B 132 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om pligt til at bære cykelhjelm for børn under 12
år.
Fremsat den 17. marts 2009 af
Pia Olsen Dyhr (SF), Anne Baastrup (SF),
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om pligt til at bære cykelhjelm for
børn under 12 år
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
et lovforslag, der indfører et påbud om at bære
cykelhjelm gældende for cyklister i alderen 0-11
år.
Det foreslås, at børn under 12 år, der ikke
har en korrekt fastspændt cykelhjelm, kan stoppes af
politiet, men ikke pålægges bøde. Forældre
eller andre over 18 år, som har et barn under 12 år som
passager på deres cykel, eller som cykler sammen med barnet,
kan stoppes og pålægges en bøde.
Derudover forudsættes det, at påbuddet
følges op med informationskampagner, der sigter mod at
øge bevidstheden omkring cykelhjelmspligten blandt
skolebørn og deres forældre samt øget kontrol
med cyklister i den pågældende aldersgruppe med
mulighed for at sanktionere forældrene. Derudover
foreslås det, at brugen af cykelhjelme fortsat monitoreres,
ligesom cykeltrafikarbejdet for de pågældende
aldersgrupper følges nøje.
Bemærkninger til forslaget
Undersøgelser viser, at Danmark er det land i
Skandinavien, som har den laveste andel cykelhjelmsbrugere blandt
cyklister. Med kun 11 pct. cykelhjelmsbrugere er der meget, der
bør gøres for at sikre, at flere bruger cykelhjelm i
trafikken. I 2007 var der 24 trafikdræbte børn under
15 år, et tal, der er steget siden 2004.
Den mest udsatte gruppe af trafikanter er uden sammenligning
børn. Det er den gruppe, der er mest afhængig af
cyklen som transportmiddel, den gruppe, der er mest utrænet
med hensyn til at færdes i trafikken, og den gruppe, der er
mest skrøbelig i ulykkessituationer.
Vi ved fra Sverige, Australien, New Zealand, Canada og USA, at
det har været muligt at øge brugen af cykelhjelme
markant ved at gøre det lovpligtigt at køre med
cykelhjelm. Sverige har som flere andre af disse lande
indført et påbud alene for børn og unge under
15 år. Dette har medført en stigning i brugen af
cykelhjelme fra 40 pct. til 60 pct. for personer under 15
år.
Der findes på nuværende tidspunkt ikke et entydigt
svar på, hvorvidt et påbud fører til en nedgang
i cykeltrafikarbejdet. Nogle undersøgelser viser en mindre
nedgang i cykelaktivitet efter påbud, ligesom der også
findes undersøgelser, der konkluderer, at der ikke har
været nogen effekt. Derfor foreslås det også, at
cykeltrafikarbejdet monitoreres således, at mulige nedgange i
cykelaktivitet kan undersøges.
Hensigten med dette beslutningsforslag er ikke at øge
antallet af cyklister, om end det naturligvis også er
afgørende for trængsels- og sundhedsproblemer i
Danmark. Hensigten med dette forslag er derimod at gøre det
mere sikkert at bruge cyklen. SF har allerede flere gange fremsat
forslag om fremme af cyklisme, så der er ikke tale om et
enten eller. Undersøgelser viser, at over halvdelen af
dødsfald og alvorlige hovedskader blandt børn og unge
kunne være undgået eller minimeret, hvis alle havde
brugt hjelm.
Et additionelt virkemiddel til oplysningskampagner kunne
være, at Rådet for større
Færdselssikkerheds trafikklub for børn ændrer
3-års-pakken til en cykelhjelm i stedet for at indeholde en
madkasse med Split, bogen »Split på eventyr« og
en trafikske.
Skriftlig fremsættelse
Pia Olsen Dyhr
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om pligt
til at bære cykelhjelm for børn under 12 år.
(Beslutningsforslag nr. B 132).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.