L 59 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om hold af heste. (Objektivt erstatningsansvar og lovpligtig
ansvarsforsikring for løsgående heste).
Fremsat den 30. januar 2008 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om hold af heste
(Objektivt erstatningsansvar og lovpligtig
ansvarsforsikring for løsgående heste)
§ 1
I lov nr. 528 af 6. juni 2007 om hold af heste
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 30 indsættes som nyt kapitel:
»Kapitel 9 a
Erstatning og forsikring
§ 30
a. Ejeren af en hest er forpligtet til at erstatte den
skade, hesten forvolder, når den er løsgående.
Har skadelidte medvirket til skaden, kan erstatningen dog
nedsættes eller bortfalde.
Stk. 2. Det
påhviler ejeren af en hest at tegne forsikring, der
dækker ansvaret i henhold til stk. 1.
Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte
for erstatning efter stk. 1. Undtaget fra forsikringspligten
er heste, der holdes af det offentlige.
Stk. 3.
Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om
forsikringspligtens gennemførelse. § 31 finder
ikke anvendelse ved fastsættelse af regler i medfør af
denne bestemmelse.
§ 30
b. Bestemmelser i anden lovgivning om objektivt ansvar for
skade forvoldt af løsgående heste, som påhviler
hestens ejer eller andre, finder ikke anvendelse, hvis der kan
pålægges ansvar i medfør af § 30 a,
stk. 1.
§ 30
c. Anlægger skadelidte sag mod forsikringsselskabet,
skal selskabet tilsige ejeren af hesten til ethvert retsmøde
med det varsel, som efter retsplejelovens § 175
gælder for vidner i borgerlige sager. Tilsigelsen skal
indeholde oplysning om reglerne i stk. 2.
Stk. 2. Enhver
part, der tilsiges efter stk. 1, kan ved at fremsætte
begæring herom til retsbogen indtræde som part i sagen.
Indtræder han ikke, er afgørelsen af
erstatningsspørgsmålet ved dom eller forlig bindende
for ham.
2. I
§ 35 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Med
bøde straffes den, der overtræder § 30 a,
stk. 2.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
3. I
§ 35, stk. 2, der bliver
stk. 3, ændres efter denne lov til: efter
stk. 1
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli
2008.«
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
Indholdsfortegnelse |
1. Indledning og
baggrund | 2 |
2. Objektivt ansvar for
ejere af heste og krav om lovpligtig ansvarsforsikring | 2 |
2.1. Gældende ret | 2 |
2.1.1. Ansvarsgrundlaget i henhold til
Danske Lov | 2 |
2.1.2. Ansvarsgrundlaget i henhold til
mark- og vejfredsloven | 3 |
2.1.3. Krav om lovpligtig
ansvarsforsikring | 3 |
2.2. Nærmere om baggrunden for
lovforslaget | 4 |
2.3. Lovforslagets udformning | 5 |
3. Forslagets
økonomiske og administrative konsekvenser | 7 |
4. Hørte
myndigheder og organisationer | 7 |
1. Indledning og baggrund
Formålet med lovforslaget er for det første at
sikre, at ejere af heste bliver forpligtet til at erstatte de
skader, som løsgående heste forvolder.
Der har navnlig i den senere tid været offentlig debat
om sager, hvor heste er brudt ud af deres indhegning og har
forvoldt skade i forbindelse med sammenstød med biler.
Sådanne ulykker medfører ofte både personskade
og omfattende økonomisk skade for de implicerede
bilister.
Bl.a. har Folketinget i 2007 behandlet et forslag til
folketingsbeslutning om lovpligtig ansvarsforsikring mv. for
hesteejere (beslutningsforslag nr. B 98).
Der påhviler allerede i dag i medfør af Danske
Lov 6-10-2 hesteejere (besiddere) et objektivt ansvar for de
personskader, løsgående heste forvolder. Dette
objektive ansvar gælder efter retspraksis imidlertid ikke i
tilfælde, hvor en løsgående hest forvolder skade
ved sammenstød med en bil.
Lovforslaget indeholder forslag om en udvidelse af det
objektive ansvar, således at ejere af heste bliver forpligtet
til at erstatte skade på person og ejendom, som
løsgående heste forvolder, selvom der ikke er noget at
bebrejde de pågældende. Lovforslaget indebærer
dermed i relation til personskade, at der også vil
gælde et objektivt ansvar i tilfælde, hvor en
løsgående hest forvolder skade ved sammenstød
med en bil. Endvidere indebærer forslaget, at der
indføres et generelt objektivt ansvar for tingsskade
forvoldt af løsgående heste. Erstatningen kan efter
forslaget nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte har
medvirket til skaden.
Lovforslaget har for det andet til formål at sikre
skadelidtes erstatningskrav i de tilfælde, hvor det objektive
ansvar vil gælde. Det foreslås derfor endvidere, at der
indføres en pligt til at tegne en ansvarsforsikring,
således at erstatningskrav omfattet af det foreslåede
objektive ansvar er dækket af en forsikring.
