Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 8. maj 2012
Forslag
til
Lov om Aarhus Letbane
Kapitel 1
Oprettelse af Aarhus Letbane I/S og
definition af anlægget
§ 1. Aarhus Kommune,
transportministeren og Region Midtjylland opretter et
interessentskab ved navn Aarhus Letbane I/S. Aarhus Kommune ejer
47,2 pct., transportministeren ejer 47,0 pct., og Region
Midtjylland ejer 5,8 pct.
Stk. 2. I selskabet indskyder Aarhus
Kommune 500 mio. kr., transportministeren 600 mio. kr. og Region
Midtjylland 78 mio. kr. Beløbene er angivet i 2009-priser og
pris- og indeksreguleres med statens anlægsindeks.
Stk. 3. Aarhus Kommune,
transportministeren og Region Midtjylland stiller vederlagsfrit de
arealer til rådighed, der skal anvendes til letbanens
blivende anlæg.
Stk. 4. Aarhus Kommune,
transportministeren og Region Midtjylland kan efter enstemmig
beslutning ændre selskabets navn.
Stk. 5. Stiftelsen af Aarhus Letbane I/S
kan i regnskabs- og skattemæssig henseende ske med virkning
fra den 1. januar i stiftelsesåret.
§ 2. Aarhus Letbane I/S
forestår anlæg af Aarhus Letbane.
Stk. 2. Aarhus Letbane består af
anlæg af en letbanestrækning fra Aarhus H via de
bynære havnearealer, herunder en afgrening til
Østbanetorvet, via Skejby og Lisbjerg, samt som en mulig
option, anlæg af en kort dobbeltsporet strækning mod
vest i Lisbjerg, til Lystrup, samt tilpasning af Odderbanen og
Grenaabanen til letbanedrift, herunder ombygning af Aarhus H.
Stk. 3. Aarhus Letbanes
linjeføring fremgår af bilag 1 og 2.
§ 3. Beskyttelsesmæssige
hensyn efter naturbeskyttelsesloven og bevaringsmæssige
hensyn efter museumsloven, for så vidt angår arealer,
der er nødvendige for gennemførelsen af
anlægget nævnt i § 2, varetages alene af
transportministeren efter denne lov. Kort over naturlokaliteter og
kort over kulturhistoriske forhold, for så vidt angår
anlægget nævnt i § 2, fremgår af bilag
3 og 4.
Kapitel 2
Aarhus Letbane I/S' formål og
ledelse
§ 4. Aarhus Letbane I/S'
formål er at anlægge Aarhus Letbane, jf.
§ 2. Selskabet foretager offentligt udbud af anlæg
af letbanen.
Stk. 2. Udbuddet af letbanen kan
også omfatte indkøb af letbanetog, værksted og
depot, jf. § 14, stk. 3.
Stk. 3. Udbuddet af letbanen kan
ligeledes omfatte hel eller delvis elektrificering af Grenaabanen
eller Odderbanen eller begge dele, jf. § 10, stk. 3.
Stk. 4. Kontrakt om anlæg af
letbanen eller ændringer he?ri kan kun indgås, hvis der
er enighed herom mellem Aarhus Kommune, transportministeren og
Region Midtjylland.
§ 5. Aarhus Letbane I/S ledes af en
bestyrelse på 5 medlemmer.
Stk. 2. Aarhus Kommune udpeger 2
bestyrelsesmedlemmer, transportministeren, Region Midtjylland og
trafikselskabet i Region Midtjylland udpeger hver 1
bestyrelsesmedlem. Aarhus Kommune, transportministeren, Region
Midtjylland og trafikselskabet i Region Midtjylland kan udpege
suppleanter for deres bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 3. Aarhus Kommune udpeger formanden
for bestyrelsen, og Region Midtjylland udpeger
næstformanden.
Stk. 4. Formanden og næstformanden
for bestyrelsen må ikke udføre hverv for selskabet,
der ikke er en del af hvervet som bestyrelsesformand eller
næstformand. Formanden og næstformanden for bestyrelsen
kan dog, hvis der er særligt behov herfor, udføre
opgaver, som den pågældende bliver anmodet om at
udføre af og for bestyrelsen.
