Fremsat den 14. december 2011 af
Ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Tilskud til tandbehandling til personer med
medfødte sjældne sygdomme)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som senest ændret ved lov nr. 607 af
14. juni 2011, foretages følgende ændring:
1. I
§ 166 indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke:
»Stk. 3.
Regionsrådet yder et særligt tilskud til tandpleje til
personer, der på grund af medfødte sjældne
sygdomme har betydelige, dokumenterede tandproblemer.«
Stk. 3 bliver herefter
stk. 4.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar
2012.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Hovedpunkter | | 2.1 | Baggrund | | 2.2 | Gældende ret | | 2.3 | Lovforslag | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | De administrative konsekvenser for
borgere | 6. | De miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.fl. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Med aftalen om finansloven for 2012
er der afsat 22 mio. kr. årligt fra 2012 til tandbehandling
til personer med medfødte sjældne sygdomme (dvs. med
en hyppighed på højst 1:10.000), som medfører
betydelige, dokumenterede tandproblemer. Som opfølgning
på denne aftale skal der i sundhedsloven fastsættes
regler for et særligt tilskud, så denne patientgruppe
sikres en maksimal egenbetaling på 1.725 kr.
årligt.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1 Baggrund
Nogle patienter har i dag store
omkostninger til behandling af de tandproblemer, deres
medfødte sjældne sygdom medfører. I dag
fastsætter sundhedsloven et særligt tilskud til
personer, der på grund af Sjøgrens Syndrom eller
på grund af kræftbehandling med strålebehandling
i hoved eller halsregion eller på grund af kemoterapi har
betydelige, dokumenterede tandproblemer. Med lovforslaget
ønsker regeringen at udvide gruppen af patienter, hvortil
dette særlige tilskud ydes, således at egenbetalingen
for personer, der på grund af sjældne sygdomme har
betydelige, dokumenterede tandproblemer, maksimalt udgør
1.725 kr. årligt.
Samtidig ønsker regeringen,
at patientgruppen tilbydes en behandling af høj
sundhedsfaglig kvalitet. På baggrund af Sundhedsstyrelsens
anbefalinger er det således i forudsætningerne for den
indgåede aftale om finansloven for 2012 lagt til grund, at
personer med sjældne sygdomme med behov for vedligeholdelse
og udskiftning af protetisk behandling fremover skal kunne
behandles på de odontologiske landsdels- og videnscentre, der
råder over den bedste faglige ekspertise til dette.
2.2 Gældende ret
Tilskud til tandbehandling
mv.
Af sundhedslovens § 166,
stk. 1 og 2, fremgår det, at regionsrådet yder et
særligt tilskud til tandpleje til personer, der på
grund af Sjøgrens Syndrom eller på grund af
kræftbehandling med strålebehandling i hoved eller
halsregion eller på grund af kemoterapi har betydelige,
dokumenterede tandproblemer. I medfør af stk. 3 er
ministeren for sundhed og forebyggelse bemyndiget til at
fastsætte nærmere regler for støtte til de
nævnte patientgrupper, herunder for størrelsen af
patientens maksimale egenbetaling i praksistandplejen.
Bemyndigelsesbestemmelsen i
stk. 3 er konkret udmøntet i bekendtgørelse nr.
727 af 15. juni 2007 om tandpleje. Sundhedsstyrelsen har endvidere
i vejledning nr. 10128 af 30. juni 2006 om omfanget af og kravene
til den kommunale og regionale tandpleje mv. uddybet sundhedslovens
og bekendtgørelse om tandplejes bestemmelser.
Tandbehandling for personer over 18
år udføres i privat praksis med egenbetaling og
almindeligt tilskud for visse ydelser, jf. bekendtgørelse
nr. 1140 af 29. september 2010 om tilskud til behandling hos
tandlæge i praksissektoren samt bekendtgørelse nr.
1201 af 15. oktober 2010 om tilskud til behandling hos
privatpraktiserende tandplejer i praksissektoren. De nærmere
vilkår for dette tilskud er aftalt i overenskomst af 27. maj
2010 om tandlægehjælp mellem Regionernes
Lønnings- og Takstnævn og Tandlægeforeningen og
i overenskomst af 18. juni 2010 om tandpleje ved praktiserende
tandplejere mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn
og Dansk Tandplejerforening.