2. Objektivt ansvar for ejere af
heste og krav om lovpligtig ansvarsforsikring
2.1. Gældende ret
2.1.1. Ansvarsgrundlaget i henhold
til Danske Lov
Danske Lov 6-10-2 indeholder en regel om objektivt ansvar for
personskade, der forvoldes af visse større husdyr, herunder
heste.
Ansvaret påhviler efter DL 6-10-2 dyrets ejer, men det
er antaget i retspraksis, at reglen skal fortolkes i
overensstemmelse med bestemmelserne i mark- og vejfredsloven og
hundeloven, hvorefter det objektive ansvar påhviler
besidderen af dyret. Der henvises bl.a. til afgørelsen
refereret i Ugeskrift for Retsvæsen 1994, s. 573. I
afgørelsen refereret i Forsikrings- og Erstatningsretlig
Domssamling, I, 1995, s. 350, fandt Østre Landsret dog, at
både hestens ejer og besidderen af hesten var
erstatningsansvarlige på objektivt grundlag i medfør
af DL 6-10-2.
Det objektive ansvar efter DL 6-10-2 omfatter
løsgående dyr. Efter retspraksis anses en hest, der
har revet sig løs, for at være løsgående.
Som løsgående anses ifølge afgørelserne
refereret i Ugeskrift for Retsvæsen 1998, s. 1603, og
Ugeskrift for Retsvæsen 2005, s. 1064, endvidere heste, der
går i en indhegning. Det er i lyset af disse domme fast
antaget i den juridiske litteratur, at også dyr, der bryder
ud af en fold eller et indelukke, må anses som
løsgående.
Heste med rytter anses derimod ikke for
løsgående, og erstatningsansvaret afgøres
derfor i disse tilfælde på baggrund af dansk rets
almindelige ulovbestemte ansvarsregel (culpa-reglen). Retspraksis
viser, at uagtsomhedsbedømmelsen i disse tilfælde er
streng, idet der pålægges erstatningsansvar, hvis
rytteren ikke har sikret sig at have fuld kontrol over hesten. Der
henvises til afgørelserne refereret i Ugeskrift for
Retsvæsen 1998, s. 1025, og Ugeskrift for Retsvæsen
2007, s. 1973.
Omfattet af det objektive ansvar efter DL 6-10-2 er som
følge af ovenstående bl.a. personskade forvoldt af
løsgående heste, der er brudt ud af en indhegning og
forvolder skade på f.eks. en fodgænger.
I afgørelsen refereret i Ugeskrift for Retsvæsen
1974, s. 692, fastslog Højesteret, at det objektive ansvar
efter Danske Lov derimod ikke gælder i tilfælde, hvor
en løsgående hest forvolder skade ved
sammenstød med en bil, jf. ovenfor under pkt. 1.
I tilfælde, hvor løsgående heste forvolder
skade ved sammenstød med en bil, skal det derfor
afgøres på baggrund af dansk rets almindelige
ulovbestemte erstatningsregel (culpa-reglen), om besidderen af
hesten er ansvarlig for den skade, der er sket ved uheldet. Dette
indebærer, at besidderen af hesten kun kan drages
erstatningsretligt til ansvar, hvis vedkommende har handlet
uagtsomt eller forsætligt, eksempelvis hvis hesten er sluppet
løs på grund af mangelfuld indhegning.
Det objektive ansvar efter DL 6-10-2 kan nedsættes eller
bortfalde, hvis der foreligger egen skyld hos skadelidte.
2.1.2. Ansvarsgrundlaget i henhold
til mark- og vejfredsloven
Mark- og vejfredsloven indeholder i § 3 en regel om
objektivt ansvar for visse tingsskader forvoldt af husdyr, herunder
heste.
Ansvaret påhviler efter bestemmelsen dyrets besidder.
Som besidder anses i henhold til lovens § 2, stk. 2,
enhver, der holder husdyr, uanset om ejendomsretten over disse
tilkommer en anden.
Det objektive ansvar efter mark- og vejfredslovens
§ 3 omfatter skade, som husdyr forvolder ved at
nedtræde, afbide eller fortære afgrøder,
beplantning eller bevoksning, beskadige hegn eller vandløb,
oprode eller sammentræde jordbunden, når skaden
forvoldes ved, at husdyret uden hjemmel kommer ind på en
anden mands grund. Omfattet af det objektive ansvar er endvidere
skade, som dyret forvolder ved at angribe et andet husdyr eller
på anden voldelig måde tilføje det
legemsbeskadigelse.
Erstatning efter mark- og vejfredsloven kan ikke kræves,
hvis skaden er fremkaldt med forsæt eller uagtsomhed af
skadelidte selv eller af en person, han har ansvar for. Er der
skyld på begge sider, afgøres det efter fejlenes
beskaffenhed, om erstatningen skal nedsættes eller
bortfalde.
2.1.3. Krav om lovpligtig
ansvarsforsikring
Regler om objektivt ansvar er ofte kombineret med en pligt til
at tegne ansvarsforsikring.
