Skriftlig fremsættelse (9. november
2005)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
erhvervsuddannelser (Ny mesterlære)
(Lovforslag nr. L 60).
Lovforslaget bidrager til at opfylde regeringens
målsætning om, at flere unge får en
ungdomsuddannelse.
Ifølge regeringsgrundlaget "Nye mål"
fra februar 2005 er det regeringens mål, at andelen af en
ungdomsårgang, der gennemfører en ungdomsuddannelse,
skal hæves fra 78 pct. til mindst 85 pct. i 2010 og mindst 95
pct. i 2015.
På baggrund af regeringsgrundlaget nedsatte
regeringen derfor i april 2005 "Udvalget om mesterlære", der
fik til opgave at opstille og vurdere modeller for
genindførelse af mesterlæren som et supplement til de
eksisterende muligheder for at tilrettelægge
erhvervsuddannelser og tilsvarende modeller for uddannelsen til
social- og sundhedshjælper og den pædagogiske
grunduddannelse (pgu).
Lovforslaget, der fremsættes samtidig med
regeringens forslag til lov om ændring af lov om
grundlæggende social- og sundhedsuddannelser (Praktiske
indgange og sammenhængende uddannelsesforløb) er
udarbejdet med udgangspunkt i den rapport, som udvalget afgav den
1. juni 2005.
Lovgivningsinitiativet skal endvidere ses i
forlængelse af aftalen om "Fornyelse af vekseluddannelserne
og nye løsninger i stedet for skolepraktik", som blev
indgået i november 2003 mellem regeringen, Dansk Folkeparti
og Det radikale Venstre, og af indførelsen af en
præmieringsordning for virksomheder, der har oprettet ekstra
praktikpladser.
Endelig er initiativet omtalt i regeringens aftale
om integrationsplanen "En ny chance til alle", hvoraf det fremgik,
at der etableres en ny mesterlære, som skal give den unge
mulighed for at få fodfæste i en virksomhed, inden den
unge skal på skole.
Efter lovforslaget indføres i
erhvervsuddannelserne med virkning fra den 1. august 2006 mulighed
for, at en elev kan indgå uddannelsesaftale med en virksomhed
og lade praktisk oplæring i virksomheden i den første
del af uddannelsesforløbet, typisk inden for uddannelsens
første år, helt eller delvis erstatte
grundforløbet. Herefter vil der være tre modeller for
at gennemføre en erhvervsuddannelse: skoleadgangsvejen,
praktikadgangsvejen og mesterlære.
Den praktiske oplæring i virksomheden kan
eventuelt suppleres af skoleundervisning. Omfanget af eventuel
skoleundervisning aftales for hver enkelt elev af virksomhed, elev
og skole i et samarbejde. I nogle uddannelser og i nogle
virksomheder vil der være et minimalt eller intet behov for
supplerende skoleundervisning, mens der i andre uddannelser og
virksomheder kan være behov for enkelte, nødvendige
elementer af skoleundervisning. Elevens forudgående
kompetencer spiller også en rolle for behovet for eventuel
skoleundervisning.
Uddannelsen efter mesterlæremodellen skal
efter forslaget afsluttes med den samme svendeprøve eller
eksamen, som for elever der følger uddannelsen efter de
eksisterende tilrettelæggelsesformer, ligesom den samlede
uddannelsestid som udgangspunkt vil være den samme.
Lovforslaget indebærer, at
mesterlæremodellen bliver en generel ordning, der kan
benyttes i alle erhvervsuddannelser. Der er dog indlagt en mulighed
for, at det faglige udvalg for en uddannelse i enighed kan
bestemme, at mesterlæremodellen ikke skal kunne
gennemføres i den konkrete uddannelse.
Det foreslås, at lovforslaget skal
træde i kraft den 1. august 2006, så den nye adgangsvej
kan benyttes af elever, der afslutter 9. klasse i 2006.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget
med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at
anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det
høje ting.