Forslag til DIREKTIV om en inspektionsordning med henblik på sikker drift af ro-ro-færger og højhastighedspassagerfartøjer

Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om en inspektionsordning med henblik på sikker drift af ro-ro-færger og højhastighedspassagerfartøjer i fast rutefart og om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/16/EF om havnestatskontrol og om ophævelse af Rådets direktiv 1999/35/EF {SWD(2016) 189 final} {SWD(2016) 190 final}

KOM (2016) 0371, spørgsmål 2

I forbindelse med erhvervs- og vækstministerens forelæggelse i Europaudvalgt den 25. november 2016 af rådsmøde (transport, telekommunikation og energi – transport og telekommunikationsdelen) den 1.-2. december 2016 vedr. Inspektionsdirektivet fremgik det, at havnestatskontrollen er risikobaseret, dvs. fokus er rettet mod ”højrisikogrupper”. Ministeren bedes redegøre for, hvilke kriterier der er for udvælgelse af højrisikogrupper, herunder om der er eller kan være enkeltrederier, typer af skibe, skibe i udvalgte farvande. Endvidere bedes ministeren vurdere, om RO/RO-færger og HSC’er er i højrisikogruppen.
Dato: 30-11-2016
Status: Endeligt besvaret
Emne: transportpolitik, indre marked og erhvervspolitik
Dokumentdato: 03-01-2017
Modtaget: 28-12-2016
Omdelt: 03-01-2017

KOM (2016) 0371 - svar på MFU spm. 2, om kriterier for udvælgelse af højrisikogrupper i forhold til havnestatskontrollen, fra erhvervsministeren

Udenrigsministeriets følgeskrivelse (pdf-version)
Html-version
KOM (2016) 0371 - svar på MFU spm. 2 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 30-11-2016
Modtaget: 30-11-2016
Omdelt: 30-11-2016

MFU spm. om kriterier for udvælgelse af højrisikogrupper i forhold til havnestatskontrollen, til erhvervsministeren, kopi til udenrigsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version