Som eksempel kan nævnes, at det følger af
færdselslovens § 101, stk. 1, at den, der er
ansvarlig for et motordrevet køretøj, skal erstatte
de skader, som køretøjet volder ved
færdselsuheld eller ved eksplosion eller brand, der
hidrører fra brændstofanlæg i
køretøjet. Krav om erstatning for skader forvoldt af
motordrevne køretøjer skal i henhold til
færdselslovens § 105, stk. 1, være
dækket af en forsikring.
Ifølge hundelovens § 8, stk. 1, er
besidderen af en hund forpligtet til at erstatte den skade, hunden
forvolder, og det påhviler i henhold til hundelovens
§ 8, stk. 2, besidderen af en hund at holde den
ansvarsforsikret.
Der er ikke efter gældende dansk ret pligt til at tegne
ansvarsforsikring for en hest.
Forsikring & Pension, der er forsikringsselskabernes
brancheorganisation, har oplyst, at de skader, som en hest
forvolder på bil og personer i forbindelse med et
trafikuheld, i givet fald vil være dækket af en
landbrugsforsikring, en familieforsikring eller en
erhvervsansvarsforsikring, hvis en sådan er tegnet.
2.2. Nærmere om baggrunden for
lovforslaget
Med henblik på at kunne vurdere behovet for
lovgivningsinitiativer på området, anmodede
Justitsministeriet i efteråret 2006 Forsikring & Pension,
FDM, det daværende Transport- og Energiministeriet
(Vejdirektoratet) samt Rigspolitiet om at være
behjælpelig med oplysninger om trafikuheld, der involverer
større husdyr. Justitsministeriet anmodede endvidere
Rigspolitiet om at følge området indtil udgangen af 1.
halvår 2007.
Af de modtagne oplysninger fra Vejdirektoratet fremgår
bl.a., at der samlet set i perioden 2001 til 2006 er registreret i
alt 496 trafikulykker, hvor dyr har været involveret.
136 af disse ulykker har involveret løsgående
heste, hvilket svarer til godt en fjerdedel af det samlede antal
registrerede trafikuheld med dyr i perioden. 32 af disse ulykker
har medført personskade, mens der i 104 af ulykkerne alene
har været materiel skade. 4 personer er blevet dræbt
ved disse ulykker, mens 38 personer er kommet til skade.
Det fremgår af Rigspolitiets opgørelse over
antallet af trafikulykker, der involverer større husdyr i
perioden 1. januar 2007 til 30. juni 2007, at der i 1. halvår
af 2007 har været 22 trafikuheld, der involverer
større husdyr. 6 af disse ulykker har medført
personskade, mens der i 21 af ulykkerne har været materiel
skade. 16 af de 22 trafikuheld i perioden har været uheld med
løsgående heste. Dette svarer til knapt tre fjerdedele
af det samlede antal trafikuheld med større husdyr.
Der er således i 1. halvår af 2007 i gennemsnit
sket 2-3 trafikulykker med løsgående heste om
måneden.
Der synes således på det seneste at have
været en let stigende tendens i antallet af trafikuheld med
løsgående heste.
En hest er ikke i sig selv et farligt dyr på samme
måde som rovdyr som f.eks. en hund, men heste kan reagere
meget voldsomt, når der opstår situationer, som dyret
opfatter som truende. Hestens reaktion kan indebære en ikke
ubetydelig risiko for skade på personer og ting. Da en hest
endvidere er et stort dyr, vil de skader, der forvoldes, kunne
være af væsentligt omfang. Trafikulykker, der
involverer løsgående heste, har således ofte
store menneskelige og økonomiske konsekvenser for de
involverede personer.
Den gældende retstilstand er som anført under
pkt. 2.1.1 ovenfor, at besidderen af en hest alene kan
pålægges et erstatningsansvar for de skader, der
forvoldes ved sammenstød med biler mv., hvis det kan
bebrejdes vedkommende, at skaden er sket, dvs. hvis der er handlet
forsætligt eller uagtsomt. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis en hest er sluppet løs på grund
af mangelfuld indhegning.
Bevisførelsen om årsagerne til, at en hest et
sluppet løs, kan i praksis ofte være vanskelig, og
bilisten vil derfor ofte selv komme til at stå med de
økonomiske konsekvenser af ulykken, selv om vedkommende er
uden skyld i ulykken. Bilens ansvarsforsikring dækker ikke
skader på bilen eller bilens fører, og har denne ikke
tegnet kasko- eller ulykkesforsikring, og kan det ikke bevises, at
besidderen af hesten har handlet ansvarspådragende, vil
føreren kunne stå tilbage med en stor økonomisk
byrde.
Ifølge oplysninger fra Forsikring & Pension har
omkring 1 ud af 4 danske bilejere ikke tegnet en kaskoforsikring,
der dækker skader på bilen. Dette indebærer, at
omkring hver fjerde bilist ikke vil kunne opnå dækning
for skader på bilen forvoldt ved sammenstød med en
løsgående hest i trafikken. Forsikring og Pension har
endvidere oplyst, at omkring 75 pct. af alle danskere har tegnet en
ulykkesforsikring, der kan dække skader på bilens
fører.
