedsættelsen ikke selv kan udføre. B estemmelsens nuværende indhold i forhold til personer med en fysisk funktionsnedsættelse foreslås ikke ændret ved dette lovforslag.

Idet det foreslås, at lovens målgruppe udvides, jf. bemærkningerne til nr. 1, ændres § 6 ligeledes. Bestemmelsen ændres således, at personer med en psykisk funktionsnedsættelse kan få personlig assistance til de særlige opgaver, der følger af beskæftigelsen og som den pågældende som følge af funktionsnedsættelsen ikke kan selv kan udføre.

Til nr. 4

Idet det foreslås, at lovens målgruppe udvides, jf. bemærkningerne til nr. 1, er der foretaget konsekvensændringer i § 7. B estemmelsens nuværende indhold i forhold til personer med en fysisk funktionsnedsættelse ændres ikke ved den foreslåede formulering.

Til nr. 5

Efter gældende regler skal ansøgning om personlig assistance behandles af staten i jobcenteret i den kommune, hvor virksomheden er beliggende. Er personen med funktionsnedsættelsen ledig skal ansøgning behandles af staten i jobcenteret i den kommune, hvor den ledige er bosat. Det foreslås, at ansøgning i alle tilfælde skal indgives til staten i jobcenteret i den kommune, hvor personen med funktionsnedsættelsen er bosat.

Forslaget betyder, at det i alle tilfælde er det jobcenter, hvor personen med funktionsnedsættelsen er bosat, der skal vurdere, om personen skal have støtte til personlig assistance. Det er det jobcenter, hvor personen er bosat, der har det største kendskab til personens arbejdsevne. Det er endvidere jobcenteret i den kommune, hvor personen er bosat, der varetager beskæftigelsesindsatsen over for personer, der har en arbejdsevne. Det vil derfor være mest hensigtsmæssigt, at det også er i dette jobcenter, at spørgsmålet om personlig assistance bliver behandlet.

Forslaget betyder, at virksomheden skal anmode staten i jobcenteret i personens bopælskommune om refusion for udgiften til den personlige assistent og ikke som efter gældende lovgivning staten i jobcenteret i den kommune, hvor virksomheden er beliggende.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2007.


 

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

1. § 4 affattes således;

§ 4. Der kan ydes personlig assistance til ledige, lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende, der på grund af

1) synsnedsættelse er ude af stand til eller kun med uforholdsmæssigt besvær er i stand til at læse,

2) alvorligt hørehandicap har særlige behov for bistand ved udførelsen af erhverv m.v., herunder tolkebistand,

3) meget betydeligt nedsat funktion som følge af et handicap har behov for praktisk bistand ved udførelse af arbejdsfunktioner, eller

4) handicap i øvrigt har anden alvorligt nedsat funktion, der giver behov for særlig bistand i forbindelse med udøvelse af erhverv m.v. Stillingskategorier m.v.

 

»Der kan ydes personlig assistance til ledige, lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende, der på grund af en varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for særlig personlig bistand.«

 

 

 

 

 

2. § 5, stk. 2, affattes således:

§ 5. Personlig assistance kan ydes under beskæftigelse i

1) stillinger på ordinære løn- og ansættelsesvilkår,

2) individuel jobtræning, jf. kapitel 9 i lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik,

3) fleksjob, jf. lov om aktiv socialpolitik §§ 71-73, eller

4) skånejob til personer, der modtager social pension, jf. lov om aktiv socialpolitik §§ 75-77.

 

» Stk. 2. Ledige personer med en varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan få tilskud til personlig assistance under efteruddannelse forud for påbegyndelse af et konkret ansættelsesforhold.«

Stk. 2. Ledige personer med et handicap kan få tilskud til personlig assistance under efteruddannelse forud for påbegyndelse af et konkret ansættelsesforhold.

 

 

 

 

 

 

 

3. § 6 affattes således:

§ 6. Tilskud ydes til en virksomhed til aflønning m.v. af en personlig assistent for en ansat eller for en, der skal ansættes i virksomheden, eller virksomhedens indehaver. Den personlige assistent skal bistå den handicappede person med de praktiske arbejdsfunktioner, som følger af beskæftigelsen, og som den pågældende på grund af handicappet ikke selv kan udføre. Der kan ikke ydes tilskud til personlig assistance, hvis erhvervet er uforeneligt med handicappet.

 

» § 6. Tilskud ydes til en virksomhed til aflønning m.v. af en personlig assistent for en ansat eller for en person, der skal ansættes i virksomheden, eller virksomhedens indehaver.

Stk. 2. Den personlige assistent skal bistå personen med funktioner, der følger af beskæftigelsen, og som den pågældende på grund af funktionsnedsættelsen har behov for særlig personlig assistance til.

 

 

Stk. 3. Der kan ikke ydes tilskud til personlig assistance, hvis erhvervet er uforeneligt med funktionsnedsættelsen.«

 

 

 

 

 

4. § 7, stk. 3, 3. pkt. , affattes således:

§ 7.

Stk. 2.

Stk. 3. Tilskud kan ydes for assistance i gennemsnitlig indtil 20 timer pr. uge for en bestemt periode eller indtil videre. I forbindelse med efteruddannelse forud for et konkret ansættelsesforhold, jf. § 5, stk. 2, kan der ydes tilskud op til fuld tid. En handicappet person, der har mere end ét af de i § 4 nævnte handicap eller i øvrigt har et betydeligt handicap, kan efter en konkret vurdering få tilskud op til fuld tid.

 

»En person, der har mere end én funktionsnedsættelse eller har en meget betydelig funktionsnedsættelse, kan efter en konkret vurdering få tilskud op til fuld tid.«

 

 

 

 

 

5. § 16 a, stk. 2, 1. pkt., affattes således:

§ 16 a.

Stk. 2. Ansøgning om personlig assistance indgives af den handicappede person til staten i jobcenteret i den kommune, hvor virksomheden er beliggende, eller, hvis personen med handicap er ledig, til staten i jobcenteret i den kommune, hvor personen med handicap er bosat. Der kan ikke ydes tilskud for perioder, der ligger mere end 3 måneder før ansøgningstidspunktet.

 

»Ansøgning om personlig assistance indgives af personen med funktionsnedsættelsen til staten i jobcenteret i den kommune, hvor personen med funktionsnedsættelsen er bosat.«