L 43 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes
overskudslikviditet og lov om regulering af statstilskuddet til
kommunerne i 2007. (Frigivelse af deponeret overskudslikviditet og
konvertering af modregning i kommunernes bloktilskud til
deponering).
Forslag
til
Lov om ændring af lov om midlertidig
binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet og
lov om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007
(Frigivelse af deponeret overskudslikviditet
og konvertering af modregning i kommunernes bloktilskud til
deponering)
§ 1
I lov nr. 549 af 24. juni 2005 om midlertidig
binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet, som
ændret ved lov nr. 1555 af 20. december 2006, foretages
følgende ændringer:
1.§ 1, stk. 3-9,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3. Hver
kommune deponerer fra den 1. marts 2008 et beløb, der svarer
til 2/3 af det beløb, kommunen har deponeret efter stk. 1,
fratrukket eventuel deponering efter § 1 a i lov om regulering
af statstilskuddet til kommunerne i 2007.
Stk. 4. Kommunen skal
senest den 1. marts 2008 indsætte det beløb, som
kommunen i henhold til stk. 3 skal deponere, på en
særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer
med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et
realkreditinstitut eller i KommuneKredit.
Stk. 5. Halvdelen af det
deponerede beløb efter stk. 3 frigives den 1. januar 2009.
Det resterende deponerede beløb frigives den 1. januar
2010.«
2.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1
a. Kommuner, der for 2007 har budgetteret med et overskud
for forsyningsvirksomhederne under ét, skal i perioden fra
den 1. januar 2007 til den 1. januar 2009 deponere et beløb
svarende til overskuddet, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Det
deponerede overskud efter stk. 1 reguleres således, at
deponeringen i perioden fra den 1. april 2008 til den 1. januar
2009 svarer til det faktisk realiserede overskud for
forsyningsvirksomhederne under ét i 2007.
Stk. 3. Kommunen
skal senest den 1. januar 2007 indsætte det beløb,
kommunen i henhold til stk. 1 skal deponere, på en
særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer
med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et
realkreditinstitut eller i KommuneKredit. Det deponerede
beløb efter stk. 1 skal senest den 1. april 2008
reguleres i henhold til stk. 2.
§ 1
b. Kommuner, der for et budgetår budgetterer med et
overskud for forsyningsvirksomhederne under ét, skal i
perioden fra den 1. januar i budgetåret til den 1. januar i
året to år efter budgetåret deponere et
beløb svarende til overskuddet, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Det
deponerede overskud efter stk. 1 reguleres således, at
deponeringen i perioden fra den 1. april i året efter
budgetåret til den 1. januar i året to år efter
budgetåret svarer til det faktisk realiserede overskud for
forsyningsvirksomhederne under ét i budgetåret.
Stk. 3. Kommunen
skal senest den 1. januar i budgetåret indsætte det
beløb, kommunen i henhold til stk. 1 skal deponere,
på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere
obligationer med en kursværdi svarende hertil i et
pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit. Det
deponerede beløb efter stk. 1 skal senest den 1. april
i året efter budgetåret reguleres i henhold til
stk. 2.
§ 1
c. Velfærdsministeren opgør de beløb,
den enkelte kommune skal deponere. Velfærdsministeren
fastsætter regler om beløbenes beregning og
deponering.
Stk. 2.
Velfærdsministeren kan i særlige tilfælde
dispensere fra kravet om deponering efter §§ 1-1
b.«
§ 2
I lov nr. 492 af 7. juni 2006 om regulering af
statstilskuddet til kommunerne i 2007 (opfølgning på
aftale om den kommunale økonomi for 2006) foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1
a. Uanset § 1 gennemføres der ikke
modregning i statens tilskud til kommunerne efter denne
bestemmelse.