Stk. 5. Et bestyrelsesmedlem kan til
enhver tid afsættes af den, som har udpeget den
pågældende.
Stk. 6.
Aarhus Kommune, transportministeren, Region Midtjylland og
trafikselskabet i Region Midtjylland fastsætter hver
især størrelsen på honoraret for de
bestyrelsesmedlemmer og suppleanter, som de udpeger, jf. stk. 2, og
afholder udgifterne til honorarerne.
§ 6. Selskabslovens kapitel 1-3 og
6, 7, 9 og 20 finder med de tilpasninger, der følger af
denne lov, anvendelse for Aarhus Letbane I/S.
§ 7. Aarhus Kommune,
transportministeren og Region Midtjylland fastsætter i
fællesskab en vedtægt for Aarhus Letbane I/S.
Stk. 2. Aarhus Letbane I/S skal på
begæring uden unødigt ophold stille enhver oplysning
om sin virksomhed til rådighed for Aarhus Kommune,
transportministeren og Region Midtjylland.
§ 8. Årsregnskabslovens
regler, herunder bestemmelserne, der gælder for statslige
aktieselskaber, finder anvendelse for Aarhus Letbane I/S.
Stk. 2. Aarhus Letbane I/S' regnskaber
revideres af en statsautoriseret revisor, der udpeges af Aarhus
Kommune og Region Midtjylland.
§ 9. Lov om offentlighed i
forvaltningen, forvaltningsloven og lov om Folketingets Ombudsmand
gælder for Aarhus Letbane I/S.
Kapitel 3
Tilkøb, optioner, uforudsete
udgifter m.v.
§ 10. Ved tilkøb eller
udnyttelse af optioner forstås udgifter til anlægget,
der ikke er nødvendige for anlæg af Aarhus Letbane,
jf. § 2, og som Aarhus Kommune, transportministeren og
Region Midtjylland har mulighed for at vælge i forbindelse
med gennemførelsen af anlægget af Aarhus Letbane, uden
at dette i øvrigt medfører væsentlige
tidsmæssige eller økonomiske konsekvenser for
anlægget.
Stk. 2. Tilkøb og udnyttelse af
optioner betales af den eller dem, der ønsker at foretage
tilkøb eller udnytte en option.
Stk. 3. Hel eller delvis
elektrificering af Grenaabanen eller Odderbanen eller begge dele er
et tilkøb. Udgiften til elektrificering, ud over hvad der er
i driftsøkonomisk balance, skal finansieres af de parter,
som måtte ønske denne elektrificering.
§ 11. Odder Kommune, Syddjurs
Kommune og Norddjurs Kommune har mulighed for at tilkøbe
ekstra standsningssteder el.lign. til anlægget.
§ 12. Ved uforudsete udgifter
forstås udgifter, der ikke har været forudset, og som
er nødvendige af hensyn til gennemførelsen af
anlægget af Aarhus Letbane.
Stk. 2. Uforudsete udgifter betales af
Aarhus Letbane I/S, jf. dog § 13. Den nødvendige
finansiering tilvejebringes i fællesskab af Aarhus Kommune
med 47,2 pct., transportministeren med 47,0 pct. og Region
Midtjylland med 5,8 pct.
§ 13. Aarhus Kommune er ansvarlig
for den udarbejdede VVM-redegørelse og miljørapport
for Aarhus Letbane. Uforudsete udgifter som følge af krav om
supplerende VVM-redegørelse og miljørapport og
afledte udgifter heraf, som ikke skyldes ønske om
tilkøb eller udnyttelse af option, betales af Aarhus
Kommune.
Kapitel 4
Opløsning af Aarhus Letbane
I/S og oprettelse af et drifts- og infrastrukturselskab
§ 14. Aarhus Letbane I/S
opløses, når anlægget af letbanen i Aarhus, jf.
§ 2, er færdigt og selskabets bestyrelse
træffer beslutning om, at anlægget overdrages til
drifts- og infrastrukturselskabet, jf. stk. 4. Aarhus Letbane
I/S opløses uden likvidation.
