L 34 Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel m.v.

(Etablering af kommunale fællesskaber).

Af: Transport- og energiminister Flemming Hansen (KF)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 05-10-2006

Lovforslag som fremsat

20061_l34_som_fremsat (html)

L 34 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel m.v. (Etablering af kommunale fællesskaber).

Fremsat den 5. oktober 2006 af transport‑ og energiministeren (Flemming Hansen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om taxikørsel m.v.

(Etablering af kommunale fællesskaber)

 

§ l

I lov om taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 517 af 24. juni 1999, som ændret ved § 17 i lov nr. 473 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer:

1. I § 2, stk. 1, udgår: », jf. dog § 15«.

2. I § 2, stk. 2, § 3, stk. 3, § 4 a, stk. 3, § 5, stk. 4, § 13, stk. l og 2 , og i § 14 udgår: », jf. dog § 15,«.

3. Efter § 2 indsættes:

» § 2 a. Kommunalbestyrelsen kan overføre den kompetence, der er tillagt kommunalbestyrelsen efter loven eller efter regler udstedt i medfør af loven, til et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse.«

4.§ 10, stk. 2, 2. pkt., ophæves.

5. Efter § 14 indsættes:

»Transport- og energiministerens bestemmelse om etablering af eller indtræden i et kommunalt fællesskab

§ 14 a. Transport- og energiministeren kan af hensyn til kundebetjeningen på taxiområdet træffe bestemmelse om kommunernes pligt til at oprette, udvide deltagerkredsen af eller tilslutte sig kommunale fællesskaber efter lovens § 2 a.«

6. Overskriften : » Storkøbenhavns Taxinævn « til § 15 udgår, og § 15 ophæves.

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Stk. 2. Transport- og energiministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 1 og 5.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger til lovforslaget

1. Lovforslagets indhold.

Lovforslaget indeholder følgende ændringer af taxiloven:

· Nedlæggelse af Storkøbenhavns Taxinævn (afsnit 1.1).

· Indførelse af hjemmel til at etablere kommunale fællesskaber på taxiområdet (afsnit 1.2).

· Tilpasning af taxiloven til større kommunale enheder (afsnit 1.3).

· Mulighed for at træffe bestemmelse om etablering af eller indtræden i kommunale fællesskaber (afsnit 1.4).

1.1. Nedlæggelse af Storkøbenhavns Taxinævn

I Københavns og Frederiksberg Kommuner samt i kommunerne i Københavns Amt varetages administrationen af taxiloven og bestemmelser fastsat i medfør af loven i dag af Storkøbenhavns Taxinævn. Uden for dette område varetages administrationen af kommunalbestyrelserne.

Storkøbenhavns Taxinævn har bidraget væsentligt til en effektiv kundebetjening i hovedstadsområdet, ligesom taxinævnet har bidraget med en effektiv forvaltning af taxiloven. Forslaget om nedlæggelse af Storkøbenhavns Taxinævn skal derfor ikke ses som et udtryk for kritik af nævnets administration af taxiområdet, men derimod som en konsekvens af forslaget i afsnit 1.2 om at give kommunerne mulighed for at overføre kompetencen efter loven til et kommunalt fællesskab, hvorved der skabes en ensartet struktur i hele landet.

Nedlæggelsen af Storkøbenhavns Taxinævn vil i øvrigt have den konsekvens, at alle myndigheder, der fremover administrerer taxiloven, vil blive omfattet af kommunaltilsynets kompetence, jf. lov om kommunernes styrelse. Taxinævnets afgørelser er ikke omfattet af det almindelige kommunale tilsyns kompetence. Afgørelser truffet af Storkøbenhavns Taxinævn kan i dag kun prøves af domstolene.

