Fremsat den 3. november 2009 af
Nick Hækkerup (S), Thomas Horn (S),
Jesper Petersen (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om udarbejdelse af en redegørelse om
skatteministerens og miljøministerens administration
Folketinget pålægger regeringen at lade en
redegørelse udarbejde om sammenhængen mellem på
den ene side Miljøministeriets regulering vedrørende
udbetaling af godtgørelse i forbindelse med skrotning af
biler og på den anden side ophugningsvirksomhedens mulige
pligt til at betale moms af den ydelse, der præsteres i form
af ophugning af biler, der er leveret til virksomheden.
Redegørelsen skal bl.a. sikre besvarelse af de i
bemærkningerne oplistede spørgsmål.
Redegørelsen skal endvidere vurdere den information, der er
givet til Folketinget i forbindelse med bl.a. samråd om
problemstillingen. Endelig skal redegørelsen vurdere, om
forløbet giver anledning til at placere et ansvar eller
andre reaktioner, såfremt det konstateres, at reglerne ikke
er efterlevet.
Redegørelsen skal udarbejdes af et uafhængigt
advokatfirma og være færdiggjort, inden 3 måneder
efter beslutning om iværksættelse er truffet af
Folketinget.
Bemærkninger til forslaget
Baggrunden for beslutningsforslaget er en sag, som er af
principiel interesse for Folketinget, den såkaldte
»skrothandlersag«, om hvilken der har været
afholdt samråd i Folketingets Skatteudvalg den 22. april
2009. Det er en sag, hvor regeringen lader en borger blive
kastebold mellem to ministerier, Miljøministeriet og
Skatteministeriet, og på den måde forhindrer borgeren i
at få sin ret, og hvor regeringen optræder, som om
borgerne er til for regeringens skyld og ikke omvendt; en sag, hvor
den lille mands ret synes at blive trådt under fode af
systemet.
Den konkrete sag er under behandling ved domstolene, og det
foreliggende beslutningsforslag angår ikke og afæsker
ikke en stillingtagen til den konkrete sag. Det foreliggende
beslutningsforslag indeholder, som det kan konstateres nedenfor,
ikke noget faktum, men er af abstrakt karakter.
Når biler skrottes i Danmark, kan man få en
skrotningsgodtgørelse. Sådan har det været siden
2000. Skatteministeren har hele tiden haft samme regelgrundlag,
nemlig at hvis en autoophugger ejer en bil, som han behandler, skal
han ikke betale moms af skrotningspræmien herfor. Han har jo
leveret en ydelse til sig selv, hvilket ikke er momspligtigt. Er
det imidlertid ikke ophuggeren selv, der ejer bilen, men en anden,
som han behandler bilen for, leverer han en momspligtig ydelse. Om
der skal betales moms eller ej, afgøres med andre ord af, om
autoophuggeren er ejer af den bil, han behandler. Det
spørgsmål afgøres ikke af skatteministerens
regler, men derimod af miljøministerens regler. Og hos
miljøministeren har der unægtelig været noget
mere rod i reglerne: Efter hjemmelsloven og det Rådsdirektiv,
loven implementerer, er det afgørende for, hvem der kan
få skrotningsgodtgørelsen, hvem der ejer bilen. Men
efter den bekendtgørelse, der i 2000 fastsættes med
hjemmel i loven, udbetales skrotningsgodtgørelsen til den
»sidst registrerende ejer« af bilen. Det betyder, at
skrothandleren for at få skrotningsgodtgørelsen er
nødt til at sikre, at den sidst registrerende ejer har
underskrevet skrotningsattesten og videretransporteret den til
skrothandleren. Det synes ikke i overensstemmelse med loven. Og det
bliver da også lavet om ved en ny bekendtgørelse, der
træder i kraft den 1. oktober 2002. Fra da af udbetales
godtgørelsen i forbindelse med ophugning og skrotning af
biler til ejeren af bilen. Og ejerskabet kan dokumenteres f.eks.
ved hjælp af en købsaftale eller lignende med den
registrerede ejer. Så skulle alle være glade, for nu er
det utvivlsomt, at en skrothandler godt kan være ejer af en
bil, også selv om vedkommende ikke er den registrerede ejer,
hvorfor vedkommende ikke længere skal betale moms af
skrotningsgodtgørelsen. Men så nemt går det
ikke. Først 3 år senere, den 23. november 2005, giver
Miljøstyrelsen meddelelse om de nye regler.
