L 84 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af skatteforvaltningsloven. (Syn og skøn under
skatteankenævnsbehandling m.v.).
Fremsat den 15. november 2006 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af
skatteforvaltningsloven
(syn og skøn under skatteankenævnsbehandling
m.v.)
§ 1
I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 907 af 28. august 2006, som
ændret ved § 4 i lov nr. 405 af 8. maj 2006, foretages
følgende ændringer:
1. I § 47, stk. 1, 1.
pkt., og to steder i stk. 3, 1. pkt .,
ændres »Landsskatteretten« til:
»skatteankenævnet eller Landsskatteretten«.
2. I § 47, stk. 2 ,
ændres »Landsskatteretten« til:
»Skatteankenævnet eller Landsskatteretten«.
3.§ 52, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3. Skatterådet,
skatteankenævnet eller Landsskatteretten kan bestemme, at
udgifter, der er eller vil blive afholdt til syn og skøn i
en sag for myndigheden, skal godtgøres fuldt ud, jf.
§ 4, stk. 3, eller § 47.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Loven har virkning for sager,
hvori retten træffer beslutning om udmeldelse af syn og
skøn den 1. januar 2007 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Lovforslagets
hovedindhold
Lovforslaget går ud på at
indføre adgang til syn og skøn i skattesager, der er
under klagebehandling i et skatteankenævn. I tilknytning
hertil foreslås det, at der indføres adgang til
omkostningsgodtgørelse i disse sager. Efter de
gældende regler må en borger eller virksomhed, der
ønsker syn og skøn afholdt, vente til sagen er
påklaget til Landsskatteretten.
2. Lovforslagets baggrund
Lovforslaget er et led i den indgåede
finanslovsaftale for 2007 mellem regeringspartierne (Venstre og Det
Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti. Det er mellem
forligspartierne aftalt, at der skal ske en styrket retssikkerhed i
skatteankenævnssager. Dette skal ske ved indførelse af
syn og skøn under skatteankenævnsbehandlingen,
således at det sikres, at en reel afgørelse
træffes på et så tidligt tidspunkt i
klageforløbet som muligt. Det kan bidrage til, at borgerne
ikke af økonomiske grunde afskæres fra at anmode om
syn og skøn. Parterne er derfor enige om, at der
indføres adgang til at anvende syn og skøn ved
skatteankenævnene, og at der gives adgang til at yde
omkostningsgodtgørelse hertil.
3. Gældende ret
Efter gældende ret kan SKATs
skatteansættelse m.v. af en person eller et dødsbo
påklages til et skatteankenævn som første
klageinstans. Skatteankenævnets afgørelse kan
påklages til Landsskatteretten, det vil sige, at
Landsskatteretten er anden klageinstans i sådanne sager.
Efter gældende ret kan der udmeldes syn
og skøn efter retsplejelovens § 343, såkaldt
udenretligt syn og skøn, i en sag, der er under behandling
ved Landsskatteretten. Hjemlen hertil findes i
skatteforvaltningslovens § 47, der er en
videreførelse af skattestyrelseslovens § 30. Den
oprindelige hjemmel er indført ved lov nr. 824 af 19.
december 1989.
Der kan efter gældende ret ikke
udmeldes syn og skøn i sager om vurdering af fast ejendom og
i sager om efterprøvelse af passivposter ved arvingers
succession i skattepligtige dødsboers skattemæssige
stilling efter boafgiftslovens § 13 a. Baggrunden for
disse undtagelser er, at der på anden vis er givet vished for
en korrekt værdiansættelse i disse tilfælde,
henholdsvis regler om besigtigelse og vurderingsforretninger
vedrørende fast ejendom og de skifteretlige regler om
værdiansættelse af aktiver i dødsboer i lov nr.
383 af 22. maj 1996 om skifte af dødsboer.
Syn og skøn anvendes for tiden i ca.
160 landsskatteretssager årligt. Nærmere regler om
fremgangsmåden findes i § 19 i Landsskatterettens
forretningsorden (bekendtgørelse nr. 974 af 17. oktober
2005).
Syn og skøn i skattesager
gennemføres i overensstemmelse med de almindelige regler
herom i retsplejeloven. SKAT optræder dog som modpart,
også når den påklagede afgørelse er
truffet af et skatteankenævn. Landsskatteretten er ikke
retligt forpligtet til at lægge udfaldet af syns- og
skønsforretningen til grund for sin afgørelse i
sagen.
