L 217 Forslag til lov om midlertidig statsgaranti for udlån til visse rejseudbydere og rejseformidlere.

Af: Økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 28-05-2010

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. maj 2010

20091_l217_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. maj 2010

1. Ændringsforslag

Økonomi- og erhvervsministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 19. maj 2010 og var til 1. behandling den 20. maj 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.


Dispensation fra 30-dages-reglen

Økonomi- og erhvervsministeren har i den skriftlige fremsættelse anbefalet, at lovforslaget hastebehandles med henblik på færdigbehandling inden grundlovsdag. Det forudsætter, at der dispenseres fra reglerne i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse til dets vedtagelse.


Udvalget indstiller, at lovforslaget kommer til 3. behandling tidligere end 30 dage efter lovforslagets fremsættelse.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget blev samtidig med fremsættelsen sendt i høring. Den 26. maj 2010 sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra DI Transport og Rejsearrangører i Danmark.


Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 16 spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


To af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.


3. Indstilling

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 4

Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Stk. 2 affattes således:

»Stk. 2. Tabet opgøres som

1) rejseudbyderens eller rejseformidlerens omsætningstab på det danske marked i perioden nævnt i stk. 1 opgjort som enten

a) forskellen mellem rejseudbyderens eller rejseformidlerens gennemsnitlige daglige omsætning på det danske marked i perioden nævnt i stk. 1 og rejseudbyderens eller rejseformidlerens gennemsnitlige daglige omsætning på det danske marked i måneden forud for perioden nævnt i stk. 1 eller

b) forskellen mellem rejseudbyderens eller rejseformidlerens gennemsnitlige daglige omsætning på det danske marked i perioden nævnt i stk. 1 og rejseudbyderens eller rejseformidlerens gennemsnitlige daglige omsætning på det danske marked i 1. kvartal 2010 og



2) rejseudbyderens eller rejseformidlerens dokumenterbare nettomeromkostninger, der er afholdt som en følge af lukningen af luftrummet over Danmark i perioden nævnt i stk. 1, eller kompensation for meromkostninger svarende til 20 pct. af omsætningstabet nævnt i nr. 1.«



[Præcisering vedrørende opgørelsen af tab]

Til § 12

Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:

2) I stk. 1 ændres ordet »vil« til: »kan«.

[Præcisering vedrørende bortfald af garanti]

Af økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:

3) I stk. 2, 1. pkt., ændres ordet »vil« til: »kan«.

[Præcisering vedrørende tilbagebetaling af garantiudbetalinger]

Bemærkninger

Til nr. 1

Der er tale om en præcisering og mere fleksibel beregningsmetode for opgørelse af selskabernes tab. Således præciseres det, at selskaberne kan vælge at opgøre tabet således: I forhold til tabt omsætning kan beregningen heraf baseres på en opgørelse af tabet i den periode, luftrummet var lukket, set i forhold til en referenceperiode, der enten er måneden forud eller 1. kvartal 2010. I forhold til meromkostninger kan selskaberne vælge enten at lægge 20 pct. til det beregnede omsætningstab eller at tillægge de dokumenterbare, situationsspecifikke meromkostninger.


Til nr. 2

Det præciseres i bestemmelsen, at Vækstfonden kan, men ikke nødvendigvis skal, træffe beslutning om, at garantien bortfalder, hvis et pengeinstitut afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller undlader at overholde sine forpligtelser i henhold til den foreslåede lov eller bestemmelser fastsat i medfør af den foreslåede lov.


Vækstfonden vil træffe beslutning om, at garantien bortfalder helt eller delvis, hvis der er tale om en undladelse eller urigtige oplysninger, der i væsentligt omfang har påvirket låntagers tabsopgørelse, kreditvurderingen af låntager eller andre forhold, som har betydning for garantistillelsen eller statens betaling under garantien.


Til nr. 3

Det præciseres i bestemmelsen, at Vækstfonden kan, men ikke nødvendigvis skal, træffe afgørelse om tilbagebetaling af garantiudbetalinger foretaget på et fejlagtigt grundlag.