Stk. 2. Aarhus Kommune og Region
Midtjylland opretter et drifts- og infrastrukturselskab, der har
til formål at stå for drift og vedligehold af Aarhus
Letbane, dog ikke vedligehold af den del af Aarhus Letbane, der er
identisk med Grenaabanen. Drifts- og infrastrukturselskabet
etableres som et interessentskab, og selskabet kan oprette
datterselskaber.
Stk. 3. Udgiften til indkøb af
letbanetog, værksted og depot skal betales af drifts- og
infrastrukturselskabet.
Stk. 4. Ved opløsningen af
Aarhus Letbane I/S overtager det i stk. 2 nævnte drifts-
og infrastrukturselskab eller et helejet datterselskab heraf
samtlige aktiver og passiver og indtræder i samtlige
rettigheder og pligter i Aarhus Letbane I/S.
Stk. 5. Lov om offentlighed i
forvaltningen, forvaltningsloven og lov om Folketingets Ombudsmand
gælder for drifts- og infrastrukturselskabet og for dets
datterselskaber.
Stk. 6. Tinglysning og registrering af
drifts- og infrastrukturselskabets rettigheder og pligter kan ske
på grundlag af denne lov.
Kapitel 5
Odderbanen og godkendelse af Aarhus
Letbane
§ 15. Transportministeren kan
indgå aftaler med Region Midtjylland og trafikselskabet i
Region Midtjylland om Odderbanens overgang til letbane.
Stk. 2. Såfremt regelmæssig
passagerdrift ophører på letbanestrækningen
mellem Aarhus H og Odder, har staten ret til vederlagsfrit at
overtage letbaneinfrastrukturen med tilhørende
signalanlæg m.v.
Stk. 3. Statens ret til overtagelse af
letbaneinfrastruktur efter stk. 2 har gyldighed mod enhver
uden tinglysning.
§ 16. Trafikstyrelsen godkender de
banetekniske anlæg for Aarhus Letbane, jf. § 2,
samt de til anlægget hørende driftsregler og
uddannelseskrav til sikkerhedscertificeret personale.
Kapitel 6
Byggelinjer, forbud, ekspropriation
og gæsteprincippet
§ 17. Transportministeren kan
pålægge byggelinjer, når det er nødvendigt
for at sikre det i § 2 nævnte anlæg.
Byggelinjer kan pålægges for en periode af højst
10 år. Byggelinjepålægget kan én gang ved
et nyt pålæg forlænges med yderligere op til 10
år. Aarhus Letbane I/S afholder alle omkostninger i
forbindelse med pålæg af byggelinjer og
offentliggørelsen heraf efter § 19.
Stk. 2. På ejendomme, der ligger
inden for byggelinjen, må der ikke uden tilladelse fra
transportministeren opføres ny bebyggelse, herunder ved
tilbygning eller ved genopførelse af nedbrændt eller
nedrevet bebyggelse, ligesom der ikke må foretages
væsentlige forandringer i eksisterende bebyggelse. På
sådanne ejendomme må der heller ikke indrettes andre
anlæg af blivende art.
§ 18. Transportministeren kan som
en midlertidig foranstaltning forud for et eventuelt
pålæg af byggelinjer nedlægge forbud mod, at der
på en ejendom, der berøres af det i § 2
nævnte anlæg, foretages de foranstaltninger, der er
nævnt i § 17, stk. 2. Et sådant forbud
kan nedlægges for et tidsrum af 1 år og kan ikke
nedlægges mere end én gang.
Stk. 2. Kommunen skal indberette til
transportministeren, inden der meddeles tilladelse til byggeri
på ejendomme, der ikke er pålagt byggelinjer, og som
berøres af anlægget. Hvis transportministeren ikke
inden for 2 måneder efter at have modtaget sådan
indberetning nedlægger forbud i henhold til stk. 1, kan
byggetilladelse meddeles.
Stk. 3. Klage over nedlæggelse af
forbud skal ske, senest 4 uger efter at meddelelsen er kommet frem
til den pågældende.
