L 11 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven.

(Udvidet adgang til registersamkøring, bemyndigelse til at fastsætte regler om anvendelse af ansøgningsskema eller en digital ansøgningsløsning, ændring af reglerne om opsættende virkning i sager om humanitært ophold, eftersøgning af familiemæssigt netværk, overførsel af klagesager fra Justitsministeriet til Udlændingenævnet m.v.).

Af: Justitsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Samling: 2013-14
Status: Delt

Betænkning

Afgivet: 10-12-2013

Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 10. december 2013

20131_l11_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 10. december 2013

1. Ændringsforslag

Justitsministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget herunder om deling af lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2013 og var til 1. behandling den 25. oktober 2013. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og justitsministeren sendte den 23. august 2013 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 141 (folketingsåret 2012-13). Den 2. oktober 2013 sendte justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra lægegruppen i Bedsteforældre for Asyl.

Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 9 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et mindretal i udvalget (S, RV og SF) vil stemme for det under nr. 1 stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (V, DF, LA og KF) vil stemme for det under nr. 1 stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til vedtagelse med det under nr. 3 stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det under nr. 2 stillede ændringsforslag.

Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke støtte lovforslag A. V, DF og KF er imod, at Udlændingenævnet skal have overdraget endnu mere kompetence, da V, DF og KF mener, at overdragelse af kompetence til nævnet betyder, at ministeren fralægger sig det politiske ansvar for beslutningerne. De tre partier kan heller ikke støtte, at Udlændingestyrelsen får bemyndigelse til at fastsætte regler for udgifter til forsørgelse af asylansøgere og udlændinge uden lovligt ophold. En sådan bemyndigelse vil betyde manglende politisk kontrol.

V, DF og KF støtter lovforslag B. V, DF og KF finder det positivt, at en ansøgning om humanitær opholdstilladelse ikke længere automatisk skal have opsættende virkning for udrejse. V, DF og KF mener ikke, at man skal kunne forlænge sit ophold i Danmark ved at søge om humanitær opholdstilladelse, efter at man har fået afslag på opholdstilladelse. V, DF og KF går også ind for den øgede mulighed for samkøring af data om udlændinge, fordi de tre partier finder det vigtigt, at myndighederne har de bedste muligheder for at opdage snyd med opholds- og arbejdstilladelser.  V, DF og KF støtter også, at ansøgninger på udlændingeområdet nu kan blive krævet foretaget via bestemte formularer.  V, DF og KF går ind for at effektivisere den offentlige sektor, når ændringerne er med til at lette f.eks. sagsbehandlingen.  Partierne vil dog følge denne del med henblik på at sikre, at ændringerne ikke medfører dårligere kontrol på området.  Endelig er V, DF og KF også positive over for, at Udlændingestyrelsen ikke længere skal have pligt til at iværksætte eftersøgning af forældre til uledsagede mindreårige. Med tanke på, at eftersøgningerne har været både besværlige og ressourcekrævende for Udlændingestyrelsen, synes V, DF og KF, at det er en god ændring, at eftersøgningerne i stedet kan foretages af private organisationer med stor erfaring og viden på området og Udlændingestyrelsen kan nøjes med en bistående rolle.

Et tredje mindretal i udvalget (EL) vil stemme for det under nr. 1 stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med det under nr. 2 stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det under nr. 3 stillede ændringsforslag.

Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter lovforslag A. EL kan derimod ikke støtte lovforslag B. Det skyldes først og fremmest, at lovforslaget afskaffer reglen om, at en ansøgning om humanitær opholdstilladelse har opsættende virkning, hvis ansøgningen indgives inden for en bestemt frist. Erfaringen viser, at der kan være meget stor tvivl om, hvilke behandlingsmuligheder der er tilgængelige i ansøgernes hjemlande. Derfor er der grund til at foretage en grundig sagsbehandling, hvor man nøje undersøger f.eks. tilgængelighed af medicin. Under den grundige sagsbehandling må ansøgeren naturligvis have lov til at opholde sig her i landet. EL er enig med Dansk Flygtningehjælp og Advokatrådet, der i høringssvar har påpeget, at lovforslaget betyder, at ansøgninger om humanitært ophold vil skulle behandles to gange i stedet for en.

Når det gælder reglerne om opsporing af familiemedlemmer til uledsagede børn, der har søgt asyl, deler EL Red Barnets bekymring over, at lovforslaget ikke lever op til de krav, FN's Børnekomité stiller om opsporing af familiemedlemmer.

EL ser endvidere ikke nogen grund til at gøre det obligatorisk at bruge et skema på papir eller et digitalt skema ved ansøgninger til udlændingemyndighederne.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslag

Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Overførsel af klagesager fra Justitsministeriet til Udlændin?ge-n?ævnet m.v.)« omfattende § 1, nr. 9, 10, 23 og 25-30, § 4, stk. 1, og § 5.