Miljøstyrelsens begrundelse for, at der går så
lang tid, er, at »arbejdet med de nye regler indtil videre er
nedprioriteret på grund af mere presserende opgaver i
Miljøstyrelsen«, jf. Miljøstyrelsens skrivelse
af 11. marts 2005. Og først endnu 1 år senere, i
december 2006, ændrer SKAT sin praksis med henvisning til de
»nye« regler og præciserer, at
skrotningspræmien ikke er momspligtig, hvis en ophugger kan
godtgøre, at han er ejer af bilen.
Sagen er altså i sin nøddeskal, at i hvert fald
siden den 1. oktober 2002 og muligvis siden 2000 og frem til
december 2006 kan miljøministerens og skatteministerens
regelrod have betydet, at skrothandlere uberettiget er
opkrævet moms.
Det rejser en række spørgsmål, som det er i
Folketingets principielle interesse at få besvaret i den
redegørelse, som nærværende folketingsbeslutning
pålægger regeringen at lade udarbejde. Har
bekendtgørelsen fra 2000 tilstrækkelig hjemmel i
lovgivningen? Er 3 år en rimelig ventetid, før de nye
regler meldes ud? Er det en relevant undskyldning for ikke at sikre
borgerne deres retsstilling, at »arbejdet er blevet
nedprioriteret på grund af mere presserende opgaver i
Miljøstyrelsen«? Er reglerne gældende fra
bekendtgørelsens ikrafttræden og ikke først fra
meddelelsen herom 3 år senere? Bør de involverede
ministre og ministerier sikre, at SKATs praksis som minimum
ændres fra det tidspunkt, hvor reglerne bliver ændret
med den nye bekendtgørelse pr. 1. oktober 2002, og ikke, som
det sker, da man er blevet opmærksom på de nye regler,
den 14. december 2006? Er forløbet udtryk for, hvordan
myndighed bør udøves? Bør skatteministeren
eller miljøministeren, i fald der er tale om fejl i
administrationen, tage initiativ til at rette den forkerte
administration og give en uforbeholden undskyldning til dem, der
måtte være konkret berørt af
forløbet?
Folketingets Skatteudvalg afholdt den 22. april 2009
åbent samråd med såvel skatteministeren som
miljøministeren om forløbet. Ved det samråd
lovede begge ministre at få udarbejdet en redegørelse
fra kammeradvokaten, som skulle være færdig i
begyndelse af juni måned i år. Den 15. maj 2009 oplyste
skatteministeren, jf. SAU alm. del - bilag 307 (2008-09), at
undersøgelsen var sat i bero, fordi Skatteministeriet den
16. april 2009 var blevet stævnet i den konkrete sag.
Skatteministeriet modtog imidlertid kopi af stævningen
allerede den 20. april 2009. Skatteministeren har altså forud
for samrådet den 22. april 2009 enten været eller burde
have været vidende herom, men oplyste ikke Folketinget herom,
hvilket giver anledning til vurdering af ansvar efter
ministeransvarlighedsloven og til vurdering af arbejdsgangenes
tilstrækkelighed i ministeriet. Disse forhold skal tillige
inddrages i den redegørelse, der udarbejdes.
Skriftlig fremsættelse
Nick
Hækkerup (S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udarbejdelse af en redegørelse om skatteministerens og
miljøministerens administration.
(Beslutningsforslag nr. B 39).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.