L 35 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af færdselsloven. (Modulvogntog).
Fremsat den 5. oktober 2006 af
transport- og energiministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Modulvogntog)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1079 af 14. november 2005, som
ændret ved lov nr. 303 af 19. april 2006, § 21 i
lov nr. 309 af 19. april 2006, § 9 i lov nr. 538 af 8.
juni 2006 og lov nr. 543 af 8. juni 2006, foretages følgende
ændringer:
1. Efter § 70
indsættes:
»Modulvogntog«
» § 70 a.
Transport- og energiministeren kan uanset forbuddet i
§ 70, stk. 1, 1. pkt., fastsætte bestemmelser
om, at det på nærmere angivne strækninger, hvor
forholdene taler herfor, tillades at køre med lange vogntog
bestående af bil og et eller to
påhængskøretøjer (modulvogntog).
Stk. 2. Transport- og energiministeren
kan fastsætte bestemmelser for modulvogntog og de
køretøjer, der indgår heri, herunder for
køretøjernes indretning og udstyr, belæsning,
vægt og dimensioner mv.«
2. I § 118, stk. 8,
indsættes efter 3. pkt.:
»I forskrifter, der udstedes i medfør
af § 70 a, kan der fastsættes bestemmelser om
udmåling af en skærpet bøde for kørsel
med modulvogntog på strækninger, hvor dette ikke er
tilladt.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets
hovedindhold
Lovforslaget giver transport- og
energiministeren bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser
om kørsel med lange vogntog med et eller to
påhængskøretøjer, de såkaldte
modulvogntog, på særlige strækninger.
Forslaget muliggør udnyttelse af de
økonomiske, trafiksikkerhedsmæssige og
miljømæssige fordele, der er ved, at to modulvogntog
kan erstatte tre almindelige vogntog.
Vogntogene skal køre på
særlige vejstrækninger (hovedsageligt motorvejsnettet)
af hensyn til fremkommeligheden og trafiksikkerheden. Deres
anvendelse forudsætter visse tilpasninger af
infrastrukturen.
2. Gældende ordning i
færdselsloven
Efter færdselslovens § 70
må der til bil kun kobles ét
påhængskøretøj. Derudover er hovedreglen,
at et lastbilvogntog, der opfylder gældende regler om
vægt og dimensioner, må køre overalt på
færdselslovens område.
3. Lovforslagets baggrund og
indhold
På opfordring af vognmandsbranchen har
transport- og energiministeren i 2004 lavet »Intern udredning
om Modulvogntog« for at søge at afdække mulige
gevinster ved anvendelse af særligt lange vogntog, de
såkaldte modulvogntog. Udredningen er offentliggjort på
Transport- og Energiministeriets hjemmeside www.trm.dk.
Modulvogntog muliggør nye
sammensætninger af vogntog bestående af en lastbil og
et eller to påhængskøretøjer på en
sådan måde, at den samlede vogntogslængde og
dermed kapaciteten øges. Konkret forøges den
maksimale tilladte længde for påhængsvogntog fra
18,75 m til 25,25 m, og den højst tilladte
vogntogsvægt øges fra de nuværende 48 tons til
60 tons. Den gældende færdselslov begrænser
imidlertid tilkobling til bil til ét
påhængskøretøj. Det er derfor
nødvendigt at indsætte bemyndigelse til at tillade
sammenkobling af bil med to
påhængskøretøjer. Det har været
overvejet, om der skulle kræves særlig
føreruddannelse. Størrelsen af de
køretøjer, der anvendes til
kørekortuddannelsen, ligger i øjeblikket langt fra
modulvogntoget, og en særlig træning vil derfor
formentlig kunne være relevant. Det er imidlertid allerede
muligt for indehavere af kørekort til lastbilvogntog at
udføre blokvognstransporter, der er længere end
modulvogntog. I praksis lader vognmændene typisk
chaufførerne gennemgå kurser, der er særligt
målrettede til udførsel af sådanne opgaver.
Denne fremgangsmåde findes ligeledes anvendelig for
modulvogntog.
