L 136 Forslag til lov om ændring af lov om jernbane og lov om offentlige veje.

(Afgifter, gebyrer, internationale vedtagelser, godkendelse af uddannelsessteder m.v.).

Af: Transportminister Henrik Dam Kristensen (S)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2011-12
Status: Delt

Betænkning

Afgivet: 08-06-2012

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 8. juni 2012

20111_l136_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 8. juni 2012

1. Ændringsforslag

Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 5 og 6. Transportministeren har stillet ændringsforslag nr. 3, 4, 7 og 8.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 28. marts 2012 og var til 1. behandling den 11. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transportministeren sendte den 23. januar 2012 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 177. Den 28. marts 2012 sendte transportministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Rådet for Bæredygtig Trafik.


Transportministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 41 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (S, RV, EL og SF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om en deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Et mindretal i udvalget (V, DF, LA og KF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om en deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det under nr. 8 stillede ændringsforslag.


Venstres medlemmer af udvalget er imod den foreslåede forøgelse af afgifter og gebyrer, der vil medføre øgede omkostninger for jernbanevirksomhederne på mere end 20 mio. kr. om året. I stedet bør der i forbindelse med finanslovens tilblivelse prioriteres og afsættes de fornødne midler til at dække udgifterne i forbindelse med jernbanesikkerhedsarbejde og Jernbanenævnet.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af et mindretal (V), tiltrådt af et flertal (det øvrige udvalg):

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af lov om jernbane og lov om offentlige veje (Internationale vedtagelser, godkendelse af uddannelsessteder m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-13, 15-17 og 20, § 2 og § 3, stk. 1 og 2.


B. »Forslag til lov om ændring af lov om jernbane (Afgifter og gebyrer)« omfattende § 1, nr. 14, 18 og 19, og § 3, stk. 1 og 3.


[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

Til § 1

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et flertal (det øvrige udvalg):

2) I det under nr. 5 foreslåede § 6, stk. 3, udgår 3. pkt.

[Muligheden for at opkræve gebyr for godkendelse af uddannelsessteder udgår]

Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:

3) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 21 j, stk. 1, ændres »§ 21 i, stk. 1, nr. 1-4« til: »§ 21 i, stk. 1, nr. 1-5«.«

[Konsekvensændring]

Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:

4) Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 21 l, stk. 6, ændres »§ 6, stk. 3« til: »§ 6, stk. 5« og »§ 21 i, stk. 1, nr. 3« til: »§ 21 i, stk. 1, nr. 4«.«

[Konsekvensændring]

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et flertal (det øvrige udvalg):

5) Nr. 15 udgår.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et flertal (det øvrige udvalg):

6) Nr. 16 udgår.

[Muligheden for, at internationale vedtagelser på engelsk skal være gældende, uanset at de ikke foreligger på dansk, udgår]

Til § 3

Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:

7) Stk. 1 affattes således:

»Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2012.«

[Udskudt ikrafttræden]

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

Til § 3

Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:

8) Stk. 1 affattes således:

»Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2012.«

[Udskudt ikrafttræden]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget ønsker Venstre at udskille spørgsmålet om afgifter og gebyrer for inspektioner og tilsyn til et selvstændigt lovforslag. Det giver Venstre mulighed for at stemme for den resterende del af det hidtidige lovforslag vedrørende internationale vedtagelser, godkendelse af uddannelsessteder m.v., mens Venstre vil stemme imod lovforslaget om øgede afgifter og gebyrer.


Til nr. 2

Med ændringsforslaget ønsker Enhedslisten, at muligheden for at opkræve gebyr for godkendelse af uddannelsessteder for lokomotivførere udgår.


Til nr. 3 og 4

Ændringsforslagene skyldes, at der, som følge af L 136 er stykker i enkelte paragraffer, der rykker sig. Det betyder, at henvisninger til disse stykker, der findes andre steder i loven, kommer til at henvise til et forkert stykke, hvis ikke disse ændringsforslag stilles. Der er altså alene tale om tekniske ændringer uden materielt indhold.


Til nr. 5 og 6

Med ændringsforslag nr. 6 ønsker Enhedslisten at sikre, at internationale vedtagelser på engelsk inden for lovens område kun er gældende, hvis disse foreligger i en dansk oversættelse. Ændringsforslag nr. 5 er en konsekvens af ændringsforslag nr. 6.


Til nr. 7 og 8

Med ændringsforslagene foreslås ikrafttrædelsestidspunktet ændret.


Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Lars Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)44
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)16
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 136


Bilagsnr.
Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Henvendelse af 18/4-12 fra Rådet for Bæredygtig Trafik
5
Ændringsforslag, fra transportministeren
6
1. udkast til betænkning
7
2. udkast til betænkning
8
3. udkast til betænkning
9
Ændringsforslag, fra transportministeren
10
4. udkast til betænkning
11
5. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 136