Desuden findes der andre
særlige tilskudsmuligheder og tandplejetilbud, som de
berørte personer i et vist omfang er omfattet af, f.eks.
tilbuddene om omsorgstandpleje, specialtandpleje, samt
tilskudsmulighederne i den sociale lovgivning.
Kommunerne skal tilbyde
såkaldt omsorgstandpleje til personer, der på grund af
nedsat førlighed eller vidtgående fysisk eller psykisk
handicap kun vanskeligt kan benytte de almindelige tandplejetilbud
og såkaldt specialtandpleje til sindslidende, psykisk
udviklingshæmmede m.fl., der ikke kan benytte de almindelige
tandplejetilbud eller omsorgstandplejen.
Efter § 14 a i
lovbekendtgørelse nr. 1005 af 19. august 2010 om social
pension har folkepensionister og førtidspensionister, der
har fået tilkendt pension efter reglerne fra før den
1. januar 2003, mulighed for at søge almindeligt
helbredstillæg til udgifter til tandbehandling, som regionen
yder tilskud til efter sundhedslovens kapitel 15. Herudover kan
kommunen yde udvidet helbredstillæg til pensionistens egne
udgifter til aftagelige tandproteser, såfremt kommunen
vurderer, at udgiften er nødvendig. Helbredstillægget
udgør op til 85 pct. af pensionistens egen andel af udgiften
afhængigt af pensionisten økonomiske forhold. Der kan
ikke ydes helbredstillæg, hvis pensionistens og en eventuel
ægtefælles eller samlevers samlede likvide formue
overstiger formuegrænsen, som i 2011 er på 75.500
kr.
Der kan endvidere ydes et
personligt tillæg til rimelige og nødvendige udgifter
til pensionister, hvis økonomiske forhold er særligt
vanskelige. Kommunen træffer afgørelsen herom efter en
nærmere, konkret og individuel vurdering af pensionistens
økonomiske forhold. Personligt tillæg kan også
ydes til dækning af den del af egenbetalingen, som
pensionisten selv skal betale som følge af, at
helbredstillægget maksimalt kan dække 85 pct. af
udgiften.
Desuden giver § 82 i
lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009 om aktiv
socialpolitik kommunerne mulighed for at yde hjælp til
udgifter til tandbehandling, der ikke kan dækkes efter anden
lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk
mulighed for at betale udgifterne
Personer, der på grund af
sjældne sygdomme har betydelige, dokumenterede tandproblemer,
er kun i de tilfælde, hvor de opfylder kriterierne for
ovenstående, særlige tilskudsmuligheder og tilbud,
omfattet af disse. Samtidig er bestemmelsen i § 82 i lov
om aktiv socialpolitik om tilskud til udgifter til tandbehandling,
der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis
ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale
udgifterne, ikke en forpligtelse men derimod en mulighed for
kommunen og således ikke en rettighed for borgerne.
De eksisterende tilskudsmuligheder
og tandplejetilbud sikrer således ikke personer med
medfødte sjældne sygdomme, som medfører
betydelige, dokumenterede tandproblemer, mod meget store udgifter
til egenbetaling for nødvendig tandbehandling.
Adgang til
højtspecialiseret behandling på landsdels- og
videnscentre
§ 163 i sundhedsloven
fastslår, at regionsrådet vederlagsfrit skal tilbyde
højt specialiseret odontologisk rådgivning, udredning
og behandling af patienter med sjældne sygdomme og handicaps,
hos hvem den til grund liggende tilstand giver anledning til
specielle problemer i tænder, mund eller kæber, samt
højt specialiseret rådgivning eller behandling af
børn.
Opgaven varetages af to
odontologiske landsdels- og videnscentre ved henholdsvis
Rigshospitalet og Århus Universitetshospital og løses
i tæt samarbejde med tandlægeskolerne i
København og Århus for at sikre bedst anvendelse af
den samlede ekspertise.
Af Sundhedsstyrelsens vejledning om
omfanget af og kravene til den kommunale og regionale tandpleje mv.
fremgår, at behandling med enhver form for støbt krone
er at betragte som en endelig protetisk erstatning. Patienter, som
tidligere har modtaget protetisk behandling for offentlige midler
og, hvor den protetiske behandling trænger til reparation /
udskiftning, har dermed ikke ret til reparation eller udskiftning
af tidligere bevilget protetisk behandling.
2.3 Lovforslag
Overvejelser
Det er regeringens mål, at
alle skal sikres en behandling af høj kvalitet, og at
uligheden i sundhed skal mindskes. Dette gælder også
uligheden i tandsundhed.
