L 43 Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet og lov om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007.

(Frigivelse af deponeret overskudslikviditet og konvertering af modregning i kommunernes bloktilskud til deponering).

Af: Velfærdsminister Karen Jespersen (V)
Udvalg: Kommunaludvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 12-12-2007

Lovforslag som fremsat

20072_l43_som_fremsat (html)

L 43 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet og lov om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007. (Frigivelse af deponeret overskudslikviditet og konvertering af modregning i kommunernes bloktilskud til deponering).

Forslag

til

Lov om ændring af lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet og lov om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007

(Frigivelse af deponeret overskudslikviditet og konvertering af modregning i kommunernes bloktilskud til deponering)

§ 1

I lov nr. 549 af 24. juni 2005 om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet, som ændret ved lov nr. 1555 af 20. december 2006, foretages følgende ændringer:

1.§ 1, stk. 3-9, ophæves, og i stedet indsættes:

»Stk. 3. Hver kommune deponerer fra den 1. marts 2008 et beløb, der svarer til 2/3 af det beløb, kommunen har deponeret efter stk. 1, fratrukket eventuel deponering efter § 1 a i lov om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007.

Stk. 4. Kommunen skal senest den 1. marts 2008 indsætte det beløb, som kommunen i henhold til stk. 3 skal deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit.

Stk. 5. Halvdelen af det deponerede beløb efter stk. 3 frigives den 1. januar 2009. Det resterende deponerede beløb frigives den 1. januar 2010.«

2. Efter § 1 indsættes:

»§ 1 a. Kommuner, der for 2007 har budgetteret med et overskud for forsyningsvirksomhederne under ét, skal i perioden fra den 1. januar 2007 til den 1. januar 2009 deponere et beløb svarende til overskuddet, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Det deponerede overskud efter stk. 1 reguleres således, at deponeringen i perioden fra den 1. april 2008 til den 1. januar 2009 svarer til det faktisk realiserede overskud for forsyningsvirksomhederne under ét i 2007.

Stk. 3. Kommunen skal senest den 1. januar 2007 indsætte det beløb, kommunen i henhold til stk. 1 skal deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit. Det deponerede beløb efter stk. 1 skal senest den 1. april 2008 reguleres i henhold til stk. 2.

§ 1 b. Kommuner, der for et budgetår budgetterer med et overskud for forsyningsvirksomhederne under ét, skal i perioden fra den 1. januar i budgetåret til den 1. januar i året to år efter budgetåret deponere et beløb svarende til overskuddet, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Det deponerede overskud efter stk. 1 reguleres således, at deponeringen i perioden fra den 1. april i året efter budgetåret til den 1. januar i året to år efter budgetåret svarer til det faktisk realiserede overskud for forsyningsvirksomhederne under ét i budgetåret.

Stk. 3. Kommunen skal senest den 1. januar i budgetåret indsætte det beløb, kommunen i henhold til stk. 1 skal deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit. Det deponerede beløb efter stk. 1 skal senest den 1. april i året efter budgetåret reguleres i henhold til stk. 2.

§ 1 c. Velfærdsministeren opgør de beløb, den enkelte kommune skal deponere. Velfærdsministeren fastsætter regler om beløbenes beregning og deponering.

Stk. 2. Velfærdsministeren kan i særlige tilfælde dispensere fra kravet om deponering efter §§ 1-1 b.«

§ 2

I lov nr. 492 af 7. juni 2006 om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007 (opfølgning på aftale om den kommunale økonomi for 2006) foretages følgende ændring:

1. Efter § 1 indsættes:

»§ 1 a. Uanset § 1 gennemføres der ikke modregning i statens tilskud til kommunerne efter denne bestemmelse.

Stk. 2. Den enkelte kommune skal i stedet i perioden fra den 1. marts 2008 til den 1. januar 2013 deponere et beløb svarende til den beregnede modregning for kommunen efter § 1, dog højst et beløb svarende til kommunens deponering efter § 1, stk. 1, i lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet.