Endvidere kan Skatterådet efter
gældende ret bestemme, at der skal udmeldes syn og
skøn efter retsplejelovens § 343 i sager, der
forelægges for rådet til afgørelse. Hjemlen
herfor er indført ved skatteforvaltningslovens
§ 4, stk. 3. Denne ordning har haft virkning fra den
1. november 2005. Ordningen afløser en tidligere ordning med
mulighed for syn og skøn under Ligningsrådets
behandling af anmodninger om bindende forhåndsbesked, jf.
skattestyrelseslovens § 20 B, stk. 5.
Efter gældende ret antages det, at der
ikke er hjemmel til, at der kan gennemføres udenretligt syn
og skøn, mens sagen verserer for et skatteankenævn,
eller under den oprindelige sagsbehandling ved SKAT i 1.
instans.
Med hensyn til
omkostningsgodtgørelse kan Landsskatteretten efter
skatteforvaltningslovens § 52, stk. 3, bestemme, at
udgifter, der er eller vil blive afholdt til syn og skøn i
en landsskatteretssag, skal godtgøres fuldt ud.
Landsskatteretten kan træffe bestemmelse om fuld
godtgørelse, når afholdelsen af syn og skøn har
tilført eller skønnes at kunne tilføre sagen
nye oplysninger, som ikke hensigtsmæssigt har kunnet eller
kan indhentes på anden måde, jf. § 19,
stk. 6, i forretningsorden for Landskatteretten,
bekendtgørelse nr. 974 af 17. oktober 2005.
Tilsvarende kan Skatterådet - efter
samme kriterier - bestemme, at udgifter, der er eller vil blive
afholdt til syn og skøn i en sag, der afgøres af
Skatterådet, skal godtgøres fuldt ud.
I det omfang, der ikke træffes
bestemmelse om fuld omkostningsgodtgørelse, kan udgifterne
til syn og skøn godtgøres efter de almindelige regler
i skatteforvaltningslovens § 52, stk. 1 og 2.
De omkostninger, der kan dækkes med 100
procent, er eksempelvis følgende:
€" Salær til
syns- og skønsmand, herunder udgifter til rejse og
øvrige udgifter. Syns- og skønsmandens salær
fastsættes af retten.
€" Udgifter til
sagkyndig bistand under syns- og skønssagen, herunder
udgifter til advokatbistand til gennemgang af sagen, valg af
brancheorganisation til at afgive erklæring som alternativ
til syn og skøn eller valg af syns- og skønsmand,
udarbejdelse af syns- og skønstema og
tillægsspørgsmål, fremfindelse af materiale,
deltagelse i møde under skønsforretningen, deltagelse
i retsmøder mv.
Endvidere omfatter den fulde
omkostningsgodtgørelse salærudgifter til advokat
vedrørende kommentering af syns- og skønsrapporten i
et indlæg til Landsskatteretten. Advokatsalær
vedrørende en egentlig skriftlig procedure falder uden for
ordningen med fuld omkostningsgodtgørelse.
4. Forslagets indhold
Det foreslås, at der indføres
adgang til, at der kan udmeldes udenretligt syn og skøn
efter retsplejelovens § 343 i sager, der verserer for et
skatteankenævn, efter samme regler som de, der i dag
gælder, når der udmeldes udenretligt syn og skøn
efter retsplejelovens § 343 i sager, der verserer for
Landsskatteretten. Det pågældende skatteankenævn
skal i sådanne sager have de funktioner, som
Landsskatteretten har i syns- og skønssager i dag.
Forslaget betyder, at syn og skøn
gennemføres i overensstemmelse med de almindelige regler
herom i retsplejeloven, og at SKAT har partsstatus.
Skatteankenævnet er ikke retligt forpligtet til at
lægge udfaldet af syns- og skønsforretningen til grund
for sin afgørelse i sagen.
Forslaget går endvidere ud på, at
det - på samme måde som det er muligt ved
Landsskatteretten og Skatterådet - bliver muligt for
skatteankenævnet at træffe bestemmelse om, at udgifter,
der er eller vil blive afholdt til syn og skøn i en
skatteankenævnssag, skal godtgøres fuldt ud.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om at yde
omkostningsgodtgørelse for udgifter til syn og skøn
under skatteankenævnsbehandling vil medføre
øgede statslige udgifter.
Lægges det til grund, at udvidelsen vil
fordoble anvendelsen af syn og skøn fra de nuværende
ca. 160 sager årligt til ca. 320 sager årligt,
skønnes merudgifterne at andrage ca. 7 mio. kr årligt.
