Fremsat den 8. april 2008 af Flemming
Møller Mortensen (S), Magnus Heunicke (S),
Karen Hækkerup (S), Mogens Jensen (S)
og Julie Skovsby (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om bedre kvalitet i kystlivredningen
Folketinget pålægger regeringen at tage initiativ
til at indføre et kvalitetssikringsprogram, der kan
højne niveauet af kystlivredning på offentlige strande
i hele Danmark, herunder i form af
-
fastsættelse af mål for den tid, kystlivredderen bruger
til at nå frem til den nødstedte,
-
fastlæggelse af standardoperationsprocedurer for
kystlivreddere og
- offentlig kontrol
med kvaliteten i kystlivredningen.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med forslaget
I perioden 2001-2006 druknede i gennemsnit 13 personer om
året i Danmark, jf. druknestatistik fra Rådet for
Større Badesikkerhed. Forslagsstillerne vil foranledige, at
statistikken bliver omdelt i Retsudvalget i forbindelse med
udvalgsarbejdet.
Formålet med beslutningsforslaget er at indføre
et kvalitetssikringsprogram, der kan højne niveauet for
kystlivredning på offentlige strande i hele Danmark og dermed
mindske antallet af drukneulykker.
Socialdemokratiet er under behandlingen af forslaget
indstillet på at overveje, om forslaget skal udvides til
også at omfatte offentlige badeanstalter.
Regulering af og ansvar for
badesikkerheden
Justitsministeriet tog i sommeren 2007 initiativ til at
tilvejebringe en landsdækkende og ensartet regulering af
badesikkerheden ved offentlige badestrande og badeanstalter.
Ministeriet udarbejdede på baggrund af drøftelser med
bl.a. Rådet for Større Badesikkerhed og oplysninger om
anvendelsen af de tidligere gældende regler om badesikkerhed
og politiets og kommunernes praksis et udkast til en ny bestemmelse
i ordensbekendtgørelsen.
Justitsministeren har i svar på spørgsmål
nr. S 5359, folketingsåret 2006-07, over for Folketinget
redegjort nærmere for initiativet.
Det fremgår af svaret, at udkastet til den nye
bestemmelse indebærer, at der indføres en pligt for
politiet til med hensyn til offentlige badestrande og badeanstalter
i nødvendigt omfang at fastsætte regler om, hvilket
redningsmateriel der skal være til stede, og hvilke
foranstaltninger - herunder tilsyn (livreddere m.v.) - der i
øvrigt skal iværksættes til afværgelse af
fare for de badendes liv og helbred.
De enkelte politikredses vurdering af, i hvilket omfang det
skønnes nødvendigt at fastsætte lokale regler
om badesikkerhed, skal foretages i samråd med
kommunalbestyrelsen, så det sikres, at sådanne regler
fastsættes under hensyntagen til de lokale forhold.
Formålet er at sikre, at der skabes klarhed om, hvilken
myndighed der er forpligtet til at sikre, at det overvejes, om der
er behov for at fastsætte lokale regler, og at føre
tilsyn med overholdelsen af disse. Efter udkastet vil denne
forpligtelse fremover påhvile politiet.
Det fremgår endvidere af justitsministerens svar, at en
pligtmæssig bestemmelse skal sikre en ensartet ordning i hele
landet. Den nye bestemmelse i ordensbekendtgørelsen skal
ledsages af en cirkulæreskrivelse fra rigspolitiet til
politikredsene med et modelregelsæt for badesikkerhed. Et
element i dette modelregelsæt vil bl.a. være
bestemmelser om tilstedeværelsen af livreddere. Rådet
for Større Badesikkerhed vil blive inddraget ved
udarbejdelsen af modelregelsættet til politikredsene.
Justitsministeren oplyste i svaret på
spørgsmål nr. S 5359, folketingsåret 2006-07, at
den nye regulering efter endt høring forventedes at kunne
træde i kraft den 1. januar 2008.
De nye regler er ikke udstedt endnu, men Socialdemokratiet
forventer, at det sker snarest muligt.
Socialdemokratiet er tilfreds med, at den grundlæggende
regulering og placeringen af ansvaret for badesikkerheden kommer
på plads med ministerens initiativ.