Stk. 3. Kommunen skal senest den 1. marts 2008 indsætte det beløb, kommunen i henhold til stk. 2 skal deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit.«

§ 3

Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Stk. 2. Reglen i § 1 i lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, har virkning fra budgetåret 2008. Deponering for budgetåret 2008 skal finde sted senest 1. marts 2008.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 

1. Lovforslagets baggrund og formål



Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftalen af 10. juni 2007 mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2008. Kommunerne har efter gældende lov midlertidigt deponeret overskudslikviditet på i alt 6,5 mia. kr. Det indgår i økonomiaftalen, at regeringen vil fremsætte forslag om, at de deponerede midler frigives over en treårig periode startende fra 2008 i lige store rater.


Det indgår endvidere i aftalen, at for så vidt angår de kommuner, der har overskredet det genåbnede budget for 2006, vil regeringen fremsætte forslag om at erstatte modregningen i kommunernes bloktilskud med en fastfrysning i fem år af tilsvarende deponerede midler op til størrelsen af kommunens samlede deponerede likviditet.


Endelig fremgår det af økonomiaftalen, at regeringen vil søge tilslutning til, at den ordning, der gælder i 2007 for deponering i relation til forsyningsområderne, videreføres i 2008 og frem. Deponeringsordningen indebærer, at et eventuelt overskud på forsyningsområderne skal deponeres i en to-årig periode og derfor ikke kan anvendes til udgifter på andre områder.


Det bemærkes, at lovforslaget var planlagt fremsat i efteråret 2007 med ikrafttræden den 1. januar 2008. På grund af udskrivelsen af folketingsvalget var dette dog ikke muligt, og der sigtes derfor i stedet mod, at deponeringsbestemmelserne i denne lov får virkning fra den 1. marts 2008 i stedet for den 1. januar 2008.


 

2. Gældende ret

2.1. Midlertidig binding af overskudslikviditet



I henhold til § 1, stk. 1, i lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet skulle den enkelte kommune fra den 1. oktober 2005 deponere et beløb, der svarede til 60 pct. af den del af kommunens likviditet ved udgangen af regnskabsåret 2004, der oversteg 2,9 pct. af kommunens budgetterede bruttodrifts- og anlægsudgifter for budgetåret 2005. Efter den oprindelige lov skulle beløbet deponeres frem til 1. januar 2007, men deponeringen er efterfølgende forlænget til 1. januar 2008. Kommunerne har i alt deponeret 6,5 mia. kr. i henhold til denne lov.


 

2.2. Deponering vedrørende forsyningsvirksomhederne



Det fremgår endvidere af lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet, at de kommuner, der for 2007 har budgetteret med overskud for forsyningsvirksomhederne under ét, i perioden fra 1. januar 2007 til 1. januar 2009 skal deponere et beløb svarende til overskuddet, jf. § 1, stk. 4. Senest den 1. april 2008 reguleres deponeringen, så det deponerede beløb svarer til det faktisk realiserede overskud for 2007, jf. § 1, stk. 6, 3. pkt.


 

2.3. Regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007



I henhold til lov om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007 foretages der en modregning i statens tilskud til kommunerne i 2007, hvis kommunernes regnskaber for 2006 udviser et højere niveau for serviceudgifterne i 2006 end det niveau, der er forudsat for 2006 i kommunernes revurderede budgetter for 2006 pr. 15. februar 2006. Modregningen er foreløbig opgjort til 541 mio. kr. Den endelige opgørelse vil blive foretaget på baggrund af de reviderede regnskaber for 2006.


 

3. Lovforslagets indhold

3.1. Frigivelse af den midlertidigt deponerede overskudslikviditet



Ifølge de gældende regler om midlertidig binding af kommunernes overskudslikviditet er likviditeten bundet frem til 1. januar 2008. Dette lovforslag indebærer, at likviditeten - i overensstemmelse med regeringens aftale med KL - frigives over tre år startende fra 2008. Da lovforslaget på grund af udskrivelsen af folketingsvalget i efteråret 2007 ikke har kunnet behandles i Folketinget med henblik på ikrafttræden den 1. januar 2008, får kommunerne således i henhold til de gældende regler frigivet hele det deponerede beløb den 1. januar 2008, selv om der i henhold til økonomiaftalen med kommunerne kun skulle frigives 1/3 af de deponerede midler pr. 1. januar 2008. Dette lovforslag indebærer, at der fra den 1. marts 2008 genindføres en deponering svarende til den del af den oprindelige deponering, der i henhold til kommuneaftalen ikke skulle frigives i 2008. Deponeringen gældende fra den 1. marts 2008 omfatter således 2/3 af de deponerede midler fratrukket en eventuel deponering som følge af § 1 a i lov om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007, jf. afsnit 3.3 nedenfor.


Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, om ny affattelse af § 1, stk. 3-5, i lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet.


 

3.2. Videreførelse af deponeringsordningen vedrørende forsyningsvirksomhederne



Der har for årene 2005-2007 været indført en deponeringsordning vedrørende overskud på forsyningsvirksomhederne med henblik på at sikre, at kommunerne ikke på kort sigt kunne anvende et overskud på forsyningsvirksomhederne til finansiering af udgifter på de øvrige kommunale områder.


Det indgår i kommuneaftalen, at den ordning, der gælder for 2007, skal videreføres for 2008 og frem.


Ordningen for 2007 indebærer, at de kommuner, der for 2007 har budgetteret med overskud for forsyningsvirksomhederne under ét, i perioden fra den 1. januar 2007 til den 1. januar 2009 skal deponere et beløb svarende til overskuddet. Senest den 1. april 2008 reguleres deponeringen, så det deponerede beløb svarer til det faktisk realiserede overskud for 2007.


Med lovforslaget gøres denne ordning permanent, således at der fra og med 2008 indføres en deponeringsordning, som indebærer, at et budgetteret overskud fra forsyningsvirksomhederne skal deponeres i to år fra den 1. januar i budgetåret til den 1. januar i året to år efter budgetåret. Deponeringen for budgetåret 2008 skal finde sted den 1. marts 2008. Senest den 1. april i året efter budgetåret reguleres deponeringen i forhold til det faktisk realiserede overskud for forsyningsvirksomhederne i det pågældende år.


Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, om indsættelse af § 1 b i lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet.


 

3.3. Modregning i statstilskuddet til kommunerne i 2007 erstattes af en deponeringsordning



Lovforslaget indebærer, at modregningen i bloktilskuddet for de kommuner, der har overskredet det genåbnede budget for 2006, bliver erstattet af en femårig fastfrysning af tilsvarende deponerede midler, dog kun op til størrelsen af kommunens samlede deponerede likviditet.


Den samlede modregning i henhold til lov om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007 er foreløbigt opgjort til 541 mio. kr. Dette lovforslag indebærer som nævnt, at modregningen erstattes af en fastfrysning af deponeret overskudslikviditet. Det vil sige, at hvis den beregnede modregning for den enkelte kommune udgør et mindre beløb end kommunens deponerede overskudslikviditet, skal kommunen i perioden fra den 1. marts 2008 til den 1. januar 2013 deponere et beløb svarende til den beregnede modregning. Den resterende del af den deponerede overskudslikviditet vil blive frigivet som beskrevet i afsnit 3.1 ovenfor. Det bemærkes, at ved Folketingets Finansudvalgs aktstykke Akt 175 af 13. juni 2007, blev indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiget til ikke at afregne denne regulering af statstilskuddet til kommunerne 2007.


Hvis en kommunes beregnede modregning udgør et større beløb end kommunens deponerede overskudslikviditet, skal kommunen i perioden fra den 1. marts 2008 til den 1. januar 2013 deponere et beløb svarende til den deponerede overskudslikviditet. For disse kommuner bliver deponeringen således mindre end den beregnede modregning i bloktilskuddet. Det betyder, at den foreløbigt beregnede modregning på i alt 541 mio. kr. skønnes at blive erstattet af en deponering efter disse regler på i alt 493 mio. kr.


Der henvises til lovforslagets § 2 om indsættelse af en ny § 1 a i lov om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007.


 

4. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige



De foreslåede bestemmelser om frigivelse af deponeret overskudslikviditet indebærer nogle likviditetsmæssige forskydninger for kommunerne, idet frigivelsestakten for de deponerede midler ændres.


Den samlede deponerede overskudslikviditet udgør 6.544 mio. kr. Den foreslåede bestemmelse om at erstatte modregningen i statstilskuddet med en fastfrysning af tilsvarende deponerede overskudslikviditet indebærer, at et beløb på 493 mio. kr. heraf fortsat skal deponeres i en fem-årig periode. Den resterende deponering på 6.051 mio. kr. vil efter de foreslåede bestemmelser blive frigivet i tre rater af 2.017 mio. kr. i årene 2008, 2009 og 2010.


Den foreslåede deponeringsordning vedrørende forsyningsvirksomhederne indebærer visse mindre likviditetsmæssige forskydninger for kommunerne. Størrelsen vil afhænge af, i hvilket omfang kommunerne i de kommende år vil budgettere med overskud på forsyningsvirksomhederne.


Den foreslåede bestemmelse om at erstatte modregningen i statstilskuddet til kommunerne i 2007 med en fastfrysning af tilsvarende deponeret overskudslikviditet indebærer en kommunal mindreudgift i 2007 på 541 mio. kr. efter den foreløbige beregning og en tilsvarende statslig mindreindtægt.


De foreslåede bestemmelser har ingen økonomiske konsekvenser for regionerne. Der er ingen administrative konsekvenser for det offentlige.


 

5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.



Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.


 

6. De administrative konsekvenser for borgerne



Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.


 

7. De miljømæssige konsekvenser



Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.


 

8. Forholdet til EU-retten



Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.


 

9. Hørte myndigheder og organisationer



Lovforslaget har været til høring hos KL.


 

10. Sammenfattende skema



 
Positive konsekvenser/ mindreudgifter
Negative konsekvenser/ merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Kommunal mindreudgift på ca. 541 mio. kr. i 2007 og visse likviditetsmæssige forskydninger for kommunerne.
Statslig mindreindtægt på ca. 541 mio. kr. i 2007.
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1



(Lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet)

Til nr. 1

Den foreslåede bestemmelse fastsætter regler for frigivelse af deponeret overskudslikviditet i kommunerne. Efter de hidtil gældende regler er overskudslikviditeten deponeret frem til den 1. januar 2008. Herefter skulle deponeringen i henhold til økonomiaftalen mellem regeringen og KL frigives i tre rater i årene 2008, 2009 og 2010. Da dette lovforslag på grund af folketingsvalget i efteråret 2007 ikke har kunnet vedtages før den 1. januar 2008, frigives hele deponeringen efter de gældende regler den 1. januar 2008. Lovforslaget indebærer, at der den 1. marts 2008 genindføres en deponering svarende til 2/3 af den oprindelige deponering, således at realiteten bliver, at der i 2008 frigives 1/3 af den samlede deponering - svarende til det aftalte. Af det beløb, der deponeres den 1. marts 2008, frigives halvdelen den 1. januar 2009, mens den anden halvdel frigives den 1. januar 2010, jf. forslaget til § 1, stk. 5.


Deponeringen pr. 1. marts 2008 omfatter 2/3 af den overskudslikviditet, der var deponeret i perioden fra den 1. oktober 2005 til den 1. januar 2008, fratrukket eventuel deponering som følge af § 1 a i lov om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007, som affattet ved dette lovforslags § 2.


Til nr. 2


Til § 1 a

De foreslåede bestemmelser i § 1 a, stk. 1 og 2, indebærer, at de hidtidige bestemmelser i § 1, stk. 4 og 5, overføres til en ny § 1 a, stk. 1 og 2. Med henblik på at gøre loven mere overskuelig udskilles bestemmelserne om deponering i forbindelse med overskud i forsyningsvirksomheder i 2007 hermed i en selvstændig paragraf.


De foreslåede bestemmelser i stk. 3 er en videreførelse af de bestemmelser, der hidtil har fremgået af § 1, stk. 6, 2. og 3. pkt. Det fremgår af stk. 3, at deponerede beløb vedrørende forsyningsvirksomhederne for 2007 skal indsættes på en særskilt konto i et pengeinstitut, eller at kommunen skal deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i Kommunekredit i perioden fra den 1. januar 2007 til den 1. januar 2009. Det fremgår endvidere af stk. 3, at deponeringen reguleres den 1. april 2008 i forhold til det faktisk realiserede overskud for forsyningsvirksomhederne i 2007.


Til § 1 b

Den foreslåede § 1 b indebærer, at der fra og med 2008 indføres en deponeringsordning, som betyder, at kommunerne skal deponere et budgetteret overskud fra forsyningsvirksomhederne i to år fra den 1. januar i budgetåret til den 1. januar i året to år efter budgetåret. Senest den 1. april i året efter budgetåret reguleres deponeringen i forhold til det faktisk realiserede overskud for forsyningsvirksomhederne i det pågældende år.


I den eksisterende lov er der en tilsvarende bestemmelse for budgetåret 2007, jf. § 1 a ovenfor. Med lovforslaget gøres denne ordning permanent fra og med 2008.


