Skriftlig fremsættelse (20. marts
2013)
Forsvarsministeren
(Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
forsvarets formål, opgaver og organisation m.v.
(Ændringer om forsvarets uddannelser og om organiseringen af
ledelsen af forsvaret)
(Lovforslag nr. L 200)
1. Regeringen
ønsker med fremsættelsen af dette lovforslag at fremme
fleksibiliteten og integrationen mellem forsvarets uddannelser og
det øvrige uddannelsessystem, herunder i form af
akkreditering af uddannelser på forsvarets område.
Forslaget giver mulighed for udbud af forsvarets uddannelser til
andre end ansatte på Forsvarsministeriets område,
samtidig med at forsvarets mulighed for uddannelse af egne ansatte
bevares.
Baggrunden er, at det er et mål, at
alle videregående uddannelser skal leve op til internationale
standarder, hvilket forudsætter systematisk kvalitetssikring.
Denne kvalitetssikring kan foregå ved akkreditering. Det er
herudover regeringens ønske at forbedre overgangene fra
én uddannelsessektor til en anden og at sikre det bedst
mulige udbud af uddannelser på tværs af sektorer. Det
er endvidere forudsat i Aftale på Forsvarsområdet
2013-2017, at forsvarets grundlæggende officersuddannelse
skal søges akkrediteret som en diplomuddannelse. Det er
tillige forsvarets hensigt at søge forsvarets
videreuddannelse af officerer akkrediteret som en
masteruddannelse.
Forslaget indebærer, at
forsvarsministeren bemyndiges til at fastsætte regler for
forsvarets uddannelser. Herunder kan der fastsættes regler om
akkreditering, om at uddannelserne kan udbydes til andre end
ansatte på Forsvarsministeriets område og regler om
betaling af eventuelle meromkostninger for forsvaret efter
princippet om indtægtsdækket virksomhed for studerende,
som ikke følger uddannelsen som et led i deres
ansættelsesforhold på Forsvarsministeriets
område.
Der forventes kun meget begrænset
optag af andre studerende end dem, som følger uddannelserne
som et led i deres ansættelsesforhold. Lovforslaget forudses
ikke at føre til øgede omkostninger for det
ordinære uddannelsessystem.
2. Med hensyn til
organiseringen af ledelsen af forsvaret ønsker regeringen
med lovforslaget at tilvejebringe mulighed for, at den til enhver
tid siddende forsvarsminister, i videre omfang end det er
tilfældet med gældende lovgivning, administrativt kan
fastlægge den nærmere organisering af ledelsen af
forsvaret i forhold til aktuelle behov. Dette skal dog ske inden
for de rammer og begrænsninger, der er angivet i
lovforslaget.
Baggrunden for lovforslaget er, at den
sikkerhedspolitiske udvikling gennem de seneste to årtier har
betydet, at behovet for løbende politisk/civil/militær
kontakt og koordination i den interne beslutningsproces og styring
i forsvaret er langt større end tidligere. Det gælder
både generelt og konkret i det løbende samarbejde med
andre nationale og internationale aktører. Behovet er
særligt udtalt i forbindelse med internationale
indsættelser af forsvarets kapaciteter. Konkret er der behov
for hurtigere og hyppigere stillingtagen, og det forudsætter
en løbende sammenstilling af typisk en række
militære og ikke-militære aspekter. Hertil kommer den
væsentligt øgede fokus på yderligere at
effektivisere ressourceudnyttelsen og opgavevaretagelsen i den
offentlige sektor, herunder gennem løbende
organisationsudvikling. Endelig er det regeringens opfattelse, at
den sikkerhedspolitiske udvikling også fremover vil
være karakteriseret ved stor kompleksitet, dynamik og
uforudsigelighed med pludselige ændringer og nye
udfordringer.
Det er regeringens opfattelse og erfaring,
at den nuværende organisering af ledelsen af forsvaret ikke
længere i tilstrækkelig høj grad tilfredsstiller
de aktuelle behov.
Regeringen har som et led i sit
ønske om tilpasninger fået udarbejdet en
redegørelse, som opstiller og vurderer mulige alternative
modeller, herunder på grundlag af en gennemgang af andre
NATO-landes organiseringer.
Der er en klar tendens i retning af
yderligere integration af den øverste
politiske/civile/militære ledelse af forsvaret blandt
NATO-landene.
Gældende lovgivning forhindrer
integration og sætter således snævre rammer for
mulighederne for at tilpasse organiseringen.
Der er efter regeringens opfattelse
således både behov for en tilpasning af den
nuværende organisering og for, at det fremadrettet i
højere grad overlades til den siddende forsvarsminister at
fastsætte den nærmere organisering.
Lovforslaget lægger imidlertid op til
at opretholde en særlig bestemmelse om stillingen som
forsvarschef og i tilknytning hertil angive centrale aspekter af
forsvarschefens ansvar, opgaver mv.
Lovforslaget fastholder således, at
forsvarschefen som hidtil er den øverste
militærfaglige rådgiver, og at forsvarschefen fortsat
kan give sin militærfaglige rådgivning direkte til
forsvarsministeren. Forsvarschefen har endvidere uændret den
operative ledelse af danske militære styrker. Det ligger
også fortsat i stillingen, at forsvarschefen er den
øverste militære repræsentant internationalt,
ligesom det fremgår, at forsvarschefen også fremover
skal have den fornødne værnsfælles
stabsstøtte og en fast stedfortræder.
Inden for disse rammer og
begrænsninger giver lovforslaget adgang til, at
forsvarsministeren kan fastlægge den nærmere
organisering af ledelsen af forsvaret. En vedtagelse af
lovforslaget vil ikke i sig selv indebære, at den
nuværende organisering skal ændres, men det vil
åbne mulighed herfor.
Sammenfattende vil lovforslaget
således give den til enhver tid siddende forsvarsminister
mulighed for at tilpasse organiseringen af ledelsen af forsvaret
til aktuelle behov, men inden for lovens rammer og
begrænsninger.
Det betyder i forhold til den
nuværende organisering, at det vil være muligt at
integrere den øverste politiske/civile/militære
ledelse og dermed at nedlægge Forsvarskommandoen, men at
stillingen som forsvarschef og dennes grundlæggende ansvar,
opgaver mv. fortsat vil være lovbestemt.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. august 2013.
3. Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.