L 145 Forslag til lov om ændring af lov om jernbane.

(Supplerende regler som følge af passagerrettighedsforordningen m.v.).

Af: Transportminister Lars Barfoed (KF)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 25-02-2009

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l145_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (25. februar 2009)

Transportministeren (Lars Barfoed):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om jernbane (Supplerende regler som følge af passagerrettighedsforordningen mv.)

(Lovforslag nr. L 145).

Formålet med lovforslaget er at supplere passagerrettighedsforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1371/2007 af 23. oktober 2007 om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser) med enkelte bestemmelser.


Forordningen omhandler i hovedsagen forholdet mellem jernbanepassagererne og jernbanevirksomhederne bl.a. med hensyn til billetter, reservationer, forsikring, forskudsbetaling ved dødsfald eller skade, erstatningsansvar ved forsinkelse eller refusion og omlægning af rejsen, forhold vedr. handicappede og bevægelseshæmmede personer og passagerernes personlige sikkerhed (security).


Forordningen gælder direkte i Danmark, når den træder i kraft den 3. december 2009. Lovforslaget indeholder bestemmelser, der supplerer forordningen.


Det foreslås således, at jernbanevirksomhedernes forretningsbetingelser suppleres med oplysninger om passagerernes rettigheder efter passagerrettighedsforordningen.


Passagerrettighedsforordningen udelukker ikke, at jernbanevirksomhederne kan tilbyde kontraktbetingelser, der er gunstigere for passageren end det, der følger af forordningen.


Jernbanevirksomhederne skal derfor i forretningsbetingelserne udarbejde en samlet fremstilling af de rejsendes rettigheder og forpligtelser, som jernbanevirksomheden tilbyder passagererne.


Det bliver således på en praktisk og enkel måde muligt for passagererne at gøre sig bekendt med jernbanevirksomhedens samlede betingelser vedrørende befordringen, dvs. både de betingelser, der gælder i dag, de betingelser, der følger af forordningen, og de eventuelle gunstigere betingelser, som jernbanevirksomheden herudover vil tilbyde.


Endvidere foreslås, at der fastsættes regler om sanktioner for overtrædelse af forordningen, om planlægning mv. vedr. sikring af passagerernes personlige sikkerhed (security) og om klage til Jernbaneklagenævnet over forhold vedr. passagerrettighedsforordningen.


Herudover foreslås mindre ændringer vedr. lokomotivføreruddannelsen og enkelte andre justeringer.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige behandling.