Af praktiske årsager vil deponeringen for budgetåret 2008 først kunne finde sted den 1. marts 2008, jf. lovforslagets § 3, stk. 2.


Til § 1 c

Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 er en videreførelse af den hidtidige bestemmelse i § 1, stk. 7. Bestemmelsen indebærer, at det er velfærdsministeren, der opgør de beløb, den enkelte kommune skal deponere efter denne lov.


Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 er en videreførelse af den hidtidige bestemmelse i § 1, stk. 9. Bestemmelsen indebærer, at velfærdsministeren i særlige tilfælde kan dispensere fra kravet om deponering efter denne lov.


Til § 2

(Lov om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007)

Lovforslaget indebærer, at modregningen i bloktilskuddet for de kommuner, der har overskredet det genåbnede budget for 2006, bliver erstattet af en femårig fastfrysning af tilsvarende deponerede midler, dog kun op til størrelsen af kommunens samlede deponerede likviditet.


De nærmere regler for opgørelsen af overskridelsen af de revurderede budgetter for 2006 er fastsat i bekendtgørelse nr. 744 af 28. juni 2007 om opgørelse og fordeling af overskridelse af de kommunale serviceudgifter i de revurderede budgetter for 2006.


En foreløbig opgørelse viser en overskridelse på 541 mio. kr. Hvis en kommunes beregnede modregning udgør et større beløb end kommunens deponerede overskudslikviditet, skal kommunen dog kun deponere et beløb svarende til den deponerede overskudslikviditet. For disse kommuner bliver deponeringen således mindre end den beregnede modregning i bloktilskuddet. Det betyder, at den beregnede modregning på i alt ca. 541 mio. kr. vil blive erstattet af en deponering efter disse regler på i alt ca. 493 mio. kr.


Kommunernes reviderede regnskaber for 2006 kan dog give anledning til ændringer i denne opgørelse. Velfærdsministeriet vil herefter udarbejde en endelig opgørelse af overskridelsen af de revurderede budgetter for 2007 samt af de beløb, den enkelte kommune skal deponere. Beløbet skal deponeres i perioden fra den 1. marts 2008 til den 1. januar 2013.


Til § 3

Det foreslås, at loven undtagelsesvis træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det foreslås endvidere, at reglen i § 1 b i lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet har virkning fra budgetåret 2008, og at deponering vedrørende budgetåret 2008 finder sted senest den 1. marts 2008.



Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
  
I lov nr. 549 af 24. juni 2005 om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet, som ændret ved lov nr. 1555 af 20. december 2006, foretages følgende ændringer:
   
§ 1. Hver kommune og amtskommune deponerer i perioden fra den 1. oktober 2005 til den 1. januar 2007 et beløb, der svarer til 60 pct. af den del af kommunens eller amtskommunens likviditet ved udgangen af regnskabsåret 2004, der overstiger 2,9 pct. af kommunens eller amtskommunens budgetterede bruttodrifts- og -anlægsudgifter for budgetåret 2005.
  
   
Stk. 2. Den periode, hvori kommunerne deponerer overskudslikviditet efter stk. 1, forlænges til den 1. januar 2008.
 
1.§ 1, stk. 3-9, ophæves, og i stedet indsættes:
Stk. 3. Kommuner, der for 2005 har budgetteret med et overskud for forsyningsvirksomhederne under ét, skal i perioden fra den 1. oktober 2005 til den 1. januar 2007 deponere et beløb svarende til overskuddet, jf. dog stk. 8.
 
»Stk. 3. Hver kommune deponerer fra den 1. marts 2008 et beløb, der svarer til 2/3 af det beløb, kommunen har deponeret efter stk. 1, fratrukket eventuel deponering efter § 1 a i lov om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007.
Stk. 4. Kommuner, der for 2007 har budgetteret med et overskud for forsyningsvirksomhederne under ét, skal i perioden fra den 1. januar 2007 til den 1. januar 2009 deponere et beløb svarende til overskuddet, jf. dog stk. 5.
 
Stk. 4. Kommunen skal senest den 1. marts 2008 indsætte det beløb, som kommunen i henhold til stk. 3 skal deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit.
Stk. 5. Det deponerede overskud efter stk. 4 reguleres således, at deponeringen i perioden fra den 1. april 2008 til den 1. januar 2009 svarer til det faktisk realiserede overskud for forsyningsvirksomhederne under ét i 2007.
 
