Betænkning afgivet af Kirkeudvalget
den 25. april 2012
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. februar 2012 og var til 1.
behandling den 13. marts 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Kirkeudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og ministeren for ligestilling
og kirke sendte den 15. december 2012 dette udkast til udvalget,
jf. KIU alm. del - bilag 31. Den 22. februar 2012 sendte ministeren
for ligestilling og kirke de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget
(udvalget med undtagelse af EL og KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
uændret.
Et mindretal i udvalget
(EL) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod
lovforslaget.
Et andet mindretal i
udvalget (KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling.
Venstres, Socialdemokratiets, Danske Folkepartis, Det Radikale
Venstres, Socialistisk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
kompensationen siden 2007 har været overført direkte
til fællesfonden og ikke til de enkelte
ligningsområder. Samtidig skete der en omlægning af
finansieringen af særpræster, der tidligere havde
været finansieret 100 pct. af fællesfonden, til nu at
være omfattet af den delte finansiering, hvor
fællesfonden betaler 60 pct. og staten 40 pct. Der skete
også andre omlægninger, der samlet beløb sig til
i alt 19,5 mio. kr.
Ved finansloven i 2007 blev det vedtaget, at hvis kompensation
falder til under 19,5 mio. kr. eller helt bortfalder, vil
omlægningen af finansieringen af særpræster blive
modregnet inden for rammerne af statens øvrige tilskud til
folkekirken på finansloven.
Formålet med kompensationen var at kunne fastholde
provenuet fra kirkeskatten ved uændret kirkeskatteprocent,
selv om ændringer i skattelovgivningen har den konsekvens, at
udskrivningsgrundlaget for kirkeskatten ændres.
Lovforslaget medfører, at det fremover kun vil
være de statslige medfinansierede præster (1892,8
årsværk), der er fastsat på finansloven. Antallet
af særpræstestillinger kan variere, alt efter hvorledes
fællesfonden ønsker at prioritere. I 2007 svarede
antallet til 99 årsværk. Denne omlægning kan
enten finansieres ved en ændring af landskirkeskattens andel
af medlemmernes kirkeskat eller ved anden omlægning af
fællesfondens budget.
V, S, DF, RV, SF, LA og KF er enige i, at der med lovforslaget
om afskaffelse af kompensation for lovgivningens provenuudvikling
på kirkeskatten, som folkekirken har fået siden 2004,
sker en tydeliggørelse af, hvad medlemmerne af folkekirken
selv betaler og hvad staten dermed er med til at betale, hvilket
findes hensigtsmæssigt.
Partierne har ligeledes noteret sig, at det fortsat er
ministeren for ligestilling og kirkes udgangspunkt, at antallet af
centralt finansierede særpræstestillinger skal
være på 2007 niveau, og at dette vil blive afklaret i
et samspil med de folkekirkelige repræsentanter i
budgetfølgegruppen vedrørende
fællesfonden.
Ud over ovenstående ønsker partierne (med
undtagelse af KF) desuden at pointere, at de, selv om de er
positive over for lovforslaget, også ser en risiko for, at
flere særpræstestillinger vil blive sparet væk,
eller at nogle provstier vil lade kirkeskatten stige, hvilket vil
blive betragtet som en kedelig udvikling.
I den forbindelse bemærker Det Konservative Folkepartis
medlem af udvalget, at KF som udgangspunkt har forståelse for
forslaget, men når KF stemmer imod lovforslaget, skyldes det,
at KF ikke kan acceptere risikoen for, at kirkeskatten kan
stige.
Som udgangspunkt mener Enhedslistens medlemmer af udvalget, at
lønninger til præster i folkekirken burde betales af
medlemmerne af denne forening. Det vil sige, at forkyndelsen, som
præsterne står for, skal betales over kirkeskatten.
Lovforslaget holder fast ved de nuværende
præstestillinger, hvilket betyder, at det ikke ændrer
ved folkekirkens økonomi.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
Karen J. Klint (S) fmd. Flemming Møller Mortensen
(S) Julie Skovsby (S) Leif Lahn Jensen (S) Ole Hækkerup (S)
Orla Hav (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Hans Vestager (RV) Camilla
Hersom (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF)
Eigil Andersen (SF) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Rosa Lund
(EL) Per Clausen (EL) Erling Bonnesen (V) Birthe Rønn
Hornbech (V) Bertel Haarder (V) Birgitte Josefsen (V) Flemming
Damgaard Larsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Søren Pind
(V) Hans Christian Schmidt (V) Christian Langballe (DF) Morten
Marinus (DF) Marie Krarup (DF) Søren Espersen (DF) Mette
Bock (LA) nfmd. Per Stig
Møller (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 89
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra ministeren for ligestilling og kirke |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |