Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 26. januar 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
Enhedslisten har stillet ændringsforslag nr. 1-3.
Transportministeren har stillet ændringsforslag nr. 4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. november 2011 og var til 1.
behandling den 6. december 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og transportministeren sendte
den 17. oktober 2011 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del -
bilag 27. Den 30. november 2011 sendte transportministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Post Danmark A/S.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren har
besvaret spørgsmål 1-5. Spørgsmål 6
forventes besvaret inden 2. behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af transportministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Enhedslisten finder det principielt forkert at sætte tre
vidt forskellige lovændringer til behandling under samme
»hat«, som det sker med forslaget L 39. Der
opstår nemt den situation, at man er for dele af lovforslaget
og imod andre dele, som man ender med at stemme for, fordi man jo
er for dele af lovforslaget. Den situation er opstået for
Enhedslisten med L 39.
Enhedslisten kan stemme for første del af lovforslaget
om konstruktive ændringer. Enhedslisten finder det
fornuftigt, at man udstrækker ansvaret for konstruktive
ændringer til også at gælde den, som foretager
disse, således at vedkommende (enkeltpersoner eller
værksteder) kan idømmes straf for at medvirke til
konstruktive ændringer.
Derimod har Enhedslisten stillet ændringsforslag til
lovforslagets anden del om muligheden for at tilkoble en
påhængsvogn til stor knallert. Ændringsforslaget
har til hensigt at fjerne denne foreslåede bestemmelse fra
lovforslaget. I de stillede spørgsmål har Enhedslisten
ikke kunnet få svar på forholdene vedrørende
store knallerter. Politiet ligger således ikke inde med
statistisk materiale, der belyser, hvor mange af de store
knallerter der kører ulovligt, hvor mange politiet
»fanger« i deres kontroller, og hvor meget de ulovlige
store knallerter efter politiets skøn kører for
stærkt. Det er Enhedslistens klare opfattelse, at der er tale
om et betydeligt antal overtrædelser af færdselsloven,
og at maksimumsfarten på de ulovlige knallerter ofte ligger
meget høj (70-80 km/t). I den situation finder Enhedslisten
det uansvarligt og en alvorlig svækkelse af
færdselssikkerheden at tillade tilkobling af en
påhængsvogn til en stor knallert.
Den sidste del af lovforslaget, der vedrører
venstremonterede sidevogne på motorcykler registreret
første gang før 1955, kan Enhedslisten stemme for, da
Enhedslisten ikke finder, at de udgør nogen fare for
færdselssikkerheden - alene på grund af deres antal.
Venstremonterede sidevogne er således et fænomen for
ganske få veteranmotorcyklister, som må formodes at
være opmærksomme og hensynsfulde trafikanter.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL):
1) I
undertitlen udgår », påhængsvogn til stor
knallert og«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
2) Nr. 2
udgår.
[Muligheden for at koble én
påhængsvogn til stor knallert udgår]
Af et mindretal
(EL):
3) Nr. 3
udgår.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1]
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
4)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
70, stk. 3, 3. pkt., ændres »stk. 1, 3.
pkt.« til: »stk. 1,
4. pkt.««
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Enhedslisten foreslår, at forslaget om at gøre
det muligt at koble én påhængsvogn til stor
knallert udgår af lovforslaget.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
ændringen i lovforslagets § 1, nr. 2, hvorefter 3. pkt.
i § 70, stk.1, bliver 4. pkt.
Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Magnus
Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen
(RV) Lone Loklindt (RV) Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF)
Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas
Danielsen (V) Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd. Lars Christian Lilleholt
(V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn
Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Lars
Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedr. L 39
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra transportministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Ændringsforslag, fra
transportministeren |
5 | Udkast til betænkning |
6 | 2. udkast til betænkning |
7 | 3. udkast til betænkning |
8 | Henvendelse af 25/1-12 fra Post Danmark
A/S |
| |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 39
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om køretøjer, som
ikke lovligt kan køre på færdselslovens
områder i øvrigt, f.eks. speedwaycykler, ikke er
omfattet af lovforslaget, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | Spm. om bødestraffene, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvor mange store knallerter
(knallert-45) politiet de sidste 5 år har standset for at
køre for stærkt, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om en opgørelse over, hvor
meget de store knallerter (knallert-45), politiet har standset, har
kørt for stærkt, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om en vurdering af, hvor mange
procent af de store knallerter (knallert-45) på de danske
veje der efter politiets opfattelse har fået foretaget
ulovlige ændringer, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
6 | Spm. om kommentar til henvendelse af
25/1-12 fra Post Danmark A/S |
| |