L 60 Forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser.

(Ny mesterlære).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 09-11-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l60_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (9. november 2005)

 

 

Undervisningsministeren (Bertel Haarder) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser (Ny mesterlære)

(Lovforslag nr. L 60).

Lovforslaget bidrager til at opfylde regeringens målsætning om, at flere unge får en ungdomsuddannelse.

Ifølge regeringsgrundlaget "Nye mål" fra februar 2005 er det regeringens mål, at andelen af en ungdomsårgang, der gennemfører en ungdomsuddannelse, skal hæves fra 78 pct. til mindst 85 pct. i 2010 og mindst 95 pct. i 2015.

På baggrund af regeringsgrundlaget nedsatte regeringen derfor i april 2005 "Udvalget om mesterlære", der fik til opgave at opstille og vurdere modeller for genindførelse af mesterlæren som et supplement til de eksisterende muligheder for at tilrettelægge erhvervsuddannelser og tilsvarende modeller for uddannelsen til social- og sundhedshjælper og den pædagogiske grunduddannelse (pgu).

Lovforslaget, der fremsættes samtidig med regeringens forslag til lov om ændring af lov om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser (Praktiske indgange og sammenhængende uddannelsesforløb) er udarbejdet med udgangspunkt i den rapport, som udvalget afgav den 1. juni 2005.

Lovgivningsinitiativet skal endvidere ses i forlængelse af aftalen om "Fornyelse af vekseluddannelserne og nye løsninger i stedet for skolepraktik", som blev indgået i november 2003 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det radikale Venstre, og af indførelsen af en præmieringsordning for virksomheder, der har oprettet ekstra praktikpladser.

Endelig er initiativet omtalt i regeringens aftale om integrationsplanen "En ny chance til alle", hvoraf det fremgik, at der etableres en ny mesterlære, som skal give den unge mulighed for at få fodfæste i en virksomhed, inden den unge skal på skole.

Efter lovforslaget indføres i erhvervsuddannelserne med virkning fra den 1. august 2006 mulighed for, at en elev kan indgå uddannelsesaftale med en virksomhed og lade praktisk oplæring i virksomheden i den første del af uddannelsesforløbet, typisk inden for uddannelsens første år, helt eller delvis erstatte grundforløbet. Herefter vil der være tre modeller for at gennemføre en erhvervsuddannelse: skoleadgangsvejen, praktikadgangsvejen og mesterlære.

Den praktiske oplæring i virksomheden kan eventuelt suppleres af skoleundervisning. Omfanget af eventuel skoleundervisning aftales for hver enkelt elev af virksomhed, elev og skole i et samarbejde. I nogle uddannelser og i nogle virksomheder vil der være et minimalt eller intet behov for supplerende skoleundervisning, mens der i andre uddannelser og virksomheder kan være behov for enkelte, nødvendige elementer af skoleundervisning. Elevens forudgående kompetencer spiller også en rolle for behovet for eventuel skoleundervisning.

Uddannelsen efter mesterlæremodellen skal efter forslaget afsluttes med den samme svendeprøve eller eksamen, som for elever der følger uddannelsen efter de eksisterende tilrettelæggelsesformer, ligesom den samlede uddannelsestid som udgangspunkt vil være den samme.

Lovforslaget indebærer, at mesterlæremodellen bliver en generel ordning, der kan benyttes i alle erhvervsuddannelser. Der er dog indlagt en mulighed for, at det faglige udvalg for en uddannelse i enighed kan bestemme, at mesterlæremodellen ikke skal kunne gennemføres i den konkrete uddannelse.

Det foreslås, at lovforslaget skal træde i kraft den 1. august 2006, så den nye adgangsvej kan benyttes af elever, der afslutter 9. klasse i 2006.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje ting.