Justitsministeriet finder på den anførte
baggrund, at det gældende objektive ansvar for personskade
forvoldt af løsgående heste bør udvides til
også at omfatte personskade, der forårsages ved
sammenstød med biler. Justitsministeriet finder endvidere,
at det foreslåede objektive ansvar også bør
omfatte tingsskade forvoldt af løsgående heste.
Det objektive ansvar for tingsskade bør gælde
generelt for alle skader, ligesom det objektive ansvar for
personskade. Der vil dermed i forhold til samme skadevoldende
handling gælde samme ansvarsgrundlag for personskade og
tingsskade. Dette forslag indebærer dermed en udvidelse af
det objektive ansvar for tingsskade i forhold til mark- og
vejfredslovens bestemmelser.
Endvidere finder Justitsministeriet, at ejere af heste
bør pålægges en pligt til at tegne
ansvarsforsikring, der dækker det foreslåede objektive
ansvar. En pligt til at forsikre sig mod objektivt ansvar
gælder eksempelvis med hensyn til
motorkøretøjsforsikring (færdselslovens
§ 105, stk. 1) for ejeren eller den person
(brugeren), der har varig rådighed over
køretøjet, og hundeforsikring (hundelovens
§ 8, stk. 2) for besidderen af en hund.
Begrundelsen for en sådan forsikringspligt er for det
første, at det herved sikres, at erstatningsudbetalingen til
skadelidte ikke kommer til at afhænge af den
erstatningsansvarliges betalingsevne. For det andet sikrer en
sådan forsikringspligt også ejeren af hesten, der som
følge af det objektive ansvar ikke ved at udvise
agtpågivenhed kan undgå at ifalde erstatningsansvar,
hvis hesten forvolder skade. En forsikring, der dækker
erstatningsansvaret, indebærer for hesteejeren, at denne ikke
risikerer selv at skulle udrede eventuelle store
erstatningsbeløb.
Som anført under punkt 2.1.3 har Forsikring &
Pension oplyst, at ansvaret for de skader, som en hest forvolder
på bil og personer i forbindelse med et trafikuheld, efter
gældende ret i givet fald vil være dækket af en
landbrugsforsikring, en familieforsikring eller en
erhvervsansvarsforsikring, hvis en sådan er tegnet.
Forsikringerne dækker, når der foreligger et
ansvarsgrundlag i henhold til dansk ret.
Det er organisationens umiddelbare vurdering, at den
gældende ansvarsdækning i disse forsikringer tillige
vil omfatte det foreslåede objektive ansvar for
løsgående heste. Forsikring & Pension kan dog ikke
på forhånd udelukke, at forsikringsselskaber over tid
vil tilpasse forsikringerne som følge af det udvidede
ansvarsgrundlag eller justere præmieniveauet.
Indførelsen af en pligt for ejere af heste til at tegne
ansvarsforsikring, der dækker erstatningskrav som
følge af det foreslåede objektive ansvar, må
derfor forventes alene at have begrænsede negative
økonomiske konsekvenser for landets hesteejere.
Justitsministeriet har overvejet, om en udvidelse af
erstatningspligten og indførelse af en forsikringspligt
også burde omfatte andre større husdyr end
heste.
Kun få trafikuheld involverer andre større husdyr
end heste. I perioden 2001 til 2006 har således kun godt
hvert tiende trafikuheld med dyr involveret andre større
husdyr. Endvidere synes der på grundlag af de statistiske
oplysninger, der er indhentet, at være en faldende tendens i
antallet af ulykker med andre større husdyr end heste.
Justitsministeriet finder på denne baggrund, at der ikke
på det foreliggende grundlag er anledning til at lade andre
større husdyr end heste være omfattet af den
foreslåede regulering.
2.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås, at den, der ejer en hest, skal erstatte de
skader, som hesten forvolder, mens den er løsgående,
selvom der ikke er noget at bebrejde ejeren. Det foreslås, at
erstatningen dog kan nedsættes eller bortfalde, hvis
skadelidte har medvirket til skaden.
Det foreslås, at det objektive ansvar og pligten til at
tegne ansvarsforsikring for heste skal påhvile hestens ejer.
Det indebærer, at det objektive ansvar og pligten til at
tegne ansvarsforsikring påhviler den person, der er den
faktiske ejer af hesten, uanset om hesten befinder sig hos
vedkommende.
Ifølge bestemmelserne i hundeloven påhviler det
objektive ansvar for skader forvoldt af hunde samt pligten til at
tegne ansvarsforsikring den, der er besidder af hunden. Forsikring
& Pension har over for Justitsministeriet tilkendegivet, at det
er af meget væsentlig betydning for forsikringsbranchen, at
pligten til at tegne ansvarsforsikring kommer til at påhvile
ejeren af hesten, således at man undgår
grænsetilfælde, hvor der i konkrete tilfælde
opstår tvivl om, hvem der har det overordnede ansvar for
hesten og dermed skal anses som besidder.
Justitsministeriet finder, at der på dette område
er grundlag for lade det objektive ansvar og pligten til at tegne
ansvarsforsikring påhvile hestens ejer og ikke besidderen af
hesten.