Udredningen viser, at der både er
positive økonomiske, trafiksikkerhedsmæssige og
miljømæssige gevinster for samfundet ved anvendelse af
modulvogntog på et begrænset vejnet hovedsageligt
bestående af motorvejsnettet. Omkostningerne til tilpasning
af infrastrukturen af hensyn til færdselssikkerheden vokser
dog stærkt, hvis i væsentligt omfang der tillades
modulvogntogskørsel uden for motorvejsnettet. Det samme
gør de trafiksikkerhedsmæssige problemer.
Den trafiksikkerhedsmæssige virkning af
indførelse af modulvogntog vil afhænge af en
række faktorer. Modulvogntogenes største
sikkerhedsmæssige problem er, at hvis de bliver involveret i
et uheld, bliver uheldet, på grund af den større
vægt, alvorligere end et tilsvarende uheld med et almindeligt
vogntog. Omvendt vil en fornuftig udnyttelse af kapaciteten i
modulvogntog medføre, at antallet af lastbilkilometre, der
skal tilbagelægges for at udføre et givent
transportarbejde, kan reduceres. Det vil alt andet lige reducere
risikoen for trafikuheld.
Det er i udredningen konkluderet, at den
trafiksikkerhedsmæssige betydning ved indførelse af
modulvogntog vil være begrænset, men positiv, hvis
modulvogntog alene tillades anvendt på motorvejsnettet med
tilhørende udvalgte knudepunkter.
På grundlag af udredningen
ønsker transport- og energiministeren at kunne
iværksætte forsøg med modulvogntog. Der er
iværksat forsøg over Øresundsbron til Kastrup
Cargo Center og i visse havne, der har færgeforbindelse til
Sverige, omfattende modulvogntog med ét
påhængskøretøj, idet disse ikke er
omfattet af forbudet mod tilkobling af to
påhængskøretøjer i § 70.
Lovforslaget vil gøre det muligt at udvide dette
forsøg til alle relevante modulvogntog.
Det er væsentligt at sikre, at
anvendelse af modulvogntog uden for det hertil særligt
indrettede vejnet får en mærkbar konsekvens. Derfor
indeholder lovforslaget en bestemmelse, der gør det muligt
at udmåle en skærpet bødestraf ved kørsel
på strækninger, hvor modulvogntog ikke er tilladt.
Det bemærkes, at vedtagelse af
forslaget ikke i sig selv muliggør kørsel med
modulvogntog, men alene giver transport- og energiministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler herom og dermed
også hjemmel til at iværksætte forsøg,
når finansieringen af de nødvendige
anlægsarbejder er tilvejebragt.
4. Administrative og
økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Forslaget medfører ikke i sig selv
administrative og økonomiske konsekvenser for stat, regioner
og kommuner. Hvis der fx skal tillades forsøg med
modulvogntog på motorvejsnettet, skal der udarbejdes et regelsæt og afholdes udgiftertil
anlægsarbejder mellem omkoblingspladser og motorveje samt til
evaluering afforsøget.
5. Administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ikke i sig selv
administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Hvis der tillades kørsel med modulvogntog, vil der
være besparelser på erhvervslivets
transportomkostninger. Besparelserne skønnes at ville
udgøre 15-20 pct. af de samlede transportomkostninger for
almindelige vogntog. Nogle af køretøjerne vil skulle
til et ekstra syn for at blive godkendt til større
vogntogsvægt.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Forslagets
miljømæssige konsekvenser
Forslaget medfører ikke i sig selv
miljømæssige konsekvenser. Hvis der tillades
kørsel med modulvogntog vil det have en positiv
miljømæssig konsekvens. På den del af vejnettet,
hvor modulvogntogene kan anvendes, vil to modulvogntog kunne
erstatte tre almindelige vogntog. Der bliver således
færre lastbiler, men den enkelte lastbil får en
øget forurening på grund af større belastning.
Samlet forventes det, at emissionen af NOx, partikler og
CO2 reduceres med 15 pct.
8. Forholdet til EU-retten
Dimensioner og vægte på gods- og
personbefordrende erhvervskøretøjer er reguleret
på EU-plan ved direktiv 96/53/EF af 25. juli 1996 om
fastsættelse af de største tilladte dimensioner i
national og internationale trafik og største tilladte
vægt i international trafik for visse
vejkøretøjer i brug i Fællesskabet. Direktivet
tillader afvikling af forsøg og anvendelse af
modulvogntog.