Stk. 2. Den enkelte
kommune skal i stedet i perioden fra den 1. marts 2008 til den 1.
januar 2013 deponere et beløb svarende til den beregnede
modregning for kommunen efter § 1, dog højst et
beløb svarende til kommunens deponering efter § 1,
stk. 1, i lov om midlertidig binding af kommunernes og
amtskommunernes overskudslikviditet.
Stk. 3. Kommunen
skal senest den 1. marts 2008 indsætte det beløb,
kommunen i henhold til stk. 2 skal deponere, på en
særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer
med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et
realkreditinstitut eller i KommuneKredit.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Reglen i
§ 1 i lov om midlertidig binding af kommunernes og
amtskommunernes overskudslikviditet, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 2, har virkning fra budgetåret 2008. Deponering
for budgetåret 2008 skal finde sted senest 1. marts 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftalen af 10.
juni 2007 mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for
2008. Kommunerne har efter gældende lov midlertidigt
deponeret overskudslikviditet på i alt 6,5 mia. kr. Det
indgår i økonomiaftalen, at regeringen vil
fremsætte forslag om, at de deponerede midler frigives over
en treårig periode startende fra 2008 i lige store
rater.
Det indgår endvidere i aftalen, at for så vidt
angår de kommuner, der har overskredet det genåbnede
budget for 2006, vil regeringen fremsætte forslag om at
erstatte modregningen i kommunernes bloktilskud med en fastfrysning
i fem år af tilsvarende deponerede midler op til
størrelsen af kommunens samlede deponerede likviditet.
Endelig fremgår det af økonomiaftalen, at
regeringen vil søge tilslutning til, at den ordning, der
gælder i 2007 for deponering i relation til
forsyningsområderne, videreføres i 2008 og frem.
Deponeringsordningen indebærer, at et eventuelt overskud
på forsyningsområderne skal deponeres i en
to-årig periode og derfor ikke kan anvendes til udgifter
på andre områder.
Det bemærkes, at lovforslaget var planlagt fremsat i
efteråret 2007 med ikrafttræden den 1. januar 2008.
På grund af udskrivelsen af folketingsvalget var dette dog
ikke muligt, og der sigtes derfor i stedet mod, at
deponeringsbestemmelserne i denne lov får virkning fra den 1.
marts 2008 i stedet for den 1. januar 2008.
2. Gældende ret
2.1. Midlertidig binding af
overskudslikviditet
I henhold til § 1, stk. 1, i lov om midlertidig
binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet
skulle den enkelte kommune fra den 1. oktober 2005 deponere et
beløb, der svarede til 60 pct. af den del af kommunens
likviditet ved udgangen af regnskabsåret 2004, der oversteg
2,9 pct. af kommunens budgetterede bruttodrifts- og
anlægsudgifter for budgetåret 2005. Efter den
oprindelige lov skulle beløbet deponeres frem til 1. januar
2007, men deponeringen er efterfølgende forlænget til
1. januar 2008. Kommunerne har i alt deponeret 6,5 mia. kr. i
henhold til denne lov.
2.2. Deponering vedrørende
forsyningsvirksomhederne
Det fremgår endvidere af lov om midlertidig binding af
kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet, at de kommuner,
der for 2007 har budgetteret med overskud for
forsyningsvirksomhederne under ét, i perioden fra 1. januar
2007 til 1. januar 2009 skal deponere et beløb svarende til
overskuddet, jf. § 1, stk. 4. Senest den 1. april
2008 reguleres deponeringen, så det deponerede beløb
svarer til det faktisk realiserede overskud for 2007, jf.
§ 1, stk. 6, 3. pkt.