Justitsministeriet har bl.a. lagt vægt på, at
anvendelsen af besidderbegrebet på dette område vil
kunne give anledning til usikkerhed i praksis, idet heste i
modsætning til hunde ofte vil være opstaldet i
længere perioder hos en anden end den faktiske ejer,
eksempelvis en rideskole eller hestepension. Det bør
tilstræbes, at der ikke opstår usikkerhed om, hvem der
er omfattet af de foreslåede regler, navnlig henset til, at
de indebærer en strafsanktioneret pligt til at tegne en
ansvarsforsikring. Da det sjældent vil give anledning til
tvivl at fastlægge, hvem der er ejer af en hest, finder
Justitsministeriet, at de foreslåede regler bør
gælde for hestens ejer.
Det foreslås, at der skal være objektivt ansvar
for skade både på person og ting.
Det foreslås som ovenfor nævnt, at det objektive
ansvar alene skal gælde ved skader forvoldt af
løsgående heste. Heste med rytter omfattes
således ikke af den foreslåede bestemmelse.
Justitsministeriet har herved lagt vægt på, at
ridning med heste normalt ikke i sig selv indebærer en
særlig risiko for skader på andre. Ridning og anden
transport ved hest kan i vidt omfang sidestilles med befordring
på øvrige ikkemotoriserede befordringsmidler som
f.eks. en cykel. Endvidere foretages der efter retspraksis en
streng uagtsomhedsbedømmelse i tilfælde, hvor en hest
med rytter forvolder skade på person eller ting. Der henvises
i den forbindelse til pkt. 2.1.1 ovenfor.
Som det fremgår af pkt. 2.1.1 og 2.1.2, påhviler
der allerede i dag i medfør af DL 6-10-2 og mark- og
vejfredsloven besiddere af heste et objektivt ansvar for
personskade og visse former for tingsskade forvoldt af
løsgående heste.
Den foreslåede bestemmelse vil dermed i nogle
situationer kunne indebære, at der er objektivt ansvar efter
flere regelsæt, og at der er flere objektivt ansvarlige
skadevoldere (ejer og besidder). Dette gælder eksempelvis ved
personskade forvoldt af løsgående heste, når
skaden ikke sker ved sammenstød med et
motorkøretøj, og ved tingsskade forvoldt af
løsgående heste på f.eks. afgrøder,
beplantning eller bevoksning.
For at skabe en klar retstilstand foreslås det, at den
foreslåede bestemmelse skal gå forud for bestemmelsen i
Danske Lov 6-10-2 og § 3 i mark- og vejfredsloven. Dette
indebærer, at DL 6-10-2 og mark- og vejfredsloven ikke vil
finde anvendelse i de situationer, hvor både en besidder og
en hesteejer ellers ville kunne pålægges et objektivt
ansvar for den forvoldte person- eller tingsskade. Det
bemærkes i den forbindelse, at hestens ejer i en række
tilfælde vil være besidder af hesten. Besidderen kan
dog også være en anden. Opstaldning af en hest i en
fremmed stald kan således antage en sådan karakter, at
en anden end hestens ejer må anses som besidder. Der henvises
i den forbindelse til Vestre Landsrets dom, der er refereret i
Ugeskrift for Retsvæsen 1994, s. 573.
Er besidderen en anden end hestens ejer, vil besidderen dog i
disse situationer kunne pålægges et ansvar i
medfør af dansk rets almindelige ulovbestemte
erstatningsregel (culpa-reglen), hvis vedkommende har handlet
uagtsomt eller forsætligt. Der vil endvidere fortsat kunne
pålægges besidderen af en hest objektivt ansvar efter
reglerne i Danske Lov og mark- og vejfredsloven i de
tilfælde, hvor ingen ejer kan holdes ansvarlig efter den
foreslåede regel.
Med henblik på at sikre skadelidtes erstatningskrav
foreslås det at indføre pligt til at tegne
ansvarsforsikring, der dækker det objektive ansvar, når
hesten er løsgående. Forslaget om, at der skal
være tegnet ansvarsforsikring for hesten, indebærer
ikke, at der skal være tegnet en særskilt forsikring
for hesten, men blot at erstatningskrav omfattet af det objektive
ansvar skal være dækket af en forsikring.
I lighed med gældende ret i henhold til
færdselslovens § 108 (om pligt til at tegne
ansvarsforsikring for biler mv.) og hundelovens § 8,
stk. 2, (om pligt til at tegne ansvarsforsikring for hunde)
foreslås det, at forsikringsselskabet hæfter
umiddelbart over for skadelidte for erstatningen. Bestemmelsen
indebærer, at forsikringsselskabet hæfter direkte over
for skadelidte for betaling af erstatning, når det er
konstateret, at ejeren af den pågældende hest er
erstatningspligtig. Det betyder, at skadelidte vil kunne
gøre sit krav gældende direkte over for
forsikringsselskabet, uanset om ejeren af hesten har vilje eller
evne til at betale.
