L 137 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om litteratur. (Fribyordning).
Fremsat den 27. marts 2008 af
kulturministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
lov om ændring af lov om litteratur
(Fribyordning)
§ 1
I lov om litteratur, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1005 af 29. november 2003, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 6 indsættes som nyt kapitel:
»Kapitel 3 a
Fribyordning
§ 6
a. Kommuner, der er medlem af en organisation, der er
godkendt efter stk. 2, kan yde økonomisk støtte
til tidsbegrænsede ophold til udenlandske forfattere m.v.,
hvis ytringsfrihed krænkes i deres hjemlande. Støtte
kan ydes, hvis forfatteren m.v.
1) er anbefalet til
et fribyophold i kommunen af en international organisation, der er
godkendt efter stk. 2, og
2) har
opholdstilladelse i Danmark på grundlag af
fribyordningen.
Stk. 2.
Kulturministeren godkender efter samråd med ministeren for
flygtninge, indvandrere og integration internationale
organisationer, som har til formål at tilbyde fristeder for
forfattere m.v., hvis ytringsfrihed krænkes i deres
hjemlande.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Retten til frit at give udtryk for sine holdninger og meddele
sine tanker til andre er en forudsætning for et åbent
demokrati og for et mangfoldigt kulturelt og politisk samfundsliv.
Det gælder i Danmark, og det gælder i resten af verden,
og ytringsfriheden er som en fundamental frihedsrettighed beskyttet
i den danske grundlov og i flere internationale konventioner.
I en række stater er ytringsfriheden imidlertid under
pres. Forfattere, journalister og andre skribenter, der deltager i
den offentlige debat og i deres lands kulturliv, oplever at blive
udsat for repressalier og censur på grund af deres
litterære virksomhed. De afskediges fra deres job og hindres
i at udgive deres artikler og bøger m.v. De udsættes
for forfølgelse og må gå under jorden. I nogle
tilfælde er konsekvenserne endnu mere alvorlige. Hvert
år oplever verden således, at forfattere og
journalister bliver dræbt, fordi de vælger at kritisere
en regering eller modsige magtfulde interessegruppers
grundholdninger. For eksempel viser begivenhederne i forbindelse
med offentliggørelsen af tegninger af Muhammed i
europæiske aviser nødvendigheden af, at forfattere,
journalister og skribenter kan udtrykke kritik af f.eks. regeringer
og religiøse traditioner og regler - uden at skulle frygte
for liv og frihed.
Kampen for demokrati og ytringsfrihed har i de seneste
årtier bl.a. ført til etablering af internationale
netværk af fristeder eller fribyer, der har til formål
at give husly og arbejdsro til forfattere og skribenter m.fl., som
på grund af krænkelser af ytringsfriheden i deres
hjemlande er udsat for forfølgelse på grund af deres
litterære virksomhed. I Europa er der således etableret
et internationalt netværk af fristeder eller fribyer ved navn
International Cities of Refuge Network, ICORN, som en række
europæiske byer i dag er medlem af, herunder byer fra lande,
som Danmark normalt sammenligner sig med. I Sverige opholder der
sig således to forfattere i fribyer tilknyttet ICORN, i
Tyskland to og i England en forfatter, mens der i Norge er syv
forfattere tilknyttet fribyordningen. Det bemærkes, at den
norske lovgivning indebærer, at forfattere under
fribyordningen i Norge har status af flygtninge, hvilket er en
særlig ordning, som ikke findes i de andre fribylande, og som
regeringen heller ikke har planer om at indføre i Danmark.
De internationale erfaringer med ordningen viser generelt, at de
enkelte byer typisk kun har en enkelt forfatter, og at de enkelte
lande samlet højst har nogle få forfattere. Det er
regeringens forventning, at omfanget af ordningens anvendelse i
Danmark vil blive sammenligneligt hermed. Omfanget af ordningens
anvendelse vil indgå i evalueringen i 2009, jf.
nedenfor.
Regeringen finder det afgørende, at Danmark bidrager
til at fremme demokrati og respekten for det enkelte menneskes
frihedsrettigheder i de lande, hvor undertrykkelse af demokratiske
rettigheder, herunder ytringsfriheden, finder sted. Regeringen
finder det således afgørende at markere, at Danmark
støtter den kamp for ytringsfrihed og åbne
demokratiske samfund, der foregår uden for vores lands
grænser.
Regeringen ønsker på den baggrund at give danske
kommuner mulighed for at tilslutte sig sådanne internationale
netværk af fristeder, som har til formål at
støtte forfattere, hvis ytringsfrihed krænkes, ved at
tilbyde den enkelte forfatter midlertidigt ophold i en by i et
andet land og mulighed for dér at udøve sin
litterære virksomhed. På denne måde ønsker
regeringen at markere sin støtte til de forfattere m.fl.,
der vælger at kæmpe for retten til frit at ytre deres
tanker og meninger.
Det er samtidig væsentligt, at støtten til de
forfulgte forfattere m.fl. ikke må opfattes som en
måde, hvorpå undertrykkende regimer kan skaffe sig af
med de pågældende forfattere, ved at disse opnår
ophold i Danmark. Der er derfor ikke tale om, at de
pågældende forfattere skal have permanent ophold i
Danmark. De skal have et frirum for en periode og støtte til
at fortsætte deres kamp for ytringsfriheden.
Med dette lovforslag skabes der mulighed for, at kommunerne
kan yde den enkelte forfatter og dennes eventuelle familie
økonomisk støtte under opholdet i kommunen, idet
fribyordningen bl.a. indebærer, at byerne skal stille en
møbleret bolig til rådighed samt give økonomisk
støtte m.v. til forfulgte forfattere og skribenter.
Endvidere giver lovforslaget bemyndigelse til, at kulturministeren
efter samråd med integrationsministeren kan godkende
internationale samarbejder af fribyer eller fristeder,
således at det nødvendige hjemmelsgrundlag for danske
kommuners deltagelse i fribyordningen tilvejebringes.
Kommunal deltagelse i en international fribyordning skal
således bl.a. betinges af, at det pågældende
internationale samarbejde eller netværk er godkendt af
kulturministeren.
Det er i den forbindelse hensigten, at kulturministeren,
når det fornødne lovgrundlag foreligger, godkender
organisationen International Cities of Refuge Network, ICORN.
Lovforslaget indeholder på den baggrund en nærmere
beskrivelse af denne organisations formål og opgaver.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med et lovforslag,
der fremsættes af integrationsministeren om opholdstilladelse
til udlændinge efter fribyordningen.
Under hensyn til at der er tale om en ny ordning, vil
ordningen blive evalueret ved udgangen af 2009.
2. Gældende ret
Litteraturloven er en kunststøttelov, som giver
mulighed for, at det statslige organ Kunstrådet kan yde
støtte til fremme af dansk litteratur ud fra kunstneriske
kvalitetskriterier. Loven indeholder imidlertid ikke nogen hjemmel
til, at kommunerne kan yde støtte til forfattere, og der er
i dag ikke hjemmel i kommunalfuldmagtsreglerne til, at danske
kommuner kan yde økonomisk støtte til udenlandske
forfatteres ophold i Danmark. Det er derfor i dag ikke muligt for
danske kommuner at tilslutte sig det internationale netværk
af byer, som giver husly og arbejdsro til forfattere og skribenter,
der er forfulgte på grund af en indskrænket eller helt
fraværende offentlig ytringsfrihed i deres hjemlande.
3. Den internationale fribyordning,
ICORN
3.1. Baggrund
Der har gennem historien været flere eksempler på,
at byer har fungeret som fristed for og givet husly til forfattere
og andre, der er blevet forfulgt på grund af deres
litterære eller kunstneriske virksomhed m.v. I de seneste
årtier har denne tradition fundet udtryk i etablering af
netværk af fribyer, der har til formål i en periode at
give forfulgte forfattere m.fl. beskyttelse og arbejdsro.
Det internationale netværk af fristeder, ICORN
(International Cities of Refuge Network), der udgør et
sådant netværk, blev etableret i juni 2006 og har
hovedsæde i Stavanger, Norge.
ICORN udspringer af et internationalt netværk af
fristeder eller fribyer, INCA (International Network for Cities of
Asylum), som blev stiftet i 1994 på initiativ af bl.a. Salman
Rushdie og på baggrund af en opfordring fra International
Parliament of Writers, der blev etableret i 1993. INCA havde til
formål at skaffe forfulgte forfattere et fristed, hvor de
kunne udøve deres litterære virksomhed. Efter ca. 10
år blev INCA - bl.a. på grund af økonomiske
problemer - nedlagt og erstattet af to nye organisationer, der
omfatter en organisation med primært europæiske
medlemsbyer, ICORN, og en nordamerikansk organisation, Cities of
Refuge North America, der består af byer i USA.