2.3. Regulering af statstilskuddet
til kommunerne i 2007
I henhold til lov om regulering af statstilskuddet til
kommunerne i 2007 foretages der en modregning i statens tilskud til
kommunerne i 2007, hvis kommunernes regnskaber for 2006 udviser et
højere niveau for serviceudgifterne i 2006 end det niveau,
der er forudsat for 2006 i kommunernes revurderede budgetter for
2006 pr. 15. februar 2006. Modregningen er foreløbig opgjort
til 541 mio. kr. Den endelige opgørelse vil blive foretaget
på baggrund af de reviderede regnskaber for 2006.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Frigivelse af den midlertidigt
deponerede overskudslikviditet
Ifølge de gældende regler om midlertidig binding
af kommunernes overskudslikviditet er likviditeten bundet frem til
1. januar 2008. Dette lovforslag indebærer, at likviditeten -
i overensstemmelse med regeringens aftale med KL - frigives over
tre år startende fra 2008. Da lovforslaget på grund af
udskrivelsen af folketingsvalget i efteråret 2007 ikke har
kunnet behandles i Folketinget med henblik på
ikrafttræden den 1. januar 2008, får kommunerne
således i henhold til de gældende regler frigivet hele
det deponerede beløb den 1. januar 2008, selv om der i
henhold til økonomiaftalen med kommunerne kun skulle
frigives 1/3 af de deponerede midler pr. 1. januar 2008. Dette
lovforslag indebærer, at der fra den 1. marts 2008
genindføres en deponering svarende til den del af den
oprindelige deponering, der i henhold til kommuneaftalen ikke
skulle frigives i 2008. Deponeringen gældende fra den 1.
marts 2008 omfatter således 2/3 af de deponerede midler
fratrukket en eventuel deponering som følge af § 1 a i
lov om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007, jf.
afsnit 3.3 nedenfor.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, om ny
affattelse af § 1, stk. 3-5, i lov om midlertidig binding af
kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet.
3.2. Videreførelse af
deponeringsordningen vedrørende forsyningsvirksomhederne
Der har for årene 2005-2007 været indført
en deponeringsordning vedrørende overskud på
forsyningsvirksomhederne med henblik på at sikre, at
kommunerne ikke på kort sigt kunne anvende et overskud
på forsyningsvirksomhederne til finansiering af udgifter
på de øvrige kommunale områder.
Det indgår i kommuneaftalen, at den ordning, der
gælder for 2007, skal videreføres for 2008 og
frem.
Ordningen for 2007 indebærer, at de kommuner, der for
2007 har budgetteret med overskud for forsyningsvirksomhederne
under ét, i perioden fra den 1. januar 2007 til den 1.
januar 2009 skal deponere et beløb svarende til overskuddet.
Senest den 1. april 2008 reguleres deponeringen, så det
deponerede beløb svarer til det faktisk realiserede overskud
for 2007.
Med lovforslaget gøres denne ordning permanent,
således at der fra og med 2008 indføres en
deponeringsordning, som indebærer, at et budgetteret overskud
fra forsyningsvirksomhederne skal deponeres i to år fra den
1. januar i budgetåret til den 1. januar i året to
år efter budgetåret. Deponeringen for budgetåret
2008 skal finde sted den 1. marts 2008. Senest den 1. april i
året efter budgetåret reguleres deponeringen i forhold
til det faktisk realiserede overskud for forsyningsvirksomhederne i
det pågældende år.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, om
indsættelse af § 1 b i lov om midlertidig binding
af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet.
3.3. Modregning i statstilskuddet til
kommunerne i 2007 erstattes af en deponeringsordning
Lovforslaget indebærer, at modregningen i bloktilskuddet
for de kommuner, der har overskredet det genåbnede budget for
2006, bliver erstattet af en femårig fastfrysning af
tilsvarende deponerede midler, dog kun op til størrelsen af
kommunens samlede deponerede likviditet.