Heste, der tilhører det offentlige, foreslås
undtaget fra forsikringspligten. Det overlades dermed til staten,
regionerne og kommunerne at vurdere, om de vil være
selvforsikrende. Tilsvarende bestemmelser findes i
færdselslovens § 109 og hundelovens
§ 8.
Det foreslås endelig, at justitsministeren ved loven
bemyndiges til administrativt at fastsætte nærmere
regler om forsikringspligtens gennemførelse.
Justitsministeren vil med hjemmel i bestemmelsen bl.a. kunne
fastsætte regler om mindstebeløb for person- og
tingsskadedækning, forsikringsselskabers pligt til under
visse forudsætninger at overtage forsikring for enhver
forsikringspligtig samt indførelse af en puljeordning,
hvorfra der udredes erstatning i tilfælde, hvor en skade
forvoldes af en hest, der ikke er omfattet af en forsikring. Der
vil dermed kunne indføres en ordning svarende til den, der
gælder vedrørende hunde.
Efter den gældende lovs § 31 skal
dyreværnsorganisationer og andre organisationer, der efter
justitsministerens skøn særligt berøres af
reglerne, have lejlighed til at udtale sig, inden justitsministeren
udsteder regler i henhold til lovens bestemmelser. Hensynet bag
lovens § 31, der svarer til dyreværnslovens
§ 27, stk. 1, gør sig ikke gældende ved
udstedelse af regler, der ikke angår spørgsmål
om dyrevelfærd, og det foreslås derfor i stk. 3,
at lovens § 31 ikke finder anvendelse ved
fastsættelse af regler i medfør af den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse. Justitsministeriet vil i
forbindelse med den nærmere udformning af regler om
forsikringsdækning inddrage forsikringsbranchen.
Som ny § 30 c foreslås indsat en bestemmelse,
hvorefter ejeren af hesten skal tilsiges til ethvert
retsmøde med sædvanligt varsel, hvis skadelidte
anlægger en civil retssag mod forsikringsselskabet. Det
foreslås endvidere, at ejeren efter begæring kan
indtræde som part i en sådan sag, og at hvis en
sådan indtrædelse ikke sker, skal afgørelsen af
erstatningsspørgsmålet ved dom eller retsforlig
være bindende for ejeren.
Bestemmelsen - der svarer til de tilsvarende bestemmelser i
hundelovens § 9 og færdselslovens § 110 -
sikrer, at ejeren af en hest varsles om, at
erstatningsspørgsmålet vil blive afgjort under en
civil retssag. Bestemmelsen indebærer endvidere, at
forsikringsselskabet får mulighed for at opnå, at en
dom afsagt under en sådan civil retssag også får
retsvirkning i forhold til den, der har tegnet forsikringen.
Med henblik på at sikre en effektiv
håndhævelse af kravet om tegning af en
ansvarsforsikring for de skader, løsgående heste
forvolder, foreslås det, at manglende overholdelse af
forsikringspligten skal kunne straffes med bøde.
Ved udmålingen af straf for tilsidesættelse af det
foreslåede krav om tegning af en lovpligtig ansvarsforsikring
bør det ikke have særlig betydning, om
overtrædelsen er begået af en privat hesteejer eller i
forbindelse med udøvelse af erhverv. Den gældende
bestemmelse i § 35, stk. 2, hvorefter det ved
udmåling af straf efter loven skal anses som en
skærpende omstændighed, hvis overtrædelsen er
begået i forbindelse med udøvelse af erhverv,
foreslås derfor ændret i overensstemmelse hermed.
3. Forslagets økonomiske og
administrative konsekvenser
Med lovforslaget forpligtes ejeren af en hest til at erstatte
den skade, løsgående heste forvolder. Samtidig
indføres pligt til at tegne en lovpligtig ansvarsforsikring.
Forsikringspligten omfatter dog ikke heste, der holdes af det
offentlige. Det foreslåede erstatningsansvar vurderes af
brancheforeningen Forsikring & Pension umiddelbart at
være dækket af de gældende familie-,
erhvervsansvars- og landbrugsforsikringer.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige, erhvervslivet eller
borgerne af betydning.
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser
og indeholder ikke EU-retlige aspekter.
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen af betydning |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
4. Hørte myndigheder og
organisationer
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret og
samtlige byretter, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen, Politidirektøren i København,
Politiforbundet i Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Advokatrådet, Aktive Æselvenner, Ankenævnet for
Forsikring, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Galop,
Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Køre Forbund, Dansk
Ride Forbund, Dansk Transport og Logistik, Dansk Travsports
Centralforbund, Danske Regioner, Datatilsynet,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske
Motorejere, Forsikring & Pension, Frederiksberg Kommune,
Hestens Værn, Hesteinternatet af 1999, Kommunernes
Landsforening, Københavns Kommune, Landbrugsrådet,
Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede,
Landsorganisationen i Danmark, Landsudvalget for Heste,
Sammenslutningen af Landsbrugets Arbejdsgiverforeninger og
Æselforeningen.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med henblik på at gennemføre regler om objektivt
ansvar og forsikringspligt for skader forvoldt af
løsgående heste foreslås der indsat et nyt
kapitel (9 a) i lov om hold af heste.