Stk. 4. Klage over en afgørelse
om forbud fritager ikke klageren for at efterkomme forbuddet.
Transportministeren kan dog bestemme, at klagen skal have
opsættende virkning.
§ 19. Transportministeren skal i
stedlige nyhedsmedier offentliggøre
byggelinjepålæg efter § 17.
Transportministeren skal endvidere sende meddelelse til de ejere og
brugere, hvis ejendomme direkte berøres af
pålægget, og hvis adkomst fremgår af
tingbogen.
Stk. 2. Klage over pålæg af
byggelinjer skal ske, senest 4 uger efter at meddelelsen er kommet
frem til den pågældende.
Stk. 3. Når fristen for klage er
udløbet og der er truffet afgørelse i klagesagen,
skal byggelinjepålægget tinglyses med angivelse af
hjemmel.
Stk. 4. Klage over en afgørelse
om byggelinjepålæg fritager ikke klageren for at
efterkomme pålægget. Transportministeren kan dog
bestemme, at klagen skal have opsættende virkning.
Stk. 5. Byggelinjepålæg
skal fra offentliggørelsen respekteres af ejendommenes
ejere, brugere, panthavere og andre indehavere af rettigheder over
ejendommene, uanset hvornår rettighederne er erhvervet.
Stk. 6. Forinden byggearbejder
iværksættes på en ejendom, hvor der er
pålagt byggelinjer i henhold til § 17, skal
bygherren indhente oplysning hos transportministeren om, hvorvidt
arbejdets udførelse vil komme i strid med
byggelinjepålægget.
§ 20. Hvis ejeren af et areal, der
er pålagt byggelinjer efter § 17, afskæres
fra en udnyttelse af arealet, der er økonomisk rimelig og
forsvarlig under hensyn til arealets beliggenhed og øvrige
beskaffenhed, og som svarer til den udnyttelse, der finder sted af
andre tilgrænsende eller omliggende arealer, kan ejeren
på ethvert tidspunkt kræve, at transportministeren
overtager arealet på Aarhus Letbane I/S' vegne mod
erstatning. Aarhus Letbane I/S afholder alle omkostnin?ger
hertil.
Stk. 2. Ejeren af et areal, der i
væsentligt omfang er pålagt byggelinjer efter
§ 17, kan på ethvert tidspunkt desuden kræve,
at transportministeren på vegne af Aarhus Letbane I/S
overtager arealet mod erstatning, når byggelinjerne hindrer
afhændelse af arealet på normale vilkår og ejeren
af særlige personlige grunde ønsker at afstå
arealet før det tidspunkt, hvor der kan foretages
ekspropriation.
Stk. 3. Udgør det areal, der er
pålagt byggelinjer efter § 17, kun en del af en
ejendom, kan ejeren kræve hele ejendommen overtaget, hvis den
tilbageværende del af ejendommen bliver så lille eller
af en sådan beskaffenhed, at ejendommen ikke skønnes
hensigtsmæssigt at kunne bevares som selvstændig
ejendom eller udnyttes på rimelig måde. Tilsvarende
gælder, hvis byggelinjepålægget hindrer
afhæn?delse af hele ejendommen på normale
vilkår i de situationer, der er nævnt i
stk. 2.
Stk. 4. Afslår
transportministeren ejerens anmodning om overtagelse efter
stk. 1-3, eller opnås der ikke enighed om erstatningens
størrelse, kan ejeren påklage transportministerens
afgørelse til de taksationsmyndigheder, der er nævnt i
§§ 57 og 58 i lov om offentlige veje.
Taksationsmyndighederne afgør, om ejerens krav efter
stk. 1-3 skal imødekommes, og fastsætter i
så fald erstatning for arealets overtagelse efter reglerne i
§ 51, stk. 1 og 2, i lov om offentlige veje. Ved
taksationsmyndighedernes behandling finder bestemmelserne i
§§ 58 a-62 i lov om offentlige veje tilsvarende
anvendelse.