I en overgangsperiode kan merudgiften blive større, da
forslaget i et vist omfang vil fremrykke anvendelsen af syn og
skøn i sagsforløbet.
Det bemærkes, at skønnet er
meget usikkert.
En gennemførelse af de
foreslåede regler om adgang til syn og skøn under
skatteankenævnsbehandling og den heraf følgende
forventning om, at syn og skøn vil blive anvendt i videre
omfang end hidtil, skønnes at medføre en årlig
merudgift på 3 årsværk.
Forslaget vil i en periode være et tema
(aktuelt-tema) på SKATS hjemmeside www.skat.dk . Herunder vil der
blive udarbejdet et elektronisk nyhedsbrev til borgere på
hjemmesiden.
Der vil, hvis det skønnes
nødvendigt, blive udsendt en pressemeddelelse i forbindelse
med, at Folketinget vedtager lovforslaget.
Der vil blive trykt en pjece om
omkostningsgodtgørelse. Omkostningerne til den trykte pjece
skønnes at ville udgøre 50.000 kr.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
kommuner og regioner.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer, at forslaget indeholder
beskedne administrative lettelser, men ingen administrative byrder.
Forslagets administrative konsekvenser har ikke et omfang, der
berettiger, at lovforslaget bliver forelagt et virksomhedspanel.
Forslaget bør derfor ikke forelægges et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget bidrager til at styrke borgernes
retssikkerhed derved, at de berørte sager lettere kan finde
deres endelige og korrekte afgørelse ved
skatteankenævnene, end tilfældet er i dag, hvor syn og
skøn først kan foranstaltes, når sagen er
påklaget til Landsskatteretten. Det
retssikkerhedsmæssige aspekt understøttes af, at der
kan ydes fuld omkostningsgodtgørelse i disse sager.
Forslaget skønnes derfor at have
positive administrative konsekvenser for borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Høring
Forslaget blev sendt i høring den 30.
juni 2006 som et led i et lovforslag med titlen »Forslag til
lov om ændring af skatteforvaltningsloven, ligningsloven og
lov om statsgaranterede studielån
(Omkostningsgodtgørelse i genoptagelsessager, syn og
skøn, overspringsregel, Landsskatterettens og
Skatteministeriets kompetence i visse sager, m.v.)«
Ud over ministeriet har følgende
således haft lejlighed til at kommentere forslaget:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskreditfond, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Handel & Service, Dansk
Industri, Dansk Iværksætterforening, Dansk
Kunstnerråd, Dansk Landbrug, Dansk Told- og Skatteforbund,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Skatteborgerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Finansrådet, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen Registrerede Revisorer, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Forsikring & Pension, HTS-A, HTS-I, HK-Stat,
Håndværksrådet, InvesteringsForeningsRådet,
Kommunernes Landsforening, Landbrugsrådet,
Landsorganisationen i Danmark, Skatterevisorforeningen og
Økonomistyrelsen.
Dansk Handel og Service og HTS-I har udtalt
sig i positive vendinger om forslaget om adgang til syn og
skøn under skatteankenævnsbehandling. Blandt de
øvrige hørte, som har afgivet høringssvar, har
ingen fundet anledning til at kommentere særskilt på
dette forslag.
11. Sammenfatning af
økonomiske og administrative konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen nævneværdige | Omkostningsgodtgørelse for udgifter
til syn og skøn skønnes at medføre
årlige merudgifter på ca. 7 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget skønnes at medføre
omkostninger til information på ca. 50.000 kr. og
medfører en årlig merudgift på 3
årsværk. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Omkostningsgodtgørelse for udgifter
til syn og skøn medfører positive afledte
erhvervsøkonomiske konsekvenser. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget skønnes at give
erhvervslivet beskedne administrative lettelser. | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Forslaget skønnes at have positive
administrative konsekvenser for borgerne. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Efter gældende ret er der mulighed for
at udmelde udenretligt syn og skøn efter retsplejelovens
§ 343 i sager, der er under behandling ved
Landsskatteretten eller ved Skatterådet. Det antages derimod,
at der ikke er mulighed for syn og skøn under
skatteankenævnsbehandling.
Det foreslås, at der ved ændring
af skatteforvaltningslovens § 47 indføres adgang
til, at der kan udmeldes udenretligt syn og skøn efter
retsplejelovens § 343 i sager, der verserer for et
skatteankenævn, efter samme regler som de, der i dag
gælder, når der udmeldes udenretligt syn og skøn
efter retsplejelovens § 343 i sager, der verserer for
Landsskatteretten. Det pågældende skatteankenævn
skal i sådanne sager have de samme funktioner som dem,
Landsskatteretten i dag har i syns- og skønssager under
landsskatteretsbehandling af en klage. Forretningsordenen for
skatteankenævn skal således udvides med regler om
fremgangsmåden ved udmeldelse af syn og skøn, der
svarer til reglerne herom i Landsskatterettens
forretningsorden.