Til § 30 a
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 indebærer, at der
indføres et objektivt ansvar for ejere af heste,
således at hesteejere bliver forpligtet til at erstatte de
skader, som en hest forvolder, mens den er løsgående,
selv om der ikke er noget at bebrejde ejeren. Erstatningen kan
nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte har medvirket til
skaden.
Det objektive ansvar påhviler ejeren af hesten og
omfatter både personskade og tingsskade.
Det objektive ansvar er begrænset til skader forvoldt af
løsgående heste. Som løsgående anses
heste, der har revet sig løs, heste, der går i en
indhegning, samt heste, der bryder ud af en fold eller et
indelukke. Heste med rytter anses derimod ikke for
løsgående.
Ved sammenstød med en bil mv. vil begge parter
være omfattet af et objektivt ansvar, jf.
færdselslovens § 101. I sådanne
tilfælde må det afgøres på baggrund af en
vurdering af begge parters uagtsomhed, om der er grundlag for at
nedsætte erstatningen hos en af parterne som følge af
egen skyld, men udgangspunktet vil være, at hver part
bærer ansvaret for de skader, som modparten har lidt.
I det omfang en skade er dækket af en tingsforsikring,
er der i henhold til erstatningsansvarslovens § 19, som
ikke foreslås ændret, intet erstatningsansvar for
skadevolderen, medmindre den erstatningsansvarlige har forvoldt
skaden forsætligt eller ved grov uagtsomhed, eller skaden er
forvoldt ved udøvelse af offentlig eller
erhvervsmæssig virksomhed mv.
Bestemmelsen i erstatningsansvarslovens § 19
indebærer, at skadelidte i disse tilfælde må
rejse sit erstatningskrav mod det forsikringsselskab, hvor
tingsforsikringen er tegnet, men skadevolder vil ifalde
erstatningsansvar for et beløb svarende til en eventuel
selvrisiko, der ikke er omfattet af forsikringsdækningen, jf.
herved Vestre Landsrets afgørelse refereret i Ugeskrift for
Retsvæsen 1998, s. 1606.
Erstatningsansvarslovens § 19 gælder dog ikke
for erstatningsansvar, der er omhandlet i færdselslovens
regler om ansvar for motordrevne køretøjer, eller som
i øvrigt er dækket af den for køretøjet
lovpligtige ansvarsforsikring, jf. samme lovs § 21.
Det foreslås i stk. 2,
at ejeren af en hest pålægges at tegne en
ansvarsforsikring, der dækker det objektive ansvar efter
stk. 1.
Forslaget om, at der skal være tegnet en
ansvarsforsikring for hesten, indebærer ikke, at der
nødvendigvis skal være tegnet en særskilt
forsikring. Kravet om tegning af en ansvarsforsikring vil derfor
også være opfyldt i tilfælde, hvor
erstatningskrav omfattet af ejerens objektive ansvar er
dækket af f.eks. en landbrugsforsikring, familieforsikring
eller anden bredere form for forsikring, der dækker
erstatningsansvaret i henhold til lovforslaget.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 indeholder en bemyndigelse til
justitsministeren til at fastsætte nærmere regler om
forsikringspligtens gennemførelse, eksempelvis
mindstebeløb for person- og tingsskadedækning,
forsikringsselskabers pligt til under visse forudsætninger at
overtage forsikring for enhver forsikringspligtig samt
indførelse af en puljeordning, hvorfra der udredes
erstatning i tilfælde, hvor en skade forvoldes af hest, der
ikke er omfattet af en forsikring. Der vil dermed kunne
indføres en ordning svarende til den, der gælder
vedrørende hunde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 30 b
Det foreslås, at det objektive ansvar i medfør af
§ 30 a skal gå forud for bestemmelsen i Danske Lov
6-10-2 og § 3 i mark- og vejfredsloven. Dette
indebærer, at DL 6-10-2 og mark- og vejfredsloven ikke vil
finde anvendelse i de situationer, hvor både en besidder og
en hesteejer ellers ville kunne pålægges et objektivt
ansvar for den forvoldte person- eller tingsskade. Er besidderen en
anden end ejeren, vil besidderen dog i disse situationer kunne
pålægges et ansvar i medfør af dansk rets
almindelige ulovbestemte erstatningsregel (culpa-reglen), hvis
vedkommende har handlet uagtsomt eller forsætligt. Der vil
endvidere kunne pålægges besidderen af en hest ansvar
efter reglerne i Danske Lov og mark- og vejfredsloven i de
tilfælde, hvor ingen ejer kan holdes ansvarlig efter den
foreslåede regel.
I tilfælde, hvor både en hesteejer (på
objektivt grundlag) og en besidder (på culpagrundlag) er
erstatningsansvarlige for en tings- eller personskade, vil de som
udgangspunkt hæfte solidarisk over for skadelidte, jf. herved
Østre Landsrets afgørelse refereret i Ugeskrift for
Retsvæsen 1937, s. 158.
Den indbyrdes fordeling af erstatningsbyrden mellem hestens
besidder og ejeren af hesten, vil blive fastlagt i medfør af
erstatningsansvarslovens § 25, som ikke foreslås
ændret.
Dette indebærer, at hesteejeren - der i modsætning
til besidderen skal have tegnet en lovpligtig ansvarsforsikring -
kun kan gøre et regreskrav gældende, hvis besidderen
har handlet forsætligt eller groft uagtsomt, eller hvis
skaden er forvoldt ved udøvelse af offentlig eller privat
erhvervsvirksomhed mv. Der kan dog også i disse
tilfælde ved den indbyrdes fordeling af erstatningsbyrden
mellem ejeren og besidderen tages hensyn til foreliggende
ansvarsforsikringer mv.
Er også besidderen dækket af en ansvarsforsikring,
vil den indbyrdes fordeling af erstatningsbyrden skulle foretages
efter, hvad der under hensyn til ansvarets beskaffenhed og
omstændighederne i øvrigt må anses for at
være rimeligt. Det forsikringsselskab, som hæfter
på objektivt grundlag og i kraft af en lovpligtig
ansvarsforsikring, vil dog som udgangspunkt skulle bære den
samlede erstatningsbyrde i den indbyrdes fordeling af ansvaret. Der
henvises i den forbindelse til Højesterets afgørelse
refereret i Ugeskrift for Retsvæsen 1998, s. 83.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 30 c
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 indebærer, at hesteejeren
skal tilsiges til ethvert retsmøde med sædvanligt
varsel, hvis skadelidte anlægger en civil retssag mod
forsikringsselskabet.
Bestemmelsen i det foreslåede stk. 2 indebærer, at en hesteejer,
der tilsiges efter det foreslåede stk. 1, på
begæring kan indtræde som part i en sådan sag.
Sker en sådan indtrædelse ikke, skal afgørelsen
af erstatningsspørgsmålet ved dom eller retsforlig
være bindende for ejeren.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at
overtrædelse af den foreslåede forsikringspligt
straffes med bøde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af § 35, stk. 2, i lov om
hold af heste, at det ved udmåling af straf efter loven skal
anses som en skærpende omstændighed, hvis
overtrædelsen er begået i forbindelse med
udøvelse af erhverv.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at denne
udmålingsregel ikke gælder ved udmåling af straf
for overtrædelse af forsikringspligten.
Til § 2
Bestemmelsen vedrører lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. juli 2008, således at der bliver
en passende tid til at indrette sig på de forpligtelser, som
de foreslåede bestemmelser medfører.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 528 af 6. juni 2007 om hold af
heste foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter
§ 30 indsættes som nyt kapitel: |
| | »Kapitel 9 a |
| | Erstatning og forsikring |
| | § 30
a. Ejeren af en hest er forpligtet til at erstatte den
skade, hesten forvolder, når den er løsgående.
Har skadelidte medvirket til skaden, kan erstatningen dog
nedsættes eller bortfalde. |
| | Stk. 2.
Det påhviler ejeren af en hest at tegne forsikring, der
dækker ansvaret i henhold til stk. 1. Forsikringsselskabet
hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter
stk. 1. Undtaget fra forsikringspligten er heste, der holdes
af det offentlige. |
| | Stk. 3.
Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om
forsikringspligtens gennemførelse. § 31 finder
ikke anvendelse ved fastsættelse af regler i medfør af
denne bestemmelse. |
| | |
| | § 30
b. Bestemmelser i anden lovgivning om objektivt ansvar for
skade forvoldt af løsgående heste, som påhviler
hestens ejer eller andre, finder ikke anvendelse, hvis der kan
pålægges hestens ejer ansvar i medfør af
§ 30 a, stk. 1. |
| | |
| | § 30
c. Anlægger skadelidte sag mod forsikringsselskabet,
skal selskabet tilsige ejeren af hesten til ethvert retsmøde
med det varsel, som efter retsplejelovens § 175
gælder for vidner i borgerlige sager. Tilsigelsen skal
indeholde oplysning om reglerne i stk. 2. |
| | Stk. 2.
Enhver part, der tilsiges efter stk. 1, kan ved at
fremsætte begæring herom til retsbogen indtræde
som part i sagen. Indtræder han ikke, er afgørelsen er
erstatningsspørgsmålet ved dom eller forlig bindende
for ham. |
| | |
§ 35.
Med bøde eller fængsel indtil 4 måneder straffes
den, der undlader at efterkomme et påbud efter
§ 33. | | 2. I
§ 35 indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke: |
| | »Stk. 2. Med bøde straffes
den, der overtræder § 30 a,
stk. 2.« |
| | Stk. 2 og 3 bliver herefter
stk. 3 og 4. |
| | |
Stk. 2.
Ved udmåling af straf efter denne lov anses det som en
skærpende omstændighed, hvis overtrædelsen er
begået i forbindelse med udøvelse af erhverv. | | 3. I
§ 35, stk. 2, der bliver stk. 3, ændres
»efter denne lov« til: »efter
stk. 1«. |
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | | |