Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 6. februar 2014
Forslag
til
Lov om letbane på Ring 3
Kapitel 1
Oprettelse af Ring 3 Letbane I/S,
definition af anlægsprojektet og udarbejdelse af
VVM-redegørelse
§ 1. Transportministeren, Region
Hovedstaden og Lyngby-Taarbæk Kommune, Gladsaxe Kommune,
Herlev Kommune, Rødovre Kommune, Glostrup Kommune,
Albertslund Kommune, Brøndby Kommune, Høje-Taastrup
Kommune, Hvidovre Kommune, Vallensbæk Kommune og Ishøj
Kommune opretter et interessentskab ved navn Ring 3 Letbane
I/S.
Stk. 2.
Transportministeriet ejer 40 pct., Region Hovedstaden ejer 26 pct.,
Lyngby-Taarbæk Kommune ejer 7,5 pct., Gladsaxe Kommune ejer
7,5 pct., Herlev Kommune ejer 4,0 pct., Rødovre Kommune ejer
1,2 pct., Glostrup Kommune ejer 4,3 pct., Albertslund Kommune ejer
1,9 pct., Brøndby Kommune ejer 2,5 pct.,
Høje-Taastrup Kommune ejer 0,5 pct., Hvidovre Kommune ejer
0,5 pct., Vallensbæk Kommune ejer 1,9 pct., og Ishøj
Kommune ejer 2,2 pct. af Ring 3 Letbane I/S, jf. dog § 14.
Stk. 3.
Transportministeren indskyder 1.777 mio. kr., Region Hovedstaden
indskyder 991 mio. kr., Lyngby-Taarbæk Kommune indskyder
285,1 mio. kr., Gladsaxe Kommune indskyder 286,4 mio. kr., Herlev
Kommune indskyder 152,9 mio. kr., Rødovre Kommune indskyder
45,4 mio. kr., Glostrup Kommune indskyder 163,3 mio. kr.,
Albertslund Kommune indskyder 73,9 mio. kr., Brøndby Kommune
indskyder 94,6 mio. kr., Høje-Taastrup Kommune indskyder
19,4 mio. kr., Hvidovre Kommune indskyder 20,7 mio. kr.,
Vallensbæk Kommune indskyder 71,3 mio. kr., og Ishøj
Kommune indskyder 82,9 mio. kr. i Ring 3 Letbane I/S.
Beløbene er angivet i 2013-priser og indeksreguleres med
Finansministeriets anlægsindeks frem til driftstart og
derefter med nettoprisindekset.
Stk. 4.
Transportministeren, Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. stk.
1, stiller vederlagsfrit de arealer, der er nødvendige for
letbanens anlæg og drift, til rådighed for Ring 3
Letbane I/S.
Stk. 5.
Stiftelsen af Ring 3 Letbane I/S kan i regnskabs- og
skattemæssig henseende ske med virkning fra den 1. januar i
stiftelsesåret.
Stk. 6.
Tinglysning og registrering af Ring 3 Letbane I/S' rettigheder og
pligter kan ske på grundlag af denne lov.
§ 2. Ring 3 Letbane I/S forestår
projektering af en letbane på Ring 3, herunder
gennemførelse af forberedende arbejder.
Stk. 2.
Linjeføringen for letbanen på Ring 3 fremgår af
bilag 1 til loven.
§ 3. Transportministeren skal efter
høring af de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 1, og Region
Hovedstaden udarbejde VVM-redegørelse for letbanen på
Ring 3, herunder foretage høring, og andre nødvendige
miljøvurderinger af projektet.
Stk. 2.
Offentliggørelse af VVM-redegørelsen kan ske
udelukkende digitalt.
Kapitel 2
Ring 3 Letbane I/S' formål og
ledelse m.v.
§ 4. Ring 3 Letbane I/S' formål er
at projektere, anlægge og drive en letbane på Ring
3.
Stk. 2.
Indgåelse af kontrakter om anlæg og drift, herunder
vedligehold, af letbanen på Ring 3 kræver
forelæggelse for og godkendelse fra samtlige
interessenter.
