L 152 Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted over Køge.

(Bemyndigelse til ændringer af Ringsted Station med dertil hørende anlæg).

Af: Transportminister Magnus Heunicke (S)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2013-14
Status: Bortfaldet

Spørgsmål 37

Ved Banedanmarks værdiansættelse af "2008" løsningen til en overføring øst for Ringsted anvendes en faktor på 1.136 til at fremskrive anlægsudgifterne fra prisniveau 2008 til prisniveau 2014. Anlægsaktiviteterne ved en niveaufri udfletning øst for Ringsted, udgøres i alt det væsentlige af jordarbejde (inkl. lastbilkørsel), jernkonstruktioner og betonkonstruktioner. Danmarks Statistikbank oplyser at omkostningsindekset fra 1. kvartal 2008 til 1 . kvartal 2014 har udviklet sig således: - Jordarbejder (inkl. lastbilkørsel) m.v. fra 160,82 til 174,92 en stigning på ca. 9% - Jernkonstruktioner fra 175,67 til 167,14 et fald på ca. 5% - Betonkonstruktioner fra 164, 31 til 168,03 en stigning på ca. 2% Ifølge Banedanmarks seneste prisfastsættelser i "Notat vedrørende udfletningsanlæg ved Ringsted", dateret 4. maj 2014,udgør jordarbejderne ca. 20 %, jernkonstruktionerne ca. 6 % og betonkonstruktionerne ca. 58 % af den samlede merpris på 411 mio.kr. - niveau 2008. Set i lyset af den faktuelle udviklingen i omkostningsindekset, bedes ministeren redegør for, hvorfor Banedanmark anvender en fremskrivningsfaktor på 1,136.
Dato: 14-05-2014
Status: Endeligt besvaret
Emne: jernbaneinfrastruktur
Dokumentdato: 20-05-2014
Modtaget: 20-05-2014
Omdelt: 20-05-2014

L 152 - svar på MFU spm. 37 om, hvorfor Banedanmark anvender en fremskrivningsfaktor på 1,136, fra transportministeren

Svar på TRU spm 37 vedr L152 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 19-05-2014
Modtaget: 19-05-2014
Omdelt: 19-05-2014

L 152 - foreløbigt svar på MFU spm. 37 om, hvorfor Banedanmark anvender en fremskrivningsfaktor på i, 136, fra transportministeren

Foreløbigt svar på TRU spm 37 vedr L152 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 14-05-2014
Modtaget: 14-05-2014
Omdelt: 14-05-2014

MFU spm. om, hvorfor Banedanmark anvender en fremskrivningsfaktor på 1,136, til transportministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version