Velfærdsministeren (Karen Jespersen)
:
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v., lov om friplejeboliger, lov om leje og lov om
leje af almene boliger (Kommunal grundkapital i plejeboliger,
maksimumsbeløb ved byggeri på lejet grund, bredere
boligvalg for stærkt bevægelseshæmmede m.v.)
(Lovforslag nr. L 44).
Lovforslaget udmønter bl.a. aftalen af 10. juni 2007
mellem regeringen og KL om at nedsætte den kommunale
grundkapital for plejeboliger til 7 pct. med virkning fra 1. januar
2008. Formålet med ændringen er at sikre kommunernes
mulighed for at planlægge byggeaktiviteten i den resterende
periode indtil plejeboliggarantiens ikrafttræden (1. januar
2009).
Herudover foreslås muligheden for at opføre
alment byggeri på lejet grund reguleret i almenboligloven,
således at den finansiering, der ellers ville blive brugt
på erhvervelse af en grund, ikke i stedet anvendes til
byggeudgifter med heraf følgende risiko for højere
huslejer. Lovforslaget indeholder endvidere et krav om, at almene
familieboliger, der opføres som tæt, lavt byggeri i
én etage med et bruttoetageareal på 85 m2 eller
derover, skal indeholde mindst ét bade- og toiletrum med et
frit manøvreareal med en diameter på mindst 1,5 m.
Endelig indeholder lovforslaget en ændring af bemyndigelsen
til at fastsætte honorar til sagkyndige medlemmer af
boligretterne fra justitsministeren til Domstolsstyrelsen, forslag
om at statens udgifter som følge af statslån til
Landsbyggefonden dækkes af fonden selv, samt forslag om at
kvote B i friplejeboligloven forhøjes til 550 boliger i
2008.
Nedsættelsen af den kommunale grundkapital forventes at
medføre en statslig merudgift til ydelsesstøtte
på 279,0 mio. kr. for almene plejeboliger og 13,9 mio. kr.
for friplejeboliger. De kommunale mindreudgifter til grundkapital
skønnes at udgøre 285 mio. kr. Bredere boligvalg for
stærkt bevægelseshæmmede skønnes at
medføre merudgifter til statslig ydelsesstøtte
på 2,5 mio. kr. om året i 2008-2011 og merudgifter til
kommunal grundkapital på 1,5 mio. kr. om året. De
øvrige forslag skønnes ikke at have økonomiske
konsekvenser for stat og kommuner.
De økonomiske konsekvenser skal forhandles med de
kommunale parter.
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
bemærkninger, der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget
til Tingets velvillige behandling.