Fremsat den 10. december 2009 af
Bjarne Laustsen (S), Torben Hansen (S),
Leif Lahn Jensen (S) og Lone Møller (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om aflønning af deltidsansatte og
frivillige brandfolk
Folketinget opfordrer regeringen til hurtigst muligt at sikre,
at reglerne for aflønning af deltidsansatte og frivillige
brandfolk ændres, således at denne gruppe fremover
modtager vederlag i stedet for løn.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget tager sigte på at løse problematikken
om deltidsansatte og frivillige brandfolks
aflønningsvilkår. Efter de gældende
dagpengeregler kan deltidsbrandfolk kun arbejde i en periode
på 30 uger, selv om de modtager
arbejdsløshedsdagpenge. Herefter skal der træffes et
valg: Enten kan personen fortsætte som brandmand og dermed
miste sine dagpenge, eller også må man stoppe som
brandmand og blive fuldtidsledig for at få ret til
dagpenge.
Valget er i virkeligheden ikkeeksisterende, idet ingen kan
ernære sig som deltidsbrandmand, hvad der heller aldrig har
været formålet. Desuden vil de frivillige brandkorps
miste medarbejdere allerede inden udløbet af de 30 uger,
idet arbejdsløse deltidsbrandfolk også vil skulle
søge arbejde i så lang afstand fra bopælen, at
det vil gøre det umuligt for dem at fortsætte i
brandkorpset, da frivillige og deltidsbrandmænd har pligt til
at opholde sig inden for dækningsdistriktet på deres
vagter.
Der er, især i de tyndt befolkede dele af landet, intet
alternativ til at have et brandkorps med deltagelse af frivillige
eller deltidsbrandfolk. Navnlig er bedriftsbrandkorps i høj
grad afhængige af denne indsats. Det må derfor
være fornuftigt at sikre denne indsats på en let og
rimelig måde, der vil gøre det muligt for denne gruppe
både at kunne varetage et normalt arbejde og en stilling som
frivillig eller deltidsansat brandmand.
Derfor foreslås det, at gruppen fremover skal modtage
vederlag i stedet for løn efter de principper, der
gælder for f.eks. kommunal- og regionsbestyrelsesmedlemmer.
Vederlag skal i modsætning til løn ikke modregnes i
dagpengene, hvad der vil muliggøre tilknytningen til
brandkorpsene for personer, der er så uheldige at miste deres
hovederhverv.
Problemet er blevet betydeligt forstærket efter den
seneste ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring,
der bl.a. indebar en begrænsning af retten til nedsatte
dagpenge m.v. Indtil da blev reglerne om dagpenge klart fortolket
således, at deltidsbrandfolk ikke var omfattet af
tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge.
Arbejdsdirektoratet fastslog bl.a. i et brev til Landsklubben for
Deltidsansatte Brandfolk, at direktoratet ud fra en samlet
betragtning fandt:
»…at deltidsansatte brandmænd, som bliver
ledige fra deres hovederhverv, og som alene har fradrag i kraft af
deres brandmandsjob, ikke skal have en særlig
frigørelsesattest som forudsætning for udbetaling af
supplerende dagpenge, ligesom ledige (fuldtidsforsikrede)
brandmænd, som alene har fradrag i kraft af deres
brandmandsarbejde, ikke vil blive omfattet af
tidsbegrænsningen i supplerende dagpenge.«
Selv om deltidsbrandfolk hverken er nævnt i
lovændringens tekst eller bemærkninger, fortolker
Arbejdsdirektoratet nu loven sådan, at hjemmelen til at
fritage deltidsbrandfolk ikke længere er til stede. Den
tidligere beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen
bekræftede denne tolkning i april 2009 med
begrundelsen:
»Jeg mener ikke, at det er hensigtsmæssigt at lave
særregler, der stiller nogle forsikrede ledige bedre end
andre. (…) Endelig vil jeg gerne benytte lejligheden til at
gøre opmærksom på, at der i 1999 blev
gennemført en særlig ordning i reglerne om
overskydende timer. Den særlige ordning indebærer, at
visse former for beskæftigelse, der udføres som en del
af det civile beredskab, og som ikke er et led i medlemmets
hovedbeskæftigelse, ikke medregnes ved opgørelse af
overskydende timer.« (
www.beredskabsinfo.dk
, den 7. april 2009).