Stk. 5. Halvdelen af det deponerede beløb efter stk. 3 frigives den 1. januar 2009. Det resterende deponerede beløb frigives den 1. januar 2010.«
Stk. 6. Kommunen eller amtskommunen skal senest den 1. oktober 2005 indsætte det beløb, kommunen eller amtskommunen i henhold til stk. 1 og 3 skal deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit. Kommunen skal senest den 1. januar 2007 indsætte det beløb, kommunen i henhold til stk. 4 skal deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit. Det deponerede beløb efter stk. 4 skal senest den 1. april 2008 reguleres i henhold til stk. 5.
  
Stk. 7. Indenrigs- og sundhedsministeren opgør de beløb, den enkelte kommune og amtskommune skal deponere. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om beløbenes beregning og deponering.
  
Stk. 8. Såfremt en kommune for 2006 budgetterer med et underskud for forsyningsvirksomhederne under et, kan deponeret likviditet i henhold til stk. 3 frigives i løbet af 2006. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler for frigivelsen af de deponerede midler efter stk. 3.
  
Stk. 9. Indenrigs- og sundhedsministeren kan i særlige tilfælde dispensere fra kravet om deponering efter stk. 1-5.
  
   
  
2. Efter § 1 indsættes:
  
»§ 1 a. Kommuner, der for 2007 har budgetteret med et overskud for forsyningsvirksomhederne under ét, skal i perioden fra den 1. januar 2007 til den 1. januar 2009 deponere et beløb svarende til overskuddet, jf. dog stk. 2.
  
Stk. 2. Det deponerede overskud efter stk. 1 reguleres således, at deponeringen i perioden fra den 1. april 2008 til den 1. januar 2009 svarer til det faktisk realiserede overskud for forsyningsvirksomhederne under ét i 2007.
  
Stk. 3. Kommunen skal senest den 1. januar 2007 indsætte det beløb, kommunen i henhold til stk. 1 skal deponere på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit. Det deponerede beløb efter stk. 1 skal senest den 1. april 2008 reguleres i henhold til stk. 2.
   
  
§ 1 b. Kommuner, der for et budgetår budgetterer med et overskud for forsyningsvirksomhederne under ét, skal i perioden fra den 1. januar i budgetåret til den 1. januar i året to år efter budgetåret deponere et beløb svarende til overskuddet, jf. dog stk. 2.
  
Stk. 2. Det deponerede overskud efter stk. 1 reguleres således, at deponeringen i perioden fra den 1. april i året efter budgetåret til den 1. januar i året to år efter budgetåret svarer til det faktisk realiserede overskud for forsyningsvirksomhederne under ét i budgetåret.
  
Stk. 3. Kommunen skal senest den 1. januar i budgetåret indsætte det beløb, kommunen i henhold til stk. 1 skal deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit. Det deponerede beløb efter stk. 1 skal senest den 1. april i året efter budgetåret reguleres i henhold til stk. 2.
   
  
§ 1 c. Velfærdsministeren opgør de beløb, den enkelte kommune skal deponere. Velfærdsministeren fastsætter regler om beløbenes beregning og deponering.
  
Stk. 2. Velfærdsministeren kan i særlige tilfælde dispensere fra kravet om deponering efter §§ 1-1 b.«
   
  
§ 2
  
I lov nr. 492 af 7. juni 2006 om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007 (opfølgning på aftale om den kommunale økonomi for 2006) foretages følgende ændring:
   
  
1. Efter § 1 indsættes:
  
»§ 1 a. Uanset § 1 gennemføres der ikke modregning i statens tilskud til kommunerne efter denne bestemmelse.
  
Stk. 2. Den enkelte kommune skal i stedet i perioden fra den 1. marts 2008 til den 1. januar 2013 deponere et beløb svarende til den beregnede modregning for kommunen efter § 1, dog højst et beløb svarende til kommunens deponering efter § 1, stk. 1, i lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet.
  
Stk. 3. Kommunen skal senest den 1. marts 2008 indsætte det beløb, kommunen i henhold til stk. 2 skal deponere, på en særskilt konto i et pengeinstitut eller deponere obligationer med en kursværdi svarende hertil i et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller i KommuneKredit.«