ICORN har i dag 19 medlemsbyer, heriblandt Barcelona,
Frankfurt, Stockholm, Edinburgh, Oslo, Hamburg og Hannover, ligesom
ICORN samarbejder med Mexico City. ICORN støttes
økonomisk af en række myndigheder og fonde, og
organisationen samarbejder bl.a. med den nordamerikanske
fribyorganisation Cities of Refuge North America og med fribyer i
Canada og organisationer i andre dele af verden.
Det grundlæggende formål med ICORN og rammerne for
organisationens arbejde er fastlagt i et charter, Founding Charter,
af 11. juni 2006. Det fremgår heraf, at ICORN har til
formål at etablere et netværk af fristeder, som kan yde
beskyttelse til forfulgte forfattere, forsvare demokratiske
værdier samt fremme ytringsfrihed og international
solidaritet.
Charteret indeholder endvidere de grundlæggende
betingelser for, at en forfatter m.v. kan optages på ICORNs
liste over forfulgte forfattere, ligesom betingelserne for
medlemskab af organisationen er fastlagt i fundatsen.
3.2. ICORNs opgaver
3.2.1. ICORNs liste over forfulgte
forfattere
ICORN har til opgave at udarbejde en liste over forfattere
m.fl., der er forfulgt i henhold til de kriterier, der er fastsat
af ICORN, og som har behov for hjælp og beskyttelse inden for
rammerne af fribyordningen.
En forfatter m.v. kan blive optaget på ICORNs liste over
forfulgte forfattere efter ansøgning. Den
pågældende skal i den forbindelse udfylde et
ansøgningsskema, hvorefter ICORN tager stilling til, om han
eller hun kan optages på ICORNs liste over forfulgte
forfattere.
ICORNs vurdering af, om en ansøger opfylder
betingelserne for at blive optaget på listen over forfulgte
forfattere, omfatter to elementer:
For det første skal den pågældende virke
som skribent (»writer«). Med udtrykket
»skribent« sigtes mod en bred kreds af skøn- og
faglitterær produktion. Omfattet er således
skønlitterære forfattere, faglitterære
forfattere, dramatikere, digtere samt redaktører,
oversættere, forlæggere, journalister og
illustratorer.
Den enkelte ansøger skal have en vis produktion bag
sig. Det indebærer f.eks., at den pågældende, der
oplyser at være forfatter, skal have publiceret bøger
og artikler, der er blevet bedømt som trykkeværdige af
andre. Det indgår dog i denne vurdering, at det i dag er
muligt at offentliggøre litterære værker, der
tidligere er blevet trykt, gennem f.eks. internettet. En
sådan offentliggørelse kan efter
omstændighederne udgøre et tilstrækkeligt
grundlag for at være omfattet af ordningen.
For det andet skal den pågældende være
forfulgt på grund af hans eller hendes litterære
virksomhed. De nærmere betingelser herfor er fastsat i ICORNs
charter. Det fremgår heraf, at den pågældende
skal være i fare på grund af sin litterære
virksomhed, skal være idømt eller i fare for at blive
idømt straf på grund af sin litterære virksomhed
eller være ude af stand til frit at give udtryk for sine
meninger af frygt for forfølgelse fra statslige myndigheder
eller ikke-statslige sammenslutninger m.v.
I praksis foretages bedømmelsen af den enkelte
ansøgers litterære produktion og ansøgerens
situation af Writers in Prison, Committee, WiPC. WiPC er en
permanent komité under International PEN, der arbejder for
forfulgte forfattere og skribenter over hele verden. WiCP
følger løbende sager om krænkelse af
forfatteres og andre skribenters ytringsfrihed over hele verden, og
komitéen fører bl.a. en database over sådanne
sager.
Ved den konkrete vurdering af en ansøger til ICORN
inddrager WiPC den nødvendige sagkundskab, der har kendskab
til det pågældende land eller område. Typisk
indgår 2-3 forskere, der kan trække på både
egne og på PENs internationale netværk.
3.2.2. Betingelser for medlemskab af
ICORN
Der følger af ICORNs charter en række
betingelser, der skal opfyldes af den enkelte by, som ønsker
at indgå aftale med ICORN og opnå medlemskab af
netværket.