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om de forventede samlede indtægter i forbindelse med indførelsen af nye gebyrer og afgifter, til transportministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvor stor en procentandel af udgifterne i Trafikstyrelsen og Jernbanenævnet m.fl. der forventes dækket af de nye gebyrer og afgifter, til transportministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvor mange årsværk det vil koste at administrere de nye gebyrer, til transportministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvor meget de nye gebyrer forventes at ville koste privatbanerne, til transportministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvor meget de nye gebyrer forventes at ville koste DSB, til transportministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvor meget de nye gebyrer forventes at ville forøge statens bidrag til DUT-midlerne, til transportministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, hvori forøgelsen af den service består, som Trafikstyrelsen og Jernbanenævnet m.fl. yder som følge af indførelsen af de nye gebyrer, til transportministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om, hvorvidt der er andre lande, der opererer med lige så mange gebyrer på jernbaneområdet, til transportministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. , om det er hensigtsmæssigt, at en lille privatbane med måske 30-70 ansatte skal betale det samme i gebyrer og afgifter som langt større jernbanevirksomheder, til transportministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om, hvilke nye fælleseuropæiske regler på jernbaneområdet der vil blive indført i de kommende år, til transportministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om, hvilke erfaringer der har været i andre lande med egenkontrol inden for jernbanesektoren, til transportministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om, hvilke anke- og klagemuligheder der vil blive etableret i forbindelse med indførelsen af de nye gebyrer og afgifter, til transportministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om, hvor meget DSB har reducret udgifterne til eksterne konsulenter i 2010 og i 2011, til transportministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om, hvorfor der udelukkende opkræves gebyrer og afgifter på jernbaneområdet, men ikke i samme omfang hos bus- og lastbilvognmænd for inspektion og tilsyn, til transportministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om, hvor stor en andel af de nye gebyrer, som Banedanmark selv skal bære, til transportministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om, hvilke erhvervsuddannelser der skal betale gebyrer for at blive godkendt, til transportministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om en arbejdsgruppe, der tager sig af at sikkerhedsvurdere overkørslerne, til transportministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om en handlingsplan for, hvilke overkørsler der skal nedlægges, og hvilke der skal sikres på anden vis, til transportministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om, hvilke EU-lande der anvender internationale vedtagelser på engelsk i stedet for landets eget sprog, til transportministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om, hvorvidt der er opbakning i ministerrådet, Europa-Kommissionen og i Parlamentet til at anvende internationale vedtagelser på engelsk, til transportministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om, hvad argumentet er for, at der fremover skal opkræves brugerbetaling for tilsyn med jernbaneområdet og drift af Jernbanenævnet, til transportministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. om, hvilken merværdi jernbanevirksomhederne får for de afgifter, der planlægges opkrævet, til transportministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm. om, hvor stort det anslåede samlede provenu fra de nye afgifter og gebyrer er, til transportministeren, og ministerens svar herpå
24
Spm. , om ministeren kan oplyse lovforslagets økonomiske konsekvenser i form af anslået årlig meromkostning for de enkelte jernbanevirksomheder, til transportministeren, og ministerens svar herpå
25
Spm. om, hvilken effekt ministeren mener at de nye afgifter vil få for billetpriserne, til transportministeren, og ministerens svar herpå
26
Spm. om, hvilken effekt ministeren mener at de nye afgifter vil få for godstransporten på jernbane, til transportministeren, og ministerens svar herpå
27
Spm. , om ministeren kan bekræfte, at veteranbaner og museumstog ikke rammes af de nye afgifter, til transportministeren, og ministerens svar herpå
28
Spm. , om ministeren vil yde teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, som opdeler lovforslaget i to lovforslag, til transportministeren, og ministerens svar herpå
29
Spm. , om lovforslaget åbner mulighed for at fastsætte optagelseskriterier for uddannelsen til lokofører, til transportministeren, og ministerens svar herpå
30
Spm. , om ministeren vil redegøre for lovforslagets økonomiske konsekvenser for veteranbanedriften, til transportministeren, og ministerens svar herpå
31
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 18/4-12 fra Rådet for Bæredygtig Trafik, til transportministeren, og ministerens svar herpå
32
Spm. om uddybning af svar nr. 1 og 8, hvor det fremgår, at »udenlandske jernbanevirksomheder vil kunne spare penge ved at bruge den danske sikkerhedsmyndighed til at opnå godkendelser, som er gebyrbelagte i deres hjemland«, til transportministeren, og ministerens svar herpå
33
Spm. om, at man forventer at bruge et halvt årsværk på at administrere den nye gebyrordning, til transportministeren, og ministerens svar herpå
34
Spm. om, hvorfor der ikke blev afsat midler på finansloven for 2012 til Trafikstyrelsen m.fl., til transportministeren, og ministerens svar herpå
35
Spm. om, hvor meget de nye gebyrer og afgifter vil forøge statens udgifter til DUT-midler til Danske Regioner, til transportministeren, og ministerens svar herpå
36
Spm. , om der vil ske en serviceforringelse, såfremt der ikke indføres gebyrer og afgifter, til transportministeren, og ministerens svar herpå
37
Spm. , om ministeren finder det hensigtsmæssigt at drage sammenligninger mellem de gebyrer, der findes på post- og luftfartsområdet, og de gebyrer, der tænkes indført på jernbaneområdet, til transportministeren, og ministerens svar herpå
38
Spm. om, hvorfor der næsten udelukkende opkræves gebyrer og afgifter på jernbaneområdet, men ikke i samme omfang hos bus- og lastbilvognmænd for inspektion og tilsyn, til transportministeren, og ministerens svar herpå
39
Spm. om, at »de nye gebyrer og afgifter vil således ikke blive væltet over på infrastrukturafgifterne (baneafgifter)«, og betydningen af dette for Banedanmark, til transportministeren, og ministerens svar herpå
40
Spm. om, hvilke »specifikke tekniske regler, standarder eller normer« der ikke vil blive oversat til dansk, til transportministeren, og ministerens svar herpå
41
Spm. om, hvorvidt der ikke allerede i dag findes en velfungerende sikkerhedsmyndighed, samt på hvilken måde den vil adskille sig fra den fremtidige gebyrfinansierede sikkerhedsmyndighed, til transportministeren, og ministerens svar herpå