Imidlertid har f.eks. lukningen af MAN Diesels motorproduktion
i Frederikshavn vist, at den tidligere
beskæftigelsesministers antagelse om, at reglerne om
overskydende timer ville være tilstrækkelige til at
kompensere for det tidligere gældende regelsæt, var
ukorrekt. Frederikshavn Brandvæsen må se frem til at
miste ca. 11 ud af 19 frivillige brandfolk, der er blevet fyret fra
MAN Diesel, og brandvæsenet kan ikke med så kort varsel
erstatte denne arbejdskraft med f.eks. frivillige fra
Beredskabsforbundet, idet disse først skal uddannes.
Dermed er brandkorpsene kommet i præcis den truede
position, som Landsklubben for Deltidsansatte Brandfolk beskrev i
et brev til beskæftigelsesministeren den 13. april 2009, hvor
klubben udtrykte bekymring for, »… at de
gældende regler på dagpengeområdet får den
uheldige konsekvens, at dette unikke system ikke, eller kun
vanskeligt, kan fortsætte i fremtiden.«
Den eksplosive vækst i ledigheden - især i
Nordjylland - har gjort hurtig handling nødvendig. I den
anledning påpeger Socialdemokratiet, at såvel
borgmester Lars Krarup (V) og Martin Merrild (V) fra henholdsvis
Herning og Struer Kommuner i juni krævede reglerne
ændret af tilsvarende årsager. I Midtjylland er 50 ud
af landsdelens 700 deltidsbrandfolk på supplerende dagpenge,
jf. oplysninger i TV/MIDT-VEST den 16. juni 2009.
Beskæftigelsesministeriet nedsatte i foråret 2009
en arbejdsgruppe, der skulle se på problemstillingen.
Arbejdsgruppen har analyseret sig frem til, at der kun vil
være 30 personer på landsplan, der vil blive ramt af
tidsbegrænsningen. Det virker ikke særlig
overbevisende, idet der i f.eks. Frederikshavn Kommune allerede er
16 personer, som er begyndt nedtællingen, så det ser ud
til, at Region Nordjylland alene vil tegne sig for de 30. Set i
lyset af at beskæftigelsesministeren selv mener, at
ledigheden vil stige til 160.000, er der ingen grund til at tro, at
deltidsbrandmændene ikke også vil blive ramt
procentuelt lige så hårdt. Der er derfor behov for en
hurtig afklaring.
Regeringen har som løsning på problemet valgt at
fokusere på øget rekruttering, og hvis der ikke var
andre problemer, ville det også være fint nok. Men det
virker da uklogt at bruge ressourcer på at ansætte nye
brandfolk, der således også risikerer at falde for
tidsbegrænsningen, frem for at beholde de gode brandfolk, vi
har.
Socialdemokratiet skal derfor kraftigt anbefale, at der sker
de nødvendige regelændringer, der muliggør
fortsat brug af deltidsansatte og frivillige brandfolk. Ellers vil
det blive meget dyrt at skulle ansætte fuldtidsbrandfolk i
stedet for, og det er en katastrofe for et lokalsamfund, hvor mange
medarbejdere bliver fyret, at det lokale beredskab og
brandvæsen ikke kan gøre brug af frivillige og
deltidsansatte brandfolk.
Skriftlig fremsættelse
Bjarne Laustsen
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
aflønning af deltidsansatte og frivillige brandfolk.
(Beslutningsforslag nr. B 85).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.