B 116 Forslag til folketingsbeslutning om kommunal adgang til at indføre afgift på kørsel på vejnettet

(betalingsring m.v.).
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Forkastet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 11-04-2008

Beslutningsforslag som fremsat

20072_b116_som_fremsat (html)

Fremsat den 11. april 2008 af Pia Olsen Dyhr (SF), Hanne Agersnap (SF), Jonas Dahl (SF), Jesper Petersen (SF) og Ole Sohn (SF)

Forslag til folketingsbeslutning

om kommunal adgang til at indføre afgift på kørsel på vejnettet(betalingsring m.v.)

Folketinget pålægger regeringen at fremsætte et lovforslag, som giver kommunerne hjemmel til at indføre afgifter på kørsel på vejnettet i form af betalingssystemer til regulering af trafik og fremme af miljøhensyn, som f.eks. betalingsringe m.v.


Det forudsættes, at provenuet fra sådanne ordninger bliver brugt til billigere og bedre kollektiv trafik samt bedre forhold for cyklisterne.


Hjemmelen foreslås ophævet i forbindelse med en fremtidig forventet indførelse af generelle vejafgifter (roadpricing) gældende for hele Danmark.


Bemærkninger til forslaget

Beslutningsforslaget er en meget revideret genfremsættelse af beslutningsforslag B 12 fra folketingsåret 2007-08, 1. samling, jf. Folketingstidende 2007-08, 1. samling, tillæg A side 1077.


Med en betalingsring bliver langt de fleste trafikanter bedre stillet end før. De bilister, der vælger fortsat at køre i bil, kommer til at betale en afgift, men kommer til gengæld hurtigere frem. De bilister, der vælger f.eks. at bruge en af de nye letbaner, vil nyde godt af et godt kollektivt trafiktilbud, og det samme gælder alle de mennesker, der allerede i dag bruger den kollektive trafik, der i mange tilfælde vil blive hurtigere, hyppige og mere bekvem. Endelig vil det for cyklister være en fordel, at der er færre biler i byen.


Luften forurenes dagligt med kulilte, kvælstof, kulbrinter, ozon, partikler og benzen - stoffer, som tilsammen er giftige og allergi- og kræftfremkaldende og medfører for tidlige dødsfald, hjerte-kar-sygdomme og luftvejslidelser. Næsten 4.000 mennesker dør hvert år af luftforurening fra trafikken, og en betydelig del af dem dør, fordi de færdes i de store byer, hvor forureningen er værst. Desuden medfører både den sundhedsskadelige luftforurening i byerne og de hastigt voksende trængselsproblemer flere hundrede tusinde dage med tabt arbejdsfortjeneste på grund af flere sygedage og ringere produktivitet. Samtidig er mange boliger plaget af støj fra biltrafik.


CO2-udslippet fra trafikken er samtidig stigende og betyder, at Danmarks samlede CO2-udslip igen er begyndt at vokse. Netop i de store byer er der mulighed for at få folk til at lade bilen stå og tage den kollektive trafik, hvis man gør bilen dyrere, den kollektive trafik billigere og udbygger den kollektive trafik. Dermed opnås et bidrag til den CO2-reduktion, som Danmark er forpligtet til at opnå.


Trafikken er langtfra kun et miljø- og sundhedsproblem. Den er også blevet et problem for trafikanterne selv. De daglige lange køer på indfaldsvejene til de største byer viser, at vejene og det øvrige trafiksystem ikke kan bære de store mængder biltrafik. Transportministeriets »Projekt Trængsel«, hvis resumérapport fra 2004 kan findes på Transportministeriets hjemmeside (


www.trm.dk


), viser således, at trafikanterne i hovedstadsområdet dagligt spilder 100.000 timer på vejnettet på grund af trængsel. Det svarer til ca. 14.000 heltidsstillinger - men der findes også andre tal, der anslår, at spildet af arbejdstimer er på op til 35.000 heltidsstillinger.


Af det scenario, som DTU Transport (www.dtf.dtu.dk) for nylig har udarbejdet som en fremskrivning af den nuværende trafikpolitik, fremgår det, at trængsel om 25 år vil koste samfundet 30 mia. kr. om året, og her vil hovedstadsområdet alene tegne sig for halvdelen af beløbet. Denne udvikling svarer til en tredobling af det nuværende niveau.


Bilerne optager mere og mere plads i byernes rum, hvor gader, veje, pladser og gårdrum ellers kunne have været brugt til kollektiv trafik, cykelstier, legepladser og friarealer.


Det er ikke kun et dansk fænomen. Over hele Europa er de store byer ved at sande til i trafik, og derfor finder man det flere og flere steder nødvendigt at indføre forskellige løsninger på trængselsproblemerne.


Forholdene er naturligvis forskellige fra by til by, og derfor er der også brug for forskellige løsninger. Andre steder, bl.a. i Stockholm og London, har man indført trængselsafgifter med stor succes.