Det er Transport- og Energiministeriets vurdering, at der i hvert fald i hovedstadsområdet er behov for en fælles administration af taxiområdet for at kunne levere en tilfredsstillende kundebetjening. Det er således Transport- og Energiministeriets forventning, at de involverede kommuner selv vil tage initiativ til etablering af et kommunalt fællesskab, som skal administrere taxiloven i hovedstadsområdet. Hvis et sådant fællesskab ikke etableres, foreslås det, at Transport- og Energiministeriet kan tage initiativ hertil, jf. forslaget (se afsnit 1.4) til den nye § 14 a (hjemmel til at træffe bestemmelse om etablering af eller indtræden i kommunale fællesskaber).

Det bemærkes samtidig, at en række kommuner, som i dag er omfattet af Storkøbenhavns Taxinævn, på grund af kommunalreformen skal lægges sammen med kommuner, der ikke er omfattet af Storkøbenhavns Taxinævn. De pågældende kommuner skal derfor tage stilling til, hvorvidt disse fremover skal være omfattet af et kommunalt fællesskab, som skal administrere taxiloven i hovedstadsområdet.

Storkøbenhavns Taxinævn vil af hensyn til publikumsbetjeningen i området ikke blive nedlagt, før kommunerne i hovedstadsområdet har oprettet et kommunalt fællesskab, som skal administrere taxiloven i hovedstadsområdet.

1.2. Indførelse af hjemmel til at etablere kommunale fællesskaber på taxiområdet

Den gældende lov giver ikke kommunerne uden for hovedstadsområdet mulighed for at oprette kommunale fællesskaber, som kan forvalte taxiloven i flere kommuner, hvorved flere kommuner i henseende til taxiloven kan komme til at fungere som ét geografisk sammenhængende område.

Det foreslås at indføre en sådan hjemmel, således at kommunerne får mulighed for at styrke kundebetjeningen i større områder, som omfatter flere geografisk sammenhængende kommuner, og dermed at bidrage til at fremme mulighederne for en mere rationel udnyttelse af taxier ved reduktion af omfanget af kørsel uden passagerer og gennem reduktion af ventetider på bestilte taxier.

1.3. Tilpasning af taxiloven til større kommunale enheder

Efter taxilovens § 10, stk. 2, kan kommunalbestyrelser i kommuner med op til 20.000 indbyggere midlertidigt eller for et ubegrænset tidsrum fritage indehavere af taxitilladelser fra at tilslutte sig til et bestillingskontor.

Kommunalbestyrelser i kommuner med 20.000 indbyggere eller derover kan tilsvarende midlertidigt eller for et ubegrænset tidsrum fritage indehavere af taxitilladelser fra tilslutningspligten, hvis fritagelsen bliver betinget af et vilkår om, at den eller de pågældende taxitilladelser fortrinsvis skal betjene et bestemt geografisk område i kommunen, beliggende uden for samlet bymæssig bebyggelse.

Antallet af kommuner reduceres væsentligt ved kommunalreformen, herunder navnligt antallet af kommuner med op til 20.000 indbyggere. Kommunalbestyrelsernes muligheder for at tilpasse administrationen af taxiloven i overensstemmelse med de lokale forhold indskrænkes herved væsentligt.

Med henblik på at fastholde kommunernes muligheder for at tilvejebringe og at fastholde en tilfredsstillende kundebetjening foreslås det, at kommunerne €" uanset indbyggerantal €" skal have adgang til at fritage taxitilladelser fra kravet om tilslutning til et bestillingskontor.

1.4. Mulighed for at træffe bestemmelse om etablering af eller indtræden i kommunale fællesskaber

Med henblik på at fastholde og sikre en tilfredsstillende kundebetjening på taxiområdet bemyndiges transport- og energiministeren til at træffe bestemmelse om kommunernes pligt til at oprette, udvide deltagerkredsen af eller tilslutte sig kommunale fællesskaber efter lovens § 2 a. Ministeren meddeler påbud af egen drift. En kommune vil imidlertid kunne anmode ministeren om at meddele påbud efter bestemmelsen.

Indgåelsen af en samarbejdsaftale om oprettelsen af kommunalt fællesskab vil skulle godkendes af tilsynsmyndigheden i overensstemmelse med reglerne i § 60 i lov om kommunernes styrelse, uanset om oprettelsen sker på baggrund af transport- og energiministerens beslutning efter bestemmelsen.

2. Administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget skønnes at åbne mulighed for en effektivisering af administrationen af taxilovgivningen og dermed mulighed for en bedre udnyttelse af kommunale ressourcer. Ved lovforslaget sikres det endvidere, at samtlige myndigheder, der administrerer taxilovgivningen, fremover vil være omfattet af det kommunale tilsyn.

3. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget giver mulighed for udførelse af taxivirksomhed i flere kommuner med mulighed for øget konkurrence og øget indtjening.

4. Forslagets miljømæssige konsekvenser

Forslaget skønnes at have positive miljømæssige konsekvenser i form af bedre kapacitetsudnyttelse og dermed mindre kørsel uden passagerer.

5. Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

6. Høring

Forslaget har været til høring hos de organisationer m.v., der berøres af forslaget. Høringssvarene vil blive sendt til Folketingets Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne måtte give anledning til.

Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser.

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner.

Forslaget giver kommunerne mulighed for administrative besparelser.

Ingen.

Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.

Forslaget giver kommunerne mulighed for økonomiske besparelser.

Ingen.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.

Mulighed for bedre kapacitetsudnyttelse af taxier samt mulighed for øget konkurrence.

Ingen.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Mulighed for lettelser i forbindelse med udøvelse af virksomhed inden for kommunale fællesskaber.

Ingen.

Miljømæssige konsekvenser.

Mulighed for bedre kapacitetsudnyttelse af taxier.

Ingen.

Administrative konsekvenser for borgerne.

Ingen.

Ingen.

Forholdet til EU-retten.

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1 og 2

Forslaget er en konsekvens af § 1, nr. 6, i forslaget, hvorefter Storkøbenhavns Taxinævn nedlægges som en selvstændig myndighed.

Til nr. 3

Forslaget giver mulighed for, at kommuner kan indgå aftale om oprettelse af kommunale fællesskaber, som skal varetage administrationen af taxilovgivningen i de pågældende kommuner.

Der er ikke tilsigtet en ændring af taxilovens princip om lokalforvaltning af loven. Det er alene hensigten at åbne mulighed for, at kommuner kan oprette kommunale fællesskaber, som skal administrere taxilovgivningen i de omfattede kommuner.

Sådanne kommunale fællesskaber vil være omfattet af det almindelige kommunale tilsyn, jf. § 47 i lov om kommunernes styrelse. Det vil sige et tilsyn, hvor den pågældende statsamtmand fører tilsyn med, at det kommunale fællesskab overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder, herunder kommunale forskrifter udstedt i medfør af denne lovgivning. Indgåelsen af en samarbejdsaftale om oprettelsen af et kommunalt fællesskab kræver endvidere tilsynsmyndighedens godkendelse, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse.

Statsamtmandens tilsyn er et retligt tilsyn. Statsamtmanden kan således ikke tage stilling til, om det kommunale fællesskabs dispositioner er rimelige eller hensigtsmæssige eller til spørgsmål vedrørende skønsudøvelse, så længe skønnet udøves inden for de rammer, der er fastsat i lovgivningen. Statsamtmanden kan endvidere ikke tage stilling til, om det kommunale fællesskab overholder principperne for god forvaltningsskik.

Det bemærkes, at tilsynet med kommuner og tilsynet med kommunale fællesskaber med virkning fra den 1. januar 2007 overtages af statsforvaltningerne, jf. lov om regional statsforvaltning.

Adgangen til at etablere kommunale fællesskaber vil, udover det som allerede følger af kommunalreformen, bidrage til at udvide de enkelte taxivirksomheders forretningsområder.

Det forventes, at større geografiske enheder - udover at rumme mulighed for en langt mere effektiv kundebetjening €" kan generere en lang række muligheder for taxierhvervet, herunder navnlig en bedre kapacitetsudnyttelse og dermed en langt mere miljøvenlig ressourceudnyttelse.

