Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 18. maj 2010
Forslag
til
Lov om ændring af lov om jernbane og lov om
offentlige veje og om ophævelse af lov om veteranbaner 1)
(Oprettelse af Jernbanenævnet,
ophævelse af lov om veteranbaner m.v.)
§ 1
I lov om jernbane, jf. lovbekendtgørelse
nr. 969 af 8. oktober 2009, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, udgår
»for Jernbane og Færger (Trafikstyrelsen)«.
2. §
5 affattes således:
Ȥ
5. Ikkeerhvervsmæssig jernbanedrift, der fortrinsvis
gennem en begrænset personbefordring drives for at tilgodese
jernbanehistoriske og turistmæssige formål og ikke
tilsigter at dække noget egentligt trafikalt behov,
kræver tilladelse fra Trafikstyrelsen.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om den
jernbanedrift, der er nævnt i stk. 1, herunder om kriterier
for udstedelse af tilladelser og sikkerhedsmæssige og
forsikringsmæssige forhold.
Stk. 3.
Transportministeren kan udpege sagkyndige private virksomheder
eller personer til at føre tilsyn med veteranbanerne.
Ministeren kan fastsætte regler herom.«
3. I
§ 8 a, stk. 2, indsættes
efter »forvalter«: », herunder oplysninger om
jernbanevirksomhedernes trafik på infrastrukturen«.
4. I
§ 8 c indsættes før
stk. 1 som nye stykker:
»Jernbaneinfrastrukturforvalterens krav til færdsel
på de enkelte baneafsnit skal offentliggøres og
være tilgængelige for alle jernbanevirksomheder.
Stk. 2.
Jernbanevirksomhederne skal følge infrastrukturforvalterens
krav til færdsel på de enkelte baneafsnit, jf. stk.
1.«
Stk. 1 bliver herefter stk. 3.
5. I
§ 8 d, stk. 5, 2. pkt.,
indsættes efter »fastsætte«: »regler
om udstedelse af påbud og forbud til
jernbaneinfrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder
og«.
6. I
§ 21 e, stk. 1, indsættes
efter »Infrastrukturforvalteren«: »,
Metroselskabet I/S«.
7. I
§ 21 i, stk. 3, indsættes
som 2. pkt.:
»Trafikstyrelsen kan
fastsætte regler om krav til den sagkyndige bistand, herunder
assessorbistand.«
8. I
§ 21 j, stk. 3, indsættes
som 2. pkt.:
»Trafikstyrelsen kan
fastsætte regler om krav til den sagkyndige bistand, herunder
assessorbistand.«
9. § 21 k,
stk. 1, affattes således:
»Køretøjer, der anvendes på
jernbanenettet, skal godkendes af Trafikstyrelsen, inden de
må tages i brug.«
10. I
§ 21 k, stk. 2 og 5, ændres »rullende
materiel« til: »køretøjer«, og i
stk. 2 ændres »det rullende
materiel« til: »køretøjerne«.
11. I
§ 21 k, stk. 5, indsættes
som 2. pkt.:
»Trafikstyrelsen kan
fastsætte regler om krav til den sagkyndige bistand, herunder
assessorbistand.«
12. I
§ 21 k, stk. 6, ændres
»rullende materiel« til:
»køretøjer«, og efter
»læsseenheder« indsættes: », herunder
regler om, at visse forhold kan undtages fra
godkendelse«.
13.
Overskriften til kapitel 10 affattes
således:
»Jernbanenævn,
klageadgang, tilsyn m.v.«
14. §
24 og § 24 a affattes
således:
Ȥ
24. Transportministeren nedsætter et
Jernbanenævn, der varetager tilsyns- og klagefunktioner
på jernbaneområdet. Jernbanenævnet er
uafhængigt og er ikke undergivet instruktionsbeføjelse
fra transportministeren. Nævnet kan undersøge sager
på eget initiativ eller efter klage.
Stk. 2.
Jernbanenævnet består af en formand og et antal andre
medlemmer. Medlemmerne skal repræsentere jernbaneteknisk,
jernbanesikkerhedsmæssig, samfundsøkonomisk og
juridisk, herunder konkurrence- og forbrugerretlig, ekspertise.
Medlemmerne beskikkes af transportministeren for en periode af 4
år.
Stk. 3.
Transportministeren fastsætter regler om
Jernbanenævnet, herunder regler om nævnets virksomhed,
opgaver, sammensætning og sekretariatsbetjening.
Stk. 4.
Transportministeren kan fastsætte regler om gebyrer til
dækning af Jernbanenævnets omkostninger ved varetagelse
af opgaver i henhold til denne lov.
§ 24 a.
Jernbanenævnet overvåger konkurrencesituationen
på markederne for jernbanetransportydelser, herunder markedet
for jernbanegodstransport, med henblik på at undgå en
uhensigtsmæssig udvikling på disse markeder.
Jernbanenævnet fører i den forbindelse tilsyn med
overholdelsen af Rådets direktiv 91/440/EØF af 29.
juli 1991 om udvikling af Fællesskabets jernbaner med senere
ændringer, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/14/EF af 26. februar 2001 om tildeling af
jernbaneinfrastruktur og opkrævning af afgifter for brug af
jernbaneinfrastruktur med senere ændringer samt reglerne til
gennemførelse heraf.«
15.