Generelle vejafgifter er løsningen på lang sigt. Der er ingen tvivl om, at det på lang sigt er både rigtigt og nødvendigt at indføre generelle vejafgifter - roadpricing - i Danmark, men at det ikke bør forhindre, at der allerede nu bliver etableret betalingsringe om de store byer.


Efter Folketingets Trafikudvalgs tur til Holland i september 2007 blev det klart, at der vil gå endnu en årrække, før det er realistisk at indføre generelle vejbetalingssystemer i form af roadpricing gældende for hele landet.


Den hollandske regering er meget ambitiøs på området, men kan alligevel se frem til tidligst at kunne tage et første lille skridt til indførelse af roadpricing i 2011, hvilket betyder, at fuld implementering ligger yderligere 3-4 år fremme i tiden.


En dansk regering, der havde ambition om at indføre roadpricing, ville utvivlsomt være underlagt samme tidsskema.


Det betyder, at de bompengeordninger, der foreslås indført i 2008, mindst vil have 6-7 år at virke i, men realistisk set snarere 10 år, før hjemmelen bortfalder ved en eventuel indførelse af et generelt roadpricingsystem i Danmark.


Brug for bompenge nu

På baggrund af den fortsatte stigning i biltrafikken, og de heraf afledte meget store problemer omkring trængsel og klima- og miljøpåvirkning, er det helt uansvarligt ikke at åbne op for at bruge vejafgifter i form af bompenge eller lignende i Danmark, i lighed med hvad der sker i landene omkring os.


Flere medlemmer af regeringens Infrastrukturkommission og senest også OECD har anbefalet vejafgifter som et helt nødvendigt middel til at begrænse væksten i biltrafikken og trængselsproblemerne.


Dette forslag giver kommunerne en generel hjemmel, men i første omgang forestiller forslagsstillerne sig, at det er Danmarks to mest belastede byområder, København og Århus, der benytter hjemmelen. Her er det mest oplagt, at man ikke bør vente på en landsdækkende vejafgift i form af roadpricing.


Forslagsstillerne lægger vægt på, at provenuet fra vejafgifter anvendes til bedre og billigere kollektiv trafik samt til fremme af cyklismen. Inden for denne ramme er det op til lokale og regionale myndigheder at træffe beslutning om den præcise brug af pengene.


Trafikudvalget så på sin nylig afholdte studietur i Singapore, hvordan bompenge kan fungere. Et element, som vil være relevant at overføre til en dansk model, er systemets gennemsigtighed i forhold til prisniveau og forbrug, som ud over det økonomiske incitament kan bidrage til at påvirke bilisternes adfærd. Hver gang en bilist vælger at køre ind i et område med trængselsafgift, kan vedkommende på opstillede displays se prisniveauet, som justeres efter trængselsniveauet. Så snart bilen krydser overgangen, kan bilisten yderligere se på et display i forruden, hvor mange penge der trækkes af vedkommendes »bompengekonto«.


Betalingsring om København - hvad kan pengene bruges til?

Som et eksempel på, hvor mange penge en betalingsring kan indbringe, og hvad man kunne forestille sig disse penge brugt til, har forslagsstillerne taget udgangspunkt i en analyse fra Det Økonomiske Råd i Dansk Økonomi, forår 2006 (


http://www.dors.dk/sw3279.asp


), hvor rådet har analyseret en betalingsring om København kommune, der cirka følger kommunegrænsen (og derfor også omfatter Frederiksberg Kommune), og hvor taksten er fastsat til 40 kr. i myldretiden og 20 kr. uden for myldretiden.


Det vil indbringe indtægter på omkring 2,7 mia. kr. om året, mens omkostningerne - drift, renter og afskrivninger - udgør knap 250 mio. kr. Der vil dermed være et årligt overskud på omkring 2,5 mia. kr., som altså skal anvendes til billigere og bedre kollektiv trafik. (Tallene stammer fra Det Økonomiske Råd: Dansk Økonomi, forår 2006, og er opregnet til 2008-niveau ved, at der er lagt 16 pct. oveni, hvilket formentlig undervurderer provenuet lidt i betragtning af trafikvæksten).


Præcis hvordan pengene skal bruges, afgøres lokalt og afhænger af, hvilke investeringer i jernbanen staten vælger at gennemføre og betale for. I det følgende er det beregningsteknisk forudsat, at investeringer i jernbane og S-tog betales af staten, mens letbaner, busser m.v. betales af bompengene.


Man kunne tænke sig, at der anvendes ca. 350 mio. kr. til at gøre den kollektive trafik i hovedstadsområdet billigere. Det vil betyde en takstreduktion på ca. 20 pct. Da bilkørsel ind i byen samtidig bliver væsentlig dyrere, vil det for alvor bidrage til at rykke balancen til fordel for den kollektive trafik. Set i sammenhæng med SF's forslag om et generelt taksttilskud til den kollektive trafik vil det betyde, at en busbillet vil komme ned på 10 kr. (laveste takst svarende til to zoner i hovedstadsområdet).