Stk. 5. Afgørelser, der kan
påklages efter stk. 4, kan ikke indbringes for
domstolene, før klageadgangen er udnyttet.
Søgsmål skal være anlagt, inden for 6
måneder efter at klagemyndighedens afgørelse er kommet
frem til klageren.
§ 21. Transportministeren kan
på vegne af Aarhus Letbane I/S efter anmodning fra ejeren i
særlige tilfælde ekspropriere en ejendom, der
berøres særligt indgribende af anlægget
nævnt i § 2, før tidspunktet for de
ordinære ekspropriati?oner. Aarhus Letbane I/S afholder
alle omkostninger hertil.
Stk. 2. Erstatningen fastsættes
af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
Stk. 3. Ved
erstatningsfastsættelsen finder reglerne i § 51,
stk. 1 og 2, i lov om offentlige veje anvendelse.
§ 22. Transportministeren
bemyndiges til på vegne af Aarhus Letbane I/S ved
ekspropriation at erhverve de arealer og ejendomme m.v., der er
nødvendige for gennemførelsen af anlægget
nævnt i § 2.
Stk. 2. Transportministeren bemyndiges
til på vegne af Aarhus Letbane I/S ved ekspropriation at
pålægge ejendomme langs letbaneanlægget, jf.
§ 2, servitut om eldrift eller andre servitutter med
deraf følgende rådighedsindskrænkninger, der er
nødvendige for gennemførelsen af anlægget
nævnt i § 2.
Stk. 3. Ekspropriation sker efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Stk. 4. Ved
erstatningsfastsættelsen finder reglerne i § 51,
stk. 1 og 2 , i lov om offentlige veje anvendelse. Aarhus
Letbane I/S afholder alle omkostninger til ekspropriationer.
§ 23. Bestemmelsen i
§ 106, stk. 1, i lov om offentlige veje om
gæsteprincippet finder anvendelse på ledningsarbejder i
forbindelse med anlæg af Aarhus Letbane, jf.
§ 2.
Kapitel 7
Delegation, fastsættelse af
regler for klage og ikrafttræden m.v.
§ 24. Transportministeren kan
bemyndige Aarhus Letbane I/S til at udøve ministerens
beføjelser i denne lov.
Stk. 2. Aarhus Letbane I/S kan overlade
sine beføjelser i nærmere bestemt omfang til Midtjyske
Jernbaner, DSB eller Banedanmark i forbindelse med udførelse
af anlægsarbejde på stationer og på Odderbanen og
Grenaabanen.
Stk. 3. Transportministeren kan
fastsætte regler om adgangen til at klage over
afgørelser, der træffes efter denne lov, for så
vidt bestemmelser herom ikke er fastsat i loven, herunder om
klagefrister og om, at afgørelserne ikke kan påklages
til transportministeren.
§ 25. Loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 26. I lov om trafikselskaber,
jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 11. april 2010, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 5 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. I
Region Midtjylland kan trafikselskabet efter aftale med drifts- og
infrastrukturselskabet, jf. § 14, stk. 2, i lov om
Aarhus Letbane, varetage opgaver vedrørende driften af
Aarhus Letbane.«
Bilag 1
Letbanens samlede
strækning
alt="Bilag01 Size: (614 X 430)" border="no"
name="Bilag01" src="AX13988_2_0.png" style="margin: 0cm 0cm 0cm
0cm"
Bilag 2
Hovedforslaget i
VVM-redegørelsen for Aarhus Letbane, inkl. option mod vest i Lisbjerg
alt="Bilag02 Size: (614 X 678)" border="no"
name="Bilag02" src="AX13988_2_1.png" style="margin: 0cm 0cm 0cm
0cm"
Bilag 3
Naturlokaliteter
alt="Bilag03 Size: (614 X 854)" border="no"
name="Bilag03" src="AX13988_2_2.png" style="margin: 0cm 0cm 0cm
0cm"
Bilag 4
Kulturhistoriske
forhold
alt="Bilag04 Size: (614 X 858)" border="no"
name="Bilag04" src="AX13988_2_3.png" style="margin: 0cm 0cm 0cm
0cm"