Stk. 3.
Transportministeren, Region Hovedstaden, Lyngby-Taarbæk
Kommune, Gladsaxe Kommune, Herlev Kommune, Rødovre Kommune,
Glostrup Kommune, Albertslund Kommune, Brøndby Kommune,
Høje-Taastrup Kommune, Hvidovre Kommune, Vallensbæk
Kommune og Ishøj Kommune har mulighed for at foretage
tilkøb. Tilkøb betales af den eller dem, der
ønsker at foretage et tilkøb. Ved tilkøb
forstås udgifter til anlægget, der ikke er
nødvendige for anlæg af en letbane på Ring 3, og
som de 11 kommuner, transportministeren og Region Hovedstaden har
mulighed for at vælge senest i forbindelse med
fastlæggelse af udbudsbetingelserne for anlægget af
letbanen, uden at dette i øvrigt medfører
væsentlige tidsmæssige eller økonomiske
konsekvenser for anlægget.
§ 5. Ring 3 Letbane I/S ledes af en
bestyrelse og en direktion. Direktionen i Metroselskabet I/S er
tillige direktion i Ring 3 Letbane I/S, jf. § 8, stk. 3, i lov
om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, jf.
dog § 15.
Stk. 2.
Bestyrelsen varetager den overordnede og strategiske ledelse.
Direktionen varetager den daglige ledelse. Direktionen skal
udarbejde og forelægge årsregnskab for bestyrelsen.
Bestyrelsen fastsætter ved instruks det nærmere indhold
af direktionens opgaver.
Stk. 3.
Metroselskabet I/S stiller de nødvendige medarbejdere og
øvrige ressourcer til rådighed for varetagelse af Ring
3 Letbane I/S' virksomhed, herunder til udførelse af
administrations-, projekterings- og udbuds- og kontraktopgaver
vedrørende letbanen på Ring 3, og varetagelse af Ring
3 Letbane I/S' gælds- og formueforvaltning.
Stk. 4.
Ring 3 Letbane I/S betaler Metroselskabet I/S for at varetage de
nævnte opgaver, jf. stk. 1-3, baseret på kostpris.
Transportministeren fastsætter nærmere regler for
betalingen.
§ 6. Bestyrelsen i Ring 3 Letbane I/S
består af 7 medlemmer, jf. dog § 16.
Stk. 2.
Transportministeren udpeger 3 bestyrelsesmedlemmer, Region
Hovedstaden udpeger 2 bestyrelsesmedlemmer, og de 11 kommuner, jf.
§ 1, stk. 1, udpeger i fællesskab 2
bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 3.
Transportministeren udpeger bestyrelsesformanden. Region
Hovedstaden udpeger 1 næstformand. De 11 kommuner, jf. §
1, stk. 1, udpeger i fællesskab ligeledes 1
næstformand.
Stk. 4.
Formanden og næstformændene for bestyrelsen må
ikke udføre hverv for selskabet, der ikke er en del af
hvervet som bestyrelsesformand og næstformand. Formanden og
næstformændene for bestyrelsen kan dog, hvor der er
særligt behov herfor, udføre opgaver, som de
pågældende bliver anmodet om at udføre af og for
bestyrelsen.
Stk. 5.
Et bestyrelsesmedlem kan til enhver tid afsættes af den, som
har udpeget den pågældende.
§ 7. Ring 3 Letbane I/S skal anmeldes og
registreres i Erhvervsstyrelsen efter reglerne i kapitel 2 i
selskabsloven og § 148 i selskabsloven.
Stk. 2.
Selskabslovens bestemmelser i kapitel 20 om særlige
offentliggørelsespligter m.v. for statslige aktieselskaber
finder anvendelse på Ring 3 Letbane I/S.
§ 8. Transportministeren, Region
Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 1,
fastsætter i forening en vedtægt for Ring 3 Letbane
I/S, jf. dog § 17. Vedtægten og ændringer i denne
skal fastsættes på et interessentskabsmøde.
Stk. 2.
Ring 3 Letbane I/S skal på begæring uden unødigt
ophold stille enhver oplysning om sin virksomhed til rådighed
for interessenterne.