Til nr. 4

Forslaget giver kommunalbestyrelserne €" uden hensyn til indbyggerantal - mulighed for at undtage taxitilladelser €" midlertidigt eller permanent €" for kravet om tilslutning til et bestillingskontor.

Der er ikke tilsigtet en ændring af lovens princip om, at tilslutningspligten opstår, når antallet af taxitilladelser i en kommune er fastsat til 10 eller derover. Formålet er alene at fastholde kommunernes mulighed for i særlige tilfælde €" ved fritagelse af taxitilladelser fra tilslutningspligten - at kunne tilpasse strukturen i taxierhvervet bedst muligt i overensstemmelse med lokale forhold.

Den hidtidige mulighed herfor bortfalder i forbindelse med kommunalreformen, idet antallet af mindre kommuner, herunder særligt kommuner med færre end 20.000 indbyggere, bliver væsentligt reduceret efter den 1. januar 2007.

Formålet med forslaget er således alene at fastholde kommunernes muligheder for at gennemføre en fleksibel administration af taxiloven.

Til nr. 5

Med henblik på at fastholde og sikre en tilfredsstillende kundebetjening på taxiområdet bemyndiges transport- og energiministeren til at træffe bestemmelse om kommunernes pligt til at oprette, udvide deltagerkredsen af eller tilslutte sig kommunale fællesskaber efter lovens § 2 a. Ministeren meddeler påbud af egen drift. En kommune vil imidlertid kunne anmode ministeren om at meddele påbud efter bestemmelsen.

Indgåelsen af en samarbejdsaftale om oprettelsen af kommunalt fællesskab vil skulle godkendes af tilsynsmyndigheden i overensstemmelse med reglerne i § 60 i lov om kommunernes styrelse, uanset om oprettelsen sker på baggrund af transport- og energiministerens beslutning efter bestemmelsen.

Der henvises i øvrigt nærmere til pkt. 1.4 i de almindelige bemærkninger.

Til nr. 6

Forslaget indebærer, at Storkøbenhavns Taxinævn nedlægges som en selvstændig myndighed.

Til § 2

Det foreslås, at lovforslagets bestemmelser om etablering af kommunale fællesskaber træder i kraft den 1. januar 2007.

Bestemmelserne om nedlæggelsen af Storkøbenhavns Taxinævn foreslås af hensyn til publikumsbetjeningen i hovedstadsområdet at træde i kraft efter transport- og energiministerens bestemmelse, således at ikrafttrædelse ikke sker, før kommunerne i hovedstadsområdet har etableret et kommunalt fællesskab, som har overtaget Storkøbenhavns Taxinævns opgaver, eller transport- energiministeren €" hvis et sådant fællesskab ikke oprettes ved kommunernes foranstaltning €" træffer bestemmelse herom.


 

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov om taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 517 af 24. juni 1999, som ændret ved lov nr. 473 af 9. juni 2004 foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 2. Tilladelse i henhold til § 1, stk. 1, meddeles af kommunalbestyrelsen, jf. § 15.

 

1. I § 2, stk. 1 , udgår: », jf. dog § 15«.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen, jf. dog § 15, fastsætter antallet af tilladelser til taxikørsel (taxibevillinger) inden for sit område ud fra hensynet til en tilfredsstillende betjening af offentligheden inden for hele området.

 

2. I § 2, stk. 2, § 3, stk. 3, § 4 a, stk. 3, § 5, stk. 4, § 13, stk. 1 , og stk. 2 og i § 14 udgår: », jf. dog § 15,«.

 

 

 

 

 

3. Efter § 2 indsættes:

» § 2 a. Kommunalbestyrelsen kan overføre den kompetence, der er tillagt kommunalbestyrelsen efter loven eller regler udstedt i medfør af loven, til et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse.«

 

 

 

§ 3.