Udtrykket
€™€™Modulær
fremgangsmåde€™€™ blev indsat i
direktivets artikel 4, stk. 4, litra b, for at tage hensyn til
situationen i Sverige og Finland, som af særlige geografiske,
økonomiske og miljømæssige årsager
allerede tillod trafik på deres områder med vogntog,
der er længere end normen i EU. Hvis en medlemsstat tillader
sådanne vogntog, skal den €" for at sikre lige
konkurrencevilkår - samtidigt tillade anvendelse af
motorkøretøjer, påhængsvogne og
sættevogne kombineret på en sådan måde, at
der opnås mindst den samme ladlængde, som er tilladt i
medlemsstaten.
I en erklæring af 9. juli 1996, til
optagelse i protokollen for den rådssamling, hvor
Rådets direktiv 96/53/EF blev vedtaget, har Rådet
anmodet Kommissionen om snarest at forelægge en rapport over
virkningerne af bestemmelsen, som tillader modulvogntog,
således at det kan vurderes, om det er berettiget, at den
eventuelt anvendes af andre lande end Finland og Sverige.
Kommissionen har endnu ikke fremlagt en sådan rapport.
Samtidig erklærede Belgien, Danmark,
Tyskland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Irland, Italien,
Luxemburg, Holland, Østrig og Storbritannien, at de indtil
undersøgelsen er gennemført » ikke agter
generelt, alt efter omstændighederne, at indføre eller
udvide den modulære fremgangsmåde som omhandlet i
ovennævnte direktivs art. 4, stk. 4, b. «
Denne erklæring €" Musketer eden €" er
således en politisk aftale, som medlemsstaterne har bundet
sig til. Musketer eden er ikke til hinder for, at der
gennemføres forsøg med modulvogntog, eller at de
tillades permanent på nærmere angivne
strækninger. Holland og Tyskland har forsøg med
modulvogntog.
9. Høring
Lovforslaget har forinden fremsættelsen
været til høring hos de i bilag 2 nævnte
myndigheder og organisationer.
10. Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Nej | Nej |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Nej | Nej |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Nej | Nej |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Nej | Nej |
Miljømæssige konsekvenser | Nej | Nej |
Administrative konsekvenser for borgerne | Nej | Nej |
Forholdet til EU-retten | Der henvises til afsnit 8 i de almindelige
bemærkninger. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til nr. 1
Der indsættes en ny overskrift.
Den ny bestemmelse skal sikre hjemmel til, at
modulvogntog, lange vogntog, som er sammensat af en lastbil og et
eller to påhængskøretøjer, lovligt kan
sammenkobles og benyttes på nærmere angivne
strækninger.
Hjemlen i stk. 2 til at fastsætte
særlige bestemmelser for køretøjernes
indretning og udstyr tænkes udnyttet til følgende
regler:
For at sikre en god dynamisk stabilitet
(så vogntoget ikke kommer i slinger) vil der i de
administrative regler blive fastlagt, at vogntoget højst
må have 2 led (knækpunkter), svarende til et
almindeligt påhængsvogntog og til de i Sverige normalt
anvendte modulvogntog.
For at sikre, at de nødvendige
anlægsarbejder mellem motorveje og omkoblingspladser ikke
bliver for dyre, vil der blive stillet krav til modulvogntogenes
arealbehov ved svingning (svingbælter).
Endvidere kan modulvogntogenes
sikkerhedsegenskaber, med allerede kendt teknologi, forbedres
væsentligt på en række områder, som vil
kunne kræves opfyldt i forbindelse med gennemførelse
af en forsøgsordning:
€" Ved benyttelse af elektronisk
bremsesystem (EBS), således at der opnås en kortere
standselængde end for almindelige vogntog.
€" Ved at kræve et såkaldt
Front Underrun Protection System (FUPS), som er en forkofanger, der
sikrer, at lastbilen ikke kører op over en bil ved
kollision. FUPS har siden 2003 været krævet på
nye lastbiler.
€" Mærkning/skiltning bag på
vogntoget, så de øvrige trafikanter advares om, at der
er tale om et langt vogntog.