§ 9. Årsregnskabslovens regler,
herunder bestemmelserne for statslige aktieselskaber, finder
anvendelse for Ring 3 Letbane I/S.
Stk. 2.
Ring 3 Letbane I/S' regnskaber revideres af en statsautoriseret
revisor, som i forening udpeges af transportministeren, Region
Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 1, jf. dog §
18.
§ 10. Ring 3 Letbane I/S kan optage
lån til finansiering af interessentskabets aktiviteter.
Stk. 2.
Finansministeren bemyndiges til at dække virksomhedens
finansieringsbehov efter stk. 1 gennem statslån.
Sådanne lån må ikke ydes på bedre
vilkår end dem, som staten selv kan opnå som
låntager.
§ 11. Forvaltningsloven og lov om
Folketingets Ombudsmand gælder for Ring 3 Letbane I/S.
§ 12. § 21 e i lov om jernbane
finder anvendelse i forbindelse med projektering af letbanen
på Ring 3, jf. § 2, således at Ring 3 Letbane I/S
får de samme beføjelser som en
infrastrukturforvalter.
Kapitel 3
Transportministerens udtræden
af Ring 3 Letbane I/S m.v.
§ 13. Transportministeren
udtræder af Ring 3 Letbane I/S, når letbanen på
Ring 3 tages i brug til passagerdrift. I forbindelse med
transportministerens udtræden af Ring 3 Letbane I/S overtager
Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 1,
samtlige aktiver og passiver i interessentskabet og indtræder
i samtlige interessentskabets rettigheder og pligter.
§ 14. Efter transportministerens
udtræden af Ring 3 Letbane I/S ejer Region Hovedstaden 43
pct., og Lyngby-Taarbæk Kommune ejer 12,52 pct., Gladsaxe
Kommune ejer 12,60 pct., Herlev Kommune ejer 6,71 pct.,
Rødovre Kommune ejer 2,01 pct., Glostrup Kommune ejer 7,18
pct., Albertslund Kommune ejer 3,23 pct., Brøndby Kommune
ejer 4,18 pct., Høje-Taastrup Kommune ejer 0,88 pct.,
Hvidovre Kommune ejer 0,92 pct., Vallensbæk Kommune ejer 3,15
pct., og Ishøj Kommune ejer 3,62 pct. af Ring 3 Letbane
I/S.
Stk. 2.
Ejerfordelingen mellem de 11 kommuner, jf. stk. 1, kan ændres
ved aftale, såfremt alle 11 kommuner er enige herom.
§ 15. Efter transportministerens
udtræden af Ring 3 Letbane I/S ledes interessentskabet af en
bestyrelse og en direktion. Bestyrelsen ansætter
direktionen.
Stk. 2.
Bestyrelsen fastsætter ved instruks, hvilke opgaver
direktionen skal varetage, herunder at direktionen skal
forelægge årsregnskab for bestyrelsen.
§ 16. Efter transportministerens
udtræden af Ring 3 Letbane I/S består bestyrelsen af 6
medlemmer, hvoraf Region Hovedstaden udpeger 3
bestyrelsesmedlemmer, og de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 1, i
forening udpeger 3 bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 2.
De 11 kommuner, jf. § 1, stk. 1, udpeger i forening
bestyrelsesformanden, og Region Hovedstaden udpeger
næstformanden.
Stk. 3.
Udpegning af formand og næstformand sker efter enig
beslutning mellem Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. §
1, stk. 1, blandt de af interessenterne udpegede
bestyrelsesmedlemmer.
§ 17. Efter transportministerens
udtræden af Ring 3 Letbane I/S fastsætter Region
Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 1, en
vedtægt for Ring 3 Letbane I/S.
§ 18. Efter transportministerens
udtræden af Ring 3 Letbane I/S skal Ring 3 Letbane I/S'
regnskaber revideres af en statsautoriseret revisor, som udpeges af
Region Hovedstaden og de 11 kommuner, jf. § 1, stk. 1, i
forening.