Byen skal som udgangspunkt påtage sig et værtskab
for forfatteren for en periode på to år, medmindre
andet aftales med ICORN. Byen skal endvidere bl.a. bistå med
at skaffe forfatteren og dennes eventuelle familie
opholdstilladelse, sørge for bolig, understøtte
forfatteren og dennes eventuelle familie økonomisk under
opholdet samt understøtte den enkelte forfatters deltagelse
i byens sociale og kulturelle liv og udpege en kontaktperson.
Hertil kommer, at ICORN mere generelt vurderer, om den
pågældende by ligger i et land, hvor der er sikret en
beskyttelse af forfatteres og andre skribenters
ytringsfrihed.
Samtidig påtager ICORN sig en række forpligtelser
over for den enkelte medlemsby. Dette drejer sig bl.a. om at
bistå byen med rådgivning, understøtte
organisering af seminarer og etablering af en hjemmeside, hvor de
forfulgte forfattere kan offentliggøre deres arbejde.
Et medlemskab etableres ved, at der bliver indgået en
aftale mellem ICORN og den pågældende by.
3.2.3. Etablering af aftale mellem
fribyen og den enkelte forfatter
Det hører også til ICORNs opgaver at etablere
kontakt mellem de forfattere, der er optaget på ICORNs liste
over forfulgte forfattere, og de medlemsbyer, der ønsker at
tilbyde en forfatter et ophold.
ICORN udarbejder i den forbindelse en personprofil for den
enkelte forfatter. Profilen sendes til de byer, som kan være
en mulighed for et eventuelt ophold. Typisk fremsendes 3-7
forfatterprofiler, således at den enkelte medlemsby kan
vælge en forfatter e.l., der stemmer overens med byens
eventuelle egne prioriteringer. Den enkelte by er ikke forpligtet
til at invitere en af de forfattere, som ICORN har fremsendt
personprofiler for.
Det påhviler den enkelte by, der ønsker at
tilbyde et ophold til en forfatter e.l., at tage kontakt til
forfatteren og formelt invitere den pågældende til et
ophold i byen. Forfatteren har ikke pligt til at tage imod
tilbuddet og kan således undlade at tage imod tilbuddet,
f.eks. hvis der er forhold vedrørende opholdet -
betingelserne for meddelelse af opholdstilladelse eller andet - som
ikke stemmer overens med forfatterens behov og ønsker.
Hvis der opnås enighed om et ophold, indgår den
pågældende by og den enkelte forfatter e.l. en aftale
om opholdet i overensstemmelse med den aftale, som er indgået
mellem den pågældende by og ICORN.
4. Kulturministeriets overvejelser og
forslag
Hvis fribyordningen skal realiseres i Danmark, er det
nødvendigt, at kommunerne får mulighed for at yde
økonomisk støtte til forfatternes ophold, idet
fribyordningen bl.a. indebærer, at byerne skal stille en
møbleret bolig til rådighed for forfatteren, give
økonomisk støtte og sikre adgang til skolegang m.v.
til forfulgte forfattere og skribenter samt eventuelle
ægtefæller og børn. For at give kommunerne den
ønskede mulighed fremsætter kulturministeren derfor
dette lovforslag om en ændring af litteraturloven,
således at det nødvendige hjemmelsgrundlag for danske
kommuners deltagelse i fribyordningen tilvejebringes.
Regeringen finder det mest hensigtsmæssigt, at dansk
deltagelse i et fribynetværk etableres som en generel
ordning, hvorefter kommunal deltagelse i et sådant
netværk forudsætter, at samarbejdet er godkendt af
kulturministeren efter samråd med
integrationsministeren.
Med godkendelsen skal det bl.a. sikres, at den
pågældende organisations formål og virke stemmer
overens med formålet med at indføre en dansk
fribyordning, og at den internationale organisation virker på
et kvalificeret grundlag.
Som anført er det hensigten at godkende organisationen
ICORN. Målgruppen for ICORNs virke er forfattere,
journalister, oversættere, illustratorer og andre skribenter
samt andre personer, der formidler det skrevne ord og andres
ytringer som f.eks. udgivere, forlæggere,
redaktører.
Den danske fribyordning foreslås etableret som en
frivillig ordning for kommunerne. Det vil således være
den enkelte kommunalbestyrelse, der beslutter, om kommunen
ønsker at søge om medlemskab af et internationalt
netværk af fribyer, der er godkendt af kulturministeren,
ligesom det påhviler den enkelte kommune selv at afholde de
udgifter, der er forbundet hermed.
4.1. Kulturministerens godkendelse af
international organisation.