Vækstfonden vil træffe beslutning om, at udbetalingerne kræves tilbagebetalt helt eller delvis, såfremt det fejlagtige grundlag i væsentligt omfang har påvirket låntagers tabsopgørelse, kreditvurderingen af låntager eller andre forhold, som har haft betydning for låntagers opnåelse af garantien eller statens betaling under garantien.


Helge Sander V fmd. Torsten Schack Pedersen V Marion Pedersen V Lars Christian Lilleholt V Erling Bonnesen V Colette L. Brix DF nfmd. Pia Adelsteen DF Carina Christensen KF Mike Legarth KF Orla Hav S Benny Engelbrecht S Henrik Dam Kristensen S Niels Sindal S Karsten Hønge SF Flemming Bonne SF Morten Østergaard RV Frank Aaen EL

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
17
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
3
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 217


Bilagsnr.


Titel


1
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
2
Henvendelse af 21/5-10 fra DI Transport
3
Henvendelse af 25/5-10 fra Rejsearrangører i Danmark
4
Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministeren
5
Ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren
6
1. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 217


Spm.nr.
Titel
1
Spm., om ministeren vil udvide dækningskredsen for garantiordningen, så tilknyttede brancher og virksomheder i forbindelse med bl.a. bagagehåndtering, indtjekning og madservice dækkes, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm., om ministeren vil sikre en hurtig administration af garantiordningen, så ansøgninger kan behandles inden for en kort tidsfrist, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm., om ministeren vil sikre, at garantiordningen også omfatter tabt omsætning og omkostninger i forbindelse med indkvartering, bespisning og anden hjemtransport, efter at luftrummet blev åbnet, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvor administrationen af ordningen ellers kan placeres end i Vækstfonden, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre sig, at stiftelsesprovision og præmier ikke er så høje, at virksomhederne ikke i nødvendigt omfang bruger ordningen, og at staten tjener på ordningen, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvad anvendelsesområdet er på udlån til dækning af tab i 2010 uden for perioden fra 15. april til 21. april, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, hvad den samlede økonomiske risiko, som staten løber ved ordningen er, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om kommentar til henvendelse af 21/5-10 fra DI Transport, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, hvordan reglerne på forbrugerområdet har fungeret, herunder om ministeren finder behov for ændringer, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm., om regeringen vil tage initiativ til bedre international koordinering omkring flyveforbud i forbindelse med naturkatastrofer, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at det er tab ved askeskyen, der bliver givet hjælp til og ikke anden uvedkommende gæld, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at pengeinstitutternes vurderinger er korrekte, og at der ikke bliver givet garanti for anden gæld, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om, hvordan lovforslaget sikrer, at pengeinstitutterne bærer en del af risikoen ved udlån og dermed har et incitament til alene at yde statsgaranterede udlån til kreditværdige rejsebureauer eller luftfartsselskaber, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm., om Vækstfonden har mulighed for at kontrollere pengeinstitutternes kreditvurdering, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om kommentar til henvendelse af 25/5-10 fra Rejsearrangører i Danmark, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om en uddybning af svar på spørgsmål 7 med et skønnet beløb for statens samlede økonomiske risiko ved ordningen, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå


Bilag 2

2 af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå

Spørgsmålene og svarene er optrykt efter ønske fra RV.


Spørgsmål 4:

Ministeren bedes vurdere, hvor administrationen af ordningen ellers kan placeres end i Vækstfonden - f.eks. af finansierings- og kreditvurderingsselskaber, udvalgte pengeinstitutter, FIH eller andre formidlere af kapital og garantier.


Svar:

Administration af en statslig garantiordning som den foreslåede vurderes at være en myndighedsopgave, som ikke umiddelbart kan lægges ud i privat regi.