 

 

Stk. 3. Nægtelse af tilladelse begrundet i, at ansøgeren ikke opfylder betingelsen i stk. 1, nr. 6, skal på begæring af ansøgeren eller kommunalbestyrelsen, jf. dog § 15, indbringes for domstolene af anklagemyndigheden, jf. straffelovens § 78, stk. 3. Sagen behandles i strafferetsplejens former.

 

 

 

 

 

§ 4 a.

 

 

Stk. 3. Godkendelse af førere i medfør af stk. 1 meddeles af kommunalbestyrelsen, jf. dog § 15, idet godkendelsen har samme tidsmæssige gyldighed som gyldighedsperioden for det kørekort til erhvervsmæssig personbefordring, der er udstedt til den pågældende.

 

 

 

 

 

§ 5.

 

 

Stk. 4. Tilladelsen eller godkendelsen meddeles i øvrigt på nærmere af kommunalbestyrelsen, jf. dog § 15, fastsatte vilkår for virksomhedens udøvelse, jf. § 13.

 

 

 

 

 

§ 10.

 

 

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan midlertidigt eller for et ubegrænset tidsrum fritage en bevillingshaver for den i stk. 1. omhandlede pligt, såfremt det er foreneligt med betjeningen af offentligheden. I kommuner med 20.000 indbyggere eller derover kan fritagelse dog kun ske, såfremt bevillingshaveren i henhold til et fastsat vilkår, jf. § 13, stk. 1, nr. 3, fortrinsvis skal betjene et bestemt geografisk område, beliggende uden for en samlet bymæssig bebyggelse.

 

4.§ 10, stk. 2, 2. pkt . ophæves.

 

 

 

§ 13. Kommunalbestyrelsen, jf. dog § 15, kan i taxibevillingen fastsætte vilkår om

 

 

1) udnyttelse af denne inden for nærmere fastsattes perioder af året,

 

 

2) fortrinsvis betjening af nærmere bestemte geografiske områder,

 

 

3) benyttelse af motorkøretøjer over en vis størrelse (storvogne) eller med særlig indretning (handicapindrettede vogne m. v.) og

 

 

4) afgivelse af indberetninger til statistisk brug eller som led i kontrolforanstaltninger.

 

 

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen, jf. dog § 15 kan i et kørselsreglement fastsætte yderligere bestemmelser vedrørende taxiers indretning, udstyr og benyttelse.

 

 

 

 

 

§ 14. Centralregistret for Motorkøretøjer skal efter anmodning i det omfang det er nødvendigt for kommunalbestyrelsens administration af taxilovgivningen, jf. dog § 15, give denne enhver oplysning om motorkøretøjers registreringsforhold.

 

 

 

 

 

 

 

5. Efter § 14 indsættes:

 

 

»Transport- og energiministerens bestemmelse om etablering af eller indtræden i et kommunalt fællesskab

 

 

 

 

 

§ 14 a. Transport- og energiministeren kan af hensyn til kundebetjeningen på taxiområdet træffe bestemmelse om kommunernes pligt til at oprette, udvide deltagerkredsen af eller tilslutte sig kommunale fællesskaber efter lovens § 2 a.«

 

 

 

§ 15.

 

6. Overskriften: » Storkøbenhavns Taxinævn « til § 15 udgår, og § 15 ophæves.

Stk. 1. Beføjelser, som efter §§ 2, 4 a, 5, 6, § 8, stk. 2, og §§ 10 og 13 er tillagt kommunalbestyrelsen, udøves i Københavns og Frederiksberg Kommuner samt kommunerne i Københavns Amt af Storkøbenhavns Taxinævn. Nævnet består af 4 medlemmer valgt af Københavns Kommunalbestyrelse, 1 medlem valgt af Frederiksberg Kommunalbestyrelse og 6 medlemmer valgt af Foreningen af Kommuner i Københavns Amt.

 

 

Stk. 2. Trafikministeren kan fastsætte en anden afgrænsning af taxinævnets kompetence og en anden sammensætning af nævnet.

 

 

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

»Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

 

 

Stk. 2. Transport- og energiministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 1 og 5. «