B. »Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven (Udvidet adgang til registersamkøring, bemyndigelse til at fastsætte regler om anvendelse af ansøgningsskema eller en digital ansøgningsløsning, ændring af regle?rne om opsættende virkning i sager om humanitært ophold, eftersøgning af familiemæssigt netværk m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-8, 11-22, 24 og 31-38, og §§ 2-5.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

Til § 5

2) Paragraffen affattes således:

»§ 5 Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de grønlandske og færøske forhold tilsiger.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

3) Nr. 5 affattes således:

»5. I § 9 h, stk. 4, ændres »§ 9 g, stk. 2 og 3,« til: »§ 9 g, stk. 4 og 5,«, og »og § 47 b,« ændres til: »§ 47 b og regler udstedt i medfør af § 9 g, stk. 1 og 2,«.«

[Tilbagebetaling af gebyr i forbindelse med afvisning af en ansøgning efter regler udstedt i medfør af § 9 g, stk. 1]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven (Udvidet adgang til registersamkøring, bemyndigelse til at fastsætte regler om anvendelse af ansøgningsskema eller en digital ansøgningsløsning, ændring af reglerne om opsættende virkning i sager om humanitært ophold, eftersøgning af familiemæssigt netværk, overførsel af klagesager fra Justitsministeriet til Udlændingenævnet m.v.) (L 11) deles i to lovforslag.

Den ene del (A) omfatter lovforslagets bestemmelser om bemyndigelse til at fastsætte regler om forsørgelse af asylansøgere, overførsel af klagesager fra Justitsministeriet til Udlændingenævnet og overførsel af bemyndigelse fra justitsministeren til Udlændingenævnet til at fastsætte Udlændingenævnets forretningsorden.

Den anden del (B) omfatter lovforslagets øvrige bestemmelser, herunder om udvidet adgang til registersamkøring, bemyndigelse til at fastsætte regler om anvendelse af ansøgningsskema eller en digital ansøgningsløsning, registrering af udlændinges grundlæggende personoplysninger, ændring af reglerne om opsættende virkning i sager om humanitært ophold samt eftersøgning af familiemæssigt netværk. Del B omfatter endvidere lovforslagets bestemmelse om ændring af kildeskatteloven.

Til nr. 2

Den med ændringsforslag nr. 1 foreslåede deling af lovforslaget indebærer, at lovforslagets del A alene indeholder en ændring af udlændingeloven (§ 1), hvorfor territorialbestemmelsen foreslås ændret i overensstemmelse hermed.

Til nr. 3

Med det fremsatte lovforslag blev der foreslået en ændring af udlændingelovens § 9 h, stk. 4, der indebærer, at et indbetalt gebyr skal tilbagebetales fratrukket et beløb på 750 kr., hvis en ansøgning indgivet til Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering afvises efter regler fastsat i medfør af den bemyndigelsesbestemmelse, der foreslås i § 9 g, stk. 2, 2. pkt., hvorefter beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om afvisning af ansøgninger, der ikke indgives ved anvendelse af en digital ansøgningsløsning.

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i udlændinge?-lovens § 9 h, stk. 4, indsættes en tilsvarende henvisning til den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 9 g, stk. 1, 2. pkt., hvorefter justitsministeren kan fastsætte regler om afvisning af ansøgninger indgivet til Udlændingestyrelsen, der ikke indgives ved hjælp af et ansøgningsskema eller en digital ansøgningsløsning.

Ændringsforslaget indebærer således, at et gebyr skal tilbagebetales, hvis en ansøgning afvises efter de regler, der forventes udstedt af justitsministeren i medfør af den foreslåede § 9 g, stk. 1, 2. pkt., på samme måde, som det er tilfældet efter det fremsatte lovforslag, for så vidt angår regler udstedt af beskæftigelsesministeren efter det foreslåede § 9 g, stk. 2, 2. pkt.

Trine Bramsen (S) Troels Ravn (S) fmd. Karen J. Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S) Ole Hækkerup (S) Sofie Hæstorp Andersen (S) Zenia Stampe (RV) Liv Holm Andersen (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Annika Smidt (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Jakob Engel-Schmidt (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V) Fatma Øktem (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen (DF) Peter Skaarup (DF) nfmd. Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Merete Riisager (LA) Tom Behnke (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)45
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 11

Bilagsnr.

Titel

1
Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
2
Henvendelse af 17/9-13 fra lægegruppen i Bedsteforældre for Asyl
3
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Henvendelse af 22/11-13 fra lægegruppen i Bedsteforældre for Asyl
6
Ændringsforslag fra justitsministeren
7
1. udkast til betænkning
8
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 11

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelse af 17/9-13 fra lægegruppen i Bedsteforældre for Asyl, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvordan de i lovforslaget nævnte asylansøgere stilles med de foreslåede ændringer i forhold til skattebetaling, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvad de konkrete konsekvenser bliver af præciseringen af, hvilke sundhedsydelser og sociale ydelser der kan gives til illegale udlændinge i forhold til mulighederne i dag, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvilke konsekvenser det får for den parlamentariske kontrol, når klager over Udlændingestyrelsen i fremtiden skal behandles af Udlændingenævnet i stedet for Justitsministeriet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvilke konsekvenser det får for den parlamentariske kontrol, når Udlændingenævnet efter forslaget selv skal fastsætte sin forretningsorden, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. , om der er brug for lovforslaget, eller om det er sådan, at styrelsens praksis har været ulovlig hidtil, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, hvad begrundelsen er for, at den private forening »Flygtninge Under Jorden« er høringspart, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om nævnets forretningsorden, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om kommentar til henvendelse af 22/11-13 fra lægegruppen i Bedsteforældre for Asyl, til justitstministeren, og ministerens svar herpå