Den foreslåede garantiordningen er sammensat på en måde, der gør, at Vækstfondens administration vil være meget begrænset, jf. besvarelsen af spørgsmål 2 ad L 217. En stor del af administrationen ligger således hos pengeinstitutterne, der indgiver ansøgning om garanti. Pengeinstituttet skal i den forbindelse sørge for, at ansøgningen indeholder de nødvendige oplysninger og dokumentation i relation til tabsopgørelsen, ligesom det er pengeinstituttet, der foretager den egentlige kreditvurdering af rejseudbyderen.


Samtidig bemærkes, at der er tale om en midlertidig ordning, hvorfor det ikke ville være hensigtsmæssigt at opbygge et helt nyt administrativt set-up fra bunden.


Det er vurderingen, at Vækstfondens erfaringer fra lignende statslige garantiordninger vil kunne sikre en effektiv og smidig udmøntning af denne nye ordning. Det er samtidig vurderingen, at dette eksisterende set-up kan sikre en forholdsvis hurtig opstart af ordningen. Endvidere har Vækstfonden allerede i dag det nødvendige regnskabsmæssige og forvaltningsmæssige set-up, hvor Rigsrevisionen fører tilsyn med at ordningerne udmøntes i overensstemmelse med lovgrundlag og gældende administrationsaftaler.


Vækstfonden administrerer således 2 lånegarantiordninger og har derfor relevante erfaringer herfra, som der kan bygges oven på.


Kom-gang-låns ordningen er en lånegarantiordning for iværksættere der skal sætte dem i stand til at opnå finansiering i et pengeinstitut på sædvanlige lånevilkår. Garantiprocenten er 75, men pengeinstitutterne har selv et ansvar for at de samlede tab på ordningen holdes på et passende lavt niveau. Ansøgningen om Kom-i-gang-låns garantien foregår i Vækstfondens garantisystem, som også vil kunne anvendes til ansøgningerne om statsgaranti for tab i forbindelse med askeskyen, så vidt der er tale om nye lån.


Vækstkaution er en lånegarantiordning, der kan anvendes af alle virksomheder til forretningsudvikling og erhvervsbyggeri mv. Vækstfonden yder en garanti på 75 pct. og foretager en vurdering af hver enkelt ansøgning, som skal sikre, at den ligger inden for Vækstkautions risikoprofil, således at udgifterne til tab kan dækkes inden for rammerne af statstilskuddet og præmieindtægterne. Vurderingen foretages af medarbejdere, der har mange års erfaring med kreditvurdering fra pengeinstitutter mv.


På den baggrund er det vurderingen, at Vækstfonden har de relevante kompetencer og faciliteter til hurtigt at kunne etablere og drive garantiordningen på en hensigtsmæssig måde.


Spørgsmål 16:

Vil ministeren uddybe sit svar på spørgsmål 7 med et skønnet beløb på statens samlede økonomiske risiko ved ordningen?


Svar:

Det er vanskeligt at vurdere præcist, hvor mange luftfartsselskaber og rejsebureauer der vil gøre brug af garantiordningen. Branchens eget skøn over deres mistede omsætning og ekstraudgifter ligger på ca. 880 mio. kr. fordelt med op til 800 mio. for luftfartsselskaberne og minimum 80 mio. kr. for rejsebureauerne. Det vil dog formentlig langt fra være alle selskaber, der ønsker at gøre brug af garantiordningen.


For at leve op til Kommissionens retningslinier på området skal garantiordningen være markedskonform. Det betyder, at alle omkostninger til implementering, løbende administration, dækning af tab mv. skal være dækket af præmieindtægter. Den præmie, som selskabet skal betale for en statsgaranti, skal fastsættes efter en individuel risikovurdering af selskabet. De samlede præmieindtægter bør dermed dække udgifter til tabsdækning og administration.


Garantiordningen er derfor i udgangspunktet ikke forbundet med tab for staten. Imidlertid kan det ikke udelukkes, at udviklingen generelt samt omstændigheder omkring de luftfartsselskaber og rejsebureauer, der vil benytte ordningen, kan føre til, at der fremkommer tab, men der budgetteres ikke med det.