Lovforslaget skal sikre adgang til
tandpleje af høj kvalitet for personer med sjældne
sygdomme, som har ekstraordinære behov for tandbehandling.
Dette behov kan enten udgøre en del af selve sygdommen eller
være en følgevirkning heraf.
Sundhedsstyrelsen anslår, at
patientgruppen, som på grund af en sjælden sygdom har
særligt store tandproblemer, omfatter ca. 4.300 personer.
Sundhedsstyrelsen har endvidere vurderet, at behandlingsbehovet kan
opdeles i følgende to kategorier:
Kategori 1: Vedligeholdelse og
udskiftning af protetisk behandling (ca. 1.600 personer).
Kategori 2: Ekstraordinær
forebyggelse og konserverende tandpleje (ca. 2.700 personer).
Formålet med lovforslaget er,
ud fra målsætningen om at mindske ulighed i sundhed, at
sikre patientgruppen adgang til disse tandplejetilbud,
således at de både sundhedsfagligt og økonomisk
stilles så lige med andre borgere som muligt.
Den forslåede ændring i
§ 166 i sundhedsloven pålægger
regionsrådet at yde særligt tilskud til tandpleje til
personer, der på grund af sjældne sygdomme har
betydelige, dokumenterede tandproblemer. Dermed udvides
personkredsen i den tilskudsordning, der med lov nr. 1315 af 20.
december 2000 om ændring af lov om tandpleje mv. blev
indført for personer, der på grund af Sjøgrens
Syndrom eller på grund af kræftbehandling med
strålebehandling i hoved eller halsregion eller på
grund af kemoterapi har betydelige, dokumenterede tandproblemer.
Disse personer har i dag en maksimal årlig egenbetaling
på 1.725 kr. (2012-niveau). Det fremgår af
bemærkningerne til det dengang fremsatte lovforslag
(lovforslag nr. L 88, samling 2000/01), at beløbet for den
maksimale egenbetaling (dengang sat til 1.300 kr. årligt)
svarer til den gennemsnitlige egenbetaling i voksentandplejen.
Sundhedsstyrelsen har peget
på, at personer med behov for vedligeholdelse og udskiftning
af protetisk behandling (kategori 1, jf. ovenfor) optimalt set
bør behandles på de odontologiske landsdels- og
videnscentre, hvor der, i medfør af § 163 i
sundhedsloven, ikke kan opkræves egenbetaling.
Visitationskravene til behandling
på de odontologiske landsdels- og videnscentre fremgår
af Sundhedsstyrelsens vejledning om omfanget af og kravene til den
kommunale og regionale tandpleje. Derfor vil Sundhedsstyrelsen i
sin samlede revision af vejledningen som led i udmøntningen
af aftalen om finansloven for 2012 lade det fremgå, at
personer i kategori 1 nu er omfattet af et vederlagsfrit tilbud om
vedligeholdelse og udskiftning af protetisk behandling på de
odontologiske landsdels- og videnscentre.
Ændringer i
udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelsen i
§ 166
Sundhedslovens § 166,
stk. 3, bemyndiger ministeren for sundhed og forebyggelse til
at fastsætte nærmere regler for støtte til de
nævnte patientgrupper i sundhedslovens § 166. Med
lovændringen vil denne bemyndigelsesbestemmelse fremover
også blive udmøntet med henblik på
fastsættelse af de nærmere regler for støtte til
personer med medfødte sjældne sygdomme, som
medfører betydelige, dokumenterede tandproblemer. De
nærmere regler er udmøntet i kapitel 7 i
bekendtgørelse om tandpleje, der som følge af
lovændringen skal tilføjes en ny bestemmelse. Dette
kapitel fastsætter i den nuværende
bekendtgørelse de overordnede vilkår for tildelingen
af tilskud til kræftpatienter og personer med Sjøgrens
Syndrom i bekendtgørelsens §§ 23-25.
Denne i bekendtgørelsen ny
bestemmelse om tilskud til den i lovforslaget indbefattede
patientgruppe skal svare til bekendtgørelsens bestemmelser
om de eksisterende tilskudsordninger til tandpleje i medfør
af sundhedslovens § 166 og dermed omhandle krav til
patientens dokumentation af behov for og udgifter til behandling,
de af ordningen omfattede behandlingskategorier, patientens
maksimale egenbetaling samt årlig regulering af denne,
regionsrådets mulighed for forhåndsgodkendelse af
afgivne behandlingstilbud samt vilkår for patienter, der
ønsker at modtage et dyrere behandlingstilbud end det af
regionsrådet godkendte.
Desuden vil Sundhedsstyrelsen
opdatere vejledning om omfanget af og kravene til den kommunale og
regionale tandpleje mv. Opdateringen vil indeholde en beskrivelse
af målgruppen for tilskudsordningen herunder de specielle
odontologiske problemer, der kan være hos denne gruppe
patienter. Desuden udarbejdes en vejledende liste over
sjældne sygdomme, som vil høre ind under
tilskudsordningen, og som vil blive et bilag til vejledningen.
Videre vil tandplejens indhold, ordningens omfang, bestemmelser om
tilskud og egenbetaling samt kvalitetssikring blive beskrevet.
Endvidere skal det fremgå, at personer med behov for
vedligeholdelse og udskiftning af protetisk behandling har adgang
til dette på de odontologiske landsdels- og videnscentre.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Regionernes merudgifter
vedrørende tandpleje til personer med sjældne sygdomme
er beregnet til 22 mio. kr. om året. Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse har med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens
oplysninger skønnet udgiftsfordelingen til ordningen til at
udgøre ca. 25-30 pct. til vedligeholdelse og udskiftning af
tidligere udført højt specialiseret behandling
på de ontologiske landsdels- og videnscentre (kategori 1) og
ca. 70-75 pct. til udgifter til direkte regionalt tilskud til
ekstraordinær forebyggelse og konserverende tandpleje, som
varetages i privat praksis (kategori 2).
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget har ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.fl.
Lovforslaget er i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Danske Regioner, KL, Danske
Handicaporganisationer, Danske Patienter, Tandlægeforeningen,
De Offentlige Tandlæger og Dansk Tandplejerforening
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Regionernes merudgift skønnes til
22 mio. kr. årligt | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen pålægger
regionsrådet at yde et særligt tilskud til tandpleje
til personer, der på grund af medfødte sjældne
sygdomme (dvs. med en hyppighed på højst 1:10.000) har
betydelige, dokumenterede tandproblemer.
Sundhedslovens § 166,
stk. 3, der bliver stk. 4, bemyndiger ministeren for
sundhed og forebyggelse til at fastsætte nærmere regler
for støtte til de nævnte patientgrupper i
sundhedslovens § 166. Med hjemmel i denne
bemyndigelsesbestemmelse vil der blive fastsat regler for
støtte til personer med medfødte sjældne
sygdomme, som medfører betydelige, dokumenterede
tandproblemer.
Desuden vil Sundhedsstyrelsen
opdatere vejledning om omfanget af og kravene til den kommunale og
regionale tandpleje mv. I denne sammenhæng vil
tilskudsordningens målgruppe, tandplejens indhold, ordningens
omfang, bestemmelser om tilskud og egenbetaling samt
kvalitetssikring således blive beskrevet. Der vil blive
udarbejdet en vejledende liste over de sjældne sygdomme, som
er omfattet af tilskudsordningen. Endvidere skal det fremgå,
at personer med behov for vedligeholdelse og udskiftning af
protetisk behandling har adgang hertil på de odontologiske
landsdels- og videnscentre.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. februar 2012.
Til § 3
Denne bestemmelse fastsætter
lovens territoriale anvendelsesområde, der følger
hovedloven.
1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som senest
ændret ved lov nr. 607 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. I § 166 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke: | § 166. Regionsrådet yder et
særligt tilskud til tandpleje til kræftpatienter, der
på grund af strålebehandling i hoved eller halsregionen
eller på grund af kemoterapi har betydelige dokumenterede
tandproblemer. | | »Stk. 3.
Regionsrådet yder et særligt tilskud til tandpleje til
personer, der på grund af medfødte sjældne
sygdomme har betydelige, dokumenterede tandproblemer.« | Stk. 2.
Regionsrådet yder et særligt tilskud til tandpleje til
personer, der på grund af Sjøgrens Syndrom har
betydelige dokumenterede tandproblemer. | | Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | Stk. 3.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler for støtte til de nævnte patientgrupper,
herunder for størrelsen af patientens maksimale egenbetaling
i praksistandplejen. | | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1.
februar 2012. | | | | | | § 3 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|