SKAT skal have partsstatus. Det
bemærkes herved, at det i sager for skatteankenævnene
altid vil være SKAT, der har truffet den påklagede
afgørelse.
Landsskatteretten er i dag ikke retligt
forpligtet til at lægge udfaldet af syns- og
skønsforretningen til grund for sin afgørelse i
sagen. Det samme vil gælde for skatteankenævnene.
Til nr. 3
Efter gældende ret kan
Landsskatteretten bestemme, at udgifter, der er eller vil blive
afholdt til syn og skøn i en landsskatteretssag, skal
godtgøres fuldt ud. Tilsvarende kan Skatterådet -
efter samme kriterier - bestemme, at udgifter, der er eller vil
blive afholdt til syn og skøn i en sag, der afgøres
af Skatterådet, skal godtgøres fuldt ud.
Forslaget går ud på
, at det - på samme måde som
det er muligt ved Landsskatteretten og Skatterådet - bliver
muligt for skatteankenævnet at træffe bestemmelse om,
at udgifter, der er eller vil blive afholdt til syn og skøn
i en skatteankenævnssag, skal godtgøres fuldt ud, jf.
den nye affattelse af stk. 3 i skatteforvaltningslovens
§ 52.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, og at loven
får virkning for sager, hvori retten udmelder syn og
skøn den 1. januar 2007 eller senere.
Bestemmelsen er affattet således, at ny
forretningsorden for skatteankenævnene kan udstedes inden den
1. januar 2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende ret
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | Forslag |
| | til |
| | Lov om ændring af
skatteforvaltningsloven (syn og skøn under
skatteankenævnsbehandling og omkostningsgodtgørelse
hertil) |
| | |
| | § 1 |
| | I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 907 af 28. august 2006, som
ændret ved § 4 i lov nr. 405 af 8. maj 2006, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 47. Reglen i
retsplejelovens § 343 om adgang til at kræve syn og
skøn udmeldt ved de almindelige domstoles foranstaltning
finder tilsvarende anvendelse, når sagen er indbragt for
Landsskatteretten. Det gælder dog ikke i sager
vedrørende efterprøvelse af passivposter efter
boafgiftslovens § 13 a, sager vedrørende vurdering
af fast ejendom og sager vedrørende vurdering af
køretøjer efter registreringsafgiftsloven. | | 1. I § 47, stk. 1, 1.
pkt., og 2 steder i stk. 3, 1. pkt.,
ændres »Landsskatteretten« til:
»skatteankenævnet eller Landsskatteretten«. |
Stk. 2. Landsskatteretten kan
fastsætte en frist, inden for hvilken klageren og den
myndighed, hvis afgørelse klagen vedrører, skal tage
stilling til, om der begæres syn og skøn i sagen. | | 2. I § 47, stk. 2 ,
ændres »Landsskatteretten« til:
»Skatteankenævnet eller Landsskatteretten«. |
Stk. 3. Hvis en part begærer syn
og skøn, udsætter Landsskatteretten behandlingen af
sagen, indtil klageren efter modtagelsen af
skønserklæringen meddeler Landsskatteretten, hvorvidt
klagen opretholdes. I samme periode er 6-måneders-fristen i
§ 48, stk. 2, suspenderet. | | |
Stk. 4. --- | | |
| | |
§ 52. --- | | 3.§ 52, stk. 3,
affattes således: |
Stk. 2. --- | | |
Stk. 3. Landsskatteretten kan
bestemme, at udgifter, der er eller vil blive afholdt til syn og
skøn i en landsskatteretssag, jf. § 47, skal
godtgøres fuldt ud. Tilsvarende kan Skatterådet
bestemme, at udgifter, der er eller vil blive afholdt til syn og
skøn i en sag, der afgøres af Skatterådet, skal
godtgøres fuldt ud, jf. § 4, stk. 3. | | »Stk. 3. Skatterådet,
skatteankenævnet eller Landsskatteretten kan bestemme, at
udgifter, der er eller vil blive afholdt til syn og skøn i
en sag for myndigheden, skal godtgøres fuldt ud, jf.
§ 4, stk. 3, eller § 47.« |
Stk. 4. €" 5. --- | | |