Forslaget om at indføre et
kvalitetssikringsprogram
Som det fremgår ovenfor, er der taget initiativ til at
få udstedt regler om badesikkerheden på bl.a.
offentlige badestrande. Der er imidlertid ikke noget, der tyder
på, at der tages initiativer til konkrete forbedringer af den
måde, hvorpå kystlivredningen rent praktisk
tilrettelægges i dag. Det råder dette
beslutningsforslag bod på.
Rådet for Større Badesikkerhed anbefaler, at man
benytter strande med livredderopsyn. Den Nordsjællandske
Kystlivredningstjeneste har i alt 19 poster fordelt over hele
Nordkysten. Posterne er bemandede i skolesommerferien. TrygFonden
har livreddertårne placeret på 17 strande.
Tårnene på strandene er i perioden 26. juni - 20.
august bemandet dagligt med livreddere fra Dansk
Svømmeunion. På Amager Strand er der livreddere
på udvalgte områder i højsæsonen. Der er 8
livreddere på vagt hver dag. (Kilde:
www.badesikkerhed.dk).
Hvert år drukner omkring 10 mennesker under badning ved
de danske kyster. Dette tal er alt for højt og er i
tillæg til de personlige tragedier hos de
pårørende også et potentielt problem for
Danmarks omdømme med hensyn til at tiltrække
udenlandske turister til vore strande. Antallet af drukneulykker
kan reduceres markant, hvis kvalitetsniveauet i kystlivredningen
på offentlige badestrande forbedres. Derfor er det
indlysende, at politikerne skal påtage sig et ansvar og tage
de nødvendige skridt for at sikre kvalitetsniveauet for
kystlivredningen på offentlige badestrande, sådan at
livredderstationer på strandene ikke bare udgør en
falsk tryghed.
I øjeblikket er kystlivredningen i Danmark af meget
svingende kvalitet. Der er en ganske stor variation i
udrykningstiden, altså hvor lang tid der går, fra
livredderen bliver opmærksom på en ulykke, til
redningsprocessen er afsluttet. Endvidere er nogle
livredderstationer uhensigtsmæssigt indrettet og står
op til 100 meter fra vandkanten, hvilket er med til at
forlænge udrykningstiden. Forskning viser, at det tager
mellem 20 og 60 sekunder for en person at drukne, hvorfor
udrykningstiden er et meget centralt parameter med hensyn til at
sikre kvaliteten af kystlivredningen i Danmark (REU alm. del,
2006-07, bilag 649, og 2007-08, 1. samling, bilag 25 og 31).
Hvis der indføres et kvalitetssikringsprogram, der
bl.a. stiller specifikke krav til udrykningstiden, kan
livredningsorganisationerne selv stå for de nødvendige
tiltag, der skal nedbringe den. Med et krav om lavere udrykningstid
er det således muligt at rette op på diverse
forskelligartede faktorer, der mindsker kvaliteten i livredningen
og forlænger udrykningstiden, såsom placering af
livredderstation, uddannelse af livreddere osv.
I tillæg til at stille krav til udrykningstiden kunne et
kvalitetssikringsprogram også stille konkrete kvalitetskrav
til, hvordan man løser specifikke opgaver, sådan som
det bl.a. er tilfældet hos politiet, brandvæsenet og
ambulancetjenesten.
Til at kontrollere, om kravene overholdes, er der brug for en
uvildig (offentlig) instans som f.eks. Beredskabsstyrelsen.
Kontrollen kan udføres af inspektørhold, der i
badesæsonen i tillæg til at kontrollere, om kravene
overholdes, også evaluerer, hvor der skal sættes ind
for at opnå mulige forbedringer.
Et kvalitetssikringsprogram som skitseret ovenfor vil
være forholdsvis billigt at indføre og vil samtidig
kunne mindske antallet af drukneulykker og give danske
badegæster større tryghed ved stranden.
Skriftlig fremsættelse
Flemming Møller
Mortensen (S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om bedre
kvalitet i kystlivredningen.
(Beslutningsforslag nr. B 97).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.