Skriftlig fremsættelse (20. november
2015)
Beskæftigelsesministeren (Jørn
Neergaard Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
individuel boligstøtte (Boligydelsespakke)
(Lovforslag nr. L 67)
Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Konservativ Folkeparti har indgået aftale om
finansloven for 2016. Aftalen omfatter bl.a. en boligydelsespakke,
der udmøntes med dette lovforslag.
Lov om individuel boligstøtte
indeholder generelt mere gunstige regler for boligydelse end for
boligsikring. Derudover er der i lovgivningen nogle særregler
for boligydelse, som bidrager til at øge det gennemsnitlige
støtteniveau, men som ikke er særlig målrettede
i forhold til modtagerens indkomst.
Lovforslaget indeholder følgende
ændringer af boligstøtteloven:
- | Ændret regulering af
beløbsgrænser for boligydelse, således at den
årlige regulering af beløbsgrænserne
følger forbrugerpriserne, ligesom det er tilfældet for
boligsikring og børne- og ungeydelse. | - | Gradvis afskaffelse af det
beregningstekniske tillæg til huslejen, således at
boligydelsen fremadrettet beregnes med udgangspunkt i den faktiske
husleje. Det beregningstekniske tillæg afskaffes for
pensionister, der ansøger om boligstøtte efter 30.
juni 2016. | - | Indførelse af loft over den
støtteberettigede husleje i ældreboliger svarende til
loftet for huslejen i anden lejebolig. Loftet indføres alene
for nyanviste personer til ældreboliger efter 2020. | - | Gradvis lempelse af kravet til
egenbetaling fra 16.000 kr. (2015-niveau) til 14.500 kr.
(2015-niveau) årligt samt en gradvis reduktion i kravet til
egenbetaling fra 11 pct. til 10 pct. |
|
Med de foreslåede ændringer vil
boligydelsesreglerne fortsat være mere gunstige end reglerne
for boligsikring.
Samlet set indebærer lovforslaget en
styrkelse af de offentlige finanser efter skat og tilbageløb
med ca. 90 mio. kr. i 2016 voksende til ca. 480 mio. kr. i 2020
efter skat og tilbageløb.
Udkastet til lovforslag sendes i ekstern
høring samtidig med fremsættelsen som følge af
et ønske om en hurtig fremsættelse af lovforslaget i
forlængelse af finanslovsforhandlingerne med henblik på
vedtagelse inden jul og ikrafttrædelse januar 2016.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.