L 91 Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om ligebehandling af mænd og kvinder inden for de erhvervstilknyttede sikringsordninger og forskellige andre love.

(Lempelse af Finanstilsynets tavshedspligt i forbindelse med krisehåndtering og deltagelse i internationalt tilsynssamarbejde, vurdering af erhvervelser af kapitalandele i finansielle virksomheder og regler om forskelsbehandling på baggrund af køn i forbindelse med forsikringer m.v.).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 12-12-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l91_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (12. december 2008)

Økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om ligebehandling af mænd og kvinder inden for de erhvervstilknyttede sikringsordninger og forskellige andre love (Lempelse af Finanstilsynets tavshedspligt i forbindelse med krisehåndtering og deltagelse i internationalt tilsynssamarbejde, vurdering af erhvervelser af kapitalandele i finansielle virksomheder og regler om forskelsbehandling på baggrund af køn i forbindelse med forsikringer m.v.)

(Lovforslag nr. L 91).

På baggrund af erfaringerne fra håndteringen af den finansielle krise har lovforslaget til formål at lempe Finanstilsynets tavshedspligt på nogle punkter med henblik på at effektivisere krisehåndteringer af nødlidende finansielle virksomheder. I forlængelse heraf vil åbenheden tillige blive øget i visse situationer overfor offentligheden.


Tavshedspligten lempes over for Folketingets stående udvalg i de situationer, hvor der er tale om et nødlidende pengeinstitut, og hvor der f.eks. er ansøgt Finansudvalget om statslig garanti. Dermed sikres et ordentligt beslutningsgrundlag for udvalget.


Det foreslås endvidere, at det i forbindelse med krisehåndtering af finansielle virksomheder bliver muligt for Finanstilsynet at videregive fortrolige oplysninger om den kriseramte virksomhed til de interessenter, der er involveret i drøftelser om en løsning. Formålet hermed er at smidiggøre den praktiske håndtering af den kriseramte finansielle virksomhed, hvor videregivelsen vil være vigtig for et hensigtsmæssigt forløb.


Endvidere lempes tavshedspligten over for offentligheden i de tilfælde, hvor et pengeinstitut er gået i konkurs, og hvor der har været statslig involvering. Det foreslås, at Finanstilsynet, når en finansiel virksomhed er erklæret konkurs, og staten har ydet garanti eller stillet midler til rådighed får pligt til at udarbejde og efterfølgende offentliggøre en redegørelse for forløbet op til konkursen - herunder for Finanstilsynets rolle under dette forløb.


Lovforslaget indeholder derudover en uddybning af reglerne for vurderingen af, om en påtænkt erhvervelse af en kvalificeret andel i en finansiel virksomhed m.v. kan godkendes. Formålet med disse regler er at sikre, at en finansiel virksomhed ejes af en fysisk eller juridisk person, der ikke modvirker en forsvarlig drift af virksomheden. Det præciseres, hvilke kriterier, der kan inddrages i vurderingen af, om den påtænkte erhvervelse kan godkendes.


Lovforslaget har endelig til formål at fremme ligestillingen mellem mænd og kvinder ved at forbyde forskelsbehandling på baggrund af køn ved beregning af præmier og ydelser i forbindelse med tegning af skadesforsikringer eller private livsforsikringer. Der kan således alene ske forskelsbehandling ved beregningen, hvis anvendelsen af køn er en afgørende faktor ved risikovurderingen. Det er et krav, at dette kan dokumenteres med relevante og nøjagtige aktuarmæssige og statistiske data, som skal indsamles, offentliggøres og ajourføres regelmæssigt.


Lovforslaget gennemfører også en række mindre ændringer af teknisk karakter.


Med disse bemærkninger, og idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.