Den samlede modregning i henhold til lov om regulering af
statstilskuddet til kommunerne i 2007 er foreløbigt opgjort
til 541 mio. kr. Dette lovforslag indebærer som nævnt,
at modregningen erstattes af en fastfrysning af deponeret
overskudslikviditet. Det vil sige, at hvis den beregnede modregning
for den enkelte kommune udgør et mindre beløb end
kommunens deponerede overskudslikviditet, skal kommunen i perioden
fra den 1. marts 2008 til den 1. januar 2013 deponere et
beløb svarende til den beregnede modregning. Den resterende
del af den deponerede overskudslikviditet vil blive frigivet som
beskrevet i afsnit 3.1 ovenfor. Det bemærkes, at ved
Folketingets Finansudvalgs aktstykke Akt 175 af 13. juni 2007, blev
indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiget til ikke at afregne
denne regulering af statstilskuddet til kommunerne 2007.
Hvis en kommunes beregnede modregning udgør et
større beløb end kommunens deponerede
overskudslikviditet, skal kommunen i perioden fra den 1. marts 2008
til den 1. januar 2013 deponere et beløb svarende til den
deponerede overskudslikviditet. For disse kommuner bliver
deponeringen således mindre end den beregnede modregning i
bloktilskuddet. Det betyder, at den foreløbigt beregnede
modregning på i alt 541 mio. kr. skønnes at blive
erstattet af en deponering efter disse regler på i alt 493
mio. kr.
Der henvises til lovforslagets § 2 om
indsættelse af en ny § 1 a i lov om regulering af
statstilskuddet til kommunerne i 2007.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De foreslåede bestemmelser om frigivelse af deponeret
overskudslikviditet indebærer nogle likviditetsmæssige
forskydninger for kommunerne, idet frigivelsestakten for de
deponerede midler ændres.
Den samlede deponerede overskudslikviditet udgør 6.544
mio. kr. Den foreslåede bestemmelse om at erstatte
modregningen i statstilskuddet med en fastfrysning af tilsvarende
deponerede overskudslikviditet indebærer, at et beløb
på 493 mio. kr. heraf fortsat skal deponeres i en
fem-årig periode. Den resterende deponering på 6.051
mio. kr. vil efter de foreslåede bestemmelser blive frigivet
i tre rater af 2.017 mio. kr. i årene 2008, 2009 og
2010.
Den foreslåede deponeringsordning vedrørende
forsyningsvirksomhederne indebærer visse mindre
likviditetsmæssige forskydninger for kommunerne.
Størrelsen vil afhænge af, i hvilket omfang kommunerne
i de kommende år vil budgettere med overskud på
forsyningsvirksomhederne.
Den foreslåede bestemmelse om at erstatte modregningen i
statstilskuddet til kommunerne i 2007 med en fastfrysning af
tilsvarende deponeret overskudslikviditet indebærer en
kommunal mindreudgift i 2007 på 541 mio. kr. efter den
foreløbige beregning og en tilsvarende statslig
mindreindtægt.
De foreslåede bestemmelser har ingen økonomiske
konsekvenser for regionerne. Der er ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. De administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været til høring hos KL.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommunal mindreudgift på ca. 541
mio. kr. i 2007 og visse likviditetsmæssige forskydninger for
kommunerne. | Statslig mindreindtægt på ca.
541 mio. kr. i 2007. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
(Lov om midlertidig binding af
kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet)
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse fastsætter regler for
frigivelse af deponeret overskudslikviditet i kommunerne. Efter de
hidtil gældende regler er overskudslikviditeten deponeret
frem til den 1. januar 2008. Herefter skulle deponeringen i henhold
til økonomiaftalen mellem regeringen og KL frigives i tre
rater i årene 2008, 2009 og 2010. Da dette lovforslag
på grund af folketingsvalget i efteråret 2007 ikke har
kunnet vedtages før den 1. januar 2008, frigives hele
deponeringen efter de gældende regler den 1. januar 2008.
Lovforslaget indebærer, at der den 1. marts 2008
genindføres en deponering svarende til 2/3 af den
oprindelige deponering, således at realiteten bliver, at der
i 2008 frigives 1/3 af den samlede deponering - svarende til det
aftalte. Af det beløb, der deponeres den 1. marts 2008,
frigives halvdelen den 1. januar 2009, mens den anden halvdel
frigives den 1. januar 2010, jf. forslaget til § 1, stk.
5.
Deponeringen pr. 1. marts 2008 omfatter 2/3 af den
overskudslikviditet, der var deponeret i perioden fra den 1.
oktober 2005 til den 1. januar 2008, fratrukket eventuel deponering
som følge af § 1 a i lov om regulering af
statstilskuddet til kommunerne i 2007, som affattet ved dette
lovforslags § 2.
Til nr. 2
Til § 1 a
De foreslåede bestemmelser i § 1 a,
stk. 1 og 2, indebærer, at de hidtidige bestemmelser i
§ 1, stk. 4 og 5, overføres til en ny
§ 1 a, stk. 1 og 2. Med henblik på at
gøre loven mere overskuelig udskilles bestemmelserne om
deponering i forbindelse med overskud i forsyningsvirksomheder i
2007 hermed i en selvstændig paragraf.
De foreslåede bestemmelser i stk. 3 er en
videreførelse af de bestemmelser, der hidtil har
fremgået af § 1, stk. 6, 2. og 3. pkt. Det
fremgår af stk. 3, at deponerede beløb
vedrørende forsyningsvirksomhederne for 2007 skal
indsættes på en særskilt konto i et
pengeinstitut, eller at kommunen skal deponere obligationer med en
kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et
realkreditinstitut eller i Kommunekredit i perioden fra den 1.
januar 2007 til den 1. januar 2009. Det fremgår endvidere af
stk. 3, at deponeringen reguleres den 1. april 2008 i forhold
til det faktisk realiserede overskud for forsyningsvirksomhederne i
2007.
Til § 1 b
Den foreslåede § 1 b indebærer, at der
fra og med 2008 indføres en deponeringsordning, som betyder,
at kommunerne skal deponere et budgetteret overskud fra
forsyningsvirksomhederne i to år fra den 1. januar i
budgetåret til den 1. januar i året to år efter
budgetåret. Senest den 1. april i året efter
budgetåret reguleres deponeringen i forhold til det faktisk
realiserede overskud for forsyningsvirksomhederne i det
pågældende år.
I den eksisterende lov er der en tilsvarende bestemmelse for
budgetåret 2007, jf. § 1 a ovenfor. Med
lovforslaget gøres denne ordning permanent fra og med
2008.
Af praktiske årsager vil deponeringen for
budgetåret 2008 først kunne finde sted den 1. marts
2008, jf. lovforslagets § 3, stk. 2.
Til § 1 c
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 er en
videreførelse af den hidtidige bestemmelse i § 1,
stk. 7. Bestemmelsen indebærer, at det er
velfærdsministeren, der opgør de beløb, den
enkelte kommune skal deponere efter denne lov.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 er en
videreførelse af den hidtidige bestemmelse i § 1,
stk. 9. Bestemmelsen indebærer, at
velfærdsministeren i særlige tilfælde kan
dispensere fra kravet om deponering efter denne lov.
Til § 2
(Lov om regulering af statstilskuddet
til kommunerne i 2007)
Lovforslaget indebærer, at modregningen i bloktilskuddet
for de kommuner, der har overskredet det genåbnede budget for
2006, bliver erstattet af en femårig fastfrysning af
tilsvarende deponerede midler, dog kun op til størrelsen af
kommunens samlede deponerede likviditet.
De nærmere regler for opgørelsen af
overskridelsen af de revurderede budgetter for 2006 er fastsat i
bekendtgørelse nr. 744 af 28. juni 2007 om opgørelse
og fordeling af overskridelse af de kommunale serviceudgifter i de
revurderede budgetter for 2006.
En foreløbig opgørelse viser en overskridelse
på 541 mio. kr. Hvis en kommunes beregnede modregning
udgør et større beløb end kommunens deponerede
overskudslikviditet, skal kommunen dog kun deponere et beløb
svarende til den deponerede overskudslikviditet. For disse kommuner
bliver deponeringen således mindre end den beregnede
modregning i bloktilskuddet. Det betyder, at den beregnede
modregning på i alt ca. 541 mio. kr. vil blive erstattet af
en deponering efter disse regler på i alt ca. 493 mio.
kr.
Kommunernes reviderede regnskaber for 2006 kan dog give
anledning til ændringer i denne opgørelse.
Velfærdsministeriet vil herefter udarbejde en endelig
opgørelse af overskridelsen af de revurderede budgetter for
2007 samt af de beløb, den enkelte kommune skal deponere.
Beløbet skal deponeres i perioden fra den 1. marts 2008 til
den 1. januar 2013.
Til § 3
Det foreslås, at loven undtagelsesvis træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det
foreslås endvidere, at reglen i § 1 b i lov om
midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes
overskudslikviditet har virkning fra budgetåret 2008, og at
deponering vedrørende budgetåret 2008 finder sted
senest den 1. marts 2008.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 549 af 24. juni 2005 om
midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes
overskudslikviditet, som ændret ved lov nr. 1555 af 20.
december 2006, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 1.
Hver kommune og amtskommune deponerer i perioden fra den 1. oktober
2005 til den 1. januar 2007 et beløb, der svarer til 60 pct.
af den del af kommunens eller amtskommunens likviditet ved udgangen
af regnskabsåret 2004, der overstiger 2,9 pct. af kommunens
eller amtskommunens budgetterede bruttodrifts- og
-anlægsudgifter for budgetåret 2005. | | |
| | |
Stk. 2.
Den periode, hvori kommunerne deponerer overskudslikviditet efter
stk. 1, forlænges til den 1. januar 2008. | | 1.§ 1,
stk. 3-9, ophæves, og i stedet indsættes: |
Stk. 3.
Kommuner, der for 2005 har budgetteret med et overskud for
forsyningsvirksomhederne under ét, skal i perioden fra den
1. oktober 2005 til den 1. januar 2007 deponere et beløb
svarende til overskuddet, jf. dog stk. 8. | | »Stk. 3.
Hver kommune deponerer fra den 1. marts 2008 et beløb, der
svarer til 2/3 af det beløb, kommunen har deponeret efter
stk. 1, fratrukket eventuel deponering efter § 1 a i lov om
regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007. |
Stk. 4.
Kommuner, der for 2007 har budgetteret med et overskud for
forsyningsvirksomhederne under ét, skal i perioden fra den
1. januar 2007 til den 1. januar 2009 deponere et beløb
svarende til overskuddet, jf. dog stk. 5. | | Stk. 4.
Kommunen skal senest den 1. marts 2008 indsætte det
beløb, som kommunen i henhold til stk. 3 skal deponere,
på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere
obligationer med en kursværdi svarende hertil i et
pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit. |
Stk. 5.
Det deponerede overskud efter stk. 4 reguleres således,
at deponeringen i perioden fra den 1. april 2008 til den 1. januar
2009 svarer til det faktisk realiserede overskud for
forsyningsvirksomhederne under ét i 2007. | | Stk. 5.
Halvdelen af det deponerede beløb efter stk. 3 frigives den
1. januar 2009. Det resterende deponerede beløb frigives den
1. januar 2010.« |
Stk. 6.
Kommunen eller amtskommunen skal senest den 1. oktober 2005
indsætte det beløb, kommunen eller amtskommunen i
henhold til stk. 1 og 3 skal deponere, på en
særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer
med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et
realkreditinstitut eller i KommuneKredit. Kommunen skal senest den
1. januar 2007 indsætte det beløb, kommunen i henhold
til stk. 4 skal deponere, på en særskilt konto i
et pengeinstitut eller deponere obligationer med en kursværdi
svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i
KommuneKredit. Det deponerede beløb efter stk. 4 skal
senest den 1. april 2008 reguleres i henhold til stk. 5. | | |
Stk. 7.
Indenrigs- og sundhedsministeren opgør de beløb, den
enkelte kommune og amtskommune skal deponere. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter regler om beløbenes
beregning og deponering. | | |
Stk. 8.
Såfremt en kommune for 2006 budgetterer med et underskud for
forsyningsvirksomhederne under et, kan deponeret likviditet i
henhold til stk. 3 frigives i løbet af 2006. Indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter regler for frigivelsen af de
deponerede midler efter stk. 3. | | |
Stk. 9.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan i særlige tilfælde
dispensere fra kravet om deponering efter stk. 1-5. | | |
| | |
| | 2. Efter § 1
indsættes: |
| | Ȥ 1
a. Kommuner, der for 2007 har budgetteret med et overskud
for forsyningsvirksomhederne under ét, skal i perioden fra
den 1. januar 2007 til den 1. januar 2009 deponere et beløb
svarende til overskuddet, jf. dog stk. 2. |
| | Stk. 2.
Det deponerede overskud efter stk. 1 reguleres således,
at deponeringen i perioden fra den 1. april 2008 til den 1. januar
2009 svarer til det faktisk realiserede overskud for
forsyningsvirksomhederne under ét i 2007. |
| | Stk. 3.
Kommunen skal senest den 1. januar 2007 indsætte det
beløb, kommunen i henhold til stk. 1 skal deponere
på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere
obligationer med en kursværdi svarende hertil i et
pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit. Det
deponerede beløb efter stk. 1 skal senest den 1. april
2008 reguleres i henhold til stk. 2. |
| | |
| | § 1 b.
Kommuner, der for et budgetår budgetterer med et overskud for
forsyningsvirksomhederne under ét, skal i perioden fra den
1. januar i budgetåret til den 1. januar i året to
år efter budgetåret deponere et beløb svarende
til overskuddet, jf. dog stk. 2. |
| | Stk. 2.
Det deponerede overskud efter stk. 1 reguleres således,
at deponeringen i perioden fra den 1. april i året efter
budgetåret til den 1. januar i året to år efter
budgetåret svarer til det faktisk realiserede overskud for
forsyningsvirksomhederne under ét i budgetåret. |
| | Stk. 3.
Kommunen skal senest den 1. januar i budgetåret
indsætte det beløb, kommunen i henhold til stk. 1
skal deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut
eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil
i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit.
Det deponerede beløb efter stk. 1 skal senest den 1.
april i året efter budgetåret reguleres i henhold til
stk. 2. |
| | |
| | § 1 c.
Velfærdsministeren opgør de beløb, den enkelte
kommune skal deponere. Velfærdsministeren fastsætter
regler om beløbenes beregning og deponering. |
| | Stk. 2.
Velfærdsministeren kan i særlige tilfælde
dispensere fra kravet om deponering efter §§ 1-1
b.« |
| | |
| | § 2 |
| | I lov nr. 492 af 7. juni 2006 om
regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007
(opfølgning på aftale om den kommunale økonomi
for 2006) foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter
§ 1 indsættes: |
| | Ȥ 1
a. Uanset § 1 gennemføres der ikke
modregning i statens tilskud til kommunerne efter denne
bestemmelse. |
| | Stk. 2.
Den enkelte kommune skal i stedet i perioden fra den 1. marts 2008
til den 1. januar 2013 deponere et beløb svarende til den
beregnede modregning for kommunen efter § 1, dog
højst et beløb svarende til kommunens deponering
efter § 1, stk. 1, i lov om midlertidig binding af
kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet. |
| | Stk. 3.
Kommunen skal senest den 1. marts 2008 indsætte det
beløb, kommunen i henhold til stk. 2 skal deponere,
på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere
obligationer med en kursværdi svarende hertil i et
pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i
KommuneKredit.« |