Efter § 24 a indsættes i kapitel
10:
Ȥ 24
b. Jernbanenævnet fører tilsyn med
overholdelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1371/2007 af 23. oktober 2007 om jernbanepassagerers
rettigheder og forpligtelser (passagerrettighedsforordningen).
§ 24 c.
Afgørelser i medfør af § 6, § 8, stk. 1 og
5-7, og §§ 9-11 og regler fastsat i medfør heraf
kan påklages til Jernbanenævnet, jf. dog stk. 2.
Jernbanenævnets afgørelser kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
klage over afgørelser, der træffes i henhold til denne
lov, herunder om klagefrister, eller om, at afgørelserne
ikke kan påklages til Transportministeriet.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at
afgørelserne kan påklages til Jernbanenævnet,
herunder at de afgørelser, der kan påklages til
Jernbanenævnet, ikke først kan påklages til
anden administrativ myndighed.
Stk. 3. Beslutning om
valg af tilbudsgiver i forbindelse med udbud efter § 8, stk.
2, og afgørelser efter § 8, stk. 3 og 4, kan
påklages til Klagenævnet for Udbud, jf. § 24 e,
stk. 4.
Stk. 4.
Transportministeren fastsætter regler om passagerers
klageadgang efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1371/2007 af 23. oktober 2007 om jernbanepassagerers
rettigheder og forpligtelser (passagerrettighedsforordningen).
§ 24 d.
Jernbanenævnet kan påbyde jernbanevirksomheder,
infrastrukturforvaltere og andre virksomheder på
jernbaneområdet at give de oplysninger, som har betydning for
Jernbanenævnets virksomhed.
§ 24 e.
Klage til Jernbanenævnet skal indgives, senest 4 uger efter
at den afgørelse, der klages over, er meddelt den
pågældende. Jernbanenævnet kan se bort fra
fristen, når omstændighederne taler derfor.
Stk. 2. Har
Jernbanenævnet ikke truffet afgørelse i en klagesag
senest 2 måneder efter modtagelsen af alle nødvendige
oplysninger, skal Jernbanenævnet underrette klageren om
grunden hertil og om, hvornår en afgørelse kan
forventes at foreligge.
Stk. 3.
Søgsmål til prøvelse af afgørelser og
beslutninger om forhold omfattet af denne lov, herunder
Jernbanenævnets afgørelser, skal indbringes, senest 8
uger efter at afgørelsen eller beslutningen er meddelt.
Finder indbringelse for domstolene ikke sted inden for fristen, er
den pågældende afgørelse eller beslutning
endelig.
Stk. 4. For beslutninger
og afgørelser efter § 24 c, stk. 2, der indbringes for
Klagenævnet for Udbud, finder bestemmelserne i lov om
Klagenævnet for Udbud om klagenævnets
sammensætning, dets sagsbehandling, sanktioner og adgang til
at klage over klagenævnets afgørelse, herunder
indbringelse for domstolene, tilsvarende anvendelse.
§ 24 f.
Jernbanenævnet afgiver senest den 30. april hvert år en
beretning om dets virksomhed i det forgangne kalenderår.
Beretningen offentliggøres på Jernbanenævnets
hjemmeside.
§ 24 g.
Jernbanenævnet udveksler oplysninger om dets arbejde,
principper for beslutningstagning og praksis med de tilsvarende
tilsynsorganer, der er omfattet af EU-reglerne på
jernbaneområdet.
§ 24 h.
Transportministeren kan bemyndige Trafikstyrelsen, Banedanmark,
Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane eller andre
statslige myndigheder til at udøve ministerens
beføjelser i denne lov.
Stk. 2.
Transportministeren kan bemyndige andre statslige myndigheder til
at udøve de beføjelser, som Trafikstyrelsen,
Banedanmark eller Havarikommissionen er tillagt efter denne
lov.
Stk. 3.
Transportministeren kan bemyndige sagkyndige, private virksomheder
eller offentlige institutioner til at udøve ministerens
beføjelser efter denne lov til at foretage typegodkendelser,
prøvninger og eftersyn af emballage til farligt gods
m.v.
Stk. 4.
Transportministeren kan endvidere bemyndige sagkyndige, private
virksomheder eller offentlige institutioner til at udøve
ministerens beføjelser vedrørende godkendelse og
afprøvning af specifikke sikkerhedsmæssige tekniske
indretninger m.v.«
16. I
§ 26 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Transportministeren kan endvidere fastsætte regler om en
akkrediteringsordning for de organer, institutioner eller andre,
der i henhold til retsakter fastsat af Det Europæiske
Fællesskab skal varetage opgaver om forhold, der er omfattet
af denne lov.«
§ 2
I lov om offentlige veje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 893 af 9. september 2009, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 86, stk. 1, ændres
»Jernbaneklagenævnet« til:
»Jernbanenævnet«.
§ 3
Lov nr. 76 af 13. marts 1969
om veteranbaner ophæves.
§ 4
Loven træder i kraft
den 1. juli 2010.
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2001/12/EF af 26. februar 2001 om ændring af
Rådets direktiv 91/440/EØF om udvikling af
Fællesskabets jernbaner (EF-Tidende 2001, nr. L 75, side 1
ff. ) og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/14/EF af
26. februar 2001 om tildeling af jernbaneinfrastrukturkapacitet og
opkrævning af afgifter for brug af jernbaneinfrastruktur
(EF-Tidende 2001, nr. L 75, side 29 ff. ).