Lovforslaget skal give danske kommuner hjemmel til at
støtte udenlandske forfulgte forfatteres ophold i Danmark
på en række nærmere angivne vilkår.
Først og fremmest kræves det, at en kommune skal
være medlem af en af kulturministeren godkendt international
organisation, der tilbyder sig som fristed for forfulgte
forfattere. Lovforslaget giver således bemyndigelse til, at
kulturministeren efter samråd med integrationsministeren kan
godkende internationale samarbejder af fribyer eller fristeder. Med
godkendelsen skal det bl.a. sikres, at den pågældende
organisations formål og virke stemmer overens med
formålet med at indføre en dansk fribyordning. Dette
indebærer bl.a., at det ved godkendelse skal påses, at
den internationale organisation har til formål at
hjælpe forfattere og andre, der udøver litterær
virksomhed, og som er udsat for forfølgelse i deres hjemland
på grund af denne virksomhed. Er der tale om en organisation,
der har en anden målgruppe, eller som ønsker at yde
støtte til forfattere m.fl. af andre grunde end
forfølgelse på grund af deres litterære
virksomhed, kan organisationen ikke godkendes.
Det skal endvidere ved godkendelse påses, at den
internationale organisation virker på et kvalificeret
grundlag, og en godkendelse kan ophæves, såfremt det
f.eks. viser sig, at en godkendt organisation ikke fungerer som
tilsigtet, eller såfremt der i øvrigt sker misbrug af
ordningen. I dag vil denne organisation være det ovenfor
nævnte internationale netværk, ICORN (International
Cities of Refuge Network). Endvidere omfatter hjemmelen kun
økonomisk støtte til forfattere, som er anbefalet til
et ophold i den pågældende kommune af den af
kulturministeren godkendte internationale organisation af
fribyer.
4.2. Forfattere og skribenter mv.
Målgruppen for en fribyordningen påtænkes
først og fremmest at være forfattere, journalister og
andre skribenter, der selv udfører litterær
virksomhed. Med udtrykket »skribent« sigtes mod en bred
kreds af skøn- og faglitterær produktion. Omfattet er
således skønlitterære forfattere,
faglitterære forfattere, dramatikere, digtere samt
redaktører, oversættere, forlæggere,
journalister og illustratorer. Målgruppen
påtænkes endvidere at være andre personer, der
formidler det skrevne ord og andres ytringer. Dette kan
særligt dreje sig om udgivere, forlæggere,
redaktører m.fl.
4.3. Frivillig ordning for
kommunerne
Det er frivilligt for kommunerne, om de ønsker at
tilslutte sig den af kulturministeren godkendte internationale
organisation af fribyer - og dermed, om de ønsker at
påtage sig de økonomiske og administrative
forpligtelser, der følger med et sådant engagement.
Det er endvidere frivilligt for kommunerne, om de efter tilslutning
til den internationale organisation konkret ønsker at
tilbyde et fribyophold til en bestemt forfatter efter forslag af
denne organisation. Udgifterne til forfatternes ophold
forudsættes afholdt af de kommuner, der vælger at
tilslutte sig ordningen. Det er Kulturministeriets hensigt,
så vidt muligt i samarbejde med en række fonde og
organisationer, at oprette en støtteordning, som skal
støtte fribyforfatteres aktiviteter, eksempelvis udgivelser
på enten dansk eller på hjemlandets sprog samt
kulturelle arrangementer. Kulturministeriet vil i givet fald i en
årrække bidrage til en sådan støtteordning
med op til 1 mio. kr. årligt.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
For så vidt angår økonomiske konsekvenser,
anslås det, at ordningen vil medføre øgede
kommunale udgifter i størrelsesordenen 3 mio. kr.
årligt, idet udgifterne pr. forfatter forventes at være
omkring 500.000 kr. Det bemærkes, at ordningen, som
nævnt ovenfor er frivillig for kommunerne. Såfremt der
etableres en støtteordning, jf. ovenfor, vil ordningen
endvidere medføre statslige udgifter på op til 1 mio.
kr. årligt, der afholdes inden for Kulturministeriets
budgetramme.
For så vidt angår administrative konsekvenser,
bemærkes, at de kommuner, der vælger at tilslutte sig
ordningen, vil skulle påtage sig at stille en kontaktperson,
en såkaldt fribykoordinator, til rådighed.
6. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget indebærer ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. De administrative konsekvenser for
borgere
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. De miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Forslaget har været forelagt Rigsrevisionen, Kommunernes
Landsforening, Danske Regioner, Københavns Kommune,
Frederiksberg Kommune, Frederikshavn Kommune, Aalborg Kommune,
Holstebro Kommune, Århus Kommune, Fredericia Kommune, Kolding
Kommune, Odense Kommune, Roskilde Kommune, Ballerup Kommune (de
nævnte kommuner har over for Kulturministeriet tilkendegivet
interesse for at tilslutte sig fribyordningen), Dansk PEN,
Trykkefrihedsselskabet, Højskolernes Sekretariat, Dansk
Forfatterforening, Det Danske Akademi, Danske
Skønlitterære Forfattere, Dansk
Forlæggerforening, Danske Mediers Forum, Journalistforbundet,
Danmarks Biblioteksforening, Danske Dramatikeres Forbund, Det
Humanistiske Fakultet ved Københavns Universitet, Det
Humanistiske Fakultet ved Aarhus Universitet, Det Humanistiske
Fakultet ved Syddansk Universitet, Det Humanistiske Fakultet ved
Aalborg Universitet, Dansk Kunstnerråd, Kunstrådet,
Kunststyrelsen, Institut for Menneskerettigheder, Center for Kultur
og Udvikling, Oversættercenteret Hald Hovedgård.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Anslået 3.000.000 kr. i øgede
kommunale udgifter, idet udgifterne pr. forfatter forventes at
være ca. 500.000 kr. Det bemærkes dog, at ordningen er
frivillig for kommunerne. Hvis der etableres en
støtteordning, vil der endvidere være statslige
udgifter på op til 1 mio. kr., som i givet fald afholdes
inden for Kulturministeriets budgetramme |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De kommuner, der vælger at tilslutte
sig ordningen, vil skulle påtage sig at stille en
kontaktperson, en såkaldt fribykoordinator, til
rådighed. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen giver i stk. 1 danske kommuner hjemmel til
at yde økonomisk støtte til tidsbegrænsede
ophold til udenlandske forfattere m.v., hvis ytringsfrihed
krænkes i deres hjemlande. Støtten kan ydes på
to betingelser, som angives i nr. 1) og 2)
Af nr. 1) fremgår, at forfatteren m.v. skal være
anbefalet til et fribyophold i kommunen af en international
organisation, der er godkendt efter stk. 2, hvorefter det
kræves, at en kommune skal være medlem af en
international organisation, der er godkendt af kulturministeren
efter samråd med integrationsministeren, og som har til
formål at tilbyde fristeder for forfulgte forfattere. I dag
vil denne organisation være det internationale netværk
ICORN (International Cities of Refuge Network). Hjemmelen omfatter
således kun økonomisk støtte til forfattere
m.v., som er anbefalet til et ophold i den pågældende
kommune af den godkendte organisation, som i dag vil være
ICORN.
Af nr. 2) fremgår det, at forfatteren m.v. skal have
opholdstilladelse i Danmark på grundlag af fribyordningen.
Bestemmelsen indebærer, at kommuner kun kan yde tilskud til
forfattere, der har ophold i Danmark i medfør af den
foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 9
c, stk. 4, som indgår i det lovforslag om ændring
af udlændingeloven, som integrationsministeren samtidig har
fremsat. Bestemmelsen skal sikre, at kommunernes fribystøtte
ophører, hvis en fribyforfatter m.v. ikke længere har
opholdstilladelse efter fribyordningen, f.eks. hvis
opholdstilladelsen inddrages. Inddragelse af en
fribyopholdstilladelse kan f.eks. ske, hvis den
pågældende forfatter meddeles opholdstilladelse
på andet grundlag, f.eks. asyl eller opholdstilladelse
på grundlag af beskæftigelse. I sådanne
tilfælde vil forudsætningen for kommunernes
fribystøtte - et midlertidigt frirum til at arbejde for
ytringsfriheden - ikke længere være til stede.
Af stk. 2 fremgår, at kulturministeren efter
samråd med ministeren for flygtninge, indvandrere og
integration godkender internationale organisationer, som har til
formål at tilbyde fristeder for forfattere m.v., hvis
ytringsfrihed krænkes i deres hjemlande. I dag vil denne
organisation være det internationale netværk ICORN
(International Cities of Refuge Network).
Til § 2
Det foreslås, at ændringsloven træder i
kraft den 1. juli 2008.