L 112 (som vedtaget): Forslag til lov om
ændring af lov om vejledning om valg af uddannelse og
erhverv. (Sammenhæng i vejledningsindsatsen,
gennemførelsesvejledning m.v.).
Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 4. juni 2008
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vejledning om valg
af uddannelse og erhverv
(Sammenhæng i vejledningsindsatsen,
gennemførelsesvejledning m.v.)
§ 1
I lov om vejledning om valg af uddannelse og
erhverv, jf. lovbekendtgørelse nr. 770 af 27. juni 2007, som
ændret ved § 5 i lov nr. 208 af 31. marts 2008,
foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov
om vejledning om uddannelse og erhverv«
2.
Overskriften til kapitel 1 affattes
således:
»Mål for
vejledningen«
3.§ 1 affattes således:
Ȥ 1. Vejledningen efter denne
lov skal bidrage til, at valg af uddannelse og erhverv bliver til
størst mulig gavn for den enkelte og for samfundet, herunder
at alle unge gennemfører en erhvervskompetencegivende
uddannelse.
Stk. 2. Vejledningen
skal i særlig grad målrettes unge, som uden en
særlig vejledningsindsats har eller vil få
vanskeligheder ved at vælge, påbegynde eller
gennemføre en uddannelse eller vælge et erhverv.
Stk. 3. Vejledningen
skal inddrage såvel den enkeltes interesser og personlige
forudsætninger, herunder uformelle kompetencer og hidtidige
uddannelses- og beskæftigelsesforløb, som det
forventede behov for uddannet arbejdskraft og selvstændige
erhvervsdrivende.
Stk. 4 Vejledningen skal
bidrage til, at frafald fra og omvalg i uddannelserne
begrænses mest muligt, og at den enkelte elev eller
studerende fuldfører den valgte uddannelse med størst
muligt fagligt og personligt udbytte. Vejledningen skal desuden
understøtte elevens eller den studerendes evne til at
træffe de valg, som indgår i den enkeltes
uddannelse.
Stk. 5. Vejledningen
skal endvidere bidrage til, at den enkelte selv kan søge og
anvende informationer, herunder it-baserede informations- og
vejledningstilbud, om uddannelse, uddannelsesinstitutioner og
fremtidig beskæftigelse.
Stk. 6. Vejledningen
skal gives således, at der for den enkelte sikres
sammenhæng og progression i vejledningsindsatsen.«
4. I
§ 7, stk. 1, ændres:
»om vejledningens kvalitet« til: »regler om
kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af vejledningen«.
5.§ 8 ophæves.
6. I
§ 12, stk. 3, ændres:
»vejledningens kvalitet og kvalitetssikring« til:
»kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af
vejledningen.«
7.
Efter § 12 indsættes:
»Kapitel 3 a
Vejledning om gennemførelse af
uddannelse
§ 12
a. Uddannelsesinstitutioner på
Undervisningsministeriets område, der udbyder
ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse, og som
tilbyder eleverne og de studerende individuel og kollektiv
vejledning om gennemførelse af uddannelsen, skal
fastsætte retningslinjer for vejledningen på
institutionen.
Stk. 2. Vurderer en
uddannelsesinstitution, at der er en risiko for, at en elev eller
en studerende afbryder et uddannelsesforløb, skal
institutionen tilbyde eleven eller den studerende en individuel
vejledningssamtale.
Stk. 3 . Institutioner,
som udbyder ungdomsuddannelse, skal tilrettelægge
vejledningen på institutionerne i samarbejde med de regionale
vejledningscentre (Studievalg), jf. § 11, stk. 2, jf. §
1, stk. 6.
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om vejledningen
efter dette kapitel, herunder regler om kvalitetsudvikling og
kvalitetssikring af vejledningen.
Kapitel 3 b
Underretning om udbytte af
undervisningen
§ 12
b. Institutioner, som udbyder ungdomsuddannelser, skal
underrette grundskolerne, udbydere af 10. klasseundervisning og
Ungdommens Uddannelsesvejledning om de unges forudsætninger
for at få udbytte af undervisningen i det første
år efter optagelsen. Underretningen skal ske på
møder arrangeret af Ungdommens Uddannelsesvejledning for
repræsentanter fra alle ungdomsuddannelsesinstitutioner,
grundskoler og udbydere af 10.-klasses-undervisning i det i §
5, stk. 4, nævnte område.
Stk. 2 . Møderne
skal medvirke til, at grundskolerne, udbyderne af
10.-klasses-undervisning og Ungdommens Uddannelsesvejledning
får bedre muligheder for at vurdere, om deres indsats over
for tidligere elever har været hensigtsmæssig,
såvel fagligt som vejledningsmæssigt, i forhold til de
unges valg af ungdomsuddannelse. Endvidere skal møderne
medvirke til, at ungdomsuddannelsesinstitutionerne kan tilpasse
sine indslusningsaktiviteter, således at de unges overgang
til ungdomsuddannelserne foregår bedst muligt for den enkelte
unge.«
8.§ 15, stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
9.
Efter § 15 indsættes:
Ȥ 15
a. Undervisningsministeren sørger gennem et nationalt
dialogforum for, at relevante myndigheder, organisationer,
foreninger m.v. kan fremsætte og drøfte synspunkter og
vurderinger om alle forhold, der har betydning for uddannelses- og
erhvervsvejledning.
Stk. 2. Dialogforummet
ledes af et formandskab bestående af tre personer med indsigt
i uddannelses- og erhvervsvejledning. Undervisningsministeren
udpeger formandskabet og udvælger blandt disse
dialogforummets formand.
Stk. 3. Dialogforummet
omfatter ud over repræsentanterne, jf. stk. 1, ligeledes et
antal særligt sagkyndige medlemmer udpeget af ministeren.
Stk. 4. Alle medlemmer,
jf. stk. 2 og 3, udpeges af undervisningsministeren for en periode
på 3 år ad gangen.
Stk. 5. Formandskabet
har til opgave at følge og vurdere samt rådgive
undervisningsministeren om forhold vedrørende uddannelses-
og erhvervsvejledning og om elevernes og de studerendes udbytte af
vejledningen. Rådgivningen sker via udtalelser efter
drøftelser i forummet.
Kapitel 4 a
Forsøgs- og
udviklingsarbejde
§ 15
b . Undervisningsministeren kan tillade, at
kommunalbestyrelsen efter ansøgning fraviger bestemmelserne
i §§ 2, 5, 6, 9 og § 10, stk. 1 og 2, som led i
forsøgs- og udviklingsarbejde.«
10.§ 16, stk. 4, ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2008, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 12 a,
stk. 3, i lov om vejledning om uddannelse og erhverv som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 7, træder i kraft den 1. august
2009.