Til nr. 2
Som følge af den forøgede
uheldsrisiko ved anvendelse af modulvogntog uden for det
særligt indrettede vejnet er det væsentligt, at
kørsel uden for det tilladte vejnet får en
mærkbar konsekvens. Derfor bør overtrædelse
medføre udmåling af en skærpet bødestraf,
svarende til hvad der udmåles for overtrædelse af
regler om hastighedsbegrænsere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med den
gældende formulering
Gældende formulering | | Lovforslaget Modulvogntog |
| | |
| | § 70 a.
Transport- og energiministeren kan uanset forbuddet i
§ 70, stk. 1, 1. pkt., fastsætte bestemmelser
om, at det på nærmere angivne strækninger, hvor
forholdene taler herfor, tillades at køre med lange vogntog
bestående af bil og et eller to
påhængskøretøjer (modulvogntog). |
| | Stk. 2. Transport- og energiministeren
kan fastsætte bestemmelser for modulvogntog og de
køretøjer, der indgår heri, herunder for
køretøjernes indretning og udstyr, belægning,
vægt og dimensioner mv. |
| | |
§ 118, | | § 118, |
Stk. 8. I forskrifter, der udstedes i
medfør af loven, kan der fastsættes straf af
bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Der kan endvidere fastsættes straf af bøde eller
fængsel indtil 4 måneder for overtrædelse af
bestemmelser i de forordninger, der er nævnt i § 86
a, stk. 1, og for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifter, der er udstedt i medfør af § 86 a,
stk. 1. I forskrifter, der udstedes i medfør af
§ 68, kan der fastsættes bestemmelser om
udmåling af en skærpet bøde for
overtrædelse af regler om hastighedsbegrænsere.
Tilsvarende gælder for forskrifter, der udstedes i
medfør af § 85 for overtrædelse af regler om
køretøjers største tilladte totalvægt,
når overtrædelsen er sket under kørsel med et
køretøj med en tilladt totalvægt på over
3.500 kg. For overtrædelse af køre- og
hviletidsregler, der er omfattet af 2. pkt., kan der
fastsættes bestemmelser om udmåling af en skærpet
bøde. | | Stk. 8. I forskrifter, der udstedes i
medfør af loven, kan der fastsættes straf af
bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Der kan endvidere fastsættes straf af bøde eller
fængsel indtil 4 måneder for overtrædelse af
bestemmelser i de forordninger, der er nævnt i § 86
a, stk. 1, og for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifter, der er udstedt i medfør af § 86 a,
stk. 1. I forskrifter, der udstedes i medfør af
§ 68, kan der fastsættes bestemmelser om
udmåling af en skærpet bøde for
overtrædelse af regler om hastighedsbegrænsere. I forskrifter, der udstedes i medfør af
§ 70a, kan der fastsættes bestemmelser om
udmåling af en skærpet bøde for kørselmed
modulvogntog på strækninger, hvor dette ikke er
tilladt. Tilsvarende gælder for forskrifter, der
udstedes i medfør af § 85 for overtrædelse
af regler om køretøjers største tilladte
totalvægt, når overtrædelsen er sket under
kørsel med et køretøj med en tilladt
totalvægt på over 3.500 kg. For overtrædelse af
køre- og hviletidsregler, der er omfattet af 2. pkt., kan
der fastsættes bestemmelser om udmåling af en
skærpet bøde. |
Bilag 2
Oversigt over myndigheder og
organisationer, der er anmodet om udtalelse i anledning
af lovforslaget
Applus+ Bilsyn
Bilbranchen
Danmarks Transport Forskning
Dansk Cyklistforbund
Dansk Industri
Dansk Køreskoleforening
Dansk Kørelærer Union
Dansk Lokalsyn
Dansk Transport og Logistik
Danske Havnevirksomheder
Danske Kørelæreres
Landsforbund
Danske Maritime
Danske Speditører
De Danske Bilimportører
Fagligt Fælles Forbund ( 3F )
Forenede Danske Motorejere
Foreningen af Danske Vognfabrikker
Foreningen af Politimestre i Danmark
Foreningen af Vognimportører i
Danmark
Forsikring og Pension
HTS-A
HTSI
Kommunernes Landsforening
Københavns Politi
Landbrugsrådet
MC-Touringklub Danmark
Motorcykelbranchens Landsforbund
Rigspolitiet
Rådet for Større
Færdselssikkerhed
Sammenslutningen af Danske Havne
Skat