Kapitel 4
Byggelinjer, forbud, fremrykket
ekspropriation og gæsteprincippet
§ 19. Transportministeren kan
pålægge byggelinjer, når det er nødvendigt
for at sikre det i § 2 nævnte anlægsprojekt.
Byggelinjer kan pålægges for en periode af højst
10 år. Byggelinjepålægget kan én gang ved
et nyt pålæg forlænges med yderligere op til 10
år. Ring 3 Letbane I/S afholder alle omkostninger i
forbindelse med pålæg af byggelinjer og
offentliggørelsen heraf efter § 21.
Stk. 2.
På ejendomme, der ligger inden for byggelinjen, må der
ikke uden tilladelse fra transportministeren opføres ny
bebyggelse, herunder ved tilbygning eller ved genopførelse
af nedbrændt eller nedrevet bebyggelse, ligesom der ikke
må foretages væsentlige forandringer i eksisterende
bebyggelse. På sådanne ejendomme må der heller
ikke indrettes andre anlæg af blivende art.
§ 20. Transportministeren kan som en
midlertidig foranstaltning forud for et eventuelt pålæg
af byggelinjer nedlægge forbud mod, at der på en
ejendom, der berøres af det i § 2 nævnte
anlægsprojekt, foretages de foranstaltninger, der er
nævnt i § 19, stk. 2. Et sådant forbud kan
nedlægges for et tidsrum af 1 år og kan ikke
nedlægges mere end én gang.
Stk. 2.
Kommunen skal indberette til transportministeren, inden der
meddeles tilladelse til byggeri på ejendomme, der ikke er
pålagt byggelinjer, og som berøres af
anlægsprojektet. Hvis transportministeren ikke inden for 2
måneder efter at have modtaget sådan indberetning
nedlægger forbud i henhold til stk. 1, kan byggetilladelse
meddeles.
Stk. 3.
Der kan klages over nedlæggelse af forbud, senest 4 uger
efter at meddelelsen er kommet frem til pågældende.
Stk. 4.
Klage over en afgørelse om forbud fritager ikke klageren for
at efterkomme forbuddet. Transportministeren kan dog bestemme, at
klagen skal have opsættende virkning.
Stk. 5.
Transportministeren fastsætter nærmere regler om
klageadgangen.
§ 21. Transportministeren skal i
stedlige nyhedsmedier offentliggøre
byggelinjepålæg efter § 19. Transportministeren
skal endvidere sende meddelelse til de ejere og brugere, hvis
ejendomme direkte berøres af pålægget, og hvis
adkomst fremgår af tingbogen.
Stk. 2.
Der kan klages over pålæg af byggelinjer, senest 4 uger
efter at meddelelsen er kommet frem til den
pågældende.
Stk. 3.
Når fristen for klage er udløbet og der er truffet
afgørelse i klagesagen, skal byggelinjepålægget
tinglyses med angivelse af hjemmel.
Stk. 4.
Klage over en afgørelse om byggelinjepålæg
fritager ikke klageren for at efterkomme pålægget.
Transportministeren kan dog bestemme, at klagen skal have
opsættende virkning.
Stk. 5.
Byggelinjepålæg skal fra offentliggørelsen
respekteres af ejendommenes ejere og brugere, panthavere og andre
indehavere af rettigheder over ejendommene, uanset hvornår
rettighederne er erhvervet.
Stk. 6.
Forinden byggearbejder iværksættes på en ejendom,
hvorpå der er pålagt byggelinjer i henhold til §
19, skal bygherren indhente oplysning hos transportministeren om,
hvorvidt arbejdets udførelse vil komme i strid med
byggelinjepålægget.
Stk. 7.
Transportministeren fastsætter nærmere regler om
klageadgangen.
§ 22. Hvis ejeren af et areal, der er
pålagt byggelinjer efter § 19, afskæres fra en
udnyttelse af arealet, der er økonomisk rimelig og
forsvarlig under hensyn til arealets beliggenhed og øvrige
beskaffenhed, og som svarer til den udnyttelse, der finder sted af
tilgrænsende eller omliggende arealer, kan ejeren på
ethvert tidspunkt kræve, at transportministeren overtager
arealet på Ring 3 Letbane I/S' vegne mod erstatning. Ring 3
Letbane I/S afholder alle omkostninger hertil.