Tilbage er ca. 21,5 mia. kr. til yderligere investeringer set over en 10-årig periode. Det vil gøre det muligt f.eks. at gennemføre alle følgende investeringer:


Et finmasket net af letbaner, som hurtigt og bekvemt transporterer folk fra bolig- og erhvervsområder til en station i byområder, der ikke betjenes af metro og S-tog. Der vil være penge nok til letbaner til Brønshøj, Nordhavn (f.eks. fra Vesterbro via Blågårdsgade og Blegdamsvej), Holmen og Sydhavn, en tværgående bane fra Rådhuspladsen over Nørreport og Tagensvej til Rigshospitalet med tilslutning til Metrocityringen og letbaner i flere radiale indfaldsveje, som f.eks. brogaderne.


En ydre ringbane Ishøj-Glostrup-Ballerup-Lyngby-DTU etableret som letbane, der skal reducere den tværgående biltrafik i hovedstadsregionen, og som samtidig i et vist omfang kan aflaste den kollektive trafik i Københavns city. F.eks. vil man kunne rejse med bane fra Køge til Hillerød uden om byen.


Flere Parkér & Rejs-anlæg ved togstationer uden for byen. Her skal både byens borgere og pendlere trygt kunne parkere deres bil, mens de tager toget ind til byen. En bekvem kombination af bil og tog vil være konkurrencedygtig i forhold til at køre hele vejen i bil, når der skal betales bompenge.


Hurtige busforbindelser i tætte byområder, hvor der ikke er gode baneforbindelser. Busbaner og særlig lysregulering for busser skal sikre, at busserne kan komme hurtigt frem uden at blive forsinket af biltrafikken.


Som nævnt er dette kun et eksempel, men det viser, at man kan få et markant løft af den kollektive trafik finansieret af provenuet fra en betalingsring om København. Omvendt er det svært at forestille sig penge til et sådant løft, uden at der skabes en ny indtægtskilde.


For Århus findes der ikke tilsvarende tal, men også her vil bompenge give mulighed for et markant løft af den kollektive trafik.


Baggrundsoplysninger

Der er en række undersøgelser, forsøgsevalueringer og erfaringer fra udlandet, som generelt understøtter argumenterne for at etablere bompenge:


Stockholms forsøg med bompenge er blevet afsluttet og vurderet med et meget positivt resultat til følge, som da også har medført, at bompenge efterfølgende er blevet indført i Stockholm, og der kan læses mere herom på disse netsteder:


http://publikationswebbutik.vv.se/upload/841/88877_forsoket_med_trangselskatt_i_stockholm_3_januari_till_31_juli_2006.pdf


og


http://www.vv.se/


Londons bompengeordning er så stor en succes, at det dækkede område nu skal udvides. Der kan læses mere på


http://www.tfl.gov.uk/roadusers/congestioncharging/6723.aspx


. Det blev tidligt klart, at Londons transporterhverv vandt på bompengeordningen, da betalingen mere end opvejede den sparede tid. De øvrige erhverv beliggende inden for Londons betalingszone havde ved etableringen en mindre tilbagegang, som nu er vendt, således at erhvervsudviklingen inden for zonen er på højde med udviklingen udenfor, jf.


http://www.tfl.gov.uk/assets/downloads/FourthAnnualReportFinal.pdf


New Yorks bystyre vil nu også indføre bompenge i dele af byen.


Vismandsrapportten fra foråret 2006 beskæftigede sig også med bompengeproblematikken og vurderede, at det samfundsøkonomisk er en god idé at indføre en betalingsring i København, jf.


http://www.dors.dk/graphics/Synkron-Library/Publikationer/Rapporter/For%E5r_2006/kap3.pdf


Endvidere er DTU Transport kommet med en række fremtidsscenarier for transport i Danmark. Heraf fremgår det, at dansk trafik styrer direkte mod et sammenbrud i form af trængsel og miljøgener, hvis vi ikke drastisk ændrer trafikpolitik. Man kan læse mere på


http://www.dtf.dtu.dk/


Trængselsproblemerne med alt for mange biler i de store byer skal stoppes. Specielt København og Århus er hårdt plaget af trafik. Biltrafikken er alene siden 1990 vokset med over 30 pct., som man kan finde oplysninger på Vejdirektoratets hjemmeside


www.vd.dk


.


Skriftlig fremsættelse

Pia Olsen Dyhr (SF):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:


Forslag til folketingsbeslutning om kommunal adgang til at indføre afgift på kørsel på vejnettet(betalingsring m.v.).

(Beslutningsforslag nr. B 116).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.