Stk. 2.
Ejeren af et areal, der i væsentligt omfang er pålagt
byggelinjer efter § 19, kan på ethvert tidspunkt desuden
kræve, at transportministeren på vegne af Ring 3
Letbane I/S overtager arealet mod erstatning, når
byggelinjerne hindrer afhændelse af arealet på normale
vilkår og ejeren af særlige personlige grunde
ønsker at afstå arealet før det tidspunkt, hvor
der kan foretages ekspropriation.
Stk. 3.
Udgør det areal, der er pålagt byggelinjer efter
§ 19, kun en del af en ejendom, kan ejeren kræve hele
ejendommen overtaget, hvis den tilbageværende del af
ejendommen bliver så lille eller af en sådan
beskaffenhed, at ejendommen ikke skønnes
hensigtsmæssigt at kunne bevares som selvstændig
ejendom eller udnyttes på rimelig måde. Tilsvarende
gælder, hvis byggelinjepålægget hindrer
afhændelse af hele ejendommen på normale vilkår i
de situationer, der er nævnt i stk. 2.
Stk. 4.
Afslår transportministeren ejerens anmodning om overtagelse
efter stk. 1-3, eller opnås der ikke enighed om erstatningens
størrelse, kan ejeren påklage transportministerens
afgørelse til de taksationsmyndigheder, der er nævnt i
§§ 57 og 58 i lov om offentlige veje.
Taksationsmyndighederne afgør, om ejerens krav efter stk.
1-3 skal imødekommes, og fastsætter i så fald
erstatning for arealets overtagelse efter § 51, stk. 1 og 2, i
lov om offentlige veje. Ved taksati?onsmyndighedernes
behandling finder §§ 58 a-62 i lov om offentlige veje
tilsvarende anvendelse.
Stk. 5.
Afgørelser, der kan påklages efter stk. 4, kan ikke
indbringes for domstolene, før klageadgangen er udnyttet.
Søgsmål skal være anlagt, inden 6 måneder
efter at klagemyndighedens afgørelse er kommet frem til
klageren.
§ 23. Transportministeren kan på
vegne af Ring 3 Letbane I/S efter anmodning fra ejeren i
særlige tilfælde ekspropriere en ejendom, der
berøres særligt indgribende af anlægsprojektet
nævnt i § 2, før tidspunktet for de
ordinære ekspropriationer, såfremt ejendommen ikke kan
afhændes på normale vilkår. Ring 3 Letbane I/S
afholder alle omkostninger hertil.
Stk. 2.
Erstatningen fastsættes af ekspropriations- og
taksationsmyndighederne i henhold til lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 3.
Ved erstatningsfastsættelsen finder § 51, stk. 1 og 2, i
lov om offentlige veje anvendelse.
§ 24. § 106 i lov om offentlige
veje om gæsteprincippet finder anvendelse på
ledningsarbejder i forbindelse med projektering og forberedende
arbejder på Ring 3 Letbane, jf. § 2.
Kapitel 5
Delegation og ikrafttræden
m.v.
§ 25. Transportministeren kan bemyndige
Ring 3 Letbane I/S til at udøve ministerens
beføjelser i denne lov.
§ 26. Loven træder i kraft den 1.
marts 2014.
§ 27. I lov nr. 551 af 6. juni 2007 om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som
ændret ved § 1 i lov nr. 632 af 14. juni 2011 og §
2 i lov nr. 526 af 27. maj 2013, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 8 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Direktionen i Metroselskabet I/S skal tillige være direktion
i Ring 3 Letbane I/S, og Metroselskabet I/S skal stille de
nødvendige medarbejdere og øvrige ressourcer til
rådighed for varetagelse af Ring 3 Letbane I/S' virksomhed,
jf. § 5 i lov om letbane på Ring 3, indtil
transportministeren udtræder af Ring 3 Letbane
I/S.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
Bilag 1